memebuy23buy

E39 IHKA: 10min ajon jälkeen pelkkää kylmää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Patriot
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2007
    • 274

    E39 IHKA: 10min ajon jälkeen pelkkää kylmää

    Auto on E39 540i M62TUB44. IHKA on tehnyt kesällä ja nyt viileämmällä temppuja:

    - Kaikki toimii ensimmäiset 10min lähdön jälkeen
    - 10min jälkeen viileällä kelillä suuttimista alkaa tulla selkeästi viileää ilman, että mihinkään säätöön on koskettu
    - Lämmintä saa jos jomman kumman puolen säätää 32'C. 31.5'C tulee edelleen kylmää -> joku pakko-ohjaus ohittaa normaalin ohjauslogiikan täyslämmöllä?
    - Kiertovesipumppu pyörii kun virrat vääntää päälle.

    Kesällä ilmastoinnin ollessa päällä tulee myös noin 10min jälkeen viileämpää kuin tarvitsisi. Ihan kuin IHKA ei osaisi ohjata vesiventtiileitä? Venttiilit ja pumppu taitavat toimia, koska tarvittaessa lämpöä saa kabiiniin jos laittaa paneelista 32-astetta.

    Mikä komponentteja noista ohjainpaneeleista hajoaa? FETtejä? Konkkia?
    Pumpuista menee ilmeisesti hiilet? Toisaalta jos hiilet olisi mennyt, ei pumppu pyörisi ollenkaan?
    Last edited by Patriot; 06-10-2014, 19:34.
    E39 540iA M62TUB44
  • BMW_Harrastaja
    BTCF Member
    • Dec 2012
    • 819
    • Oulu area

    #2
    Pyöriikö se IHKA:n paneelin sisällä oleva pieni puhallin?
    BMW driver and owner since 2000.

    Comment

    • Patriot
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2007
      • 274

      #3
      Originally posted by BMW_Harrastaja View Post
      Pyöriikö se IHKA:n paneelin sisällä oleva pieni puhallin?
      Ei pyöri. Otin paneelin irti ja kun laittaa autoon virrat päälle, ei tuuletin lähde pyörimään.
      Last edited by Patriot; 06-10-2014, 20:00.
      E39 540iA M62TUB44

      Comment

      • Juize
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2010
        • 239
        • Joensuu

        #4
        Originally posted by Patriot View Post
        Ei pyöri. Otin paneelin irti ja kun laittaa autoon virrat päälle, ei tuuletin lähde pyörimään.
        Siitäpä se vika löytyikin. Paneelin tuuletin ei pyöri ja lämpötila nousee IHKA:n sisällä jossa on sisätilan lämmönmittaus, automatiikka luulee että autossa on lämmin ja säätää tulevaa ilmaa viileämmälle.
        i20 iX xdrive 40 -22, Sophisto Grey Brilliant Effect
        ex G31 530e -20 lci M/// -Sport , Phythonic Blue Metallic

        ex G31 520D -18 M/// -Sport , Blue Stone Metallic
        ex F11 530D -14, Jatoba Metallic
        ex E39 530iA -03, M/// Sport individual Orinoco Metallic

        Comment

        • TBM
          Bimmer Rookie
          • Sep 2007
          • 74

          #5
          Mulla kanssa pyörii se ropelli siellä mutta säätelee esim puhallinta vähä miten sattuu, vaihdettiin kiertovesipumppu sekä vesiventtiilit mikä vähän auttoi siihen että tulis lämmintä tupaan.
          Mutta jotenkin alkaa epäilyttää että tuo paneeli ois viallinen jollain tapaa.
          Voiko tämä siis aiheuttaa ongelman ettei lämmintä tule tarpeeksi sisälle?

          Pahoittelut lainaan topiikkia.

          Comment

          • BMW_Harrastaja
            BTCF Member
            • Dec 2012
            • 819
            • Oulu area

            #6
            Aloittajan ongelmaan vastaus siis löytyi.

            Originally posted by TBM View Post
            Mulla kanssa pyörii se ropelli siellä mutta säätelee esim puhallinta vähä miten sattuu, vaihdettiin kiertovesipumppu sekä vesiventtiilit mikä vähän auttoi siihen että tulis lämmintä tupaan.
            Mutta jotenkin alkaa epäilyttää että tuo paneeli ois viallinen jollain tapaa.
            Voiko tämä siis aiheuttaa ongelman ettei lämmintä tule tarpeeksi sisälle?

            Pahoittelut lainaan topiikkia.
            Jos puhallusnopeus vaihtelee oudosti, niin voisko "siili" olla viallinen?
            BMW driver and owner since 2000.

            Comment

            • Patriot
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2007
              • 274

              #7
              Originally posted by Juize View Post
              Siitäpä se vika löytyikin. Paneelin tuuletin ei pyöri ja lämpötila nousee IHKA:n sisällä jossa on sisätilan lämmönmittaus, automatiikka luulee että autossa on lämmin ja säätää tulevaa ilmaa viileämmälle.
              Mikä tuosta tuulettimesta hajoaa? Täytyy yleismittarilla vielä zoomailla tuleeko sinne jännitettä lainkaan.
              E39 540iA M62TUB44

              Comment

              • TBM
                Bimmer Rookie
                • Sep 2007
                • 74

                #8
                Originally posted by BMW_Harrastaja View Post
                Aloittajan ongelmaan vastaus siis löytyi.



                Jos puhallusnopeus vaihtelee oudosti, niin voisko "siili" olla viallinen?
                Siili juuri viime viikolla vaihdettu uuteen, siis puhallin toimii kun säätää paneelista mutta paneeli itsestään säätelee sitä puhaltimen nopeutta.
                Kuinka nopeasti pitäisi tulla lämmintä sisälle?

                Comment

                • BMW_Harrastaja
                  BTCF Member
                  • Dec 2012
                  • 819
                  • Oulu area

                  #9
                  Originally posted by Patriot View Post
                  Mikä tuosta tuulettimesta hajoaa? Täytyy yleismittarilla vielä zoomailla tuleeko sinne jännitettä lainkaan.
                  En tarkkaan tiedä, mutta hyvin todennäköisesti korjaantuu vaihtamalla se piirilevyyn juotettu puhallin.
                  BMW driver and owner since 2000.

                  Comment

                  • Patriot
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2007
                    • 274

                    #10
                    Originally posted by BMW_Harrastaja View Post
                    En tarkkaan tiedä, mutta hyvin todennäköisesti korjaantuu vaihtamalla se piirilevyyn juotettu puhallin.
                    Saksalaisella forumilla oli painittu saman asian kanssa:


                    Tuolla oli joku saanut korjattua sen tuulettimen varren rasvaamalla. Tein saman ja taas pyörii! Huomenna kokeilemaan oliko vaikutusta. Ainakin tuntuu ihan loogiselta vialta.

                    Varaosa tuolle tuulettimelle on ilmeisesti: PAPST RE38-11/13L eikä tuota ole oikein missään ameriikassakaan stockissa.
                    E39 540iA M62TUB44

                    Comment

                    • BMW_Harrastaja
                      BTCF Member
                      • Dec 2012
                      • 819
                      • Oulu area

                      #11
                      Aika jännä, jos korjaantuu pidemmäksikin aikaa noin helposti.
                      BMW driver and owner since 2000.

                      Comment

                      • Bmw Master
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 13155
                        • Kokomo

                        #12
                        Tuolta löytyy osanumero


                        Ja tuolta puhallin

                        Comment

                        • TBM
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2007
                          • 74

                          #13
                          Nyt on vaihdettu vesiventtiilit, kiertovesipumppu sekä ilmastoinnin-ohjauspaneeli.
                          Vaikutti sen verran ainakin että puhaltaa lämmintä mutta miten näissä kuuluis olla kun menee aika kauan että puhaltimesta tulee oikeasti lämmintä,
                          yleensä niinkin pitkään että moottorin lämpötila nousee siihen normaaliin.
                          Tuntuu myös että välillä pitää ajaa hieman rankemmalla kaasujalalla että rupeaa tulemaan sitä lämmintä.

                          Mikä seuraavaksi neuvoksi?

                          Comment

                          • kani
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2003
                            • 701
                            • Espoo

                            #14


                            "Det som behövs är en smidig lödkolv och en ny fläkt som finns att köpa hos www.papst.se, modell RE38-11/13L (art.nr 934 1704 050) och kostar ca 150:- med frakt. "



                            "Det går också att byta själva fläkten på kretskortet, som är en standarkomponent. Den tillverkas av Papst , modellbeteckning RE 38-11/13L, pruduktblad här: . Den går att köpa hos siehl-ebm i sollentuna: . Den fanns i lager när jag ringde dit och kostade mindre än ett par hundringar. "
                            E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R

                            Comment

                            • Patriot
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2007
                              • 274

                              #15
                              1-2 päivää toimi kun rasvasi. Täytyy käynnistää hankintatoimet tuon tuulettimen hankkimiseksi.
                              E39 540iA M62TUB44

                              Comment

                              Working...
                              X