Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 523i nykii

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Looso
    Bimmer Rookie
    • Mar 2011
    • 137
    • Lahti

    E39 523i nykii

    Auto: e39 523i, 2,5L, 1998. M50B25 TU moottori.

    Eli auto on alkanut nytkähtelemään tasakaasulla viimekuukausien aikana.
    Noin kerran viikossa joten ei oo ajoa haitannut.

    Nyt kuitenkin tilanne on toinen ja haittaa jo mielenterveyttä.

    Auto on alkanut nykimään melkein aina kun johonkin ajaa, aina se yksi ainoa nykäisy. Eli jönks jönks, sit matka jatkuu normaalisti. Eli ei booaa, vaan nykäsee.

    KERRAN auto ryhtyi oikein hankalaksi. Vain KERRAN. Auto nytkäisi normaaliin tapaan kerran, jonka jälkeen loppu ajomatkan aikana n. 10km auto ei vastannut kaasuun juuri ollenkaan, kaasua kun painoi booaus alkoi.
    Mutta vielä selvisi ylämäet ylös.

    Kun pääsin työpaikan pihaan sammutin auton ja vika hävisi välittömästi.

    Olen sulkenut pois muutaman vian: Ilmamassamittari, Imuvuodot haitariputkessa.

    Mitään varoitusvaloja ei syty ajon aikana.

    Voisiko vika olla kenties: Polttoainesuodattimessa, pa-pumpussa, puolissa, tulpissa, ilmansuodattimessa? Jossain noissa?

    Vastauksia odotellessa. Tänks :think
    Käyttis 530d e61 2004

    Ex.
    e34 518i '90
    e34 520 '88,
    e34 525 '92,
    e30 318 '90,
    e34 520 '89,
    e34 525tds '94
    e36 323 '97
    e34 540 '94
    e34 535 '89
    e39 523 '98
    e38 735i '98
    E39 530d "98
    E28 520 "84
    E34 535 "89
    E39 530d "00
    E38 740 "98
    E46 318 "01
    Yms.
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 10055
    • KVLA

    #2
    Oleko katsellu täältät: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=21402

    Comment

    • Havis
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 1838
      • Kotona/Poissa

      #3
      Omassa E39 523i:ssä ilmeni aikoinaan hyvin samankaltainen vika. Kone saattoi nykäistä hyvin lyhyesti mutta terävän tuntuisesti satunnaisesti silloin tällöin, pääosin tasakaasulla ajettaessa. Erittäin ärsyttävä vika, kun siihen ei erikseen pystynyt varautumaan. Nykäisyjä tuli ehkäpä kerran pari kuussa. Joskus harvemmin, joskus useammin. Monenlaista koitettiin ilman merkittävää parannusta, mutta tulpanhattujen uusimisen jälkeen voi sanoa vikojen poistuneen. Hatut uusittiin 2010 kun mittarissa oli 355000 km, ja uusimisen jälkeen on nyt ajettu 4v ja 50000 km ilman nykimisiä.

      Syynä kai oli löystynyt kontakti tulpanhatun ja sytytystulpan välillä, joka silloin tällöin hukkasi kipinän. Hatun tiukkuuden voi kokeilla. Pitäisi olla tiukan tuntuinen ja plopsahtaa irroitettaessa tulpasta. Jos irtoaa helposti ilman ääntä voi olettaa hatun väljistyneen.

      Hattuja saa ilman puolaa joten kustannus ei kaada vaikka kaikki 6 vaihtais.

      Sinulla voi toki olla jokin muukin syy, mutta tuo on yksi mahdollinen selitys.
      Last edited by Havis; 16-09-2014, 21:28.
      "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

      E60 523iA -08

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        Originally posted by Looso View Post
        Auto: e39 523i, 2,5L, 1998. M50B25 TU moottori.

        Eli auto on alkanut nytkähtelemään tasakaasulla viimekuukausien aikana.
        Noin kerran viikossa joten ei oo ajoa haitannut.

        Nyt kuitenkin tilanne on toinen ja haittaa jo mielenterveyttä.

        Auto on alkanut nykimään melkein aina kun johonkin ajaa, aina se yksi ainoa nykäisy. Eli jönks jönks, sit matka jatkuu normaalisti. Eli ei booaa, vaan nykäsee.

        KERRAN auto ryhtyi oikein hankalaksi. Vain KERRAN. Auto nytkäisi normaaliin tapaan kerran, jonka jälkeen loppu ajomatkan aikana n. 10km auto ei vastannut kaasuun juuri ollenkaan, kaasua kun painoi booaus alkoi.
        Mutta vielä selvisi ylämäet ylös.

        Kun pääsin työpaikan pihaan sammutin auton ja vika hävisi välittömästi.

        Olen sulkenut pois muutaman vian: Ilmamassamittari, Imuvuodot haitariputkessa.

        Mitään varoitusvaloja ei syty ajon aikana.

        Voisiko vika olla kenties: Polttoainesuodattimessa, pa-pumpussa, puolissa, tulpissa, ilmansuodattimessa? Jossain noissa?

        Vastauksia odotellessa. Tänks :think
        Onko vikakoodit luettu?
        Veikkaisin kuitenkin nokka-akselin asentotunnistinta? Nyt voisi olla jopa imupuolella?

        Comment

        • Looso
          Bimmer Rookie
          • Mar 2011
          • 137
          • Lahti

          #5
          Vika löytyi.

          Nyt vasta aloin tarkemmin etsimään mistä kiikastaa niin vikana oli että venttiilikopan o-rengas tiivisteet olivat vuotaneet öljyä tulppien luokse niin paljon että puolatkin oli aivan märät.

          Välillä siis jäi joku pytty pois pelistä.
          Käyttis 530d e61 2004

          Ex.
          e34 518i '90
          e34 520 '88,
          e34 525 '92,
          e30 318 '90,
          e34 520 '89,
          e34 525tds '94
          e36 323 '97
          e34 540 '94
          e34 535 '89
          e39 523 '98
          e38 735i '98
          E39 530d "98
          E28 520 "84
          E34 535 "89
          E39 530d "00
          E38 740 "98
          E46 318 "01
          Yms.

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #6
            Originally posted by Looso View Post
            Vika löytyi.

            Nyt vasta aloin tarkemmin etsimään mistä kiikastaa niin vikana oli että venttiilikopan o-rengas tiivisteet olivat vuotaneet öljyä tulppien luokse niin paljon että puolatkin oli aivan märät.

            Välillä siis jäi joku pytty pois pelistä.
            Ei vain sovi oirekuvaukseesi lainkaan, eli nyt ei joku "stemmaa"?
            Lisäksi, jos joku pytty putoaa peristä kokonaan pois, pitäisi moottorin vikavalon syttyä välittömästi lambdojen haistaessa palamattoman?
            Tämä "öljyvika" ei myöskään poistu uudelleen käynnistettäessä?

            Comment

            • Heguli 31
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 10055
              • KVLA

              #7
              Aika paljon on öljyä,jos puolatkin kastuneet???

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                Originally posted by Heguli 31 View Post
                Aika paljon on öljyä,jos puolatkin kastuneet???
                Olisiko kuitenkin tulpat olleet löysällä?

                Comment

                • Heguli 31
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 10055
                  • KVLA

                  #9
                  Heitin tuon läpällä.Todennäköisesti kirjoittaja tarkoitti vain niitä puolien jatkoja/tulpanhattuja.Jos tulpat olisi löysällä,niin varmaan kuulisi jo äänestäkin.

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Originally posted by Heguli 31 View Post
                    Heitin tuon läpällä.Todennäköisesti kirjoittaja tarkoitti vain niitä puolien jatkoja/tulpanhattuja.Jos tulpat olisi löysällä,niin varmaan kuulisi jo äänestäkin.
                    Ei, kyllä ne voi olla nimenomaan löysällä niin että ohipuhallista tapahtuu juuri sen verran että sitä ei vielä kuule.
                    Tällöin kopan tulppapoteroon vuotavat öljyt öljyävät myös puolat?

                    Comment

                    • Havis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 1838
                      • Kotona/Poissa

                      #11
                      Originally posted by Hemi View Post
                      Ei, kyllä ne voi olla nimenomaan löysällä niin että ohipuhallista tapahtuu juuri sen verran että sitä ei vielä kuule.
                      Tällöin kopan tulppapoteroon vuotavat öljyt öljyävät myös puolat?
                      Niin, mutta löysällä oleva tulppa paljastuu heti irroitettaessa, joten siitä ei tule epäilystäkään jos se on syypää. Sellaista havaintoahan tässä ei ole vielä kukaan maininnut, ainakaan vielä. Jos esim. venttilinkopan tiiviste alkaa olla korppuna, ei ne rengastiivisteetkään enää uudenveroisia voi olla. Sen jos tarkistaa niin sekin asia varmistuu ja voi poissulkea jos onkin priima.
                      Last edited by Havis; 27-09-2014, 20:59.
                      "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                      E60 523iA -08

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        Originally posted by Havis View Post
                        Niin, mutta löysällä oleva tulppa paljastuu heti irroitettaessa, joten siitä ei tule epäilystäkään jos se on syypää. Sellaista havaintoahan tässä ei ole vielä kukaan maininnut, ainakaan vielä. Jos esim. venttilinkopan tiiviste alkaa olla korppuna, ei ne rengastiivisteetkään enää uudenveroisia voi olla. Sen jos tarkistaa niin sekin asia varmistuu ja voi poissulkea jos onkin priima.
                        No, tässä nyt kuitenkin kuvattiin puolat öljyisiksi vai mitä?
                        Nehän ei öljyynny millään muulla kuin hieman ohipuhaltavalla tulpalla(ainoastaa sylinteriltä tulee paine mikä ohittaa puolan tiivisteen?), vai onko sinulla tähän jokin muu ajatus?

                        Comment

                        • jakeluvesimies
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2010
                          • 2726
                          • On the road @ Laplandia

                          #13
                          No mites kampuran tunnistin..?

                          Comment

                          • Havis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 1838
                            • Kotona/Poissa

                            #14
                            Originally posted by Hemi View Post
                            vai onko sinulla tähän jokin muu ajatus?
                            No eikös tuossa edellä jo ollut ihan tarpeeks minun ajatuksia asian tutkimiseksi ihan riittävän yksinkertaisesti sanottuna? Tulppia irroitettaessa kyllä selviää oliko syy siellä vaiko muualla. Ihan turha noita sen enempää ajatuksen voimalla pähkäillä ennenkuin asia on tutkittu. Poissuljetaan ongelmakohta kerrallaan kunnes se oikea syy löytyy.

                            P.S.
                            Semmoinen asia tuli vielä mieleen. Missä kunnossa mahtaa olla se öljynkorkin aukon tiiviste? Siis se rengasmainen tiiviste mikä tiivistää täyttöaukon ja venttiilinkopan välin.Teoriassa on kai mahdollista, että jos tämä tiiviste on hyvin huonossa kunnossa tai kadonnut kokonaan, voi öljyä lisättäessä öljy kulkeutua siitä aukon välistä just sinne puolien yläpuoliseen tilaan. Siis näin teoriassa asiaa ajatellen. Mutta tutkimalla noi parhaiten selviää, ei foorumilla ajattelemalla
                            Last edited by Havis; 28-09-2014, 09:10.
                            "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                            E60 523iA -08

                            Comment

                            • Heguli 31
                              BTCF Member
                              • Oct 2004
                              • 10055
                              • KVLA

                              #15
                              Olisi hyvä saada tarkennus topiikin aloittajalta,että oliko ne tulppien "hatut" ainoastaan öljyssä vai onko sitä öljyä oikeasti puhallettu puolille asti.Sitten olisi helpompi jatkaa vääntämistä.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎