Announcement

Collapse
No announcement yet.

530D kaasu hirttää / tyhjäkäynti sekoilee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Baas 009
    BTCF Member
    • Oct 2007
    • 302
    • Varsinainen Suomi

    530D kaasu hirttää / tyhjäkäynti sekoilee

    Päivää arvon harrastajille.

    Otsikon autossa alkanut kaasu hirttämään, palautumaan huonosti. Tänään ajelin kuuttakymppiä ehkä parillatuhannella kierroksella kaasua painamatta. Muutenkin kierrosten lasku oli välillä todella hidasta, ja ajoittain kierrokset jopa nousivat kytkintä painaessa.
    Todennäköisesti sama juttu vaivasi talvella, oli aika inhottava sladitella kun kaasun nostosta meni vedon loppumiseen pahimmillaan toista sekuntia.

    Käytös vaikuttaa pahasti tyhjäkäynninsäädön sekoilulta, mutta mites tämmöissä se toimii. Ei ole ollut näin "nykyaikaista" diisseliä ennen niin ei ole käsitystä syvemmästä sielunelämästä.

    Ei ainakaan äkkihakemisella löytynyt tällaista oiretta, linkit asiaa käsitteleviin juttuihin kelpaa myös hyvin..

    Kiitos.
  • 530Da03
    BTCF Member
    • Jan 2014
    • 104
    • Keski-Suomi

    #2
    Tämä nyt tulee kyllä ihan hatusta vetämällä, mutta tuossa -01 manuaalissa oli pakkasilla samaa oiretta ja vähän huollosta kyselinkin että mistä voisi johtua kun inpä näytti että kaasupoljin antaa oikeaa käskyä, mutta veto jää silti päälle, eikä koodeja tule. Käskivät tarkistaa suuttimen korjausarvot ja mitata ohivuodot, jos ois vuotavasta suuttimesta lähtöisin. Korjausarvot katsoin, ei mitään hälyyttävää ohivuotoja en kerennyt mitata kun tuli vaihdettua polttoainesuodatin entisen omistajan asentamasta halvasta tarvikkeesta mahleen (kun tällä foorumilla on varoiteltu noitten halpojen suodattimien ongelmista) niin vika hävisi.... Liekkö noilla sitten yhteys, en tiedä, mutta puhelin asiasta yhden harrastajan kanssa jolla on 525 -00 common rail ja sanoi omassa olleen täsmälleen samat oireet muutama viikko ennen kuin siirtopumppu särkyi ja oireet hävisi siirtopumpun vaihdolla.

    Liekkö tässä nyt kaksi yhteensattumaa vai vaikuttaako tuo siirtopaine tuohon vedon päälle jäämiseen... Sen kun joku ymmärtäisi mikä yhteys noilla voi muka olla.

    Vika tuntuu diisselissä ihan uskomattamalta mutta kyllä se on olemassa Ei taida vaan noissa automaatti autoissa moista huomata niin ei täälläkään ole oikein juttua moisesta vaivasta. Tai sitten se liittyy jotenkin manuaalin moottoriohjelmaan jos on eri kuin automaatissa... :think Paljon ajatuksia ilman vastausta, mutta tarkista nyt varsin paljonko siellä on siirtopainetta.
    E39 530Da Touring -03
    E39 530D Touring -01 Individual, M-sport
    E39 525Da Touring -00
    E39 530D Touring -99

    Comment

    • bemmidee
      BTCF Member
      • Jan 2015
      • 55
      • stadi

      #3
      Ite myös huomannut "driftaillessa" saman ominaisuuden 99/00 manuaalissa. Kuitenkin vain joskus eli ei esiinny jatkuvasti. Kertaakaan ei ole ilmennyt tyhjäkäynnissä tai normi ajossa rundien heittelyä tai niiden pysymistä korkealla. Voisiko ominaisuus johtua jos rundit jollain määrätyllä alueella esim. 2000-2500 paikkeilla. Mielestäni en huomannut "isoilla" rundeilla tota ollenkaan tapahtuvaksi.

      Jos kaasuttaa vain hetken ja heti löysää niin tais ilmetä eniten. jos ei suuttimet kerkee messiin:think Tai tosissaan ohjelmoitu noin syystä tai toisesta. Arvailuksi menee... Jos nippu muita oireita voi toki rikkikin jotain olla..

      Comment

      • Baas 009
        BTCF Member
        • Oct 2007
        • 302
        • Varsinainen Suomi

        #4
        Hirttämistä ei havaittu nyt taas muutamaan päivään, tutkimukset jatkuvat, ainakin jos oireet palaavat.

        Jotenkin ainakin talvella tuo tuntui että ei riipu kierroksista, ja oli kyllä havaittavissa selvästi useammin mitä ei ollut.

        Tuning-ohjelmointi saattaa näihin vaikuttaa, tuota ei tiettävästi ole ohjelmoitu mutta savunmuodostus on reippaammin polkiessa aika runsasta, ainakaan ollakseen tehdasvireinen..

        Kiitoksia havainnoista...
        Last edited by Baas 009; 13-03-2015, 08:18.

        Comment

        • 530Da03
          BTCF Member
          • Jan 2014
          • 104
          • Keski-Suomi

          #5
          Tuota ohjelmoinnin vaikutusta itsekkin mietin, noissa kummassakin jossa moinen vika havaittu on ohjelmaa muutettu (ilmeisesti kummassakin Karalan softa), mutta en oikein usko tuon ohjelmoinnin vaikuttavan asiaan, koska tuo toinen auto ei kaverin mukaan ole oireillut aijempina talvina. Siirtopumppu vaihdettu noin vuosi sitten, kevät talvella, ja koko tämän talven mennyt myös oireetta.

          Jos olisi softassa niin luulisi tuon "ongelman" esiintyvän joka talvi.
          E39 530Da Touring -03
          E39 530D Touring -01 Individual, M-sport
          E39 525Da Touring -00
          E39 530D Touring -99

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎