Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530D Webaston vaihto normaaliin Thermotop C

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • habahaba
    Bimmer Rookie
    • Aug 2005
    • 112

    E39 530D Webaston vaihto normaaliin Thermotop C

    Onkos kellään foorumilaisella kokemusta 530D orig. Webaston vaihdosta normimallin Thermotop C:hen?
    Autossa on jo jälkiasennettu kello-ohjaus. Onko kukaan tutkinut onko liittimet samat em. webastoissa keskenään? Toimiiko Thermotop C väyläohjattuna kellon kanssa vai onko asennettava Webaston oma johtosarja?
  • Nube
    Bimmer Rookie
    • Dec 2014
    • 44
    • Seinäjoki

    #2
    Liittimet on samanlaiset. Väyläohjattuna c ei enää sitten toimi. Lisäksi ne väyläjohdot pitää sieltä poistaa. Vesipumpulta täytyy luiltavasti viedä johto lämmittimelle. Sama juttu annostelijapumpun kanssa. Vähän vaatii johtotyötä. Puhallinkytkentä täytyy sitten kytkeä uudelleen. Tämä ihan mutua kun ei ulkoa muista. Samalla sinne kannattaa vetää diagnoosipiuha helppoon paikkaan tulevaisuutta ajatellen.
    Last edited by Nube; 17-01-2015, 19:08.
    -F10 520d -11
    Esys & Ista -d

    Comment

    • Clavurion
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 9157
      • Oulu

      #3
      Käynnistyy ja toimii suoraan sillä jännitteen antavalla kellokytkimellä. Sisäpuhalluksen aktivointi ei sitten toimikaan enää väyläkomennolla, vaan Weban aktivointipinnistä vaihtoreleelle, joka antaa Weban käynnistyessä virrat IHKA:lle (ilmastoinnin ohjauspaneeli). Lisälämppärinä ei myöskään enää toimi suoraan. IHKA:n koodauksessa on optiona myös jänniteohjaus väylän sijaan (näin ollut ennen 3/99 valmistuneissa E39 530d malleissa). Välttämättä siellä IHKA:lla ei kuitenkaan ole palikoita tuohon jänniteohjaukseen, joten varmuutta tuon toiminnasta ei saa muuten kuin kokeilemalla (ja johdottamalla).
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • WSE1
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 3242
        • Suomusjärvi

        #4
        Koko webasto Thermo Top Z/C on sama aftermarket ja BMW versiona ohjainkorttia ja pakoputken lähdön mittaa (voi sahata tai ottaa keskipalan vanhasta) lukuunottamatta. Liittimet menevät suoraan. Jos hankkisi ja vaihtaisi jänniteohjatulle tarkoitetun ihkan, koodauksen lisäksi tarvitsee kytkeä diodi webaston 6 pinnisen liittimen 1 pinnistä 4 pinniin, muuten ei yleismallin kortti toimi bmw orig ohjauksella. Auton alkuperäisessä ihkassa ei ole komponnenteja ohjaukselle (josei joku ole sitä jonkin vikntumisen takia vaihtanut vanhempaan malliin).
        Eli: Kello-ohjauksella toimii jälkiasennuswebasto webasto kyllä suoraan mutta jos haluaa myös sisäpuhaltimen toimivan täytyy 6 napaisen liitännän 4 navasta releistää virroitus ilmastoinnin paneelille.
        Ainoa hyöty vaihdosta toki on vain että saa pidemmän lämmitysajan (originaali rajoitettu puoleen tuntiin). Jos kyse on viallisen laitteen vaihdosta siksi ettei siihen muka saisi osia tai ovat kallita niin tämä ei pidä paikkaansa. Minulta saa ihan jokaikisen yksittäisen osan bmw originaliwebastoon myös, ohjainkorttia myöten, esim ohjainkortti 180€.

        Comment

        • habahaba
          Bimmer Rookie
          • Aug 2005
          • 112

          #5
          Normaali Thermotop C meni nyt paikalleen väyläohjatun tilalle kun tuollainen sattui lojumaan tallissa ylimääräisenä (tosin vanhassa väyläohjatussa ei sitten ollutkaan muuta vikaa kuin kiertovesipumppu sökö).
          Thermotop C pakoputkenlähtöä piti hieman lyhentää että sai E39 telineen/pakoputkenlähdön käymään, sekä kiertovesipumpun kansi oli erilainen, eli sen otin vanhasta viallisesta pumpusta. Ohjaus toimii kellolla suoraan, sisäpuhaltimen ohjaus jäi nyt ajan puutteen vuoksi rakentelematta, täytyy tuo lisäillä joskus ajan kanssa mutta pääasia että moottori lämpiää pakkasaamuina.
          Kiitoksia vastanneille.

          Comment

          • Kari39
            Newbiemmer
            • Oct 2015
            • 3
            • Nokia

            #6
            Saako normaalin Webasto Thermo Top C lämmittimen toimimaan E39:n alkuperäisen Z/C-B mallin tilalla, jos vaihtaa alkuperäisen lämmittimen ohjainkortin C Webastoon?

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9157
              • Oulu

              #7
              Originally posted by Kari39 View Post
              Saako normaalin Webasto Thermo Top C lämmittimen toimimaan E39:n alkuperäisen Z/C-B mallin tilalla, jos vaihtaa alkuperäisen lämmittimen ohjainkortin C Webastoon?
              Rauta on korttia lukuun ottamatta sama.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • WSE1
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 3242
                • Suomusjärvi

                #8
                Pakoputken lähtö taytyy lyhentää myös samaan mittaan bemarin weban mallin mukaan, jos ei pura molempia osiksi ja käytä bemarin weban keskipalaa.

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9157
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by WSE1 View Post
                  Pakoputken lähtö taytyy lyhentää myös samaan mittaan bemarin weban mallin mukaan, jos ei pura molempia osiksi ja käytä bemarin weban keskipalaa.
                  Aivan. Tämä sama E39 vs. E53 ero unohtui, mutta tuo on tosiaan helposti "korjattu".
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • Kari39
                    Newbiemmer
                    • Oct 2015
                    • 3
                    • Nokia

                    #10
                    Kiitos vastauksista. Sain alkuperäisen lämmittimen kuitenkin toimimaan. Lämpötila-anturin vaihdon jälkeen näytti siltä, että kiertovesipumppu ja palotilan puhallin eivät toimisi, mutta ongelma johtui huonosti paikalleen laitetuista ohjainkortin liittimistä.

                    Onnistuin ohjainkorttia irrottaessani katkaisemaan neljästä kiinnitysruuvista kolme - lähtevät toivottavasti vastakierretapilla. Samoin pakoputki antautui äänenvaimentimen kyljestä (haitariputki ei katkennut vaan äänenvaimentimen liitosputki irtosi vaimentimesta).

                    Paljonko BMW Webaston pakoputki maksaa? Voiko sen korvata yleismallisella Webasto äänenvaimentimella ja haitariputkella?

                    Comment

                    • WSE1
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 3242
                      • Suomusjärvi

                      #11
                      Originally posted by Kari39 View Post
                      Kiitos vastauksista. Sain alkuperäisen lämmittimen kuitenkin toimimaan. Lämpötila-anturin vaihdon jälkeen näytti siltä, että kiertovesipumppu ja palotilan puhallin eivät toimisi, mutta ongelma johtui huonosti paikalleen laitetuista ohjainkortin liittimistä.

                      Onnistuin ohjainkorttia irrottaessani katkaisemaan neljästä kiinnitysruuvista kolme - lähtevät toivottavasti vastakierretapilla. Samoin pakoputki antautui äänenvaimentimen kyljestä (haitariputki ei katkennut vaan äänenvaimentimen liitosputki irtosi vaimentimesta).

                      Paljonko BMW Webaston pakoputki maksaa? Voiko sen korvata yleismallisella Webasto äänenvaimentimella ja haitariputkella?
                      Voi korvata, mutta orkkis maksaa noin 50-60e ja yleismallisetkin osat muutaman kympin joten suosittelen orkkista. Ruuvit joutuu poraamaan, paitsi jos tyngät on jäljellä niin lähtevät kun lämmittää weban oikein kuumaksi kuumailmapuhaltimella ja kiertää lukkopihdeillä irti. Poratessa täytyy tehdä 1,5 ohjausreikä ensin keskelle ruuvia ja sen jälkeen 3,3mm läpi, niin kierre vielä säilyy toimivana. Terien on syytä olla hyviä. Syvyysrajoitinta kannattaa käyttää muuten voi tulla reikä vesitilaan asti.

                      Comment

                      • Alfonzo
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2012
                        • 55
                        • Kanta-Häme

                        #12
                        Originally posted by WSE1 View Post
                        Koko webasto Thermo Top Z/C on sama aftermarket ja BMW versiona ohjainkorttia ja pakoputken lähdön mittaa (voi sahata tai ottaa keskipalan vanhasta) lukuunottamatta. Liittimet menevät suoraan. Jos hankkisi ja vaihtaisi jänniteohjatulle tarkoitetun ihkan, koodauksen lisäksi tarvitsee kytkeä diodi webaston 6 pinnisen liittimen 1 pinnistä 4 pinniin, muuten ei yleismallin kortti toimi bmw orig ohjauksella. Auton alkuperäisessä ihkassa ei ole komponnenteja ohjaukselle (josei joku ole sitä jonkin vikntumisen takia vaihtanut vanhempaan malliin).
                        Eli: Kello-ohjauksella toimii jälkiasennuswebasto webasto kyllä suoraan mutta jos haluaa myös sisäpuhaltimen toimivan täytyy 6 napaisen liitännän 4 navasta releistää virroitus ilmastoinnin paneelille.
                        Ainoa hyöty vaihdosta toki on vain että saa pidemmän lämmitysajan (originaali rajoitettu puoleen tuntiin). Jos kyse on viallisen laitteen vaihdosta siksi ettei siihen muka saisi osia tai ovat kallita niin tämä ei pidä paikkaansa. Minulta saa ihan jokaikisen yksittäisen osan bmw originaliwebastoon myös, ohjainkorttia myöten, esim ohjainkortti 180€.
                        Tämä projekti itsellä vielä hieman kesken...
                        Eli minkä väriseen johtoon (tai liittimen pinniin) IHKAlla pitää releen kautta jännitettä syöttää, jotta IHKA herää Weban käskyttämänä eloon?
                        E39 530dA Touring M-Sport Individual -04
                        SAAB 9-3 2.0t BioPower -02

                        Comment

                        • Clavurion
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 9157
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by Alfonzo View Post
                          Tämä projekti itsellä vielä hieman kesken...
                          Eli minkä väriseen johtoon (tai liittimen pinniin) IHKAlla pitää releen kautta jännitettä syöttää, jotta IHKA herää Weban käskyttämänä eloon?
                          Vihr./kelt., liitin X610, pin 1 (tulee sulakkeelta F20 virtalukon ohjaamana). Siihen vaihtorele, jolla lepotilassa normaali syöttö ja Weban ohjaamana vaihtoehtoinen jännitesyöttö.
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • zener
                            Moderator
                            • Oct 2004
                            • 14446
                            • Oulu

                            #14
                            E38 vastaava ja jänniteohjattu vielä. Onko miten mahdollista poistaa sisäpuhallus webaston käytössä? Ärsyttävä ja virtaa vievä ominaisuus kun lämpö ei riitä sulattamaan edes puolta tuulilasia.
                            E65 730dA '04 klick
                            F10 520dA '11 klick
                            E34 520iA (2.8l) '91 klick

                            Instagram


                            "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎