memebuy23buy

E39 kabiiniin ei heru lämpöä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bimmertre
    Bimmer Rookie
    • Aug 2014
    • 37
    • Tampere

    E39 kabiiniin ei heru lämpöä

    Näin ensimmäisillä "syksy" keleillä tuli kokeiltua tuota lämmintäkin puolta, mutta eipä sieltä lämmintä ilmaa tule.. Ihan saman lämpöistä ilmaa tuntuu antavan oli valittuna sitten sininen tai punainen alue.

    Onko säätimestä pettänyt vaijeri vai mikä näihin yleensä tulee kun ei enää reagoi lämmönsäätimen asentoihin?

    Kyseessä siis manuaali ilmastoinnilla varustettu versio.
  • exautisti
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2007
    • 1267
    • oulu

    #2
    Vesiventtiili jumissa...
    -99 punane passatti

    https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

    Tuikun softat
    Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
    BMW Maahantuonti ammattitaidolla
    Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
    Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

    www.mcars.fi

    Kysy 041-5056506

    https://www.facebook.com/MCarsOulu/

    INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

    Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

    Comment

    • Havis
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 1845
      • Kotona/Poissa

      #3
      Originally posted by Bimmertre View Post
      Näin ensimmäisillä "syksy" keleillä tuli kokeiltua tuota lämmintäkin puolta, mutta eipä sieltä lämmintä ilmaa tule.. Ihan saman lämpöistä ilmaa tuntuu antavan oli valittuna sitten sininen tai punainen alue.

      Onko säätimestä pettänyt vaijeri vai mikä näihin yleensä tulee kun ei enää reagoi lämmönsäätimen asentoihin?

      Kyseessä siis manuaali ilmastoinnilla varustettu versio.
      Punainen ja sininen alue, hmmm. Tarkoitatko mahdollisesti sen kojelaudan yläosan säätörullaa, ja niitä keskisuuttimia? Jos näin, niin eipä niiden lämpö tämmösellä kelillä hirveästi vaihdu oli säätörulla missä asennossa hyvänsä. Odotapa oikeita pakkasia ja kokeile uudestaan.

      Kyseinen säätörulla on enempi lämmönjaon hienosäätöä varten, pääasiallinen säätö kun tehdään niillä lämmityslaitteen lmmönsäätimillä.

      Jos on syytä epäillä vesiventtiilien toimintaa, lämpöä pitää säätää minimistä maksimiin sillä varsinaisellä lämmönsäätimellä. Jos silloinkaan ei tunnu mikään muuttuvan voidaan jatkaa ongelman setvimistä.
      Last edited by Havis; 18-08-2014, 22:24.
      "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

      E60 523iA -08

      Comment

      • naikou
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2010
        • 1787
        • vihti

        #4
        Eikös tämä "hienosäätö" vipstaakkeli ohjaa ilmanottoa keskisuulakkeisiin raitislimakanavien kautta suoraan tai sitten kennon kautta kiertäen, ajatus taitaa olla se että vaikka lasille tarvis huurteenpoistoa(kuumaa ilmaa) niin silti keskisuullakkeista tarvittaessa saadaan matkustajien naamaan viileämpää ilmaa puhallettua.

        Itsekkin ihmettelin ku tuli ekat vilposemmat yöt että miks tulee kuumaa vaan jaloille ja lasille vaikka olin molemmat puolet säädetty 32 asti, kunnes huomasin että sitä lämpöstä saa naamalle tulemaan vasta kun se keskisuulakkeiden rulla on säädettynä punaiselle alueelle.
        E39 523i Turbo

        Comment

        • Bimmertre
          Bimmer Rookie
          • Aug 2014
          • 37
          • Tampere

          #5
          Hei, en tarkoita kojelaudan yläosassa olevaa säätörullaa vaan nimenomaan lämmön säätöä josta säädetään lämpötila. Ei vaikutusta on kylmimmällä asetuksella tai lämpimimmällä.

          Onko tuo vesiventtiili hankala vaihtaa / kallis?

          Comment

          • Havis
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1845
            • Kotona/Poissa

            #6
            Originally posted by Bimmertre View Post
            Hei, en tarkoita kojelaudan yläosassa olevaa säätörullaa vaan nimenomaan lämmön säätöä josta säädetään lämpötila. Ei vaikutusta on kylmimmällä asetuksella tai lämpimimmällä.

            Onko tuo vesiventtiili hankala vaihtaa / kallis?
            Ennen kuin alat uusimaan vesiventtiileitä varmista vielä, että jäähdytysnestettä on riittävästi ja ettei järjestelmässä ole yhtään ilmaa. Ylimääräinen ilma estää tehokkaasti lämmön tulemisen. Ihan vaan turhien remonttien eliminoimiseksi.

            Samoin käy läpi tarvittavat sulakkeet, ettei vesiventtiilien toiminta ole lakannut palaneen sulakkeen vuoksi.
            Last edited by Havis; 19-08-2014, 06:44.
            "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

            E60 523iA -08

            Comment

            • herja
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 1649

              #7
              Originally posted by Havis View Post
              Kyseinen säätörulla on enempi lämmönjaon hienosäätöä varten, pääasiallinen säätö kun tehdään niillä lämmityslaitteen lmmönsäätimillä.
              Meillä on ollut nyt seitsemän vuotta E39 automaatti-ilmastoinnilla, enkä ole säätänyt kuin muutaman kerran varsinaista lämpötilaa lämmönsäätimillä, siihen 20 asteeseen molemmille puolille. Ylärullaa tulee kyllä säädeltyä tarpeen mukaan. Tuo 20 astetta taidetaan oletuksena ajaa jaloille ja tuulilasille ja sitten kopin ylälämpö säädetään kohdalleen rullalla, toimii aivan helvetin upeasti toi logiikka.
              Retard Member

              Comment

              • Havis
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1845
                • Kotona/Poissa

                #8
                Originally posted by herja View Post
                Meillä on ollut nyt seitsemän vuotta E39 automaatti-ilmastoinnilla, enkä ole säätänyt kuin muutaman kerran varsinaista lämpötilaa lämmönsäätimillä, siihen 20 asteeseen molemmille puolille. Ylärullaa tulee kyllä säädeltyä tarpeen mukaan. Tuo 20 astetta taidetaan oletuksena ajaa jaloille ja tuulilasille ja sitten kopin ylälämpö säädetään kohdalleen rullalla, toimii aivan helvetin upeasti toi logiikka.
                Kyllä kyllä. Mutta jos lämppärin tuottoa ja vesiventtiileitä haluaa testata/verryttää, niin ihan hyvä kerran pari vuoteen ajaa säädöt reunasta reunaan, niin saa vesiventtiilit liikuntaa eivätkä jumiudu niin helposti.

                Itselläkin +21 asetus aina päällä poislukien nuo ns. herkitystilanteet. Ja hienosäätö kojelaudan säätimellä, ja ilmansuuntausta käsisäädölle melko harvoin tilanteen niin vaatiessa (talvella ja oikein reilulla sadesäällä, kas kun automaatti tyykkää pitää ilmansuuntausta kovin jalkatilavoittoisena(talvella) tai keskisuutinpainotteisena (helteellä)).
                "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                E60 523iA -08

                Comment

                • Bimmertre
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2014
                  • 37
                  • Tampere

                  #9
                  Nyt hävettää myöntää, mutta vika löytyi... Jäähdytysnesteet lähteneet kävelemään jonnekin. Vielä viikko- pari sitten oli täynnä.. Nyt sit epäselvää minne ne onpi kadonneet..

                  Comment

                  • herja
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 1649

                    #10
                    Originally posted by Havis View Post
                    Kyllä kyllä. Mutta jos lämppärin tuottoa ja vesiventtiileitä haluaa testata/verryttää, niin ihan hyvä kerran pari vuoteen ajaa säädöt reunasta reunaan, niin saa vesiventtiilit liikuntaa eivätkä jumiudu niin helposti.

                    Itselläkin +21 asetus aina päällä poislukien nuo ns. herkitystilanteet. Ja hienosäätö kojelaudan säätimellä, ja ilmansuuntausta käsisäädölle melko harvoin tilanteen niin vaatiessa (talvella ja oikein reilulla sadesäällä, kas kun automaatti tyykkää pitää ilmansuuntausta kovin jalkatilavoittoisena(talvella) tai keskisuutinpainotteisena (helteellä)).
                    Mutta ne vesiventtiilithän ovat siellä liikkeellä ihan jatkuvasti lämmityskaudella? Se ohjaus on tyyliä hidas pwm/pulssi.

                    Last edited by herja; 19-08-2014, 11:15.
                    Retard Member

                    Comment

                    • Yyz
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2009
                      • 151
                      • Pirkkala

                      #11
                      Originally posted by Bimmertre View Post
                      Nyt hävettää myöntää, mutta vika löytyi... Jäähdytysnesteet lähteneet kävelemään jonnekin. Vielä viikko- pari sitten oli täynnä.. Nyt sit epäselvää minne ne onpi kadonneet..
                      Vesipumppu, termarinkotelo, paisuntasäiliön tiivisteet, tai jäähdyttimen pääty vuotaa. Nuo on ne yleisimmät vuotokohteet.
                      Voi tietysti tulla muualtakin mutta noista aloittaisin, tuijottele ajon jälkeen näkyiskö jossain tippoja.

                      Comment

                      • Havis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1845
                        • Kotona/Poissa

                        #12
                        Originally posted by herja View Post
                        Mutta ne vesiventtiilithän ovat siellä liikkeellä ihan jatkuvasti lämmityskaudella? Se ohjaus on tyyliä hidas pwm/pulssi.

                        http://www.slideshare.net/fajarisnan...irconditioning
                        Saattaapi olla, mutta teen kuitenkin säännöllisesti tuon testin ihan vaan varmistaakseni että ne taatusti toimii. Teen sen seuraavasti:

                        1. alkuasennossa molempien puolien lämpösäätö normaalissa käyttöasennosa +21 (tai mitä nyt kukin tykkää pitää)
                        2. Kuskin puolelle +16 ja apumiehelle +32
                        3. hetki odotusta ja kädellä kokeilee ilman lämmöt kummaltakin puolelta.
                        4. Kuskin puolelle +32 ja apparille +16, ja uus kokeilu.
                        5. Jos lämmöt seuraa asetettua lämpöä kummallakin puolella, homma ok
                        6. Normaalit asetukset takas ja eikun ajoa.

                        Lämpöasetuksia ei oo mikään pakko laittaa ristiin, mutta ainakin ite oon oppinu huomaamaan lämpötilaerot helpommin noin.

                        Ilmastoinnin ylläpitokäyttö talvisin (esim plussakeleissä, hallissa tms) menee about samalla tavalla, paitsi että säätö asetetaan +16 molemmille puolilleja katotaan että jäähtyy. Tietty ilmastointi pitää olla päällä.

                        Tosin uskon, että vaikka ohjaus tuleekin pulsseina, ei ne venttiilit siellä liiku jokaisen pulssin mukana, nehän värisis hajalle alta aikayksikön. Eihän valotkaan välky vaikka samantapaisesti pulssiohjattuja ovat.
                        Last edited by Havis; 19-08-2014, 12:31.
                        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                        E60 523iA -08

                        Comment

                        • herja
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 1649

                          #13
                          Vesiventtiilissä ne pulssit on luokkaa sekunteja.
                          Retard Member

                          Comment

                          • Havis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 1845
                            • Kotona/Poissa

                            #14
                            Originally posted by herja View Post
                            Vesiventtiilissä ne pulssit on luokkaa sekunteja.
                            Olis mielenkiintoista tietää onko joku testannut asian pitämällä venttiiliä kädessä ja silmällä katsomalla nähnyt liikkuko ne joka pulssin mukaan vaiko ei.
                            "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                            E60 523iA -08

                            Comment

                            • peto2
                              BTCF Member
                              • Jan 2007
                              • 8282
                              • Järvikylä (Nakkila)

                              #15
                              Originally posted by Havis View Post
                              Olis mielenkiintoista tietää onko joku testannut asian pitämällä venttiiliä kädessä ja silmällä katsomalla nähnyt liikkuko ne joka pulssin mukaan vaiko ei.
                              senhän kuuleekin kun naksuttavat...
                              F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                              ex:
                              E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                              Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                              Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                              Nakkaa privaa jos tarvetta.

                              Comment

                              Working...
                              X