Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ajovalojen automaattinen korkeudensäätö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 530Da03
    BTCF Member
    • Jan 2014
    • 104
    • Keski-Suomi

    E39 ajovalojen automaattinen korkeudensäätö

    Ajovalot näyttävät aivan alas...

    Auto on 06/01 valmistettu touring jossa tason säätö.
    S227A Sport susp.+low-slung+ride-height ctrl.
    S522A Xenon Light
    S220A Self-levelling suspension

    Kun auton käynnistää käyvät valot ylhäällä jonka jälkeen ne laskevat aivan alas.

    Inpa näyttää Headlight vertical aim control LWR2A vikakoodi:
    3 error rear sensor
    error not present

    Antaa poistaa koodin mutta koodi tulee heti takaisin.

    Vikaa yritetty korjata vaihtamalla kummallekkin puolelle osa 37 14 6 784 697, eli korkeus anturi.

    Kun lukee inpalla antureilta ajovalojen säädöille tulevia arvoja tulee keulasta 3.8 volttia ja takaa 0.18 volttia. Vastaavasti taas ilmajousitus näyttää että kummaltakin takanaturilta tulee jännitettä.

    Onko jossain lisää korkeus antureita, vai voiko vika olla esimerkiksi koodauksessa? Auto ollut vasta vähän aikaa ja tuo vika aina päällä, joten ei tietoa sen synnystä...
    E39 530Da Touring -03
    E39 530D Touring -01 Individual, M-sport
    E39 525Da Touring -00
    E39 530D Touring -99
  • enins
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2009
    • 513
    • Rauma

    #2
    Originally posted by 530Da03 View Post
    Ajovalot näyttävät aivan alas...

    Auto on 06/01 valmistettu touring jossa tason säätö.
    S227A Sport susp.+low-slung+ride-height ctrl.
    S522A Xenon Light
    S220A Self-levelling suspension

    Kun auton käynnistää käyvät valot ylhäällä jonka jälkeen ne laskevat aivan alas.

    Inpa näyttää Headlight vertical aim control LWR2A vikakoodi:
    3 error rear sensor
    error not present

    Antaa poistaa koodin mutta koodi tulee heti takaisin.

    Vikaa yritetty korjata vaihtamalla kummallekkin puolelle osa 37 14 6 784 697, eli korkeus anturi.

    Kun lukee inpalla antureilta ajovalojen säädöille tulevia arvoja tulee keulasta 3.8 volttia ja takaa 0.18 volttia. Vastaavasti taas ilmajousitus näyttää että kummaltakin takanaturilta tulee jännitettä.

    Onko jossain lisää korkeus antureita, vai voiko vika olla esimerkiksi koodauksessa? Auto ollut vasta vähän aikaa ja tuo vika aina päällä, joten ei tietoa sen synnystä...
    Onpa täällä nyt kohtalotovereita liikkeellä
    Vikakoodia näyttää tulevan valojen korkeussäädön taka-anturilta ja sieltä tuleva jännitekin on liian alhainen (0,5 V on minimi, ainakin E60:ssä). Ehkäpä vaihtaisin sen taka-anturin, toki johdot voi tsekata ennen uuden osan hankkimista.
    Autokalusto: 320d f30

    Comment

    • temekki
      Bimmer Rookie
      • Jun 2015
      • 40
      • suami

      #3
      Herätäänpä tämä topic kun itsekin kiinnitin huomiota että valot eivät jumppaa enää ylös-alas, kun laittaa päälle. Kyseessä 11/2001 valmistettu E39 M-sport, jossa S522 Xenon light -varustetäppä ja Hellan logot näkyi olevan umpioissa.

      Tietääkö joku näiden valojen tarkempaa sielunelämää, onko turhaa lähteä vielä mittaamaan etu- ja taka-akselin antureiden kuntoa, kun niistä ei vikakoodia pukkaa ja eikö valojen pitäisi rikkinäisten tasoantureiden kanssa tehdä ylös-alas-testi, mutta jäädä sen jälkeen alas? Vai voiko anturivika halvaannuttaa koko systeemin? Mulla ei liikahtele mihinkään ja näyttää alas. Korkeudensäätötapit tuntuu olevan kunnossa, ei hölsky kun valojen kannoista heiluttaa.

      INPA:lla katselin, niin LWR2A-moduulista löytyi koodit:

      5 drive right headlights
      4 drive left headlights

      antaa poistaa koodit, mutta ilmestyvät seuraavan valot-pois-päälle syklin jälkeen uudelleen. Yritin INPA:lla aktivoida korkeudensäätöä, mutta ei sanonut mitään. Korkeudensäätömoottorille piuhat on kiinni ja seuraavaksi ajattelin mitata tuleeko niihin jännite. Jos jännite löytyy, niin hajoaako nuo askelmoottorit käytännössä ikinä vai onkohan säätörattaat vain herkistelyä vailla? Jos jännitettä ei tule, niin ei taida erillistä sulaketta noille moottoreille olla, tuleeko ohjaus suoraa LCM-boksilta? -> LCM vaihtoon. (Vai löytyykö välistä erillinen LWR-boksi?) :think

      Näihin jos jollakin olis tarjota oikeaa suuntaa diagnosointiin, kun ei ollutkaan perinteinen "tapit paskana, lamppu irti" -probleema.

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10949
        • Joensuu

        #4
        Originally posted by temekki View Post
        Herätäänpä tämä topic kun itsekin kiinnitin huomiota että valot eivät jumppaa enää ylös-alas, kun laittaa päälle. Kyseessä 11/2001 valmistettu E39 M-sport, jossa S522 Xenon light -varustetäppä ja Hellan logot näkyi olevan umpioissa.

        Tietääkö joku näiden valojen tarkempaa sielunelämää, onko turhaa lähteä vielä mittaamaan etu- ja taka-akselin antureiden kuntoa, kun niistä ei vikakoodia pukkaa ja eikö valojen pitäisi rikkinäisten tasoantureiden kanssa tehdä ylös-alas-testi, mutta jäädä sen jälkeen alas? Vai voiko anturivika halvaannuttaa koko systeemin? Mulla ei liikahtele mihinkään ja näyttää alas. Korkeudensäätötapit tuntuu olevan kunnossa, ei hölsky kun valojen kannoista heiluttaa.

        INPA:lla katselin, niin LWR2A-moduulista löytyi koodit:

        5 drive right headlights
        4 drive left headlights

        antaa poistaa koodit, mutta ilmestyvät seuraavan valot-pois-päälle syklin jälkeen uudelleen. Yritin INPA:lla aktivoida korkeudensäätöä, mutta ei sanonut mitään. Korkeudensäätömoottorille piuhat on kiinni ja seuraavaksi ajattelin mitata tuleeko niihin jännite. Jos jännite löytyy, niin hajoaako nuo askelmoottorit käytännössä ikinä vai onkohan säätörattaat vain herkistelyä vailla? Jos jännitettä ei tule, niin ei taida erillistä sulaketta noille moottoreille olla, tuleeko ohjaus suoraa LCM-boksilta? -> LCM vaihtoon. (Vai löytyykö välistä erillinen LWR-boksi?) :think

        Näihin jos jollakin olis tarjota oikeaa suuntaa diagnosointiin, kun ei ollutkaan perinteinen "tapit paskana, lamppu irti" -probleema.
        Tuskin hajosi molemmat askelmoottorit samaanaikaan. Löytyy LWR purkki. Kannattaa vilkaista WDS:stä sähkökaaviot niin pääsee mittailemaan: http://www.bmw-planet.net/diagrams/
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • MaxSound
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2009
          • 255
          • Kajaani

          #5
          Minulla oli etuanturilta johto poikki, muutaman sentin päästä anturista. Anturin muovivarsikin oli poikki. Näiden korjauksella korkeussäätö heräsi henkiin.

          Menikös ne taka-anturin johdot sinne korin ja sisälokarin väliin? Voisi olla aiheellista tarkistaa nekin, jos herjaa taka-antureita ...
          E39 525DA Touring -01, 540tkm

          Comment

          • ik95sain
            Newbiemmer
            • Jul 2006
            • 26
            • N/A

            #6
            Tuli tehtyä säätötappien vaihto kuskin puoleiseen umpioon, auto 2002 facelift ei ksenon. Korkeudensäätö moottorit ei pelaa kummallakaan puolella, mistä kannattaa vianetsintä aloittaa. Eikö katsastuksessa tule hylky, jos moottorit ei toimi?

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎