Announcement

Collapse
No announcement yet.

m57 naputus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10949
    • Joensuu

    #16
    Originally posted by pera8x View Post
    no nyt se tais hajota lopullisesti. vaimo oli pemarilla lähdössä viikonlopuks hämeenlinnaan ja kotoota pääsi n.3 km, kun alko kuulemma hirveesti kalkattaan ja joku ihme kärykin tuli hyttiin. ajo auton lähimarketin pihaan, kun ei uskaltanu sillä enempää ajella ja jatko matkaa muilla kyydeillä.

    kävin sitten myöhemmin kaverin kanssa hakeen pemarin ja kyllähän se kalkattikin ja kärys. syyksi osottautu se sama ohjaustehostin, mikä oli jo pari päivää ihan hissukseen. en tiä mikä sieltä on mennyt, mutta ei tolla nyt viitti kauheesti huruakaan ajella. sen verran kova on kalina. ja ilmeisesti tehostajasta tulee erikoinen käry, aika paljon sellanen virtsan hajua muistuttava..

    mistähän tohon alkais metsästään uutta tehostajaa? ei varmaan metroautoon kannata ekana sännätä. veikkaan, että siellä kyllä myydään, mutta pyytävät rahaa ihan liikaa.
    Halvalla esim. ebay.de tai sitten joltain foorumilaiselta jolla on purussa auto.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • kye
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2008
      • 320
      • Forssa

      #17
      Löytyis käyttämätön ohjaustehostimen pumppu.
      Laita privaa jos tarvetta.
      - N62xxx moottoreiden venttiilivarsitiiviste korjaukset ja lisäilmajärjestelmän nuohoukset,
      - N42/46 jakopäät
      - N47 jakoketjuvikojen korjaukset

      tied. 0407247465

      Comment

      • pera8x
        Bimmer Rookie
        • Jan 2015
        • 158
        • tampere

        #18
        jees, kyllähän se melkovarmasti uutta pumppua vaatii.

        taidan kuitenkin mennä pajalle ja purkaa tuon pumpun ekana ja katsoa, mikä sieltä on menny rikki. josko sen voisi korjata vaikka.

        Comment

        • pera8x
          Bimmer Rookie
          • Jan 2015
          • 158
          • tampere

          #19
          noniin. nyt on tehostaja irrotettu ja purettu ja tutkittu ja hutkittu, eikä sen suhteen olla yhtään viisaampia. ei siellä mitään näkynyt. takas kasaan vaan ja paikoilleen.

          mutta sitten huomasin jotain ihan muuta. olin moniurahihnaa laittamassa paikoilleen, niin huomasin, että kampiakselin hihnapyörä on sökönä. irti vulkanoinneistaan ja heiluu valtoimenaan. sieltä se alkuperänen kalkatuskin on tullut. uskomatonta, että se kuulosti niin satavarmana tulevan tehostajasta se ääni. se on varmaan irronnut lopullisesti vulkanoinneistaan siinä kohtaa, kun muija oli lähössä sillä ajeleen. kun sillä hetkellä se äänikin muuttu ja alko käryään. ne kumin palasethan siellä kärys, kun hankas toisiinsa.

          no, nyt on ainakin vika selvillä. eilen irrottelinkin jo ton pyörän. mitähän tälle sit tekis, uus pyörä maksaa monta sataa ja käytetyt on samanlaisia paskoja.. pystyisköhän ton tekeen jotenkin yhdeksi puuksi. ei se mitään kumeja sinne väliin tartte.

          Comment

          • Cunttory
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2004
            • 1772
            • Kuopio

            #20
            Originally posted by pera8x View Post
            noniin. nyt on tehostaja irrotettu ja purettu ja tutkittu ja hutkittu, eikä sen suhteen olla yhtään viisaampia. ei siellä mitään näkynyt. takas kasaan vaan ja paikoilleen.

            mutta sitten huomasin jotain ihan muuta. olin moniurahihnaa laittamassa paikoilleen, niin huomasin, että kampiakselin hihnapyörä on sökönä. irti vulkanoinneistaan ja heiluu valtoimenaan. sieltä se alkuperänen kalkatuskin on tullut. uskomatonta, että se kuulosti niin satavarmana tulevan tehostajasta se ääni. se on varmaan irronnut lopullisesti vulkanoinneistaan siinä kohtaa, kun muija oli lähössä sillä ajeleen. kun sillä hetkellä se äänikin muuttu ja alko käryään. ne kumin palasethan siellä kärys, kun hankas toisiinsa.

            no, nyt on ainakin vika selvillä. eilen irrottelinkin jo ton pyörän. mitähän tälle sit tekis, uus pyörä maksaa monta sataa ja käytetyt on samanlaisia paskoja.. pystyisköhän ton tekeen jotenkin yhdeksi puuksi. ei se mitään kumeja sinne väliin tartte.
            Tuota samaa oiretta on myös uudemmissa m57 moottoreiden hihnapyörissä, monesti laukeaa ilman kolinoita. Tuskin sinne "kovaa pyörää" kannattaa suunnitella, kun sen tehtävähän on värinää vaimentaa.
            Saksasta saa gatesin hihnapyörää 203€ kuluineen.
            Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

            Comment

            • pera8x
              Bimmer Rookie
              • Jan 2015
              • 158
              • tampere

              #21
              nyt on pemari korjattu ja taas ajossa. tein kovan vauhtipyörän tuosta orkkis pyörästä. ei maksanut kun vitosen materiaalit tohon. eli käytännössä vaan purin koko pyörän, putsasin uudelleen liitettävistä pinnoista kumin jämät pois ja sorvasin pinnat suoriksi.

              sitten vaan sopivia laippoja tekeen kumien tilalle. tiukalla sovitteella ja suurlujuuslukitteella kiinni. lopulta paketti oli kasassa, niin vielä varuiks pikkuasen hitsuuttelin. sitten vielä viiminen silaus, pinnat suoriks ja kierroksia masiinaan, niin huomaa, josko väpättää. no epä se väpättänyt, jotenka kiinni vaan kampuran päähän terstaileen.

              nyt on 50km takana ja voielä toimii. ainoa ero, minkä huomaa on se, ettei enää kalkata. no joo, siis ainoa ero vaimennettuun pyörään on siinä, että jos matalilta kierroksilta lähtee vedättään rankemmin, niin pikkasen aistittavissa pientä "jyrinää". pienemmillä kaasuilla toimii ihan kun ennenkin ja isommallakin kaasulla jos kierroksia on yli 2000. eli kyllä niiillä pyörillä on eroa. no, tulipahan testattua. ajetaan tälläsellä nyt, kun kerta pelaa.





              tollanen siitä sitten tuli.

              Comment

              • Haatainen
                BTCF Member
                • Jul 2009
                • 1451
                • Tampere

                #22
                Tais mennä siimapyörä ja vauhtipyörä nyt sekaisin.

                Tuo siimapyörä toimii samalla moottorin kiertovärinänvaimentimena, minkä tietysti tiesitkin.

                Nyt kun teit tuosta limpusta yhtä puuta, ja huomaat ajollekin lisääntynyttä tärinää, niin tiedät, että sielä sitä kiertovärähtelyä todellakin on. Kampiakseli kun on suunniteltu elämään värinänvaimentimen kanssa, niin luulempa, että se ei mitenkään useita tuhansia kilometrejä kestä nyt lisättyä rasitusta. En ajaisi, mutta jos ajat, niin raportoi toki, kauanko kestää.

                Nimimerkillä Skarpa pitäisi ainakin olla yksi m57d30 kampura myynnissä, sitten kun sellaiselle tulee tarve. Kannattaa ehkä ostaa varastoon, ja kiillottaa kaulat siitä, niin ei tule sitten ihan tolkuttoman pitkää seisontaa, kun antautuu.
                Alla:
                E61 530i(a) -09 perheauto myös invalidille
                E24 635Csi -84 Polaris metallic

                Ennenkin on ollut autoja

                Comment

                • Hezman
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2012
                  • 708
                  • Jyväskylä

                  #23
                  Onko kokemusta vaimentamattomasta? Hyvin todennäköisesti se kestää yhtä kauan kuin vaimennetullakin. Bemarit on tehty mukavuutta ajatellen ja kumia on ihan joka paikassa estämässä jyrinöitä ja tärinöitä. Ja suurin osa näistä on tosiaan vain mukavuutta ajatellen.

                  Itse en laittaisi vaimentamatonta, syystä että tympäsis ajaa jyrisevällä kulkineella.



                  Originally posted by Haatainen View Post
                  Tais mennä siimapyörä ja vauhtipyörä nyt sekaisin.

                  Tuo siimapyörä toimii samalla moottorin kiertovärinänvaimentimena, minkä tietysti tiesitkin.

                  Nyt kun teit tuosta limpusta yhtä puuta, ja huomaat ajollekin lisääntynyttä tärinää, niin tiedät, että sielä sitä kiertovärähtelyä todellakin on. Kampiakseli kun on suunniteltu elämään värinänvaimentimen kanssa, niin luulempa, että se ei mitenkään useita tuhansia kilometrejä kestä nyt lisättyä rasitusta. En ajaisi, mutta jos ajat, niin raportoi toki, kauanko kestää.

                  Nimimerkillä Skarpa pitäisi ainakin olla yksi m57d30 kampura myynnissä, sitten kun sellaiselle tulee tarve. Kannattaa ehkä ostaa varastoon, ja kiillottaa kaulat siitä, niin ei tule sitten ihan tolkuttoman pitkää seisontaa, kun antautuu.

                  Comment

                  • Haatainen
                    BTCF Member
                    • Jul 2009
                    • 1451
                    • Tampere

                    #24
                    Ei ole henkilökohtaista kokemusta vaimentamattomasta, mutta Vääntövärähtelyn luomat momentit kampiakselille voivat olla luokkaa kymmenkertaiset koneesta otettuun vääntömomenttiin nähden. Epäilen edelleen vaimentamattoman akselin kestävyyttä, mutta kokele niin nähdään.

                    lukemista: https://dspace.cc.tut.fi/dpub/bitstr...pdf?sequence=3

                    Sivulta 52 eteenpäin värähtelyamplitudeista. Toki tässä dippatyössä käsitellään teollisuusdieseleitä, mutta perusasiat on kuitenkin samat, ja teollisuusdiiseleistä ei ainakaan "turhia" värähtelyjä poisteta
                    Last edited by Haatainen; 12-02-2015, 15:28. Reason: Linkki ehjäksi
                    Alla:
                    E61 530i(a) -09 perheauto myös invalidille
                    E24 635Csi -84 Polaris metallic

                    Ennenkin on ollut autoja

                    Comment

                    • pera8x
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2015
                      • 158
                      • tampere

                      #25
                      joo sori, meni termit sekasin. ajatuksissani kirjottelin. en usko, että tällä on mitään vaikutusta kampuran kestoon. varsinkin, jos pemari on tehnyt moottorin kestämään.

                      en ole mikään insinööri, einkä moottori expertti, paremminkin sellanen "kokeilemalla selviää" tyyppiä. mutta mitä noita moottoreita nyt on tullut tässä räpellettyä, niin kyllä ainakin ikivanha mersunkone kestää ottaa paukkuja aika paljon vakiota enemmän, eikä ole moksiskaan, vaikka on kova ja kevennetty vauhtipyörä, puhumattakaan jos käytetään kovaa kytkintä yms. vaihdelaatikoita mulla on tollasessa touhussa mennyt, muttei ainuttakaan kampiakselia. joskus automaatin kanssa meni vetolevy palasiks. kestävyydestä en niinkään ole huolissani. mukavuuteenhan se vaikuttaa enemmänkin.

                      mutta näillä mennään. lupaan kyllä kertoa, josko toi moottori kampiakseliltaan poikii. ja muissa vikajutuissa kyselen sitten vaan neuvoa kokeneemmilta.



                      Comment

                      • böntti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2011
                        • 2855
                        • Tampere

                        #26
                        En nyt varsinaisesti ota kantaa tämän kyseisen moottorin värinänvaimennukseen, mutta yleisesti ottaen pyörivän massan epätasapaino kyllä aiheuttaa värähtelyä joka massasta ja epäkeskon määrästä riippuen taas aiheuttaa ennemmin tai myöhemmin pyörivän akselin hajoamisen. Puhumattakaan kaikesta muusta mitä se värähtely voi rikkoa. Good luck, kampiakselissa ja hihnapyörässä on kuitenkin tuota massa ihan riittävästi.

                        Edit. Näyttäis nuo hitsauksetkin olevan epätasaisella jaolla, mikä taas lisää epätasapainoa. En nyt väitä että tuo välttämättä hajoaisi auton eliniän aikana, edellytykset siihen alkaa kylläkin olla melkein kasassa. Jännityksellä odotetaan että miten käy.

                        Edit2. Tuo oli siis kiertoliikkeen värähtelyn vaimentamiseksi? No kuitenkin, kyllä siellä nyt on myös tavallista enemmän radiaalista värähtelyä mukana.
                        Last edited by böntti; 13-02-2015, 00:31.
                        -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                        -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                        -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                        -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                        -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                        Comment

                        • pera8x
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2015
                          • 158
                          • tampere

                          #27
                          jos mietitään kampiakselia ja sen päissä olevia limppuja, niin etupäässä on huomattavasti pienempi hihnapyörä ja takapäässä on iso ja painava vauhtipyörä. (ei pelkkä massa, vaan pääasiassa kehän massa vaikuttaa näissä). niin mitenkä se kampiakseli kestää vauhtipyörän olemassaolon kaikkine massoineen? siihen kun lisätään vielä kytkin, taikka turbiini niin massaa on jo aika paljon. luulis, että siitä sitä väpätystä ja vapinaa vasta tuleekin akselille?

                          tällä tavoin maalaisjärjellä tuon kasasin ilman pelkoa, että se laukee. jotenkin tekniikallisesti, vai mitenkähän se pitäisi sanoa.. oppikirjojen mukaan toi on väärin tehty rakennelma.

                          EDIT: niin ja se piti vielä sanoa, ettei kai kukaan rakentele sellasia juttuja, mihin ei usko itsekkään ja millä saattaa olla vielä tuhoisat seuraukset. no, aika näyttää.
                          Last edited by pera8x; 13-02-2015, 08:52.

                          Comment

                          • böntti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2011
                            • 2855
                            • Tampere

                            #28
                            Se on kyllä totta että nuo hitsi ei aivan hirveästi vaikuta koko kampiakselin ja vauhtipyörän tasapainoon.
                            -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                            -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                            -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                            -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                            -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                            Comment

                            • pera8x
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2015
                              • 158
                              • tampere

                              #29
                              Originally posted by böntti View Post
                              Se on kyllä totta että nuo hitsi ei aivan hirveästi vaikuta koko kampiakselin ja vauhtipyörän tasapainoon.
                              juu. ja tuli tuota nyt sen verran vikkelään pyöriteltyä sorvissakin, että jos väpättäis, niin sen kyllä tuntis. ja lopulta, kun sen kiinni sai moottoriin ja koneet käymään, niin eipä se väpätä oikeestaan ollenkaan.

                              pitää nyt vielä sanoa sen verran, että ei tämä nyt ehkä se kaikista paras ratkasu ole. paras olis ostaa uus vastaava alkuperäisosa, muttakun sitä vaan on sellanen luonne, että tekee mieli räpeltää itse ja kokeilla..

                              eikä missään tapauksessa ole tarkotus alkaa kinaamaan kenenkään kanssa täälä, taikka missään muuallakaan. ja edelleen kaikki mielipiteet ja vinkit on tervetulleita, koski ne sitten mitä tahansa. kritiikkiä koitan käsitellä parhaani mukaan..

                              tarvii kyllä vielä pikkasen kehasta pemarifoorumia. aikamoiset ennakkoluulot oli ensinnäkin koko merkkiä kohtaan, samaten foorumia. nyt kun se pemari on alla ja täältä saanut kysellä neuvoja, niin mielikuva niin autoa, kun foorumiakin kohtaan on tehnyt aika ison muutoksen. hyviä autoja ja asiallisia ihmisiä.

                              aikasemmin ajattelin, että varmaan jotain "amis pemareita" kaikki yms. toki uudemmat maksaa, eikä amiksilla ole sellasiin varaan. mutta se mielikuva oli kuitenkin sitä luokkaa. nyt ymmärrän, että laatuautoja ja ihan järkeviä kuskeja niissäkin. toki niitä amiksia löytyy joka merkin ratin takaa se oma markinaalinsa. mutta on tämä auto ja foorumi kyllä aikamoisen valistuksen tehnyt meikäläiseen. ja vielä sattuman kautta koko auto tuli mulle. mutta hyvä niin.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎