Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52 kansiremontti / sytytys / jotain?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lyyjyne
    BTCF Member
    • Dec 2013
    • 181
    • Finland

    M52 kansiremontti / sytytys / jotain?

    Moi. Olen ostamassa 523 johon vaihdettu 2.8 kone. Pahvi myyjän mukaan korkannut 3 ja 4 sylinterin välistä. Kone hieman saavuttaa ja käy huonosti, mutta käy silti. Ei nosta lämpöjä. Onko jotain hyvää ohjetta kansiremppaan? Voiko vika olla jokin muu? Kaikki vinkit tervetulleita. Nii ja kone yhellä vanoksella
    vanoksella.
    Last edited by Lyyjyne; 14-07-2014, 21:12.
    E34 M51 Touring käyttöauto
    (Ex: 6x E34 - 3x E39 - 1x E36 - 1x E46
  • naikou
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2010
    • 1767
    • vihti

    #2
    Alumiinilohkosta helposti kierteet pettää kansiremontin yhteydessä tai lohkon tasopinta menee perunapelloksi, jo kansipultteja avatessa täytyy tietää mihin on ryhtymässä. Valmistajan ohjeita kannattaa noudattaa pilkuntarkasti jos ei halua samaan hommaan uusiksi ryhtyä.

    Jakopään lukitus/ajoitustyökalut pitää olla että saa jakopään/vanosyksikon kohdalleen kasatessa.

    Sitten herää kysymys että millaisella käytölla auto on edellisellä omistajalla ollut? Kun ei noista M52 moottoreista kannenpahvi kovin helpolla petä.

    Nykyään taitaa takuupurkamolla ehjä kone maksaa saman verran kun tuo kansiremontti.
    E39 523i Turbo

    Comment

    • Lyyjyne
      BTCF Member
      • Dec 2013
      • 181
      • Finland

      #3
      Originally posted by naikou View Post
      Alumiinilohkosta helposti kierteet pettää kansiremontin yhteydessä tai lohkon tasopinta menee perunapelloksi, jo kansipultteja avatessa täytyy tietää mihin on ryhtymässä. Valmistajan ohjeita kannattaa noudattaa pilkuntarkasti jos ei halua samaan hommaan uusiksi ryhtyä.

      Jakopään lukitus/ajoitustyökalut pitää olla että saa jakopään/vanosyksikon kohdalleen kasatessa.

      Sitten herää kysymys että millaisella käytölla auto on edellisellä omistajalla ollut? Kun ei noista M52 moottoreista kannenpahvi kovin helpolla petä.

      Nykyään taitaa takuupurkamolla ehjä kone maksaa saman verran kun tuo kansiremontti.
      Edellinen omistaja vaihtanut 2.8 koneen siihen. Meni nopeesti koneen vaihdon jälkeen, eli ilmeisesti rikkinäisenä myyty. Mistä sais valmistajan ohjeet kaivettua?
      E34 M51 Touring käyttöauto
      (Ex: 6x E34 - 3x E39 - 1x E36 - 1x E46

      Comment

      • naikou
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2010
        • 1767
        • vihti

        #4
        autodatasta luulis löytyvän ainakin kannenpulttien kiristys ohje ja jakopään ohje, tältä foorumilta taitaa löytyä kattavat ohjeet jäähdytysjärjestelmän täyttöön/ilmaukseen. Kantta avatessa muistaa vaan ns. "ristiin" löysätä jokaista pulttia vähän kerrallaan kansipulttien kiristysohjetta noudattaen käänteisessä järjestyksessä. En tiiä oliko toi nyt tarpeeks hyvin selitetty
        E39 523i Turbo

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #5
          Originally posted by Lyyjyne View Post
          Moi. Olen ostamassa 523 johon vaihdettu 2.8 kone. Pahvi myyjän mukaan korkannut 3 ja 4 sylinterin välistä. Kone hieman saavuttaa ja käy huonosti, mutta käy silti. Ei nosta lämpöjä. Onko jotain hyvää ohjetta kansiremppaan? Voiko vika olla jokin muu? Kaikki vinkit tervetulleita. Nii ja kone yhellä vanoksella
          vanoksella.
          Jos ei nosta lämpöjä eikä järjestelmän paineita, vika on kyllä jossain muualla?

          Comment

          • Jürgen_
            Bimmer Enthusiast
            • May 2008
            • 2707
            • Mylsä

            #6
            ohivuotomittaus paljastanee asian :think
            Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

            Comment

            • Lyyjyne
              BTCF Member
              • Dec 2013
              • 181
              • Finland

              #7
              Pitänee mittailla. Mikä muu voisi olla vika että tuntuu käyvän vajaalla ja savuttaa?
              E34 M51 Touring käyttöauto
              (Ex: 6x E34 - 3x E39 - 1x E36 - 1x E46

              Comment

              • naikou
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2010
                • 1767
                • vihti

                #8
                Huohotinventtiili vai mikälie ns."separaattori" imusarjan alla. Pelkkä puhdistus taitanee riittää jos siellä sisällä ei ole se kalvo puhjennut. Tämä "separaattorin" likaantumine/rikkoontuminen aiheuttaa juuri tuollaisia oireita.

                E: +runsasta öljynkulutusta
                E39 523i Turbo

                Comment

                • Havis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 1838
                  • Kotona/Poissa

                  #9
                  Originally posted by Lyyjyne View Post
                  Pitänee mittailla. Mikä muu voisi olla vika että tuntuu käyvän vajaalla ja savuttaa?
                  Jos venttiilinvarren kumit on hapertuneet, öljyä kulkeutuu sylintereihin (=savutusta eritoten startatessa) ja tulpat karstottuu (=käyntihäiriöitä)

                  Tämä selviää helpoiten kun tarkistaa sytytystulppien kunnon. Jos tulpat näyttää karstaisilta, ja varsinkin jos niiden uusimisen jälkeen käynti paranee joksikin aikaa, syy on tod. näk. noissa kumeissa.

                  Niiden uusiminen vaatii kannen avaamisen, mutta moni toki ajelee melko kauankin vuotavilla varsitiivisteillä. Ihan oma valinta kuinka toimii. Konehan toimii kunhan lisäilee öljyä silloin tällöin ja putsailee/uusii tulpat kun käynti huononee.

                  Mihin muuten perustuu diagnoosi, että kansi on porsinut tietystä kohdasta? Lohkon kylki märkä jostain kohtaa? Jos näin, niin siihen voi olla miutakin syitä, esim vaikka vuotava venttiilinkopan tiiviste. Se korppuuntuu ajan saatossa ja menetää elastisuutensa ja alkaa vuotaa.

                  Jos taas separaattori huohottaa öljyä koneeseen, imusarjan kanavien pitäisi olla öljyiset. Se pitäis selvitä kun irroittaa kaasuläppäkotelon ja tsekkaa asian.
                  Last edited by Havis; 08-07-2014, 20:05.
                  "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                  E60 523iA -08

                  Comment

                  • Heguli 31
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 10080
                    • KVLA

                    #10
                    Oletko tsekannut tulppia?Eli ottanut tulppia kokonaan irti?Näyttääkö kaikki samanlaisilta vai onko joku/jotkut/kaikki öljyssä?Tai muuten poikkeavan näköisiä.

                    Comment

                    • Lyyjyne
                      BTCF Member
                      • Dec 2013
                      • 181
                      • Finland

                      #11
                      Saan tutkittua ensi viikolla nämä asiat. Diagnoosi vain ed. omistajan sanojen mukaan. Mutta en tiedä tuskin kantta avannut. Epäilee sitä että juuri 3 ja 4 sylinteri? Tiedä häntä pitää selvitellä. Kiitos kaikille hyvistä vastauksista! Ilmottelen ku saan selvitettyä asioita enemmän.
                      E34 M51 Touring käyttöauto
                      (Ex: 6x E34 - 3x E39 - 1x E36 - 1x E46

                      Comment

                      • Lyyjyne
                        BTCF Member
                        • Dec 2013
                        • 181
                        • Finland

                        #12
                        Ei nosta lämpöjä eikä ole painetta. Käy 4 pytyllä.
                        E34 M51 Touring käyttöauto
                        (Ex: 6x E34 - 3x E39 - 1x E36 - 1x E46

                        Comment

                        • janke
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2010
                          • 3665
                          • seinäjoki

                          #13
                          Originally posted by Lyyjyne View Post
                          Ei nosta lämpöjä eikä ole painetta. Käy 4 pytyllä.
                          Entä ne tulpat? Miltä ne näyttää?
                          Bmw 316 E30 -88

                          Comment

                          • Lyyjyne
                            BTCF Member
                            • Dec 2013
                            • 181
                            • Finland

                            #14
                            Pääsen maanantaina katsomaan. Laitan kuvaa yms silloin.
                            E34 M51 Touring käyttöauto
                            (Ex: 6x E34 - 3x E39 - 1x E36 - 1x E46

                            Comment

                            • Lyyjyne
                              BTCF Member
                              • Dec 2013
                              • 181
                              • Finland

                              #15
                              Tulpat kaikki samanlaiset. Ei painetta öljy tai vesijärjestelmässä. Ei nosta lämpöjä. Käy huonosti ja vastaa kaasuun huonosti. Oli ed omistaja kuulemma mitannut paineet ja siten saatiin diagnoosi kannesta. Yks tuttu epäili, että venttiilit palaneet? Nyt vinkit ois tarpeen. Ja ei vuoda öljyä tms.
                              E34 M51 Touring käyttöauto
                              (Ex: 6x E34 - 3x E39 - 1x E36 - 1x E46

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎