Announcement

Collapse
No announcement yet.

m57 naputus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pera8x
    Bimmer Rookie
    • Jan 2015
    • 158
    • tampere

    m57 naputus

    tehdään uusi aihe, niin ei tarvi tota webasto topikkia sotkea enempää siihen liittymättömillä kysymyksillä.

    elikkäs, auto 530d automaatti steptronikki ja moottori m57. n. puoli miljoona ajettu. tuossa tutkiskeltiin vähän webaston toimintaa ja lueskeltiin vikakoodeja, auto käydä hörskötti n. tunnin verran vapaalla paikoillaan. jossakin siinä loppupuolella, kun lähdin ajeleen poispäin, niin huomasin, että kone naputtaa normaalia enemmän.

    tuli sellanenkin mieleen, että kun tyhjättiin vikamuistia, niin voiko se vaikuttaa tähän mitenkään? tuskinpa, mutta pakko kysyä varmuuden vuoksi.

    ääntä aika hankala paikantaa, mutta kuulostais, kun se tulisi jostakin ihan moottorin etuosasta. ja ehkä enemmänkin kuskinpuolelta. mikähän mahtaa olla vikana?

    mitenkä tässä on alipainepumppu/sen voimanotta toteutettu? se vois olla yks vikakohde. entäs korkeapainepumppu ja sen voimanotto? joku siellä naputtaa aika voimakkaasti. kylmänä ei naputa oikeestaan ollenkaan ja kuumana naputtelee voimakkaasti. kierroksillakin naputtaa, mutta tuntuis vaimenevan tuo ääni.



    testasin sellasella stetoskoopilla, että mistä ääni vois tulla, niin ainakaan selvästi se ei tullu venttiilinkopasta kuunnellessa, eikä koneen etupäästä. eli jos jakopää on koneen etupäässä, niin ei ehkä ensimmäisenä tule mieleen, että siellä olis jotain vikaa, vaan kyseessä on joku apulaite, tai muu, mikä pyörii koneen kanssa käsikädessä.

    kaikki vinkit tervettulleita. jostain tuo vika on pikemmiten paikannettava, ennenku tulee isoo vahinkoo..

    EDIT: kuulostaa aika pitkälti samalta, kun tuossa videossa.
    Last edited by pera8x; 31-01-2015, 16:52.
  • Robi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2002
    • 7606
    • Vantaa

    #2
    Tullut muutaman m57:aa jotka naputtanut tyhjäkäynnillä nyt vastaan ja yhdestäkään ei ole löytynyt muuta vikaa kuin väljäksi kuluneet männäntapit ja yhdessä oli lisäksi soikeaksi kuluneet kk-laakerit. Kone vaihtamalla naputus on hävinnyt.
    Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
    Tiedustelut priva tai 0452210069

    Current
    E61 530d
    E39 530d
    E39 520iA
    E46 330xd
    E28 528i

    Comment

    • pera8x
      Bimmer Rookie
      • Jan 2015
      • 158
      • tampere

      #3
      nyt tuli varmistettua sekin, että kylmänä ei ääntele ollenkaan. tuosta, kun kylmänä laittaa käymään, niin käy siististi. ei mitään naputuksia. mutta sitten, kun ajaa jonkun matkaa, niin ääni tulee esille.

      esim. tänään lähdin kylmällä koneella liikkeelle ja ajelin n. 30 km, jonka jälkeen pysähdyin, avasin oven ja kuuntelin, niin sama naputus jatkuu.

      yli kymmenen vuotta mekaanikkona leipäni tienanneena en tälläin äkkiseltään usko laakerivikaan. kyllä ne on ainakin tähän mennessä äännelleet kylmänä ja kuumana. samaten männän tapit yms. tosin kokemus ei ole autopuolelta, mutta moottorit ne tuppaa oleen samaa tekniikkaa oli ne sitten missä laitteessa tahansa. mutta kaikkihan on mahdollista, eikä mitään poissuljeta ennenku se on todettu ehjäksi.

      tarvii jatkaa tutkimuksia.

      Comment

      • Robi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2002
        • 7606
        • Vantaa

        #4
        Lisätääs senverran että noi jotka itsellä tullut vastaan on naputtnut sekä kylmänä ja kuumana. Ei vaikusta koneen lämmöillä joten sun koneessa tod näk joku muu syy naputukselle.
        Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
        Tiedustelut priva tai 0452210069

        Current
        E61 530d
        E39 530d
        E39 520iA
        E46 330xd
        E28 528i

        Comment

        • Macke
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2009
          • 1134
          • Porvoo

          #5
          Voisko olla alipainepumppu? Noi T4 malliset pornstarterit 5-mukisella kiisselillä pitelee ainakin vastaavanlaista soundia alipainepumpun ollessa ehtoopuolella.

          Comment

          • pera8x
            Bimmer Rookie
            • Jan 2015
            • 158
            • tampere

            #6
            huoh. tuo jo helpotti. että on naputtaneet kylmänä ja kuumana. tälle päivälle vähän kiireitä, niin ei kerkiä tutkiin, mutta huomenna vois mennä pajalle ja kaivaa äänilähteen esiin. toivottavasti sais tuon vian korjattua ilman sen kummempia kommervenkkejä. sen verran mukava auto ajaa, ettei tekis mieli luopua.

            osaisko joku kertoa mistäpäin lähden alipainepumppua etsiskeleen? taikka kaippa se sieltä löytyy, kun vähän kaivelee.

            Comment

            • Macke
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2009
              • 1134
              • Porvoo

              #7
              Siinä se on keulassa kannen päässä, pyöreä purkki. Pilkottaa kyllä suojamuovienkin alta mutta parhaiten päsäet käsiksi kun nyppäät moottorin ison suojamuovin veks.

              Comment

              • Risto113
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2005
                • 1204
                • GrassLake

                #8
                Originally posted by Macke View Post
                Siinä se on keulassa kannen päässä, pyöreä purkki. Pilkottaa kyllä suojamuovienkin alta mutta parhaiten päsäet käsiksi kun nyppäät moottorin ison suojamuovin veks.
                Samassa paikassa, kun mersuissakin. Samoin korkeapainepumppu.
                Mekaanista siirtopummpua ei ole; 2 sähköistä, toinen kuskin persiin alla pohjassa, toinen tankissa.

                Comment

                • Fastpiksu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2010
                  • 1571
                  • Kajaani-Paltamo

                  #9
                  Ota remmi pois ja käytä käynnissä, niin varmistut kuuluuko se moottorista vai apulaitteista.
                  Videon ääni kyllä kuulostaa moottorilta.
                  Chevrolet Express van
                  Ford Escort -76 powered by Holset-Megasquirt-Cosworth. Vappuna -16 ajossa??
                  E36 325i group F

                  Ex:
                  e34 525i
                  e34 525tds "superturbo"
                  e39 530d M-Sport

                  Comment

                  • Bmw Dreamer
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 2762
                    • Kouvola

                    #10
                    Kuulostaa kyllä että moottorista tulee tuossa Rangen tapauksessa.

                    Mullaki aavistus ehkä tuollaista ääntä.

                    Mutta mulla kuuluu sellanen "rummutus", se on alipainepumppu. Helppo testata. Jarrua polkemalla ääni loppuu, kun pumppu joutuu töihin (jarrua siis poletaan monta kertaa kunnes alipaine "loppuu" ja jarrut kovenee). Sitte hetken aikaa on hiljasempaa ja alkaa taas sellanen kumea rummutus.

                    Kaipa se on kiertokangenlaakeri tai jotain, jossei pahene niin anna mennä vaa.

                    Millasilla öljyillä ajat?
                    BMW 520d Touring '06 314tkm
                    BMW 530D Touring '99 552tkm
                    BMW 320da Touring '02 427tkm
                    Volvo V70 D5 '02
                    Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                    Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                    Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                    Case IH 5140 Maxxum

                    Comment

                    • pera8x
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2015
                      • 158
                      • tampere

                      #11
                      laakeri vialta tuo ei mielestäni oikein kuulosta. se on sellanen vähän matalempi kolina, eikä tollanen terävä säksätys. siis mielestäni. männäntäppi vauriota en ole koskaan päässyt korjaileen/kuunteleen, niin siitä en osaa sanoa mitään.

                      öljyistä ei tietoa. just vasta sain tän auton meinasin vaihtaa öljyt, mutta mittatikusta katsoin, niin ainakin vaihdetun näköset, kun ei ihan mustat ole. diiselissähän tummuu aika vikkelään nuo öljyt.

                      vois nykästä venttiilikopan pois ja tarkistaa nuo nostajat, niin on ainakin yks asia poissuljettu. ja kokeilla käyttää ilman apulaitehihnaa, niin toinenkin on sit poissuljettu. suuttimilta voi varmaan käydessä irrotella piuhoja? sais sen suutinviankin sitten paikannettua johonkin pyttyyn, tai poissuljettua.

                      Comment

                      • pera8x
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2015
                        • 158
                        • tampere

                        #12
                        noniin, nyt on tutkittu, eikä hutkittu. kävin vähän kyseleen etukäteen varaosa hintoja ja samalla sitten yhdestä moottorikorjaamosta vika veikkauksia, että mikähän saattais olla syypää ääneen. sieltä tuli jakopään kulumista, ketjun venymistä ohjureiden kulumista jne. hinta-arvio remontille 1500-2000e. kansi kuulemma tarvii irrottaa, jos tuon remontin tekee. osat ittessään halpoja, mutta työtä kohtalaisen paljon.

                        noo, ajattelin, että ajetaan nyt pajalle eka ja paikannetaan tarkkaan se äänilähde, ennenku aletaan hötkyileen. ajattelin, että katsotaan ekana, ettei pakosarja vuoda, sitten katoaan, että vaikuttaako, jos ottaa apulaiteremmin pois ja viimisenä aukastaan venttiilinkoppa, josko sieltä selviäis vaikka rikkinäinen nostaja.

                        eihän tässä tarvinnut, kun remmi ottaa pois ja johan kävi nätisti. sitten siinä käsin heiluttelemalla selviskin aika nopsaa, että syypää koko kalkatukseen oli ohjaustehostimen pumppu. en teidä mikä sillä kalkatti, mutta jo käsin pyöritellessä kuulu tismalleen samanlaista kalkatusta. toki aika paljon vaimeampana, kun ei sitä niin kovaa saanu käsin pyöriteltyä. samaan syssyyn selvis sekin, kun olin ihmetelly, että kylläpä on kovat turbon äänet autossa. siinä, kun touhuili ja tutki vikaa, niin huomasin, että turbolle tuleva ilman otto putki oli kokonaan irti turbolta. siinä oli syy siihenkin, miksi ilmamassa mittarilta oli piuha irti. aikasemmin kokeilin laittaa piuhaa paikoilleen, mutta eihän tuo auto sitten enää jaksanu kulkea mihinkään.

                        no, kaikki viat korjattiin, tai ainakin yritettiin korjata. turbon putki pantiin paikoilleen, ilmamassamittarin piuha kiinni ja ohjaustehostajan pumpusta laskettiin mehut pihalle. varaosaliikkeestä hain uutta atf:ää pari litraa ja tuubin jotain automaatti/ohjaustehostin lisäainetta. uudet mehut tehostajaan ja sopivasti lisäainetta. sitten remmit paikoilleen ja koneet tulille. ja tietty oma veivaaminen siinäkin, että saa systeemin täyteen ja ilmat pois. no, pikku juttuja kokonaisuudessaan ja helppoja tehdä.

                        sitten vaan koneet tulille ja ihmetteleen, että auttoko mitään. alkuunsa kalkatus hävis n.70%:sti. turbon suhinat hävis kokonaan ja tehojakin tuli ihan kivasti lisää. oli ilmeisesti puuttunut ihan jonkun verran potkua. siitä sitten ajelua jokunen kymmentä kilsaa ja lopulta pystyin vaan toteamaan, että ainakin toistaseks kaikki kalkatukset on tipotiessään! remontti siis onnistui, eikä tarvinnut edes ajaa metroautoon ja maksaa tonneja.

                        tulipahan hyvä mieli kun tuli kuntoon, eikä ollut mitään isompaa vikaa. ja merkkinä bmw ei ainakaan laskenut omalla mittarillani yhtään alemmaks, pikemminkin päinvastoin. ehkäpä nämä koneet onkin maineensa verosia ja lujia ikiliikkujia. ei muutakun ajoa vaan ja jatketaan sitä mihin jäätiinkin, eli aika näyttää onko tästä mihinkään. ja nyt sitä vasta pääsikin nautiskeleen pemarin moottorin voimasta ja väännöstä. ei se aikasemminkaan ihan tussu ollut, mutta nyt tämä tuntuu jo ihan kohtuu terhakkaalta.

                        ja kiitokset vielä kaikille, ketkä pisti omat arvauksensa, taikka tietonsa peliin tässäkin asiassa.

                        Comment

                        • Bmw Dreamer
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 2762
                          • Kouvola

                          #13
                          Omaa apulaitehihnaa irroittamaan... ---> :think
                          BMW 520d Touring '06 314tkm
                          BMW 530D Touring '99 552tkm
                          BMW 320da Touring '02 427tkm
                          Volvo V70 D5 '02
                          Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                          Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                          Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                          Case IH 5140 Maxxum

                          Comment

                          • lurkki3
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2004
                            • 657
                            • ylivieska

                            #14
                            Itelläki nyt 530d:ssä mittarissa 367tkm ja ite olen auton kolmevuotta omistanut.autossa on ollut karalan softa jo 150tkm entisen omistajan toimesta.itsekkin olen huomannut että aina sieltä jotain sivu ääniä kuulu mutta ei niitä kannata säikähtää.m57 on luotto moottori.nytkin odottelen talvilomaa ni rupian 535d suuttimia asentaan ja jatketaan tätä kestävyys testiä..ite taidan ajaa loppuun omani 530d:sen koska oli ensimmäinen diesel bemarilta minkä laitoin bensa kutosien jälkeen ja on osoittautunut niin saatanan hyväksi autoksi että ennakkoluulot bemarin dieseliä kohtaan hävis kokonaan.bensa bemaria ei tähän taloon taida enää tullakkaan
                            Last edited by lurkki3; 06-02-2015, 07:44.
                            E60 525d -05 m-sport 300hv/700nm
                            Bagged e32
                            Ex E61 525d m-sport -06
                            Ex e39 530d touring By Aj Tech 365hv/650nm
                            Lukuisia muita bmw merkin viritelmiä

                            Comment

                            • pera8x
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2015
                              • 158
                              • tampere

                              #15
                              no nyt se tais hajota lopullisesti. vaimo oli pemarilla lähdössä viikonlopuks hämeenlinnaan ja kotoota pääsi n.3 km, kun alko kuulemma hirveesti kalkattaan ja joku ihme kärykin tuli hyttiin. ajo auton lähimarketin pihaan, kun ei uskaltanu sillä enempää ajella ja jatko matkaa muilla kyydeillä.

                              kävin sitten myöhemmin kaverin kanssa hakeen pemarin ja kyllähän se kalkattikin ja kärys. syyksi osottautu se sama ohjaustehostin, mikä oli jo pari päivää ihan hissukseen. en tiä mikä sieltä on mennyt, mutta ei tolla nyt viitti kauheesti huruakaan ajella. sen verran kova on kalina. ja ilmeisesti tehostajasta tulee erikoinen käry, aika paljon sellanen virtsan hajua muistuttava..

                              mistähän tohon alkais metsästään uutta tehostajaa? ei varmaan metroautoon kannata ekana sännätä. veikkaan, että siellä kyllä myydään, mutta pyytävät rahaa ihan liikaa.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎