Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 525D öljyistä kysymyksiä

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bimmertre
    Bimmer Rookie
    • Aug 2014
    • 37
    • Tampere

E39 525D öljyistä kysymyksiä

Hei, etsin vastaava aihetta searchilla, mutta en joko osannut käyttää tai ei ainakaan sattunut silmään osumaan.

Bimmerillä alkaa olemaan syys/talvihuollon aika, joten öljyasia mietityttää.
    Tuohon bimmeriinhän pitäisi ilmeisesti laittaa BMW ll-01 / ll-04 öljyt, vai olenko väärässä? Onko tuo vain suositus ja voiko käyttää muita kuin Longlife öljyjä?
    esimerkiksi Teboilin Gold 5W-40 öljyjä?

Mitä öljyjä te olette käyttäneet dieseli bimmerissänne?
  • 530Da03
    BTCF Member
    • Jan 2014
    • 104
    • Keski-Suomi

Jostain olen lukenut, en nyt muista mistä LL-04 olisi vähätuhkaisempaa öljyä verrattuna LL-01:een. Eli voisi maalaisjärjellä kuvitella että LL-04 öljy ei karstota niin paljoa, varsinkin jos autossa vielä EGR käytössä. Kai se pakokaasun puhtaus vaikuttaa myös turbon VNT:n puhtaana pysymiseen?
    Korjatkoon joku viisampi jos olen ihan väärässä.

Itsellä ollut käytössä:
    Valvoline SynPower XL-III 5W-30 Vaihtoväli 15000 km
    Castrol Edge 0W-30 Vaihtoväli 15000 km
    Teboil Diamond Diesel 5W-40 Ajettu vain 10000 km välillä (sen jälkeen kun luin tuon testin http://www.ekomobiili.fi/Tekstit/Oljytesti.pdf)

Tällä hetkellä moottoreissa Castrol Edge TurboDiesel 5W-40

En tiedä paljonko bemarin huoltoväli ilmoitin antaisi noilla öljyillä ajaa mutta 15000 km tuntuu jo aika paljolta vanhalle dieselille.
    E39 530Da Touring -03
    E39 530D Touring -01 Individual, M-sport
    E39 525Da Touring -00
    E39 530D Touring -99

Comment

• tumppi$
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2007
      • 457
      • Päijät-Häme

Mikä tahansa tämän päivän täyssynteettinen öljy yleisesti tunnetulta valmistajalta on taatusti riittävän laadukasta perus käyttöautoihin. Eli oikeastaan mikä tahansa ns. merkkiöljy viskositeetiltään 0W-xx tai 5W-xx sopii näihin vehkeisiin ja ennen kaikkea ympärivuotiseen ajoon. Mitä taas vaihtoväleihin tulee, niin silläkään ei onneksi tarvitse omaa päätänsä rasittaa, koska sitä varten näissä on huoltotarpeenilmaisimet ja ne kyllä kertovat sen öljynvaihtotarpeenkin. Aivan älytöntä ja täysin turhaa rahan haaskuuta vaihdella näitä nykyajan öljyjä tavallisiin käyttöautoihin useammin kuin huollonilmaisin näyttää. Eli ohjekirjasta kun tsekkaa öljyn laatuluokitukset ja vaatimukset, heittää sen mukaiset öljyt koneeseen ja ajelee niillä huollonilmaisimen mukaan, niin ei tarvitse pähkiä suotta tällaisia.

Itse olen nyt ajellut muutaman vuoden Teboil Diamond Dieselit (5W-40) M57- koneessa, vaihdattanut ne huollonilmaisimen mukaan ja hienosti käy ja kukkuu. Se että ko. öljy jonkun kotilaborantin testissä olisikin notkahtanut 250- asteessa on oikeastaan turha tieto perus käyttöauton kohdalla. Kilpa-autot ja kilpaöljyt sitten erikseen. Eli muusta ei tarvitse itse huolehtia, kunhan silloin tällöin tarkistaa että öljymäärä pysyy oikeana koko vaihtovälin ajan.
      Last edited by tumppi$; 14-09-2014, 12:24.

Comment

• Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

Originally posted by Bimmertre View Post
        Hei, etsin vastaava aihetta searchilla, mutta en joko osannut käyttää tai ei ainakaan sattunut silmään osumaan.

Bimmerillä alkaa olemaan syys/talvihuollon aika, joten öljyasia mietityttää.
        Tuohon bimmeriinhän pitäisi ilmeisesti laittaa BMW ll-01 / ll-04 öljyt, vai olenko väärässä? Onko tuo vain suositus ja voiko käyttää muita kuin Longlife öljyjä?
        esimerkiksi Teboilin Gold 5W-40 öljyjä?

Mitä öljyjä te olette käyttäneet dieseli bimmerissänne?
        Teboil Diamond oli viimeisimmän TM-öljytestin kiistaton voittaja ja täyttää mm.nämä BMW Long Life suositukset.
        Tämä kerää myös talvisin kylmälimaa huohotusjärjestelmään tunnetusti vähemmän kuin jotkiin muut öljyt.

Ehdoton huippuöljy järkevään hintaan ihan oikeissa käyttöolosuhteissa.

Comment

• Bimmertre
          Bimmer Rookie
          • Aug 2014
          • 37
          • Tampere

Teboilin Diamondia olen itse ajatellut laittavani, mutta mitään longlife kilometrejä en öljyillä ajele. Öljyt vaihdetaan 10tkm välein, oli sielä sitten mitä öljyä vain. Kanisterin perusteella mikä kontissa ostettaessa oli niin koneessa olisi nyt Teboilin Goldit... Onko tämä öljy alkujaankaan sopiva M57- koneisiin eli tuliko jo kiire vaihtaa öljyt... Koneella on kyllä ajettu jo reilu puolimiljoonaa..

Comment

• Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

Originally posted by Bimmertre View Post
            Teboilin Diamondia olen itse ajatellut laittavani, mutta mitään longlife kilometrejä en öljyillä ajele. Öljyt vaihdetaan 10tkm välein, oli sielä sitten mitä öljyä vain. Kanisterin perusteella mikä kontissa ostettaessa oli niin koneessa olisi nyt Teboilin Goldit... Onko tämä öljy alkujaankaan sopiva M57- koneisiin eli tuliko jo kiire vaihtaa öljyt... Koneella on kyllä ajettu jo reilu puolimiljoonaa..
            Ei ajeta ei, mutta jos vaihtovälit on 10tkm, ei sillä ole kyllä nykypäivänä suurtakaan merkitystä mitä sinne käyttömoottoriin kaataa.
            Ehkä isoin juttu on bemareissakin tuo huohottimen jäätymisen alttius varsinkin näin talvea kohti mennessä, joka tiedetysti on Diamondeilla hieman pienempi kuin monella muulla.
            Lisäksi pointti on siinä että kalliimassa pytyssä maksaa pelkästä brandista/markkinoinnista, mitää lisää ei itse öljyyn saa tämän jälkeen.

Comment

Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎