Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 540 mystinen tehohäviö?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Jassi-
    Bimmer Rookie
    • Feb 2013
    • 62
    • Klaukkala

    e39 540 mystinen tehohäviö?

    Askarruttaa vallan kovasti. Vm.2001 facelift 540 on ruvennut oikuttelemaan kuin vanha rouva konsanaan.
    Ongelmana on, ettei noin kolmasosakaasusta eteenpäin kiihdytellessä koskaan tiedä mennäänkö kuin 520 vai vilkutellaanko luistoneston valoa. Tehot siis seilaavat.

    Peruskorjaukset tehtiin nyt heti eli vaihdettu tulpat, puhdistettu kaasuläppä (ihan paskainen), vaihdettu ilmansuodatin, polttoainesuodatin ja Boschin maffi. Vähän aiemmin vaihdettiin nokkien asentotunnistimet kun niitäkin herjasi. Myös imuvuotoja tutkittu starttipilotilla ja letkuja kääntelemällä. Tyhjäkäynti muuten nousi kaasuläpän puhdistuksella 500-->750.

    Lisäksi irroitettu ensimmäinen kattien jälkeinen liitos putkistosta (kateista taaksepäin selkeästi modailtu hökötys neljällä ulostulolla) ja ainakin kateissa päätyverkot paikallaan ja tyhjäkäynnillä kumpikin rööri puhalsi saman verran erittäin kovaäänistä ilmaa.

    Vaan silti välillä vetää välillä ei.

    Putkistoon on tuo alkuperäinen keskivaimennin/resonaattori jätetty, ajon jälkeen kokeilin niin se "tyhjä puoli" oli huomattavasti viileämpi kuin se, josta ulostulo lähtee. Onko kellään koskaan resonaattori tukkeutunut ja voisiko se aiheuttaa moista?
    Vai onko näissä ollut jotain vanosvikoja, jotka aiheuttaisi moista? Parhaiten ehkä tilannetta kuvaa se, että välillä kiihdytään varttikaasulla jo kovaa, välillä täytyy lyödä lappu ihan lattiaan että lähdetään ripeästi. Tällöin kyllä poistutaan kovaa muttei kovin käytännöllistä moinen...

    Koska bensapainetta en osaa mitata on mielessä käynyt polttoainepumpunkin vaihto, mutta ymmärtääkseni ne useimmiten joko toimivat tai sitten eivät ollenkaan?

    Jos 09-alueella tai lähistöllä asustelee joku guru, joka osaa tuosta livedataa tsekata olisi ihan mukava nähdä mistä kenkä puristaa. Itsellä alkaa jo olla konstit lopussa...
    e39 530dA Touring -01
    ex-e39 540 sedan facelift
    ex-E46 330Xi Touring
  • -Jassi-
    Bimmer Rookie
    • Feb 2013
    • 62
    • Klaukkala

    #2
    Lähdetään nyt silti ekana noita surullisen kuuluisia imuvuotoja etsimään. Tilasin ajan Schmiedmannin huoltoon jossa tarkoituksena olisi moiset tutkia. Sormet ristiin ja odottelemaan...
    Last edited by -Jassi-; 30-06-2014, 14:30.
    e39 530dA Touring -01
    ex-e39 540 sedan facelift
    ex-E46 330Xi Touring

    Comment

    • Hiddenemarc
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2011
      • 426
      • Rovaniemi

      #3
      Eli maksat siittä että ne paineistaa sun moottorin imukanavaa myöten komuralla ja kuuntelee pihiseekö missään.

      Money well spend...

      Imuvuotoja helppo tutkailla itekki ko tekee vaan painekokeen.
      S4 B5
      Urs4 4.2
      A8 D3 4.2 Lang

      ex. M5 e39 -99
      ex. 330 xDA e46 -03
      ex. 523 e39 -96

      Comment

      • -Jassi-
        Bimmer Rookie
        • Feb 2013
        • 62
        • Klaukkala

        #4
        ...ja lisäksi huoltoon kolmen viikon jono

        Tässä odotellessa kyllä taidan vaihtaa nuo tulpan"johdot" eli puolan ja tulpan välisen kumitötsän joka pytylle sekä sen mikäliehuohotin/kansihässäkän.

        Voiko joku varmistaa, että näissä se usein rikkoutuva osa on juurikin tuo kuvan nro 2?

        e39 530dA Touring -01
        ex-e39 540 sedan facelift
        ex-E46 330Xi Touring

        Comment

        • Muurahainen
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2006
          • 9194
          • Nurmijärvi

          #5
          Originally posted by -Jassi- View Post
          ...ja lisäksi huoltoon kolmen viikon jono

          Tässä odotellessa kyllä taidan vaihtaa nuo tulpan"johdot" eli puolan ja tulpan välisen kumitötsän joka pytylle sekä sen mikäliehuohotin/kansihässäkän.

          Voiko joku varmistaa, että näissä se usein rikkoutuva osa on juurikin tuo kuvan nro 2?

          http://realoem.com/bmw/showparts.do?...81&hg=11&fg=40
          Joo juuri tuo osa 2.
          Tarkemmin sen sisällä oleva kalvo.

          Comment

          • -Jassi-
            Bimmer Rookie
            • Feb 2013
            • 62
            • Klaukkala

            #6
            Tack, tilaukseen lähti ja maanantaina noudettavissa vaikka ruåtsista tulee. Autokeskus Konala ei aikaile.
            e39 530dA Touring -01
            ex-e39 540 sedan facelift
            ex-E46 330Xi Touring

            Comment

            • Targo
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2013
              • 226
              • Raisio

              #7
              oletko vikakoodit katsonut? pyydä nekin lukemaan siellä sitten samalla jos kerran huoltoon viet, tosin täältä foorumilta sais kyseisen lystin varmasti halvemmalla
              edit; voiskohan bensansuodatin olla tukossa? yritä jollain tsekata ne paineet että heitteleeköä ne. eikö tukkoisuus siis kuulu käyntihäiriönä tai mitään muutakaan oiretta muutakun että ei vaan mene? tai sitten nämä 4.4 on vaan laiskoja
              Last edited by Targo; 04-07-2014, 21:20.
              Nykyiset
              E39 96' 540i

              Comment

              • -Jassi-
                Bimmer Rookie
                • Feb 2013
                • 62
                • Klaukkala

                #8
                Bensansuodatin ja maffi vaihdettu tällä viikolla. Vikakoodia pukkaa mm. katalysaattorin teho heikentynyt ja nokan asentoanturi.
                Nokkien anturit tietenkin vaihdettu huhtikuussa ja putkisto otettu irti ja ajettu pelkillä kateilla. Hyvin virtaa ja kennot täysin ehjät.

                Noin epämääräisten koodien takia haluankin ensin varmuuden imuvuodoista.
                e39 530dA Touring -01
                ex-e39 540 sedan facelift
                ex-E46 330Xi Touring

                Comment

                • Heguli 31
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 10097
                  • KVLA

                  #9
                  Onko sinne laitettu jotkut tarvike anturit nokille ja mitä nokkien antureita se nyt se nyt herjaa?Eli jos vaihdetut nokkien anturit on mallia "Motonet" tjs,niin ei varmaan toimikkaan.

                  Comment

                  • -Jassi-
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2013
                    • 62
                    • Klaukkala

                    #10
                    Schmiedmannilta hankittu nuo anturit. Jotenkin toivoisi etteivät ihan kuraa myisi.
                    Tuo malli:

                    Nokka-akselin asentotunnistin - 12147539166, 12 14 7 539 166, 7539166, 12147539166 - Sopii malleihin: E39 E38 X5 (E53) Z8


                    "Tuote on tarvike, mutta OE laatua".

                    Pitäisiköhän se vaan vaihtaa kuitenkin orkkikseen?


                    Boschin testeri tarjoaa seuraavaa:

                    113 Nokka-akselianturi lohko 1
                    signaali viallinen
                    33 Nokka-akselin ohjaus lohko 1
                    Viallinen

                    40 Katalysaattorin tehoaste lohko 1
                    liian pieni

                    45 Katalysaattorin tehoaste lohko 2
                    liian pieni

                    Putkisto on jonkun ranen rakentama ja tarjoilee pieniä laippavuotoja jotka saatiin just lähes pois, aivan inasen tuntee virtausta liitoksissa viime hiomisen jälkeen. Nämä kohdat pakoputkipakkeloin vielä ensi viikolla. Jos vuoto olisi iso ennen katin jälkeisiä lambdoja ymmärtäisi nuo kattiherjat.
                    e39 530dA Touring -01
                    ex-e39 540 sedan facelift
                    ex-E46 330Xi Touring

                    Comment

                    • Morkai
                      BTCF Member
                      • Sep 2005
                      • 3196
                      • Saarijärvi

                      #11
                      Ettei vaan olisi alhainen latausjännite? Näissä tahtoo mennä laturista diodisilta ja latausjännite on 12.5-13 pinnassa.. ei aiheuta valojen syttymistä tai mitään.. mutta akku on aina huonossa latingissa ja esim. kesämobiilissa tulee satunnaisia kaasuläpästä johtuvia puutumisia kun ajelee pätkäajoa. Mittariston salavalikosta voi seurata latausjännitettä.
                      sigpic
                      E23 728iA V8-projekti
                      E38 730D -projekti
                      E39 540iA -projekti
                      I01 i3 -projekti

                      Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                      Comment

                      • Heguli 31
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 10097
                        • KVLA

                        #12
                        Originally posted by -Jassi- View Post
                        "Tuote on tarvike, mutta OE laatua".
                        Silloin tuote on oem laatua,jos valmistaja on sama (Siemens?) ja numerot anturissa samat kuin orkkiksessa (ilman BMW logoa).

                        Comment

                        • -Jassi-
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2013
                          • 62
                          • Klaukkala

                          #13
                          Schmiedmann vaihtoi kiltisti erotussummalla tuon anturin alkuperäiseen. Vaan mistä tiedän kumpi on lohko 1?
                          e39 530dA Touring -01
                          ex-e39 540 sedan facelift
                          ex-E46 330Xi Touring

                          Comment

                          • Heguli 31
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 10097
                            • KVLA

                            #14
                            Jakopäästä päin katsottuna repsikan puolella 1-2-3-4 (1) ja kuskin puoli 5-6-7-8 (2).

                            Comment

                            • -Jassi-
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2013
                              • 62
                              • Klaukkala

                              #15
                              Itse itseäni kehuen. Nyt auto pelittänyt toista päivää hyvin. Syylliseksi paljastui alle 3kk vanha nokka-akselin asentotunnistin. Jossainhan se todettiinkin, että vain alkup.sähköosia näihin kiitos.
                              Schmiedmann tuli osissa hyvin vastaan, ei moittimista. Sovittiin jo valmiiksi toisen anturin vaihdosta alkuperäiseen malliin kun eka vikakoodi lohko2-puolelta pamahtaa esiin
                              e39 530dA Touring -01
                              ex-e39 540 sedan facelift
                              ex-E46 330Xi Touring

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎