Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ovenkahva

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • arpuC
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2006
    • 1377

    Ovenkahva

    Kävi siis niin, että napsahti kuskin oven kahva poikki suomen niin ihanien kelien ansiosta Uuden joutunen hakemaan motonetistä, mutta tuo vaihtaminen askarruttaa. Videoita ja kuvia olen vaihtoprosessista katsonut lukuisia nimenomaan tuosta oven päädystä. Avasin eilen tulpan ovesta enkä kyllä näe missään kuvien/videoiden kaltaista ohutta kiskoa. Ensimmäisenä mikä näkyy mustan vaijerin vasemmalla puolella on kultainen ja paksu u-kisko. Sitä heiluttelemalla heiluu myös koko ovenkahva ja lukkopesä. Tuossa ei ole mitään paikkaa koukulle, mutta yläkulmasta löytyy neliskanttinen kolo.

    Kysymys kuuluukin onko näitä ovenkahvan lukituksia tehty eri setupeilla? Auto on 7/1998.
    Miks sä sytytit Bemarin palaa?
    En löydä enää sun luo
    Teitkö sä tän tahallaan?
    Nyt kaikki palaa.
  • Tome
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2003
    • 548
    • Joensuu

    #2
    Originally posted by arpuC View Post
    Kävi siis niin, että napsahti kuskin oven kahva poikki suomen niin ihanien kelien ansiosta Uuden joutunen hakemaan motonetistä, mutta tuo vaihtaminen askarruttaa. Videoita ja kuvia olen vaihtoprosessista katsonut lukuisia nimenomaan tuosta oven päädystä. Avasin eilen tulpan ovesta enkä kyllä näe missään kuvien/videoiden kaltaista ohutta kiskoa. Ensimmäisenä mikä näkyy mustan vaijerin vasemmalla puolella on kultainen ja paksu u-kisko. Sitä heiluttelemalla heiluu myös koko ovenkahva ja lukkopesä. Tuossa ei ole mitään paikkaa koukulle, mutta yläkulmasta löytyy neliskanttinen kolo.

    Kysymys kuuluukin onko näitä ovenkahvan lukituksia tehty eri setupeilla? Auto on 7/1998.
    Ota vaan suosiolla ovipahvi veks niin sitten näät sen lukitusmekanismin. Sieltä päädyn kautta pitää olla juuri oikeanlainen työkalu ja tiedettävä mitä tekee muuten ei onnistu. Ainakin itse tulin siihen tulokseen ettei olis ikimaailmassa onnistunut ilman verhoilun irroitusta jos ei oo aiemmin kahvaa irroittanut.

    Comment

    • arpuC
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2006
      • 1377

      #3
      Originally posted by Tome View Post
      Ota vaan suosiolla ovipahvi veks niin sitten näät sen lukitusmekanismin. Sieltä päädyn kautta pitää olla juuri oikeanlainen työkalu ja tiedettävä mitä tekee muuten ei onnistu. Ainakin itse tulin siihen tulokseen ettei olis ikimaailmassa onnistunut ilman verhoilun irroitusta jos ei oo aiemmin kahvaa irroittanut.
      Tuo systeemi on kokonaisuudessaan tuttu toimintaperiaatteeltaan, mutta en vain osaa paikallistaa sitä tuon kolon kautta. Siksi mietinkin, että onko tuota ollut erilaisella ratkaisulla. Ovipahvin saa hetkessä irti, mutta tehdaseristeen irroittaminen on aina vähän huono homma.
      Miks sä sytytit Bemarin palaa?
      En löydä enää sun luo
      Teitkö sä tän tahallaan?
      Nyt kaikki palaa.

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10949
        • Joensuu

        #4
        Originally posted by arpuC View Post
        Tuo systeemi on kokonaisuudessaan tuttu toimintaperiaatteeltaan, mutta en vain osaa paikallistaa sitä tuon kolon kautta. Siksi mietinkin, että onko tuota ollut erilaisella ratkaisulla. Ovipahvin saa hetkessä irti, mutta tehdaseristeen irroittaminen on aina vähän huono homma.
        Jos kosteuden sulkua meinaat niin eipä sen irroittamisesta mitään haittaa ole, jos sen kiinnittää takaisin esim. kunnon butyylimassalla. Monista ovat jo itseksiään alkaneet irtoamaan, joten voi olla, että on parempi irroittamisen jälkeen.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • jaskap
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2010
          • 526
          • Finland Rovaniemi

          #5
          Sivulle liukuva lirputin

          Jep. Ilman ovipahvin ja kilkkeiden irrotusta mahdoton homma. Kahvassa on sellainen sivulle liikkuva lirputin ja kieleke. Tarvitsee pari pikkunäppärää meisseliä irrotukseen. Kannattaa tutustua irrotustapaan, ettei mitään mene rikki.

          Malttia myös ovipahvin ja kilkkeiden irrotukseen. Sopivasti voimaa, muttei liikaa.

          Ovessa on yös bagi, joten akun kenkä irti ennen operointia.

          Kosteussuojan voi kiinnittää uudestaan massalla
          e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
          e32 750 iA -88 DoubleSex.
          Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

          Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
          e32 735 1/18
          e34 M5 1/18
          e24 635 Csi 1/18
          e9 3.0 CSi 1/18
          e31 850 Csi

          Comment

          • Zuppe
            Bimmer Rookie
            • Jun 2006
            • 60
            • Ireland

            #6
            Originally posted by jaskap View Post
            Jep. Ilman ovipahvin ja kilkkeiden irrotusta mahdoton homma. Kahvassa on sellainen sivulle liikkuva lirputin ja kieleke.
            Tämä mahdoton homma tehty sen reiäin kautta ilman mitään erikoisempaa työkalua, paitsi vanhaan tasapäiseen ruuvariin tehtiin lovi, jotta sitä lirpaketta pääsi työntämään eteenpäin.
            Varmuudeksi kietaistiin hiukan rautalankaa siihen lirpakkeen päässä olevaan reikään, jottei ovipahvia tarvi irroittaa, jos lirpake lähtee liikkeelle -> ei lähtenyt, mutta rautalankaa vetäisemällä tuon sai helposti lukitttua takaisin kahvan vaihdon jälkeen, joten ei mennyt se aika hukkaan kun tuota rautalankaa sinne ährättiin (about 5 minuuttia).

            Se ohut lukitus lirpake on sen paksun u-kiskon takana, täytyy kurkkia vähän, jotta sen näkee (myös taskulamppu on syytä varata, oven sisällä on pimeää)

            Varsinaisen työn teki tietenkin kaverini, joka autoja on rassaillut kauan, mutta ovenkahva oli ensimmäinen kerta ja aikaa kuluin noin 15 minuuttia, josta ruuvimeisselin tekemiseen ja rautalangan etsimiseen 5 minuuttia, rautalangan pujotteluun 5 minuuttia vaihto 1 minuutti ja rautalangan poisto 3 minuuttia.

            Koitettiin myös aluksi tehdä tälläinen koukku, joka näillä jampoilla on tällä videolla, mutta todettiin koukun saaminen oikeaan kulmaan niin hankalaksi, että ajatuksesta luovuttiin hetken yrittämisen jälkeen. Oliskohan koitettu saada koukkua oikeaan kulmaan kolme kertaa.

            Kaikkiaan aikaa kului siis noin 30 minuttia, kun koitetiin ensin tuota koukkua väsätä.

            Comment

            • Night-Wind
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2006
              • 1534
              • 02

              #7
              Joo ei todellakaan mikään mahdoton homma sen reiän kautta.
              ex: BMW E38 735iA -97
              ex: MB W211 E200CDI -03
              ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99
              ex: BMW E39 528iA -96
              ex: MB W126 300SE -89
              ex: BMW E34 525iAT -95
              ex: BMW E36 316iA -91

              Comment

              • Ivl
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2007
                • 216
                • Oulunsalo

                #8
                Originally posted by Zuppe View Post
                Tämä mahdoton homma tehty sen reiäin kautta ilman mitään erikoisempaa työkalua, paitsi vanhaan tasapäiseen ruuvariin tehtiin lovi, jotta sitä lirpaketta pääsi työntämään eteenpäin.
                Varmuudeksi kietaistiin hiukan rautalankaa siihen lirpakkeen päässä olevaan reikään, jottei ovipahvia tarvi irroittaa, jos lirpake lähtee liikkeelle -> ei lähtenyt, mutta rautalankaa vetäisemällä tuon sai helposti lukitttua takaisin kahvan vaihdon jälkeen, joten ei mennyt se aika hukkaan kun tuota rautalankaa sinne ährättiin (about 5 minuuttia).

                Se ohut lukitus lirpake on sen paksun u-kiskon takana, täytyy kurkkia vähän, jotta sen näkee (myös taskulamppu on syytä varata, oven sisällä on pimeää)

                Varsinaisen työn teki tietenkin kaverini, joka autoja on rassaillut kauan, mutta ovenkahva oli ensimmäinen kerta ja aikaa kuluin noin 15 minuuttia, josta ruuvimeisselin tekemiseen ja rautalangan etsimiseen 5 minuuttia, rautalangan pujotteluun 5 minuuttia vaihto 1 minuutti ja rautalangan poisto 3 minuuttia.

                Koitettiin myös aluksi tehdä tälläinen koukku, joka näillä jampoilla on tällä videolla, mutta todettiin koukun saaminen oikeaan kulmaan niin hankalaksi, että ajatuksesta luovuttiin hetken yrittämisen jälkeen. Oliskohan koitettu saada koukkua oikeaan kulmaan kolme kertaa.

                Kaikkiaan aikaa kului siis noin 30 minuttia, kun koitetiin ensin tuota koukkua väsätä.

                Ja sen rautalangan voi/kannattaa asentaa sitten kun kahva on irti.( näkee mihin asennetaan )

                Minä irroitin ihan tavallisella talttapäämeisselillä ja rautalangalla vetäen liuku kiinni.

                T Jukka
                Bmw X5 2011
                Vw caddy 2019

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎