Announcement

Collapse
No announcement yet.

520 ,M52, automaatti -> Startin vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jukka.levander@gmail.com
    Bimmer Rookie
    • Sep 2013
    • 38
    • Helsinki

    520 ,M52, automaatti -> Startin vaihto

    Osaako kukaan sanoa, että onnistuuko m52 moottorilla olevaan kapistukseen startin vaihto yläkautta ilman, että purkaa imusarjan?
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #2
    Originally posted by [email protected] View Post
    Osaako kukaan sanoa, että onnistuuko m52 moottorilla olevaan kapistukseen startin vaihto yläkautta ilman, että purkaa imusarjan?
    Hiton ahdasta.
    Paljon helpompaa kun irroittaa sen imusarjan. Aikaa säästyy varmaan tuntitolkulla jos sen irroittaa.

    Comment

    • Jax_KiBez
      BTCF Member
      • Jan 2010
      • 2061
      • Pirkanmaa

      #3
      Itse 523iA:han vaihtanut startin, oli loppujenlopuksi suht helppo vaikka vähän ärsyttävä vaihtaa. Ei tarvinnut purkaa imusarjaa, luistoneston läpälle asti hilut pois tieltä ja raitisilmasuodatin koteloineen muistaakseni.

      Sitten alapuolelta 2m jatkovarsi-viritelmällä missä heti tulipellin kohdalla nivel suurinpiirtein takapenkkien kohdalta lähtee tähtäilee ylöspäin startin pultteihin niin että oikea käsi pitää tästä pötköstä kiinni ja vasen asettelee päätä vaihdelaatikon päällä. Tämä on siis aika helppo, mutta pirullinen tehdä

      Tosin itseä helpotti kun tein matalanostimella auton niin sain sillein että polvillaan mahtui auton alla olemaan.

      En kyl jokapäivä tahtoisi tehdä, mutta viimeksi meni harjoitellessa vaihto kahteen tuntiin, joista eka tunti kului ihmettelyyn auton alla.
      Jos mahdollista niin paras on kun toinen kaveri näyttämässä konehuoneesta valoa pulteille ja tarvittaessa pitelee kiinni varresta ettei luiskahda pois.

      EDIT: Ai okei, siis jätin lukematta että yläkautta... Siihen en ota kantaa, en lähtis yrittää ollenkaan ilman imusarjan irroitusta, kannattaapi siinä kohtaa varmaan vaihtaa kaikki muukin hankala sinne imusarjan alle.
      Last edited by Jax_KiBez; 10-12-2014, 13:30.
      Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
      Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

      _____________________________________
      Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
      Tästä mun kaluston showroomiin
      Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

      Comment

      • jukka.levander@gmail.com
        Bimmer Rookie
        • Sep 2013
        • 38
        • Helsinki

        #4
        Imursarja ei lähde irti

        Nyt yritetty irroittaa imusarjaa, ei meinaa lähtee millään!! oisko jollain linkkiä johonki hyvään ohjeeseen-> en löytäny....

        Comment

        • Muurahainen
          BTCF Member
          • Dec 2006
          • 9194
          • Nurmijärvi

          #5
          Originally posted by [email protected] View Post
          Nyt yritetty irroittaa imusarjaa, ei meinaa lähtee millään!! oisko jollain linkkiä johonki hyvään ohjeeseen-> en löytäny....
          Onko se ihan niin jumissä ettei liiku ollenkaan?
          Varmasti kaikki pultit päältä ja tukiraudoista irti

          Comment

          • jukka.levander@gmail.com
            Bimmer Rookie
            • Sep 2013
            • 38
            • Helsinki

            #6
            Nyt päivän aikana selvinny että pitää irroittaa vielä kaasuläppäkotelo niin sen "takana" ois vielä yksi pultti...?! Joo ei liiku mihinkään vielä

            Comment

            • jukka.levander@gmail.com
              Bimmer Rookie
              • Sep 2013
              • 38
              • Helsinki

              #7
              No niin... Nyt on huumori kaukana startti vaihdettu "uuteen käytettyyn" vihdoin ja viimein, mutta sama vika jatkuu!!

              Eli: startti pyörii ns tyhjää, startti pyörii mutta ei pyöritä vauhtipyörää!
              Osaiskos joku mahdollisesti tietää mistä etsii vikaa seuraavaksi?

              Akussa on virta tai voiko olla niin huono säkä että toi "uusi käytetty" ois sökö!?

              Comment

              • conna
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2005
                • 324

                #8
                Mittasitko että startin hampaat tulee tarpeeksi pitkälle että riittää kunnolla vauhtipyörän kehälle asti?
                %

                Comment

                • Muurahainen
                  BTCF Member
                  • Dec 2006
                  • 9194
                  • Nurmijärvi

                  #9
                  Originally posted by [email protected] View Post
                  No niin... Nyt on huumori kaukana startti vaihdettu "uuteen käytettyyn" vihdoin ja viimein, mutta sama vika jatkuu!!

                  Eli: startti pyörii ns tyhjää, startti pyörii mutta ei pyöritä vauhtipyörää!
                  Osaiskos joku mahdollisesti tietää mistä etsii vikaa seuraavaksi?

                  Akussa on virta tai voiko olla niin huono säkä että toi "uusi käytetty" ois sökö!?
                  Itseasiassa kaikki bmw:n startit on itsellä hajonneet juuri noin.

                  Onhan siellä vielä sekin mahdollista että hammaskehä olisi entinen.

                  Comment

                  • jukka.levander@gmail.com
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2013
                    • 38
                    • Helsinki

                    #10
                    Vika ratkaistu foorumin "jartsa02" avustuksessa..

                    Eli ei ollu startti rikki alunperinkään.. Konetta kun starttas niin se kuulosti ihan kun tulpatonta mopoa ois veivannu.. No mähän luulin aluksi heti että startti pyörii sielä eikä iske vauhtipyörälle...

                    No vika kuiteskin oli " jäätyneet venttilit" vai miten se sanottiin
                    Eli venttiilit jääny johonki ihme asentoon ja kone pyöri ihan vapaasti kun starttas..
                    On kulma M52 ja M54 bensakoneissa ollut muutamia vastaavia tapauksia..
                    N. 10min starttaamisen jälkeen lähti kone käyntii ja toimii nyt normaalisti

                    Comment

                    • jaska120
                      Newbiemmer
                      • Dec 2014
                      • 28
                      • Kittilä

                      #11
                      Originally posted by [email protected] View Post
                      Vika ratkaistu foorumin "jartsa02" avustuksessa..

                      Eli ei ollu startti rikki alunperinkään.. Konetta kun starttas niin se kuulosti ihan kun tulpatonta mopoa ois veivannu.. No mähän luulin aluksi heti että startti pyörii sielä eikä iske vauhtipyörälle...

                      No vika kuiteskin oli " jäätyneet venttilit" vai miten se sanottiin
                      Eli venttiilit jääny johonki ihme asentoon ja kone pyöri ihan vapaasti kun starttas..
                      On kulma M52 ja M54 bensakoneissa ollut muutamia vastaavia tapauksia..
                      N. 10min starttaamisen jälkeen lähti kone käyntii ja toimii nyt normaalisti
                      Itsellä oli sama ongelma, mutta ei johtunut venttiileistä. Koneeseen ei tullut puristuksia ja avasin tulpat. Ne oli öljyssä. Putsasin ja laitoin takaisin kiinni ja minuutin starttauksen jälkeen lähti taas käyntiin.

                      Comment

                      • Muurahainen
                        BTCF Member
                        • Dec 2006
                        • 9194
                        • Nurmijärvi

                        #12
                        Originally posted by jaska120 View Post
                        Itsellä oli sama ongelma, mutta ei johtunut venttiileistä. Koneeseen ei tullut puristuksia ja avasin tulpat. Ne oli öljyssä. Putsasin ja laitoin takaisin kiinni ja minuutin starttauksen jälkeen lähti taas käyntiin.
                        Jos sylintereissä on niin paljon öljyä että tulpille riittää niin mistäs se puristus karkaa ellei venttiileistä? Kansipahvin välistä?

                        Se öljy siellä sylinterissä vielä tiivistää männän kohdalla.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎