Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 puhaltimen moottorin vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • samtheman1
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2008
    • 208
    • Mikkeli

    e39 puhaltimen moottorin vaihto

    Uskalsin ryhtyä itse moottorin vaihtoon täältä ja youtubesta löytyvien hyvien ohjeiden mukaan. Purkaminen oli suhteellisen helppo homma ja se sujui kahdessa tunnissa. Uutta puhallinta en kuitenkaan saanut asennettua paikoilleen. Moottorin suojakansi ei mennyt jostain syystä kiinni asti.

    Ei Mikkelistä löydy ketään seppää, joka tekisi tuon asennuksen loppuun sunnuntaina? Ois ollu autolle tarvetta
    -Ennen hyvä suunnistaja, nykyisin erakko-

    Exiä E39 520D, E38 735

    Nykyisiä E61 525D, E65 745
  • samtheman1
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2008
    • 208
    • Mikkeli

    #2
    Apua!

    Vika ei oo iso mut se on päässä. Puhaltimen moottorin suojakotelo ei mene kiinni, koska en saa toisessa päädyssä olevaa puhaltimen päähän tulevaa muovista rinkulaa oikeaan asentoon. Siinä on joku yksinkertanen pyöräytyskiristys, mikä ei mene perille asti ja kotelo jää sen takia kantamaan. Mikähän siihen olisi oikea tekniikka?
    -Ennen hyvä suunnistaja, nykyisin erakko-

    Exiä E39 520D, E38 735

    Nykyisiä E61 525D, E65 745

    Comment

    • samtheman1
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2008
      • 208
      • Mikkeli

      #3
      Valmista tuli!

      Muoveihin joutu käyttämään lievää väkivaltaa, mutta pakko oli saada auto kasaan tänään. Iso urakka, eli jos rahasi riittävät, vie suosiolla pajalle. Jos päätät kuitenkin tehdä itse varaa ainakin seuraavat työkalut:

      * Akun kenkiin sopiva avain
      * Ristipäämeisseli
      * Talttapäämeisseli
      * Torx -10
      * Torx -20
      * Räikkäväännin jatkovarrella ja 10mm sekä 13mm hylsyt

      * Nippusiteitä ja ilmastointiteippiä varuilta
      Last edited by samtheman1; 16-11-2014, 14:52.
      -Ennen hyvä suunnistaja, nykyisin erakko-

      Exiä E39 520D, E38 735

      Nykyisiä E61 525D, E65 745

      Comment

      • samtheman1
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2008
        • 208
        • Mikkeli

        #4
        Ohjeita

        1. Etupenkit taakse, ratti alas ja taakse
        2. Akun kengät irti
        3. Hanskalokeron alaosa vetämällä irti
        4. Koristelistat varovasti irti meisselillä kampeamalla
        5. Listojen alta ja konsolin päädyistä ristipääruuvit irti
        6. Radion nuppi irti ja sen alta Torx-10 ruuvia 90-astetta myötäpäivään, radion takaa yksi piuha irti ja radio pois
        7.Cd-soitin 2*Torx-10 löysälle ja antennipiuha + toinen piuha irti ja soitin pois
        8. Mittariston kehys irti; 3*Torx-10 + 4 piuhaa irti
        9. Mittaristo irti; 2*Torx-10 + 1 ristipää
        10. Hanskalokero irti; 2*10mm mutteri + 2*sokat meisselillä kampeamalla
        11. Hanskalokeron alta ristipääruuvit
        12. Vänkärin airbagin suoja auki meisselillä reunasta kampeamalla
        13. Airbag ja suojakansi irti; 4*10mm mutterit
        14. Kojelaudan päistä 13mm pultit irti
        15. Pystypilarien verhoilut irti; Airbag tekstit meisselillä kampeamalla ja niiden alta Torx-20; verhoilut lähtevät varovasti kampeamalla ja vetämällä
        16. Kojelauta pois; irroita siitä ilmaventtiilin säätövaijeri ensin ja sitten repsikan puolelta pihalle
        17. Äänieristeenä olevat superloonit irti
        18. Ilmanpuhallus aukko keskeltä pois; 4 klipsiä
        19. Puhallinmoottorin piuha irti
        20. Moottorin suojamuovi irti;5 klipsiä
        21. Puhallinmoottorin päistä muovirinkulat pyöräyttämällä löysälle, jotta moottori mahtuu tulemaan ulos
        22. Moottori irti; 4 ristipääruuvia

        Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Nuo klipsit putoavat helposti tavoittamattomiin, joten ilmastointiteippi tms. viritys niiden kanssa on paikallaan. Joitakin hukattuja klipsejä voi korvata onneksi nippusiteillä
        -Ennen hyvä suunnistaja, nykyisin erakko-

        Exiä E39 520D, E38 735

        Nykyisiä E61 525D, E65 745

        Comment

        • samtheman1
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2008
          • 208
          • Mikkeli

          #5
          Ilmeisesti radiota ja cd-soitinta ei tarvitse välttämättä irrottaa. ...
          -Ennen hyvä suunnistaja, nykyisin erakko-

          Exiä E39 520D, E38 735

          Nykyisiä E61 525D, E65 745

          Comment

          • bigmasa
            Bimmer Rookie
            • Jun 2006
            • 130
            • Espoo

            #6
            Kiitti hyvästä selostuksesta, ohjeita ei ole koskaan liikaa

            Comment

            • Oxygen
              Bimmer Rookie
              • May 2011
              • 103
              • Pori

              #7
              Tää oli vissiin alle 10/99 vermeeseen? Ite vaihoin just 10/99 malliin ja ei kyllä ollut mitään 21. Puhallinmoottorin päistä muovirinkulat pyöräyttämällä löysälle, jotta moottori mahtuu tulemaan ulos. Vaan oli et eka se suojakuori pois ja sit vasta sai piuhan irti ja moottorin pois

              Comment

              • samtheman1
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2008
                • 208
                • Mikkeli

                #8
                Tämä oli 2003 tourinki.
                -Ennen hyvä suunnistaja, nykyisin erakko-

                Exiä E39 520D, E38 735

                Nykyisiä E61 525D, E65 745

                Comment

                • -Jassi-
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2013
                  • 62
                  • Klaukkala

                  #9
                  Vanhaa topiccia mutta tekijä hakusessa.

                  Jos siis joku 09-alueella haluaisi korvausta vastaan vaihtaa tän ropelin mulle niin saa ilmoittautua. Sekä siili että IHKA vaihdettu mutta edelleen kaputt. Febi/Bilsteinin osa tulossa.

                  Pistä koodia vaikka nollaneljäsataa883597.
                  e39 530dA Touring -01
                  ex-e39 540 sedan facelift
                  ex-E46 330Xi Touring

                  Comment

                  • E39 M57D25
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2018
                    • 32
                    • Kajaani

                    #10
                    Originally posted by -Jassi- View Post
                    Jos siis joku 09-alueella haluaisi korvausta vastaan vaihtaa tän ropelin mulle niin saa ilmoittautua. Sekä siili että IHKA vaihdettu mutta edelleen kaputt. Febi/Bilsteinin osa tulossa.

                    Pistä koodia vaikka nollaneljäsataa883597.



                    ite laitoin manuaali ilmastointiin febin moottorin ja siivet ottivat koteloihin kiinni.. piti aikalailla muokkailla että sai istumaan joten febiä en voi suositella.

                    Comment

                    • Jarger
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2005
                      • 3834
                      • Finnland

                      #11
                      Minä tein tämän joskus prefaceen ja tilasin halvimman osan Virosta. No, kävi niin että sehän resonoi niin että koko auto tärisi täysillä kierroksilla. Eli tämä on paikka jossa kannattaa satsata laatuosaan...
                      Mulla kävi niin että meni orkkis takaisin, kattelin että hyvin oli vielä konetta jäljellä kunhan puhdisti ja öljysi, ja sen jälkeen ok ollutkin.
                      Mutta pienenä varoituksen sanana, ei halvinta vaihto-osaa
                      Negatiiviset kauppakokemukset:
                      Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                      Comment

                      • Dalglish
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2009
                        • 468
                        • Ylöjärvi

                        #12
                        Mä oon laittanut kahteen autoon topranin,hyvin sopii eikä äännä. Ihme kyllä noin halvalla osalla.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎