Announcement

Collapse
No announcement yet.

525tds alaväännöt hukassa, kiire!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • duunari76
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2005
    • 290

    525tds alaväännöt hukassa, kiire!

    Mulla olis tosiaan kiire saada vähän neuvoja tähän hukkuneen alaväännön probleemaan, kun tuo autokin pitäisi saada myytyä nyt eteenpäin. Ongelma on se, että auto ei käytännössä meinaa ollenkaan lähteä nostamaan kierroksia esimerkiksi 2. vaihteella, kun käännyt normaalista risteyksestä pysähtymättä kaupunkialueella. Eli joudut aina pykältämään ykköselle, jos vauhti tippuu noin alle 20km/h, ja tarvii oikeasti vähän kiihdyttää toisten alta pois. Kun kierrokset tulee noin 2000 pintaan, niin sitten kyllä mennään ihan rivakasti. Ongelma oli samanlainen vakiolastulla, eli teholastu ei muuttanut sitä miksikään, eikä myöskään bypass-venttiili.

    Jotenki tuntuu, että ongelma on huomattavasti pienempi kylmällä ilmalla, eli onko vika nyt sitten ilmamassamittarissa? Saako näitä edullisena tarvikkeena jostain, vai vaatiko ne jonku koodauksen vielä? Millä saan tuon nyt testattua, ettei tarvi turhia osia alkaa ostamaan?
  • duunari76
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2005
    • 290

    #2
    Eikö tosiaan kellään ole tähän neuvoja? Meni jo kaupatki perseelleen, että varmaan parempi ajaa koko kosla jonku tolpan ympärille Ei näin vanhaa ja arvotonta ainakaan merkkihuoltoon enää kannata viedä.

    Comment

    • duunari76
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2005
      • 290

      #3
      Otin ton maffin piuhan irti, niin ei se ainakaan huonommaksi sillä mennyt. Saattoi jopa aivan hitusen parantua, mutta kyllä tuolla silti joutuu aina pudottamaan ykkösvaihteelle, jos on tarkoitus suht nopeasti kiihdyttää liikenteen sekaan. Vedot alkaa tosiaan siitä noin 2000rpm, ja kiertää kyllä punaisen rajalle.

      Comment

      • eiskalt
        Bimmer Fanatic
        • May 2012
        • 836
        • Hyvinkää

        #4
        itellä taas maffin irrotus aiheutti pelkästään pientä laiskuutta alhaalla, muuten ei mitään eroa. en sitten tiedä miten paljon tämä kone ylipäänsä hyödyntää ko. osaa.

        Eikö jätä vikakoodeja?

        Comment

        • duunari76
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2005
          • 290

          #5
          Ei oo päässy lukemaan. Pitäis varmaan hankkia itselle se scanneri. Tuo nyt kuitenkin hiukan viittais siihen, että jos mulla ei ole vaikutusta maffin irroituksella, tai ehkä jopa hiukan positiivinen vaikutus, niin aika varmasti vika olis sitten siinä. Mutta millä saa asiaan varmistuksen, ja mistä saa uuden edullisesti? Ja pitikö sitä sitten koodata vielä

          Comment

          • eiskalt
            Bimmer Fanatic
            • May 2012
            • 836
            • Hyvinkää

            #6
            Ei niitä edullisesti saa. Jos jollain tutulla on samanlainen kone, niin kokeile vaihtaa maffit keskenään. käsittääkseni näissä ei tarvii koodailla uutta?

            Mut se koodien luku kannattaa, saattaa säästää pitkän pennin parhaassa tapauksessa.

            Comment

            • duunari76
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2005
              • 290

              #7
              Sellasen huomasin kans, että ilman tuota ilmamassamittaria pukkaa kunnolla mustaa putkesta. Tahtooko tämä sanoa jollekin jotain? Pitääpä taas lähteä testikierrokselle piuha paikoillaan.

              Comment

              • duunari76
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2005
                • 290

                #8
                Jeesatkaa nyt vähän. Eli miten yleensä vaikuttaa tuo ilmamassamittari? Jos ottaa piuhan pois, niin eikö sen nyt pitäis jotakin tehdä tehoille? Mulla huomaa vaan, että pukkaa enemmän savua täyskaasukiihdytyksessä. Alaväännöt ei ainakaan selkeästi parane, eikä takuulla ainakaan huonone. Jotainhan se tekee, kun se vaikuttaa savutukseen, joten ei se välttämättä ole sitten rikki?

                Ahdot nousee kyllä hitaasti, kun tinttaa kaasun pohjaan, mutta menee sitten kuitenkin about 1.5 bar. Kuuluisiko ahtojen nousta lähes heti kun kaasua painaa?

                Mitä oiretta hoidetaan sillä hammer-modilla, tai pumpun säädöllä? Joskus muistelen lukeneeni, että se analoginen kulutusmittari ei näytä oikein, jos pumpun säädöt on pielessä. Mulla se näyttänee noin 2 litraa liian pieniä lukemia tasakaasulla, eli 80 vauhdissa tasaisella noin 3-4 litran välillä.

                Comment

                • mie
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2007
                  • 218

                  #9
                  Mulla on vähän sammallaista ongelmaa. joskus alaväännöt puuttuu ja lähtee vetämään kun kierrokset +2000 joskus ei vedä vaikka kierrokset nousee ja laite on TODELLA laiska. Enimmän aikaa auto toimii normaalisti. Olihan niitä vikakoodejaki kertyny, polttoaineensyötön säätöventtiili, missähän tommonen osa majailee? EGR järjestelmä. CAN kommunikointi. Häiriö EGS-signaalissa tai EGS-ohjelmassa. Mittaristo ohjainyksikkö virhe. Liitäntä AHM:ään,häiriö. Öljyn lämpö ja määrätunnistin.

                  Comment

                  • Märde
                    BTCF Member
                    • Jul 2012
                    • 84
                    • Ivalo

                    #10
                    Mulla on kans vähän samanmoista ropleemaa... alavääntöjä vois itelläki olla hitusen enemmän ja tuo ilmamassamittari homma kiinnostaa itteäki. Mulla aivan samat oireet eli kun imm:n piuhan nappaa irti, niin mitään muuta eroa ei tuntuisi olevan kuin vaihde vapaalla polkaistessa pukkaa kunnon pöläyksen mustaa. Eli onkohan tuo siis normaalia vai viittaako tuo että ilmamassamittari vois olla kaput? :think
                    BMW F11 530D Xdrive
                    BMW E39 525tds project

                    Comment

                    • duunari76
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2005
                      • 290

                      #11
                      Joo, etenkin tosiaan vapaalla kaasutellessa pukkaa tuota mustaa. Jotenkin tuntuis, että ilmamassamittari on sillon kunnossa, kun se ei sitten savuta se paikoillaan? Vaan antaako väärää signaalia, ja se ei anna tarpeeksi löpöä mittari paikoillaan :think

                      Mulla on kyllä muuten nuo vedot ja tehot aivan kohtuulliset, mutta lähtee tosiaan vasta siitä noin 1800 kierroksen tietämiltä kunnolla vetämään. Pikkasen hankala ajaa sellaista normaalia rauhallista ajoa. Tasakaasulla kyllä menee ongelmitta esimerkiksi 45km/h 4. vaihteella, jos ei ole vastamäkiä, mutta tuosta kiihdyttäminen on jo aivan toivotonta.

                      Comment

                      • Stake
                        Newbiemmer
                        • Nov 2012
                        • 27
                        • Loviisa

                        #12
                        Täällä myös vastaavaa ongelmaa 530D:ssä eli alle 1800 kierroksen tuntuu, ettei vedä oikein mihinkään. Siitä sitten herää kyllä korkeammille kierroksille. Vikaa on edeltänyt aikaajoin aaltoileva tyhjäkäynti ja onpa tuo pari kertaa yhtääkkiä sammunutkin tyhjäkäynniltä, mutta lähtenyt taas heti uudelleen käyntiin. Sama tehottomuus ongelma esiintyy myös tyhjäkäynnillä paikallaan polkastaessa kaasu pohjaan eli ensin ottaa kierrokset tosi laiskasti tuonne parin tonnin tuntumaan, josta sitten suhteellisen normaalisti ylöspäin. Vikakoodeja ei ole. Mistä kannattaisi alkaa vikaa metsästämään?

                        Comment

                        • Märde
                          BTCF Member
                          • Jul 2012
                          • 84
                          • Ivalo

                          #13
                          No nyt meneeki mielenkiintoseksi.... Eli ostin siis purkuautosta ainakin luultavasti toimivan ilmamassamittarin ja pistin kiinni. Nyt auto alko kulkemaan todella laiskasti, ahtaa max 0,6bar vaikka kuinka painaa lappua lattiaan. Ja kun ottaa piuhan mittarista irti niin taas alko meno maistumaan ja auto pelaa "kunnolla". Tuossa mun autossa on siis isompi turbo, pumppussa isompi nestepää yms. Eli hieman kutiteltu lisää tehoa. Mistähä tuota vikaa osais etsiä? Tänään auto lähtee vikanoodinlukuun niin jospa sieltä paljastuis jotaki...
                          BMW F11 530D Xdrive
                          BMW E39 525tds project

                          Comment

                          • Märde
                            BTCF Member
                            • Jul 2012
                            • 84
                            • Ivalo

                            #14
                            Vikakoodeja oli 2, joista toinen juurikin ilmamassamittarin. Mutta sekin johtui vain siitä että käytin sillon tuota maffin piuhaa irrallaan. Toinen oli jokin pakokaasuihin liittyvä, en muista enää mikä. Molemmat koodit nollattiin ja mitään vaikutusta ei ollut... Mitähän antureita tuolta osais alkaa katteleen jos joku ois paskana?
                            BMW F11 530D Xdrive
                            BMW E39 525tds project

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎