Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530i M54 -01 Pakosarja/katalysaattorit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Radek
    Newbiemmer
    • Jul 2012
    • 18
    • Siilinjärvi

    E39 530i M54 -01 Pakosarja/katalysaattorit

    Hei,

    kuulostaisi minullakin olevan tuo pakosarja/kattihässäkkä halki.

    Mietin tuossa että jos siitä ei hitsaamalla kalua saa, niin olisiko millään tasolla järkevää vaihtaa tuon alkuperäisen sarjan
    tilalle sporttisempi pakosarja + katalysaattori auton alle. Esim. http://www.schmiedmann.fi/fi/bmw-e39...uote=SCM395254 tai vastaava :think

    Pysyykö nuilla tehot edes entisellään? Ja entä päästöt kurissa?

    Meinaan että on tuossa uudessa alkuperäisessäkin pakosarjassa hintaa..
    E39 530iA Touring
    --------------------------------------------
    Tasoite- ja maalaustyöt, julkisivupinnoitukset:
    http://www.taspro.fi
  • ASDTurku
    Bimmer Rookie
    • Dec 2013
    • 145
    • Turku

    #2
    Originally posted by Radek View Post
    Hei,

    kuulostaisi minullakin olevan tuo pakosarja/kattihässäkkä halki.

    Mietin tuossa että jos siitä ei hitsaamalla kalua saa, niin olisiko millään tasolla järkevää vaihtaa tuon alkuperäisen sarjan
    tilalle sporttisempi pakosarja + katalysaattori auton alle. Esim. http://www.schmiedmann.fi/fi/bmw-e39...uote=SCM395254 tai vastaava :think

    Pysyykö nuilla tehot edes entisellään? Ja entä päästöt kurissa?

    Meinaan että on tuossa uudessa alkuperäisessäkin pakosarjassa hintaa..
    mulla olis ylimäräiset M54 pakosaja katti hässäkät otettu 330 e46 mallista
    pois. Myydään halvalla jos sopii paikoilleen. Itselläni nousi supersprintin
    pakosarjalla teho 30hp ja vääntö 50Nm...

    Comment

    • Heguli 31
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 10037
      • KVLA

      #3
      Originally posted by ASDTurku View Post
      Itselläni nousi supersprintin
      pakosarjalla teho 30hp ja vääntö 50Nm...
      Tästä varmaan löytyy dynolaput?Siis ennen ja jälkeen pelkkien pakosarjojen vaihdon jälkeen.

      Comment

      • Tomi T
        BTCF Member
        • Apr 2003
        • 3844
        • Nokia

        #4
        Originally posted by ASDTurku View Post
        mulla olis ylimäräiset M54 pakosaja katti hässäkät otettu 330 e46 mallista
        pois. Myydään halvalla jos sopii paikoilleen. Itselläni nousi supersprintin
        pakosarjalla teho 30hp ja vääntö 50Nm...
        Voivoi on halvalla hukattu heppoja väännöstä puhumattakaan tehtaalla. Että kuitenkin lähes 120Nm/l ois lähtenyt tollasesta perusvaparimoottorista.
        BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
        ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
        ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
        BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
        BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

        ex. 53*BMW

        Comment

        • Ha2
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 1786
          • Oulu

          #5
          Minulla oli entisestä E39 530i touringista lähteneet katin sisukset irti. Tässähän on tosiaan pakosarja ja katti samaa pötköä. Ostin Saksan eBaystä 140 tkm ajetusta autosta puretun alkuperäisen pakosarjan/katin. Maksoin siitä 100 € + rahti 29 euroa. Samalla vaihdettiin tietenkin pakosarjojen tiivisteet ja kattien jälkeisten liitosten tiivisteet.

          Tarvikkeenakin uudet alkuperäisen tyyliset pakosarjat maksoivat yli 500 €. OEM-osan hintaa en edes uskaltanut kysyä...

          Istuvuus on kyllä varmin purkuosan kanssa. Varaosanumerolla kun katsoo, niin selviää, että samaa pakosarjaa on käytetty monessa BMW:n aikalaismallissa 5- ja 7-sarjoissa ja oliko jopa X5:ssa. Minä suosittelisin alkuperäisen purkuosan hommaamista ulkomailta. Suomessa nimittäin olivat purkaamoilla vailla niistä 250-300 €, kun tosiaan eBayssä oli 100-150 € valita asti. Eikä tule ongelmia lambdojen, istuvuuden tai tehohäviöden kanssa ongelmia. Pelkällä pakosarjalla ja kateilla +30 hv on haaveenutuista utopiaa M54:ssa.
          E61 525d LCI

          Comment

          • Bomb5
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2011
            • 726
            • Kivijärvi

            #6
            Minuakin kiinnostaa, jos jollakin on tietoa e39 530i:hin sopivasta pakosarjasta ja kateista, ihan tulevaisuuden varalle. Varsinkin kylmällä moottorilla siinä 1000 rpm kohdalla vähän pärähtää joku, voi tosin olla pakosarjan lämpösuojatkin. Niitä kun sormilla kiusaa, niin ne pärisevät aika helposti. Uskaltaisko ne vaan kiskasta pois, vai pitäiskö vaihtaa?
            E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

            Comment

            • Ha2
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 1786
              • Oulu

              #7
              Mulla kuului jo ennen vaihtoa ihan hirveä kolkotus ja pärinä. Stetoskoopilla paikannettiin pärinä sinne taaemman pakosarjan kattiin. Ääni kuului mullakin hyvin, kun paikallaan kaasutteli ja antoi laskea tyhjäkäynnille, niin siinä 1000 kierroksen tienoolla pärähti kunnolla.

              Kun pakosarja/katti oli saatu irti, niin se oli ihan helistin. Rojut kolisi sisällä ihan valtoimenaan.
              E61 525d LCI

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                #8
                Mulla on pakosarjat vaihdettu Fulda steelin rosterisiin ja yksi katti auton alla. Pakosarjat vaativat aikalailla askartelua, että sopivat. Muistaakseni tuo Schmiedmanin setti on myös täysin sopimaton.

                Ehkä käytetty ebaystä hyvä vaihtoehto.

                Comment

                • ASDTurku
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2013
                  • 145
                  • Turku

                  #9
                  Originally posted by Heguli 31 View Post
                  Tästä varmaan löytyy dynolaput?Siis ennen ja jälkeen pelkkien pakosarjojen vaihdon jälkeen.
                  Täytyy katsoa onko vielä tallessa. sellaiset mittaukset tein vielä, että
                  loppu putkisto ei vaikuttanut kuin ääneen. Ja k&N imukitti tiputti 8hp tehoa.
                  Seokset meni sillä liian rikkaalle. Korjattiin myöhemmin ohjelmalla.
                  Ohjelma noin 4hp, mutta lähti vääntämään 500rpm alempaa. Ja jos olet
                  nähnyt org m54 pakosarjat, niin ymmärrät mistä teho tulee. Teen aina
                  kaikki muutokset dynon kautta. Ja pyrin tekemään yhden muutoksen ker-
                  rallaan niin näen mikä vaikuttaa mitäkin. Kun on oma dyno käytössä niin
                  ei tarvi varailla aikoja...

                  Comment

                  • Radek
                    Newbiemmer
                    • Jul 2012
                    • 18
                    • Siilinjärvi

                    #10
                    Originally posted by Bmw Master View Post
                    Mulla on pakosarjat vaihdettu Fulda steelin rosterisiin ja yksi katti auton alla. Pakosarjat vaativat aikalailla askartelua, että sopivat. Muistaakseni tuo Schmiedmanin setti on myös täysin sopimaton.

                    Ehkä käytetty ebaystä hyvä vaihtoehto.
                    Olisihan se liian helppoa jos löytyisi jostain edullinen rosterisarja+katit auton alle, jotka myös kävisi heittämällä paikoilleen..
                    Tosiaan sikahintaisia nuo alkuperäiset hässäkät.
                    Entä tuo kimsun sarja http://kimsu.nettix.vilkas.fi/epages...roducts/BMW170,
                    eikös se ole aikalailla supersprintin kopio..
                    Eli toimii? Tuohon kun löytäisi sopivan, edullisen, katin..

                    En nuista putkistoista muutenkaan ymmärrä, mutta ei minusta hirmu toimivalle näytä tuo alkuperäinen sarja ainakaan virtauksien puolesta.
                    Mut kai tuon joku insinööri on suunnitellut ja hyväksi todennut

                    Mut siis isoin kysymysmerkki on että kannattaako tuota pakosarjaa ylipäätään
                    mennä muuttelemaan,
                    kun kyseessä kuitenkin on muuten vakio kone?

                    Jos siis uuden vakiopakosarjan hinnalla saisi rosterisarjan + katit auton alle.

                    Vai onko tässä mentävä suosiolla sinne ebayhyn..
                    E39 530iA Touring
                    --------------------------------------------
                    Tasoite- ja maalaustyöt, julkisivupinnoitukset:
                    http://www.taspro.fi

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      #11
                      Originally posted by Radek View Post
                      Entä tuo kimsun sarja http://kimsu.nettix.vilkas.fi/epages...roducts/BMW170,
                      eikös se ole aikalailla supersprintin kopio..

                      Näyttää olevan samanlainen kuin mulla. Ainakin kallis tuo on.

                      Comment

                      • Bomb5
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2011
                        • 726
                        • Kivijärvi

                        #12
                        Originally posted by ASDTurku View Post
                        Itselläni nousi supersprintin pakosarjalla teho 30hp ja vääntö 50Nm...
                        Lähtikö sulla samalla katti veke, vai tuliko muut katit tilalle? Paljonko tommonen Supersprintin pakosarja maksaa Suomessa, vai kannattaako tilata suoraan ulkomailta? Miten auton äänimaailma muuttuu tuolla pakosarjalla, onko hiljanen vai nouseeko meteli niin, että kaikki kattoo ku ajelee? Kieltämättä aina välillä käyn tuota pakosarjaa Supersprintin sivuilla kuolaamassa... Onko sulla kokemusta, mitä tuollanen Supersprintin takapöntön vaihto tekee teho- ja vääntökäyrille? Mulla on aiempi omistaja vaihtanu tommosen 304-takapöntön, jonka ääni on aika kivan matala, mutta ei normiajossa kovinkaan äänekäs. Mietin vaan, että mitä tuollanen läpivirtaava pönttö tekee esim. väännöille alakierroksilla verrattuna vakiopönttöön?
                        Last edited by Bomb5; 12-06-2014, 22:08.
                        E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                        Comment

                        • Radek
                          Newbiemmer
                          • Jul 2012
                          • 18
                          • Siilinjärvi

                          #13
                          Originally posted by Bmw Master View Post
                          Näyttää olevan samanlainen kuin mulla. Ainakin kallis tuo on.
                          Mistä itse hommasit, jos halvemmalla sait?

                          Ei toisaalta tuo kimsun 239€ minusta paha ole verrattuna jos supersrintin sarja maksaa rapiat 1200€. Kovin on samannäköisiä nuo sarjat. http://www.supersprint.com/en/prod_z-p-9992.aspx
                          Kysymys kuuluukin, et mistä tuo hintaero muodostuu? Ja onko sprintin sarja muka niin paljon parempi kimsuun verrattuna, et kannattaa tonni enemmän siitä maksaa. Onko tuo kimsun
                          sarja jotain "läkkipeltiä rosterilookilla"? Vai onko vaan niin että kimsun setti on pienemmän, nimettömän pajan tekosia.. Ois kiva saada jotain faktaa pöytään nuista.
                          E39 530iA Touring
                          --------------------------------------------
                          Tasoite- ja maalaustyöt, julkisivupinnoitukset:
                          http://www.taspro.fi

                          Comment

                          • Bmw Master
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 13155
                            • Kokomo

                            #14
                            Originally posted by Radek View Post
                            Mistä itse hommasit, jos halvemmalla sait?

                            Ei toisaalta tuo kimsun 239€ minusta paha ole verrattuna jos supersrintin sarja maksaa rapiat 1200€. Kovin on samannäköisiä nuo sarjat. http://www.supersprint.com/en/prod_z-p-9992.aspx
                            Kysymys kuuluukin, et mistä tuo hintaero muodostuu? Ja onko sprintin sarja muka niin paljon parempi kimsuun verrattuna, et kannattaa tonni enemmän siitä maksaa. Onko tuo kimsun
                            sarja jotain "läkkipeltiä rosterilookilla"? Vai onko vaan niin että kimsun setti on pienemmän, nimettömän pajan tekosia.. Ois kiva saada jotain faktaa pöytään nuista.
                            Järvenpäässä oli joku tuning liike, hinta oli 125€ ja pienellä tinkaamisella 75€.

                            Sopivuudessa varmaan suurin ero ja materiaalissa. Ohuempaa materiaalia niin pörisee etenkin kylmänä.

                            Comment

                            • ASDTurku
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2013
                              • 145
                              • Turku

                              #15
                              Originally posted by Bomb5 View Post
                              Lähtikö sulla samalla katti veke, vai tuliko muut katit tilalle? Paljonko tommonen Supersprintin pakosarja maksaa Suomessa, vai kannattaako tilata suoraan ulkomailta? Miten auton äänimaailma muuttuu tuolla pakosarjalla, onko hiljanen vai nouseeko meteli niin, että kaikki kattoo ku ajelee? Kieltämättä aina välillä käyn tuota pakosarjaa Supersprintin sivuilla kuolaamassa... Onko sulla kokemusta, mitä tuollanen Supersprintin takapöntön vaihto tekee teho- ja vääntökäyrille? Mulla on aiempi omistaja vaihtanu tommosen 304-takapöntön, jonka ääni on aika kivan matala, mutta ei normiajossa kovinkaan äänekäs. Mietin vaan, että mitä tuollanen läpivirtaava pönttö tekee esim. väännöille alakierroksilla verrattuna vakiopönttöön?
                              Supersprint sopi heittämällä paikalleen ja oli ilman katteja neljällä ulostulolla. Ääni oli metallisen raaka ja matkaajossa liian kova ääninen. Mutta muuten
                              miehekkäät saundit. Ainoa haittapuoli oli hinta. Pakosarja oli 1600e ja
                              loppu putki ilman katteja neljällä ulostulolla noin 2000e. Race katit olis
                              maksanut vielä tonnin lisää. Eli kun katsastin auton niin pakosarjasta
                              taaksepäin org putki paikoilleen ja kakkos kateilla leimalle. Nippanappa
                              läpi. sen jälkeen penkkiin ja hämmästys oli suuri, kun loppu putki ei vaikuttanut tehoihin ja vääntöihin mitään. Ehdottomasti kannattaa vaihtaa
                              pakosarja koska vääntö parani joka aluella.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎