Takapyörän laakeri vollottaa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jake84
    Newbiemmer
    • Feb 2015
    • 7
    • Finland,Oulu

    Takapyörän laakeri vollottaa?

    Moro uusi jäsen ilmoittautuu tälläisen ongelman kera. Ruvennu oikealta takaa kuulumaan vollotus kun ajaa. Pahimillaan tämä on välillä 70-90 km/h. Sitä ylemmissä nopeuksissa ääni ns hukkuu rengas meluun. Ja kun kaartaa oikealle niin ääni kuuluu hiljempaa. Käsittääkseni peräongelma on pois suljettu? eikös se volisi sitä lujempaa mitä kovempaa ajaa?. Autona E39 530 DA 2003 M-sport.

    Eka Bmw taloudessa niin ei ole kovin tuttua nuo ongelmat vielä.
  • MaxSound
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2009
    • 255
    • Kajaani

    #2
    Juuri samassa nopeudessa volisi omakin takapyöränlaakeri, tuskinpa on perästä lähtöisin

    Laakeri vain vaihtoon.
    E39 525DA Touring -01, 540tkm

    Comment

    • Jake84
      Newbiemmer
      • Feb 2015
      • 7
      • Finland,Oulu

      #3
      Originally posted by MaxSound View Post
      Juuri samassa nopeudessa volisi omakin takapyöränlaakeri, tuskinpa on perästä lähtöisin

      Laakeri vain vaihtoon.
      Kuten arvelinki. Mutta kiitos, tällä vinkillä mennään eteenpäin

      Comment

      • luikas
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2004
        • 644
        • Oulu area

        #4
        Oliko paljon rullattu sulla tuo vehe? Itellä tietääkseni alkuperäset pyöränlaakerit vaihettiin taakse jossain n.260tkm paikkeilla.. Oireena tosiaan oli voimistuva ulina takaoikealta, joka hiljeni kun kurvasi oikeaan päin.

        !
        Hox, jos sulla on ilmaperällinen versio ja aiot viiä korjaamolle, niin pura peräkontti sille mallille että kompura näkyy heti, säästää aikaa ja rahaa..
        !
        Current:F31 LCI 320d xdrive M-Sport -19
        Past:
        F07 LCI 530d xdrive GT M-Sport -15
        F31 318d xdrive -14
        F07 530d GT-11
        E90 330xda LCI -09
        E70 X5 3,0sd M-Sport -07
        E39 530d M-Sport -03
        E39 530iA M-Sport -02
        E39 528i -97
        E30 320i -88

        Comment

        • Gedd
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2010
          • 479
          • Tampere

          #5
          Itsellä meni ensimmäinen laakeri 350tkm kohdalla. Takaoikealta.

          Pitää satunnaisesti sellaista "viuu viuu viuu" ääntä eikä perinteistä rahinaa/jyrinää/ulinaa. Alkaa ja päättyy kuin seinään, usein mutkaan ajaessa.

          Ja arvokas vinkki: Osta FAG laakeri, KL myy ~60 eurolla.

          Itse ajattelin säästää 20 euroa ja laittaa tarvikkeen. Nyt ei toimi absit ja ujellus alkaa jopa 50% harvemmin kuin rikkinäisellä laakerilla. Eli tarvikelaakerikin ulisee, ei vain niin usein kuin täysin rikki ollut. 140 euroa asennustyöstä siis kankkulankaivoon

          Comment

          • Kiwes
            BTCF Member
            • Nov 2010
            • 707
            • JKL

            #6
            Originally posted by luikas View Post
            !
            Hox, jos sulla on ilmaperällinen versio ja aiot viiä korjaamolle, niin pura peräkontti sille mallille että kompura näkyy heti, säästää aikaa ja rahaa..
            !
            Ihan noin mielenkiinnosta miksi näin? (voi olla et itelläki hetken päästä ajankohtainen tuo laakerin vaihto)
            Vikakoodien luku ja nollaus, myös pienet koodaukset onnistuu.
            INPA, BMW Scanner 1.4.0

            Nykynen:E39 530dA tourinki -02
            EX: 316i e46 -02 Touring, 520i e39 -99 + 7 vieraan tallin kikotinta

            Comment

            • luikas
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2004
              • 644
              • Oulu area

              #7
              Originally posted by Kiwes View Post
              Ihan noin mielenkiinnosta miksi näin? (voi olla et itelläki hetken päästä ajankohtainen tuo laakerin vaihto)
              En tiiä kuinka oikea työstötekniikka ollu boschin korjaamolla, mut ku päästää ilmat pusseista niin työ helpottuu(?)

              Jos tukivarsia pitää irrotella laakeripakan vaihtoa varten niin sitten ehottomasti kannattee löysätä paineet. Korjaan sen verran ettei kompura tarvi näkyä vaan ilmanletkujen liitännät vararengaskotelon oikeassa reunassa. 10mm pulteilla aukeaa mutterit ja pussit tyhjenee.. Tässä vaiheessa virrat tulisi olla pois ettei kompura yritä tehdä painetta vuotaviin putkiin...
              Current:F31 LCI 320d xdrive M-Sport -19
              Past:
              F07 LCI 530d xdrive GT M-Sport -15
              F31 318d xdrive -14
              F07 530d GT-11
              E90 330xda LCI -09
              E70 X5 3,0sd M-Sport -07
              E39 530d M-Sport -03
              E39 530iA M-Sport -02
              E39 528i -97
              E30 320i -88

              Comment

              • Jake84
                Newbiemmer
                • Feb 2015
                • 7
                • Finland,Oulu

                #8
                380tkm pyörähti mittariin viikonloppuna. Ja mistää ei selviä että olisi laakereita vaihdeltu. Ja kerkesin Skf:n laakerit hommata. Samalla uusin toisellepuolen kanssa. Eipähän tule eteen myöhemmin.

                Comment

                • MaxSound
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2009
                  • 255
                  • Kajaani

                  #9
                  375tkm kohdalla rupesi ääntämään, skf:t meni tilalle.
                  E39 525DA Touring -01, 540tkm

                  Comment

                  • Jake84
                    Newbiemmer
                    • Feb 2015
                    • 7
                    • Finland,Oulu

                    #10
                    No niin laakereista se johtu, Uudet SKF:t tilalle ja volina loppu. Ei muuta ku hanaa

                    Comment

                    • naikou
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2010
                      • 1786
                      • vihti

                      #11
                      Mul kanssa takaoikea pyöränlaakeri ulisee 70-90välillä tai on ulissu jo yli pol vuotta mut ei oo pahentunutkaan nii oo antanu olla. Nyt kumminki ku vaihto nastarenkaat uusiin hiljaisiiin kesärenkaisiin niin alko häirittee se vollotus. Selviääkö tosta ihan tavallisella työkalupakilla jos kotona irrottaa sen napatsydeemin ja prässäyttää sen navan uuteen laakeriin jossain missä prässi on? Ei kiinnostais mihkää rytäämöön tota viedä ku pajavasaralla kumminki takovat koslasta alumiiniosat mutkalle ja kiroovat "vittumikä paska. Vittuku ei lähe millää ja taidanpa lähtee röökille" yms. Nii ja mittarissa oli jotain 230-240tkm kun alkoi ulina kuulumaan rengasmelun yli uudenkarheella sileällä tiellä.
                      E39 523i Turbo

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10946
                        • Joensuu

                        #12
                        Originally posted by naikou View Post
                        Mul kanssa takaoikea pyöränlaakeri ulisee 70-90välillä tai on ulissu jo yli pol vuotta mut ei oo pahentunutkaan nii oo antanu olla. Nyt kumminki ku vaihto nastarenkaat uusiin hiljaisiiin kesärenkaisiin niin alko häirittee se vollotus. Selviääkö tosta ihan tavallisella työkalupakilla jos kotona irrottaa sen napatsydeemin ja prässäyttää sen navan uuteen laakeriin jossain missä prässi on? Ei kiinnostais mihkää rytäämöön tota viedä ku pajavasaralla kumminki takovat koslasta alumiiniosat mutkalle ja kiroovat "vittumikä paska. Vittuku ei lähe millää ja taidanpa lähtee röökille" yms. Nii ja mittarissa oli jotain 230-240tkm kun alkoi ulina kuulumaan rengasmelun yli uudenkarheella sileällä tiellä.
                        Kyllä onnistuu. Itse vaihtelin molemmat takalaakerit omaani. Hyvä ohje laakereiden vaihtoon: http://www.bimmerforums.com/forum/sh...g-the-Easy-Way!

                        Ohjeessa mainittujen työkalujen lisäksi sitten vielä leka. Omassa oli toinen ainakin niin tiukassa, että se motonetin "kukko" kopio ulosvetäjä hajosi. Ulosvetäjä niin tiukalle kun uskaltaa sen kiristää ennen sen hajoamista ja pari napautusta ulosvetäjään lekalla, niin johan lähti napa liikkeelle. Ei sitä napaa tarvitse viedä välttämättä pajalle laakerin vaihtoa varten, kun sen onnistuu tuon ohjeen mukaan itsekkin vaihtamaan.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        Working...
                        X