Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 520i -02 mahdoton öljynkulutus!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DjOni
    Newbiemmer
    • Jun 2014
    • 3
    • Porvoo

    E39 520i -02 mahdoton öljynkulutus!

    Terve!

    Kokeillaas täältäki apua kun ei käsitä mikä voi olla vikana.
    Eli tasan 1000km sitten vaihdatin huollossa öljyt (Castrol 0w-40), samalla vaihdettiin venttiilikopan tiiviste kun näytti vuotavan ihan kivasti. Muita vuotoja ei kuulemma näkynyt ja huoltosetä meinasi että nyt vaan imuja ja kulutus on ohi.

    Nyt tasan 1000km myöhemmin syttyi keltainen öljyvalo tauluun kun sammutin auton. Öljyt näytti olevan alarajalla eli vissiin n. litran hörpännyt tonnilla. Ei kauhean normaalia.

    Kone näyttää pellin alta ihan kuivalta. Kone ei myöskään savuta pahasti eikä sinistäkään saa putkesta ulos millään. Ainut mitä joskus tekee kun kylmänä lyö käymään niin tyhjäkäynti on aika takkuista ja käy vähän kuin viidellä pytyllä. Tärisee koko auto.. Mutta kun lähtee liikkeelle ei mitään ongelmia ole havaittavissa. Toimii muuten kuin unelma.

    Muita topicceja lueskellu päivät pitkät mutta ei ihan vastaavaa kulutusta ole tullut eteen. Osaako joku kokeneempi sanoa mistä vikaa kannattaisi lähteä etsimään. Itse ihan käsi autojen roplaamisen kanssa. Kiitos!
  • Haju69
    Administrator
    • Nov 2005
    • 16390
    • Leppävirta

    #2
    Huohotin paskana. Sen takia varmaankin sekin venttiilikopan tiiviste korkannut.

    http://bmwfans.info/parts-catalog/E3...oil_separator/ Osa nro 1, kannattaa huomoida myös mahdolliset letkut jotka on suotavaa uusia tuohon liittyen jos ne on huonossa kunnossa.
    Last edited by Haju69; 29-10-2014, 20:26.
    LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
    E32 Diamantscwharz 750iL '94

    E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
    B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

    Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
    Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
    Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

    Comment

    • markok
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 3018
      • Kuopio

      #3
      Originally posted by DjOni View Post
      Terve!

      Kokeillaas täältäki apua kun ei käsitä mikä voi olla vikana.
      Eli tasan 1000km sitten vaihdatin huollossa öljyt (Castrol 0w-40), samalla vaihdettiin venttiilikopan tiiviste kun näytti vuotavan ihan kivasti. Muita vuotoja ei kuulemma näkynyt ja huoltosetä meinasi että nyt vaan imuja ja kulutus on ohi.

      Nyt tasan 1000km myöhemmin syttyi keltainen öljyvalo tauluun kun sammutin auton. Öljyt näytti olevan alarajalla eli vissiin n. litran hörpännyt tonnilla. Ei kauhean normaalia.

      Kone näyttää pellin alta ihan kuivalta. Kone ei myöskään savuta pahasti eikä sinistäkään saa putkesta ulos millään. Ainut mitä joskus tekee kun kylmänä lyö käymään niin tyhjäkäynti on aika takkuista ja käy vähän kuin viidellä pytyllä. Tärisee koko auto.. Mutta kun lähtee liikkeelle ei mitään ongelmia ole havaittavissa. Toimii muuten kuin unelma.

      Muita topicceja lueskellu päivät pitkät mutta ei ihan vastaavaa kulutusta ole tullut eteen. Osaako joku kokeneempi sanoa mistä vikaa kannattaisi lähteä etsimään. Itse ihan käsi autojen roplaamisen kanssa. Kiitos!
      Huohotusjärjestelmän separaattori voi rikkoutuessaan aiheuttaa suurta öljyn kulutusta ja on näissä aika yleinen vika. Onko öljymerkki ja tyyppi pysynyt pidempään samana? Jos vaihtaa erilaiseen öljyyn voi hetken kulutus olla isompi.

      Edit. Haju69 ehti ensin.
      BMW 530iA Touring -05

      Comment

      • DjOni
        Newbiemmer
        • Jun 2014
        • 3
        • Porvoo

        #4
        Kiitos vastauksista, tuosta huohottimesta on paljon tullut jos lueskeltuakin. Ei taida mikään mahdottoman kallis remontti olla letkuineen päivineen?

        Auto ollut mulla nyt puoli vuotta ja öljylaaduista ei ole sen suurempaa tietoa, säännöllisesti on ainakin huoltokirjan mukaan vaihdettu n. 15000 välein.

        Voisiko tuo toisinaan huono tyhjäkäynti kylmänäkin johtua tuosta huohottimesta?
        Last edited by DjOni; 23-09-2015, 06:01.

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10941
          • Joensuu

          #5
          Separaattorin hajoaminen aiheuttaa usein Chewbacca äänen kun öljykorkin kiertää auki koneen ollessa käynnissä. Ellei Chewbacca ole tuttu niin tarkoittaa tälläistä.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • Maili
            BTCF Member
            • Aug 2011
            • 448
            • E-pohjanmaa

            #6
            Mulla on tuo samainen 520 ja meillä autolla ajettu 120tkm, nyt mittarissa 242tkm. Juuri samalla tavalla temppuilee jos laittaa kylmästä käyntiin ja ennen normaali lämpötilaa sammuttaa. Lasken tämän ominaisuudeksi,koska muillakin tätä tyntuu olevan. Tähän auttaa redlinen puhdistus/voitelu aine bensan sekaan. Aina on öljyä syönyt , 0-40 eniten, castrollin magnatecia vähiten, ei savuta, eikä vuoda mistään. Huohottimet vaihdettu ym. Ite lasken tuon jo ominaisuudeksi. Se on vain ihme ,kun yleensä moottoria parannellaan uuteen malliin, mutta tämä m54 motti on huonompi tämän osalta ,kuin m52 .
            Last edited by Maili; 30-10-2014, 08:21.
            E61 523lci -08, E36 328i touring-97, Fiat 100-90 Turbo
            Ex kalustoa: E39 520ia touring, E36 323 touring, E36 316, E30 316 , E30 318, E21 316 , E21 323 , Nissan 200SX S14A ym.

            Comment

            • DjOni
              Newbiemmer
              • Jun 2014
              • 3
              • Porvoo

              #7
              Ei huudellut Chewbacka meikäläisen täyttöaukosta kun korkkia käytin auki koneen käydessä. Eikä ole sitä majoneesiakaan reiän ympärillä. :think

              Kerran joskus on mittaristoon syttynyt moottorin vikavalo kun annoin käydä kauan huonosti kylmänä, sammutin ja pistin käymään niin kone hurisi taas kuin ihmisen mieli. Kai ne vikakooditkin vois lukea jos niistä ilmenis jotain.

              E: Tämäkin tapaus tosiaan ratkesi aikanaan separaattorin ja letkujen vaihdolla, joten sieltä sitä vikaa kannattaa melkein ensimmäisenä lähteä etsimään jos kulutus on melekoista!
              Last edited by DjOni; 23-09-2015, 06:05.

              Comment

              • jannu83
                Newbiemmer
                • Jul 2010
                • 18
                • talossa

                #8
                huohotin jäätyny ? jos sillä on ajettu vähällä öljyllä ja öljyrenkaat on jumissa tai jotain?

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎