Announcement

Collapse
No announcement yet.

530dA värinää ja vianetsintää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jii_Koo
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2013
    • 785
    • Jkl

    530dA värinää ja vianetsintää

    Tuhansia selityksiä tuhansille tutinoille e39:n kanssa on olemassa mutta tällaista en löytänyt mistään...

    Eli 4/2000 530dA alkoi joitain päiviä sitten pitämään omituisen värinän/narahduksen tuossa 900-1000rpm tienoilla. Ulos ei kuulu mitään ainakaan isompaa ääntä, eikä sisällekään muuta, kuin pieni narinan tyyppinen ääni ja sen resonanssista aiheutuvat äänet (esim hanskakotelo, ovessa olevat cd-levyt jne. resonoivat).
    Tämä tapahtuu oikeastaan pelkästään käynnistyksen yhteydessä, ja liikkeellelähdöissä paikaltaan ja alle 10km/h vauhdeista.

    Lisäksi voisi mainita, että kyseinen värinä korostuu, kun kääntyy oikealle, vasemmalle mennessä lähes olematon. Yli 10km/h vauhdeissa ei ole mitään ongelmaa, eikä liikkeellelähtö kangerra tai nyi mitenkään. Kierrosten noustessa yli ~1100rpm:n värinä häviää, eikä tule takaisin kuin uudestaan liikkeelle lähtiessä...

    Niin jänniä oireita, etten nyt oikein keksi itse, että lähtisinkö tutkimaan laatikkoa, voimansiirtoa, laakereita, moottorin tukikumeja....? :think:think:think
    '00 Audi TT 1.8T Quattro//'92 Lexus LS400//'89 205 Green//'96 Ford Bronco Eddie Bauer//'99 Xsara VTS "Endurance Saloon" Project
  • Jii_Koo
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2013
    • 785
    • Jkl

    #2
    Mainitaan nyt vielä että joku abs-anturi on sökönä, heittää tiukan jarrutuksen yms yhteydessä merkkivalon päälle. Jos se nyt tähän voi mitenkään vaikuttaa.
    '00 Audi TT 1.8T Quattro//'92 Lexus LS400//'89 205 Green//'96 Ford Bronco Eddie Bauer//'99 Xsara VTS "Endurance Saloon" Project

    Comment

    • Jii_Koo
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2013
      • 785
      • Jkl

      #3
      Itse itselleni vastaillen...
      Veikkaanpa että kaikki mitä kuuluu / tuntuu on resonanssia täristävästä koneesta, joten laitetaan moottorin tukikumit tilaukseen ja katsotaan sitten uudestaan.
      Uudella/uusilla tukikumeilla saa välillä muutenkin ihmeitä aikaan vanhemman auton ajotuntumalle, mutta ei niillä nyt tarvitsisi suurempaa kilohintaa, kuin kullalla olla...
      '00 Audi TT 1.8T Quattro//'92 Lexus LS400//'89 205 Green//'96 Ford Bronco Eddie Bauer//'99 Xsara VTS "Endurance Saloon" Project

      Comment

      • Mikkomies84
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2005
        • 1055
        • Siilinjärvi

        #4
        Tukikumeista on hyvä aloittaa, 520d:ssä piti pakoputki aika räminää tietyillä kierroksilla ja kaikenlaista muutakin tärinää oli. Kumien vaihdolla hävisi ainakin räminät 100% pois ja muutenkin tuntuma parani mukavasti, vanhatkin näyttivät vielä suht ehjiltä vaikka kuitenkin olivat väsyneet.

        Tosin, pieni pettymys oli kun ei kaikki tärinät hävinneet, tyhjäkäynnillä tuntuu ratissa ja muutenkin pieni tärinä yhä, vai onko 4-pyttyinen pata tuollainen tärisijä aina?

        Comment

        • Jii_Koo
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2013
          • 785
          • Jkl

          #5
          Jaahas nostetaas tän verran, niin ei jää historiankirjoihin näitä ratkaisemattomia tapauksia...

          Tosiaan moottorin tukikumit vaihtamalla hävisi tärinät. Entiset ihan hyvän näköiset, mutta varmasti kovassa käytössä väsähtäneet. Hinnakkaita kumeja, mutta ehkä noilla mennään toisetkin 320000km sitten... :think
          '00 Audi TT 1.8T Quattro//'92 Lexus LS400//'89 205 Green//'96 Ford Bronco Eddie Bauer//'99 Xsara VTS "Endurance Saloon" Project

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎