Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 steptronic (2000 > ) öljynvaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • isa
    Bimmer Rookie
    • Mar 2005
    • 40
    • Espoo

    e39 steptronic (2000 > ) öljynvaihto

    Terse !

    Viimeksi Lääkkösellä kyselin ja sanoivat oleva IKI öljyillä.
    Minähän en tuollaisiin iki öljyihin usko.
    Ajettu 107 tkm ja toimii ihan hyvin. Oletteko näihin uusiin vaihdattaneet oljyjä ja missä ?

    Onko tuo muuten ZF:n valmistama loota ?
    Onko jotain tyyppivikaa tiedossa ?

    Kiitän asiallisista kommenteista

    -Isa
    F10 530i 2012, Havanna Metallic
    Ex523 iA Touring , 3/2000 , Titansilber
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #2
    Kyllä ne öljyt kestää sen mitä laatikon luonnollinen käyttöikä on muutenkin. 3-litran vaihto,10-11l koko määrästä ei muuta käyttöikää yhtään miksikään. Pahimmassa tapauksessa päinvastoin. Tämän ei kyllä pitäisi nykyään olla mikään uskonasia...

    Comment

    • S.P.R
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2003
      • 1009
      • Oulu area

      #3
      öljyt

      Nyrkkisääntönä pitäisin näihin uusiin automaattilaatikoihin, että jos tomaatin toiminnassa ei ole mitään poikkeavaa/ongelmaa niin ei kannata avata.

      Comment

      • sailor
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2003
        • 369
        • Jyväskylä

        #4
        Originally posted by isa
        Terse !

        Viimeksi Lääkkösellä kyselin ja sanoivat oleva IKI öljyillä.
        Minähän en tuollaisiin iki öljyihin usko.
        Ajettu 107 tkm ja toimii ihan hyvin. Oletteko näihin uusiin vaihdattaneet oljyjä ja missä ?

        Onko tuo muuten ZF:n valmistama loota ?
        Onko jotain tyyppivikaa tiedossa ?

        Kiitän asiallisista kommenteista

        -Isa
        Itse lähtisin siitä että vaihtaisin öljyt. Tuo iki-laatikkoöljy on vähän samanlainen juttu kuin VW:n longlife öljyohjelma, en usko kumpaankaan. Laatikon öljyt kyllä kestää laatikon odotetun käyttöiän, joka tässä tapauksessa on huomattavasti lyhyempi mikäli öljyjä ei vaihdeta... Taisi olla HS:ssa vuosia sitten juttu vaihdelaatikoiden öljyistä, jossa käskettiin asian selventämiseksi tekemään testi: vanhat öljyt sankoon ja annetaan seistä yön yli ja katsotaan mitä on pohjalle jäänyt. Artikkelissa puhuttiin öljyn leikkautuvuuus tjms. arvosta, joka öljyn vanhetessa romahtaa. Tällöin öljy ei täytä tehtäväänsä kitkapintojen välissä. Automaattilaatikossa noita kitkapintoja varmaan piisaa.

        Mulle on ainakin turha tulla söpöttämään mitään iki-öljyistä, jos niitä nyt on käytetty viimeiset 5-10 vuotta, niin se ei ainakaan vielä mua vakuuta. Omaan tomaattiin (e36) vaihdatan öljyt 2 vuoden välein, vaikka ajokilometrejä tulee alle 10 tkm vuodessa. Miksi säästää 30 tuhannen euron auton (e39) huollossa muutaman satkun? Ainakin nyt kerran vaihdatat että saat valmistuksen jäljiltä hioutuneet ainekset pois.

        Jani

        P.S Ja vastaus kysymykseen, vaihdata Laakkosella. Ainakin JKL:n Laakkosella oli puhe että SE kaveri on vasta keskiviikkona töissä, joka homman osaa...

        Comment

        • 525TDS Touring
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2004
          • 483
          • Sahalahti

          #5
          Originally posted by isa
          Terse !

          Viimeksi Lääkkösellä kyselin ja sanoivat oleva IKI öljyillä.
          Minähän en tuollaisiin iki öljyihin usko.
          Ajettu 107 tkm ja toimii ihan hyvin. Oletteko näihin uusiin vaihdattaneet oljyjä ja missä ?

          Onko tuo muuten ZF:n valmistama loota ?
          Onko jotain tyyppivikaa tiedossa ?

          Kiitän asiallisista kommenteista

          -Isa
          Toi ajomäärä on aika sopiva jo vaihtaa öljyt, ei liian myöhäistä. Ja sellaisia kuin ikiöljyjä ei ole olemassa, juttelin juuri tänään Autokorjaamomessuilla sellaisen kaverin kanssa joka korjaa turbiineja, ja hän sanoi että käyttöikä on todellakin rajallinen jos öljyjä ei vaihdeta. Pikkuhiljaa suodattimen läpivirtaus heikkenee, josta taas seuraa paineiden alentuminen ja alkavat kytkimien luistot.
          Laatikko on joko ZF tai GM. Se selviää joko laatikon kyljestä tai valmistenumeron perusteella.
          Ex-525TDSa Touring -98
          Ex-MB E220T CDi -02
          E61 520D -09
          F11 518d -16

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #6
            On se vaan hyvä että äijät täällä pohjan perillä tietää nämä asiat paremmin kuin bemun/ZF:n inssit!? Pitäisi varmaan lähteä selvittämään Saksaan näitä sankojuttuja ja leikkautuvuuksia bemun insseille jotteivat suuressa yksinkertaisuudessaan menisi lupailemaan mitään luonnollisen elinkaaren kestäviä öljyjä laatikoissaan. Samalla voisivat rakentaa systeemin millä ne öljyt edes voi vaihtaa laatikkoon. Siis mistä pois ja mistä tilalle ilman laatikon totaalista purkamista. Mikähän siinä sitten on että kaikki takuut ym.raukeaa siihen paikkaan kun muutama öljylitra saadaan liruteltua laatikosta ulos ja saman verran takaisin, kun kerran laatikon kestoikä moninkertaistuu.
            Sekin kyllä ihmetyttää kun tästäkin maasta löytyy jo lähes puolimiljoonaa ajettuja ZF:n steppejä ja ne pelittää 100%:sti ilman ensimmäistäkään "lirutusyritystä"???
            Tietysti, saahan sitä kukin autonsa kanssa puuhastella ja skitsoilla ihan niin paljon kun haluaa ja varsinkin jos nämä turhat puuhastelut ei ole pois kiesin normaaleista ylläpito/käyttöhuolloista.

            Comment

            • sailor
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2003
              • 369
              • Jyväskylä

              #7
              Muistaakseni E36:senkin automaatin pohja pudotetaan pois että päästään vaihtamaan suodatin. Mitä taasen Saksalaisiin insinööreihin tulee niin tuskimpa ainakaan myyntimäärien mukaan lootien öljynvaihtovälejä on Suomeen suunniteltu. Täällä lämpötilanvaihtelut on vähän eri luokkaa kuin Keski-Euroopassa.

              Hemille tiedoksi:Laatikon elinkaari loppuu juuri siihen pisteeseen kun se hajoaa. Ei tässä nyt mitään vaikeaa ole. Mihin ne takuut häipyy jos homman tekee Laakkosella?

              Jani

              P.S Uusissa bemareissakaan ei jäähdytinnesteellä ei ole enää vaihtoväliä, vaan se vaihdetaan tarvittaessa!!?. Hullun hommaa.

              Comment

              • -Tapi
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 3117
                • Välisuomi

                #8
                Saahan sitä omaa päätäänkin käyttää, ei se ole missään ohjekirjassa kielletty. Tottakai Laakkonen vaihtaa öljysi ja jopa suositteleekin sitä! Samoin se suosittelee laittamaan tuontiautoosi lämmitetyn huohotinputken, vaikka sitä ei ollut vastaavassa uutena myydyssä suomiautossakaan! Se on se liikeidea Laakkosenkin huollossa, he tekevät kyllä jos asiakas antaa luvan.
                Hydrauliikkaa ymmärtämätön asiakas on parhaasta päästä, se vaihdattaa kaksi litraa öljyä vaihteistoonsa siitä 11 litrasta ja on tyytyväinen. Sitten kun asentaja on joutunut käyttämään autoa osa laatikosta kuiviltaan saadakseen öljynpaineen koko venttiilistöön, laatikko onkin kulunut useamman tuhannen kilometrin edestä. Tällöin se yksi kymmenesosa uutta öljyä lootassa ei auta ketään muuta kuin omistajan mieltä, joka on hyvä kun kerran on uutta öljyä omassa autossa!

                Ja Laakkosellahan ne osaavat sen öljynvaihdon! Ovako kenties salaa opetelleet jollakin nettikurssilla? Mistä ovat oppinsa saaneet jos kerran emoyhtiö kieltää ko. toimenpiteen? Satun tietämään että tomaatteja ei Laakkosella avata ollenkaan edes vian tullessa, vaan laatikko otetaan kokonaisuudessaan pois ja tilataan Baijerista uusi, jossa on uudet öljyt jo valmiiksi sisällä. Missä vaiheessa ja minkälaisessa tilanteessa asentajan tarvitsisi vaihtaa öljyjä?
                ---

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Puhuttiinko nyt -00 mallisesta STEPTRONICISTA, vai e36:n ZF:stä vai automaattiaskeista yleensä??? Musta lätkä ja öljyt vaihdetaan. Vihreä ja ei vaihdeta...

                  Comment

                  • Sami
                    BTCF Member
                    • Oct 2002
                    • 1332
                    • Kajaani

                    #10
                    Originally posted by isa
                    Terse !

                    Viimeksi Lääkkösellä kyselin ja sanoivat oleva IKI öljyillä.
                    Minähän en tuollaisiin iki öljyihin usko.
                    Ajettu 107 tkm ja toimii ihan hyvin. Oletteko näihin uusiin vaihdattaneet oljyjä ja missä ?

                    Onko tuo muuten ZF:n valmistama loota ?
                    Onko jotain tyyppivikaa tiedossa ?

                    Kiitän asiallisista kommenteista

                    -Isa
                    Jos vedät autollasi vaunua tai omistat muuten vaan raskaan oloisen kaasujalan eli autosi on normaali ajoa kovemmalla rasituksella niin bemarin suositus on vaihtaa öljyt 150 tkm:n välein...

                    Ja ns. ikiöljyähän sinne menee jota saa merkkiliikkeestä bmw logoilla varustettuna 1 litran purkeissa tai sitten jos mukava huoltomies niin kattoo testeriltä mitä vastaavaa öljyä voi käyttää...löytyy pitkä lista yleisimpien öljymerkkien vastaavista öljyistä....
                    Last edited by Sami; 21-03-2005, 18:50.

                    Comment

                    • Kajakki
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2005
                      • 460
                      • Helsinki

                      #11
                      No kirjoitetaas tähänkin topicciin, eli onkos kenelläkään tietoa lootaöljyjen vastaavuuksista? Kyseessä on 5/1998 e39 540iA steptronic. Ja jos nappaa laatikon pohjan irti että pääsee vaihtamaan suodattimen niin tarvitseekos purkaa mitään muuta tieltä pois, esim. pakoputkistoa tms?

                      Ajattelin jos toimisi seuraavasti: ensin lootan pohja irti ja uusi suodatin tilalle, sitten pohja paikoilleen ja öljymäärä oikeaksi, sitten öljynjäähdyttäjän letkut irti ja laskee sieltä vanhaa öljyä pänikkään samalla kun syöttää uutta tilalle niin kauan kunnes öljyt ovat täysin kirkkaat, noin tekevät ainakin Saabin automaatteihin, miksei toimisi bemunkin kohdalla?

                      Edit: käyvätkö nämä kyseiseen autoon:
                      ZF5HP18-Automaattivaihteiston suodin (5-vaiht/ei HP30!). . 19-0266 34.90 ???
                      ZF5HP18-Automaattivaiht pohjatiiviste (16-pulttinen). . . . 19-0267 9.90 ???
                      Last edited by Kajakki; 26-04-2006, 11:09.
                      e34 520ia -89/90 kiireettömään ajoon ok

                      Comment

                      • juster
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2003
                        • 624

                        #12
                        Tässä on juttua saman ikäisestä ja moottorisesta 740 mallista mihin öljynvaihto on tehty.



                        Itse olen vaihtanut kahteen ”ikiöljy” laatikkoon öljyt ja kummassakin on laatikon toiminta muuttunut paremmaksi erityisesti kylmänä. Ehdoton puhtaus on ensiarvoisen tärkeää, ettei vaihdon missään vaiheessa laatikkoon pääse likaa. Mittaa pois tullut öljymäärä, vähintään saman verran uutta öljyä tilalle. Tietysti käytä oikean tyyppistä öljyä!

                        Toivoisinkin jos teet kyseisen vaihtotyön ota muutama kuva vanhasta öljystä. suodattimesta ja öljynpohjasta.

                        Ja postaamasi osat eivät sovi autoosi.

                        Comment

                        • Kajakki
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2005
                          • 460
                          • Helsinki

                          #13
                          Originally posted by juster
                          Tässä on juttua saman ikäisestä ja moottorisesta 740 mallista mihin öljynvaihto on tehty.



                          Itse olen vaihtanut kahteen ”ikiöljy” laatikkoon öljyt ja kummassakin on laatikon toiminta muuttunut paremmaksi erityisesti kylmänä. Ehdoton puhtaus on ensiarvoisen tärkeää, ettei vaihdon missään vaiheessa laatikkoon pääse likaa. Mittaa pois tullut öljymäärä, vähintään saman verran uutta öljyä tilalle. Tietysti käytä oikean tyyppistä öljyä!

                          Toivoisinkin jos teet kyseisen vaihtotyön ota muutama kuva vanhasta öljystä. suodattimesta ja öljynpohjasta.

                          Ja postaamasi osat eivät sovi autoosi.

                          Kiitos linkistä, eipä tuo kummoiselta hommalta vaikuta, tosin jätän käyttämättä tuon paperitiivisteen, niistä ei ole hyviä kokemuksia, parempi laittaa väliin Loctite 510 -tasotiivisteliimaa, se ainakin pitää vuorenvarmasti

                          Tuosta puhtausasiasta olen täsmälleen samaa mieltä, suorastaan järjetöntä ettei tuolle lootalle ole annettu vaihtovälejä, esim. sen 2-3l vaikkapa 20tkm:n välein, jolloin öljy pysyisi edes vähän puhtaampana.

                          Varmasti öljy on jo melkoista tervaa 170tkm:n kohdalla, mutta laatikko onneksi kuulemma pelasi hyvin. Auto saapuu huomenna Suomeen joten täytyy heti ensitöikseen pelmauttaa tuo laatikon pohja auki.

                          Vähän OT mutta moottoriöljyilläkään ei ole koskaan tullut ajettua yli 10tkm, enkä kyllä rupea nytkään ajelemaan
                          e34 520ia -89/90 kiireettömään ajoon ok

                          Comment

                          • -Tapi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 3117
                            • Välisuomi

                            #14
                            Originally posted by Kajakki
                            Vähän OT mutta moottoriöljyilläkään ei ole koskaan tullut ajettua yli 10tkm, enkä kyllä rupea nytkään ajelemaan
                            Miksi? Varmaan ajattelet tämän lisäksi että öljyn tuoreudella on enemmän merkitystä kuin sen suodattamisella riittävän usein vaihdetulla laatufiltterillä.

                            Kysyy "ammatikseen näitä asioita tutkiva".
                            ---

                            Comment

                            • Kajakki
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2005
                              • 460
                              • Helsinki

                              #15
                              Originally posted by -Tapi
                              Miksi? Varmaan ajattelet tämän lisäksi että öljyn tuoreudella on enemmän merkitystä kuin sen suodattamisella riittävän usein vaihdetulla laatufiltterillä.

                              Kysyy "ammatikseen näitä asioita tutkiva".
                              Niin tietenkin filsu vaihtuu aina kun öljytkin. Minkä ihmeen takia koneessa pitää sitten olla mustat ja huonontuneet öljyt?
                              e34 520ia -89/90 kiireettömään ajoon ok

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎