E39 523i -96 lämpömittari menee punaselle (automatti, automaatti ilmastointi)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mauri
    Newbiemmer
    • Mar 2015
    • 11
    • Hki

    E39 523i -96 lämpömittari menee punaselle (automatti, automaatti ilmastointi)

    Mistähän kannattaa alkaa tutkimaan kun lämpömittari menee tappiin jo 5 km ajon jälkeen? Lämmöt nousee normaaliksi hetkeksi ja sitten alkaa äkkiä neula nousta... (autolla ajettu tässä tilassa tuhansia kilometrejä)

    Jäähdyttäjän korkin alla oleva säiliö näyttää pullistuneelta. Koeajon aikana nestettä tuli pihalle korkista. Auto pääasiassa seisoo suurimman osan vuotta ja on ajossa lähinnä vuodenvaihteessa ja kesällä.

    Useampi korjaamo availlut konepeltiä saamatta kuntoon, myös merkkihuolto.
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10946
    • Joensuu

    #2
    No ihan perusjutuista liikkeelle, eli onko visko ehjä? Syyläri tukossa? Termostaatti jumissa? Vesipumppu ehjä? Onko syylärin molemmat letkut kuumat kun lämmöt nousee punaiselle?
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • Mauri
      Newbiemmer
      • Mar 2015
      • 11
      • Hki

      #3
      Originally posted by HTK12 View Post
      No ihan perusjutuista liikkeelle, eli onko visko ehjä? Syyläri tukossa? Termostaatti jumissa? Vesipumppu ehjä? Onko syylärin molemmat letkut kuumat kun lämmöt nousee punaiselle?
      Syyläri pesty ja näyttää hyvältä tosin edessä oleva ilmastoinnin jäähdytin näyttää huonommalta. Täytyy kokeilla noi letkut, ilmeisesti sillä voi tarkastaa ton termarin toimivuuden?

      Voiko ton viskon "ehjyyden" jotenkin tarkastaa vaihtamatta? Vesipumppu käsittääkseni vaihdettu ja mitään klappia en havainnut.

      Comment

      • Gedd
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2010
        • 479
        • Tampere

        #4
        Viskon toimivuuden voi testata kun varovasti laittaa esimerkiksi rullattua sanomalehteä ropellin väliin kun kone on kuuma, jos pysähtyy kevyesti niin joko A: Visko on kaput tai B: Jäähdytin ei ole kuuma. (Viskon tarraaminen perustuu jäähdyttimen läpi tulevan ilman lämpötilaan.)

        Itse veikkaan joko termaria tai vesipumppua (Joissain malleissa muoviset siivet, irtoavat joten vesi ei kierrä ja tukkivast pahimmassa tapauksessa systeemin).

        Todennäköisemmin termaria, koska jos vesipumppu ei toimisi niin siellä olisi 5 min ajelun jälkeen todennäköisesti öljyt ja vedet sekaisin.

        Jos taas pumppu ja termari toimii niin 5min ajolla ei pitäisi millään saada näillä keleillä mittaria punaiselle, vaikka ottaisi molemmat ropellit irti. Ajoviima itsessäänkin viilentää jo sen verran että tuossa ajassa pitäisi niukinnaukin saada kone korkeintaan käyntilämpötilaan.

        Comment

        • Tome
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2003
          • 548
          • Joensuu

          #5
          Viskon toimimattomuus ei konetta keitä kuin helteellä kaupungissa eikä edes silloin jos ilmastoinnin flekti on kunnossa. Joko siellä ei neste kierrä jumittuneen termostaatin tai hajonneen vesipumpun takia, tai tukkeutuneen syylärin. Tai sitten siellä järjestelmässä on ilmaa eli jossain on vuoto jolloin taas neste ei kierrä. Vuotokohtia vesipumpun akseli, haljennut termostaatin kotelo, syylärin päädyt, paisuntasäiliön alapää tai löysä letkuliitos. Vaihda myös uusi paisarin korkki.

          Jos se oikeasti 5min ajon jälkeen nostaa lämpöjä niin tuskin siellä koneessa on edes nestettä.
          Last edited by Tome; 10-04-2015, 07:35.

          Comment

          • Mauri
            Newbiemmer
            • Mar 2015
            • 11
            • Hki

            #6
            Alavesiletkut ei tosiaan ole kuumat joten olisiko termari? (autossa lohkolämmitin viritys jotenkin kai vesiletkuissa kun lohkoon ei ilmeisesti saa asennettua)

            Ylävesiletkusta just pitää kiinni ja kyllä viskokin vähän alkaa ottaa kun pidemmälle ajaa. (suht kylmä vaan +6 astetta)

            Comment

            • Mikkeri
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2011
              • 805
              • Suomi

              #7
              Onko reaalidatasta katsottu paljonko se näyttää moottorinlämmöksi?
              Anturivika?
              TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
              TDS osaa.

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10946
                • Joensuu

                #8
                Originally posted by Mauri View Post
                Alavesiletkut ei tosiaan ole kuumat joten olisiko termari? (autossa lohkolämmitin viritys jotenkin kai vesiletkuissa kun lohkoon ei ilmeisesti saa asennettua)

                Ylävesiletkusta just pitää kiinni ja kyllä viskokin vähän alkaa ottaa kun pidemmälle ajaa. (suht kylmä vaan +6 astetta)
                Näillä tiedoilla veikataan pumppu/termari/ilmaa kierrossa. Ilma selittäisi parhaiten tuon nopean lämpenemisen. Eli koita ilmata se kunnolla ensin, ellei auta niin sitten pumppu ja termari tarkasteluun. Kovin paljoa ei kannata ajella, jos lämmöt nousee punaiselle tai saattaa kansipahvi palaa.

                Rikkinäisellä pumpullakin on monet ajelleet ihmetellen lämpöjen nousua. Aika monilla on pumpusta irronneet/hajonneet siivet.
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                Working...
                X