Tässä harmituksessa en löytänyt oikeaa topikkia, tai en osannut etsiä. 01nen nokivasara menetti eilen matkaajossa yhtäkkiä tehot. Ei oikein enää vetänyt ylämäkeen ja sitten rupes pöllyämään vaaleaa savua aivan järkyttävästi putkesta. Pieni vapina rupes tuntuu ympäri koria. Sitten ilmoitti et öljy vähissä ja auto parkkiin. Öljyä aivan alarajassa ja nesteet aika tummat ja kuohuvat. Auto 100 kilsaa kotoa ja nyt mietityttää et mitäköhän siitä rupeis etsimään vai meneekö vanhus paaliin. Kansiremppa tai koneen vaihto kuulostaa äkkiä kalliillta.
E39 530d laski vaaleat savut putkesta
Collapse
X
-
toi paalijuttu tais olla lähinnä harmituksissaan kirjotettua..
no, koita nyt ensiksikin, että heti käytön jälkeen katot öljynmittatikusta onko siellä vettä seassa. muuttuu harmaaksi, jos sekottuu ja jos ei, niin näkyy selvänä vetenä. mutta heti koneen käytön jälkeen, muuten ne on siellä öljypohjassa ne vedet. ja samaan syssyyn koitat, että jos laitat sinne öljyä, että lakkaako herjaamasta öljyistä. sitten käyntiin ja tsekkaileen, että kupliiko paisarissa.
paljon ajetut jäähyneesut alkaa vanhemmiten tummua, varsinkin jos jossain kohtaa joku on kaatanut syylärisementtiä sekaan, niin ne on suorastaan tummanruskeat.
siellä voi olla myös suutinvikaa. ainakin periaatetasolla. (mulla ei riittävästi kokemusta commonrailista, että uskaltaisin varmuudella sanoa, mutta) huonosti ruikkiva suutin, tai matala ruiskutuspaine voi aiheuttaa sen, ettei löpö tule tarpeeksi sumuna, eikä täten syty kunnolla ja savuaa todella harmaana pakarin päästä. mutta sen kyllä yleensä kuuleekin jo terävänä kalkatuksena.
tuosta on hyvä alkaa tutkiin. yleensä öljynkulutuksella ja vesien kuplimisella ei ole sellasta yhteyttä kansivaurioissa. aiemmin se alkaa jotenkin muuten oireileen, kun öljyjen vähyydellä. toki, jos ajaa vaan, eikä välitä, niin ennemmin tai myöhemmin se ilmottaa, että on vedet öljyjen seassa, tai öljyt vesien seassa, vedet pihalla ja kone keittää... öljynpaineet katoaa tms.
moottorin vaihto ei työnä mikään ihan mahdoton ole, jos työkalut pysyy käsissä ja on paikka missä tehdä. oikeestaan mitään kovin vaativaa osaamista siinä ei mielestäni vaadita. toki tälläsessä autossa on piuhaa ja anturia vaikka kuinka ja paljon, kaikkia pikkunippeliä jne mutta periaatteeltaan se ei juurikaan eroa vaikka välikoppaeskortin moottorin vaihdosta. erikoisempia työkaluja tarvii sen verran, että joku millä saa moottorin nostettua ja joku millä saa vaihdelaatikon laskettua, varsinkin jos on automaatti. ne painaa niin paljon, että hartiavoimilla aika hankalaa.
kansipahvin kanssakin pärjää, jos osaa perusremontteja tehdä. oikeat osat ja oikeat kiristysmomentit saa varaosaliikkeestä. kansipahvin mukana tulee normaalisti kannen momentit. foorumilta vaikka kyselee tarpeellisia neuvoja, taikka vaikka hankkii alfamerin oppaan, jos kokee sellaselle tarvetta. noista kirjoista on yleensa apua kokeneemmallekkin asentajalle, varsinkin jos jotain sellasta konetta räplää, mihin ei ole aikasemmin kajonnut.
mutta, se vika olis hyvä varmistaa ja paikantaa ihan esnimmäiseksi, ettei heti ole konetta repimässä irti, kun vähän tulee savua pakarinpäästä.
Comment
-
-
Ensimmäisenä nyt varmista, että nesteet on oikeasti sekaisin. Jäähdytinneste voi olla tummaa, jos ei ole vaihdeltu ja kyllähän se nyt kuumasta koneesta paisari aukaisemalla saattaa vähän kupliakkin.. Kyllä se öljytikusta näkyy onko siellä nesteet sekaisin, kun alkaa öljyt maitokahvia muistuttaa..
Jos pahvi on palanut ja nesteet sekaisin niin koneen vaihto on melko helppo homma. Keula pois pakettina (irroitat runkoaisojen pultit niin saat syyläreineen koko keulan irti). Kaikki piuhat irti moottorista & laatikosta, kardaani irti laatikosta ja kone+laatikko ulos pakettina. Onnistuu ihan vaikka taljalla, jos moottorinnostinta ei ole käytettävissä. Sitten vaan työntää auton pois, laatikko kiinni uuten moottoriin ja auto takaisin nippuun.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
päivitystä
tai oikeastaan tarkennusta. Öljyt karkas jonnekkin. Aivan alarajassa tilkka kastuu tikusta mutta ne on aivan mustat. Ei hajuakaan nesteestä. nesteessä taas on mustaa sitten aika reilusti. Niin ja se savu oli aivan valkoista. Ei se muuten olis oikein pimeällä näkynytkään. Hieman se on nestettä kulutellut jo pidemmän aikaa, ja mistään en ole nähnyt sen tihkuvan. Joten kai se tuo kansipahvi antautu.Käyttis E61 525da -06
ex e39 530 da Touring -01
ex e36 325 -92
ex e39 530 da -99
ex e30 316 ja 325
yms muut merkit
Comment
-
-
Öljyt voineet karata vaikka turbon hajotessa välijäähyyn. Jäähdytysnesteen katoaminen ei ole mitenkään harvinaista e39:ssä, kun jäähdytysjärjestelmä on yksi auton heikoista kohdista. Haisiko pakokaasu jäähdytysnesteelle?e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
E39
Juu. Haisi ja vahvasti. Kaikki tehot oikeastaan loppui ja puutui pois. Pienikin ylämäki oli paha. 1200- 1500 kierroksen välillä jaksoi vielä mennä. Vääntöä ei yhtään. Jos kierrokset nousi vähääjään tuli jäätävä värinä koriin. Sellainen pieni metallinen kilinä säesti kierroksien mukaan.Käyttis E61 525da -06
ex e39 530 da Touring -01
ex e36 325 -92
ex e39 530 da -99
ex e30 316 ja 325
yms muut merkit
Comment
-
-
joo, no kuulostaa kyllä jo pahvi/kansi vialta. nyt kun kone imee sylinteriin sitä jäähynestettä, niin en suosittele ajamista tolla autolla, tai saat kohta vaihtaa koko moottorin.
tarpeeks kun menee nestettä pyttyyn, niin on kanki mutkalla. ettei olis jo, jos väristyttää konetta? no samalla ne mittailee, kun kansi on irti.
Comment
-
Comment