Miten voi öljyä kadota niin paljon 1,5 litraa tonnilla, vähän vuotaa ja ei savutakkaan sanottavasti. Suodattimen jalustan tiiviste vaihdettu, ei apua öljypohjan takapäästä ihan niinkun tulis. kyllä öljypohjan tiivistekkin ihan vähän mehii, mites se huohotin missä sijaitsee ja voisiko jotenkin vuotaa sieltä, taikka olla sen verran tukossa että kerää painetta ja työntää jostain sen takia ajossa tielle. Autohan on 523iA touring 1999 ja ajettu 330000 vedot kuitenkin ihan normaalit ja käy tasaisesti tyhjäkäyntiä
e39 523iA Mikä aiheuttaa noin suuren öljynkulutuksen
Collapse
X
-
Imusarjan alla oleva separaattori/huohotinventtiili hajalla. Tai tarkemmin sanottuna huohottimen sisällä oleva kalvo revennyt.Eli separaattori ja samalla huohottimen letkut vaihtoon, niin korjaantuu.
ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset
-
-
Oletko tarkistunut sytytystulppien kunnon? Jos ne on erityisen karstaiset/öljyiset, osa öljynkulutuksesta tulee sitten korpuksi menneistä venttiilinvarren tiivisteistä.
Perinteisesti niiden huono kunto näkyisi starttaussavutuksena, mutta nämäpä kattikoneet eivät olekaan ihan niin simppeli juttu. Se katalysaattori kun taitaa piilottaa ja suodattaa suurimman osan sinisavusta itseensä, joten tuo starttisavutus jää näkemättä.
Näin ainakin oli omassa E39:ssa. Kansi oli muuten priima, venttiilinvarren kumit vaan aivan korppua.
Ihan pienen öljynkulutuksen vuoksi ei noiden takia kantta kannata alkaa remppaamaan, mutta jos muuta syytä öljynkulutukselle ei löydy, ja tulpat räkääntyy ennen aikojaan, sitä kandee harkita.Last edited by Havis; 07-08-2014, 11:44."Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
-
Originally posted by Havis View PostOletko tarkistunut sytytystulppien kunnon? Jos ne on erityisen karstaiset/öljyiset, osa öljynkulutuksesta tulee sitten korpuksi menneistä venttiilinvarren tiivisteistä.
Perinteisesti niiden huono kunto näkyisi starttaussavutuksena, mutta nämäpä kattikoneet eivät olekaan ihan niin simppeli juttu. Se katalysaattori kun taitaa piilottaa ja suodattaa suurimman osan sinisavusta itseensä, joten tuo starttisavutus jää näkemättä.
Näin ainakin oli omassa E39:ssa. Kansi oli muuten priima, venttiilinvarren kumit vaan aivan korppua.
Ihan pienen öljynkulutuksen vuoksi ei noiden takia kantta kannata alkaa remppaamaan, mutta jos muuta syytä öljynkulutukselle ei löydy, ja tulpat räkääntyy ennen aikojaan, sitä kandee harkita.
Comment
-
-
Originally posted by Havis View PostOletko tarkistunut sytytystulppien kunnon? Jos ne on erityisen karstaiset/öljyiset, osa öljynkulutuksesta tulee sitten korpuksi menneistä venttiilinvarren tiivisteistä.
Perinteisesti niiden huono kunto näkyisi starttaussavutuksena, mutta nämäpä kattikoneet eivät olekaan ihan niin simppeli juttu. Se katalysaattori kun taitaa piilottaa ja suodattaa suurimman osan sinisavusta itseensä, joten tuo starttisavutus jää näkemättä.
Näin ainakin oli omassa E39:ssa. Kansi oli muuten priima, venttiilinvarren kumit vaan aivan korppua.
Ihan pienen öljynkulutuksen vuoksi ei noiden takia kantta kannata alkaa remppaamaan, mutta jos muuta syytä öljynkulutukselle ei löydy, ja tulpat räkääntyy ennen aikojaan, sitä kandee harkita.
Eli eiköhän tässäkin kuitenkin kannata lähteä tsekkaamalla se todennäköisin, eli separattorin kalvo, varsinkin kun näissä M52 koneissa ohjurikumien vuoto on melkoisen harvinaista niin että se oikeasti lisäisi merkittävästi kulutusta.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View Post...varsinkin kun näissä M52 koneissa ohjurikumien vuoto on melkoisen harvinaista niin että se oikeasti lisäisi merkittävästi kulutusta.
Ei ne venttiilinvarren tiivisteet M52:ssa ole sen ihmeempää ikuisuusmateriaalia kuin muissakaan. Siis ei ehkä sittenkään kovin harvinaista. Vai onko esim venttiilinkopan tiiviste M52:ssa maailman kestävin materiaali, noin esimerkkinä? Materiaalina nuo luulisi olevan melko samankaltaisia, ja sijoituspaikkana kummassakin tapauksessa lähes identtisen kuuma alue sylinterinkannessa.
Mutta toisaan asia selviää tulpista, ei sitä sen kummemmin tartte kristallipallosta alkaa tutkia. Tulpat käteen ja tutkimaan, mikäli asian haluaa tarkistaa. Mikäli paljon ajetut tulpat on kuivat kyseistä ongelmaa ei ole.
Lisäksi mikäli vuoto tulee venttiilin varsista, voisi olettaa että öljynkulutus lisääntyy pikkuhiljaa. Jos taas öljynkulutus on lisääntynyt merkittävästi hyvin lyhyellä ajalla syy on todennäköisesti muualla.Last edited by Havis; 07-08-2014, 16:53."Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
-
Originally posted by Havis View PostOmasta M52:sta kumit vaihtokunnossa juurikin n.300000 km ajomäärällä. Kumien uusimisen jälkeen öljynlisäysvälikilometrit kolminkertaistui (2000 km => 6000 km). Että semmosta.
Ei ne venttiilinvarren tiivisteet M52:ssa ole sen ihmeempää ikuisuusmateriaalia kuin muissakaan. Siis ei ehkä sittenkään kovin harvinaista. Vai onko esim venttiilinkopan tiiviste M52:ssa maailman kestävin materiaali, noin esimerkkinä? Materiaalina nuo luulisi olevan melko samankaltaisia, ja sijoituspaikkana kummassakin tapauksessa lähes identtisen kuuma alue sylinterinkannessa.
Mutta toisaan asia selviää tulpista, ei sitä sen kummemmin tartte kristallipallosta alkaa tutkia. Tulpat käteen ja tutkimaan, mikäli asian haluaa tarkistaa. Mikäli paljon ajetut tulpat on kuivat kyseistä ongelmaa ei ole.
Lisäksi mikäli vuoto tulee venttiilin varsista, voisi olettaa että öljynkulutus lisääntyy pikkuhiljaa. Jos taas öljynkulutus on lisääntynyt merkittävästi hyvin lyhyellä ajalla syy on todennäköisesti muualla.
Siis topikki missä monet ihmettelevät M52 moottorinsa yletöntä öljynkulutusta ja topik missä näitä sitten vaihdellaan?
Vähän samaan tapaan kuin vaikkapa nuo vanoksen tiivistetopikit joita toki löytyy koska ongelma on yleinen ja oikeasti olemassa?
Ok, jos ei löydy BTCF:ltä, niin varmasti googlettamalla löytyy kymmeniä/satojakin keskusteluja siitä kuinka M52 moottorien ohjurikumit murenee käsiin ja että niitä paljon vaihdellaan?
Eli nämä spekulaatiot siitä "mitä materiaalia M52 koneen juurikumit ovat" pitäisi myös oikeasti hieman realisoitua ja tämän pitäisi myös näkyä eri BMW aiheisilla nettisaiteilla kuten vaikkapa BTCF:llä? Siis jos kerran nyt taas kyse on oikeasti yleisestä ongelmasta?
Taidat olla kuitenkin lähes ainoa joka on ko.ongelmasta tämän moottorityypin kohdalla Suomessa edes maininnut?
Huomaatko ongelman?Last edited by Hemi; 07-08-2014, 20:58.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostMistähän löytyy ne lukuisat topikit BTCF:ltä, jossa monet käyttäjät käyvät ko.ongelmasta debattia, näillä kun alkaa kaikilla olemaan ajettu se +300tkm?
Siis olet sitä mieltä, että jos asia ei ole täällä läpikäyty ei se myöskää ole olemassa, seeelvä...Last edited by Havis; 07-08-2014, 22:22."Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
-
Originally posted by Havis View PostOnko joku väittänyt että kaikki ongelmat kerrotaan ja läpikäydään 100% tarkasti juuri tässä foorumissa? ja vielä ennen/jälkeen seurannalla...
Siis olet sitä mieltä, että jos asia ei ole täällä läpikäyty ei se myöskää ole olemassa, seeelvä...
Eli tuo sinun kuvauksesi hapertuvista venttiilikopantiivisteistä,jne, antoi kyllä sen kuvan että kyseessä olisi ohjurikumienkin osalta ihan arkipäiväinen ongelma M52 moottoreissa...mutta jostain syystä aiheesta ei sen "yleisyyteen" nähden ole yhtäkään omaa topikkia, eikä Searchilla haettuna oikein edes keskusteluakaan?
Kuitenkin kaikki muut oikeat "tyyppivioiksi" lueteltavat viat kyllä löytyvät useista kymmenistäkin eri keskusteluista, eli
kyllä tämä nyt kuitenkin jotakin viitettä antaa siitä kuinka nimenomaan "yleisestä" viasta on kyse.
Toki, niitä ohjurinkin kumeja on tässä maassa jokusia vaihdeltu, kun on kuviteltu lisääntyneen öljynkulutuksen johtuvan niistä, vaikka todellinen vika on ollut separattorin kalvossa.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostToki, niitä ohjurinkin kumeja on tässä maassa jokusia vaihdeltu, kun on kuviteltu lisääntyneen öljynkulutuksen johtuvan niistä, vaikka todellinen vika on ollut separattorin kalvossa.
Edelleen olen sitä mieltä ettei suomen kaikki E39 omistajat ja niitä korjaavat kirjoita toimenpiteistään tänne foorumille, joten tilastojen veto tämän foorumin kirjoitusten perusteella on melko epätarkkaa statistiikkaa.
Laitetaan nyt vielä rautalangasta jos nyt menis perille:
En suinkaan ole missään vaiheessa väittänyt, että öljynkulutuksen syy on aina ja ainoastaan venttiilinvarren kumit,
vaan että sekin on yksi varteenotettava asia joka on jo edellämainitulla tavalla tarkistettavissa ja poissuljettavissa. Joko nyt ymmärrät vai jatketaan kinaamista?Last edited by Havis; 07-08-2014, 22:52."Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
-
Originally posted by Havis View PostMerkillistä jos kumien vaihdolla kulutus vähenee selvästi, vaikka todellinen vika onkin separaattori
Originally posted by Havis View PostEdelleen olen sitä mieltä ettei suomen kaikki E39 omistajat ja niitä korjaavat kirjoita toimenpiteistään tänne foorumille, joten tilastojen veto tämän foorumin kirjoitusten perusteella on melko epätarkkaa statistiikkaa.
Eli melko hyvin BTCF:n keskustelut ja niiden tiheys vastaa e39:kin tyyppivikamaailmaa, joten varsin hyväähän statistiikkaa tältäkin saitilta saa.
Lisäksi, ihan googlettamalla voidaan todeta että missäänpäin muuallakaan maailmaa ei juuri keskustella m52 moottorien venttiilien juurikumiongelmista eikä öljynkulutuksesta, kuin mitä tuo separattori aiheuttaa.
Jos näitä vikoja olisi merkittävästi=tyyppiviaksi asti lueteltavissa=usein, löytyisi maailmalta myös juttua näiden vaihdoista.
Yhden ja yhteen subjektiiviseen kokemukseen perustuvia vikoja on niin paljon kuin on ko.autojen omistajiakin, mutta ei, m52:ssa ei ole kuvailemaasi ongelmaa antamasi mielikuvan tiheydellä ventiilien juurikumeissa.
Kirjoitit siis juurikumiongelmista: ...."Siis ei ehkä sittenkään kovin harvinaista"...
Niissä m32 venttiilikoppien tiivisteissä on toki ongelmia, mutta mitään muuta niillä ei ole yhteistä juurikumien kanssa kuin että molemmilla on tuo "kumi" nimessään.Last edited by Hemi; 07-08-2014, 23:18.
Comment
-
-
oma 528i söi öljyä todella reippaasti, loppuaikoina 1.5-2l 1000km vika korjaantui kun vaihdoin kovettuneet venttiilivarrenkumit. Auto savutti näkyvästi ja oli ajettu jotain reilu 300tkmBMW E61 530i M-Sport -05
BMW E38 740i -98 EX
BMW E53 X5 4.4 -00 EX
BMW E36 cabrio -94 EX
BMW E39 528i touring -97 EX
BMW E38 728i -97 EX
BMW E30 323tic -84 EX
BMW E39 540i 6-gang touring -98 EX
BMW E34 535i -88 EX
BMW E34 520i 2.3l -90 EX
+n.10muuta BMW:tä
Comment
-
Comment