Announcement

Collapse
No announcement yet.

530D vaihdelaatikko vikatilassa ja muuta kivaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bimmertre
    Bimmer Rookie
    • Aug 2014
    • 37
    • Tampere

    530D vaihdelaatikko vikatilassa ja muuta kivaa

    Eli, mikäs tähän laitteeseen nyt tuli.
    Autona 01 530d.

    Vaihtaessa 2:lta -> 3:lle nykäisee ilkeästi, välillä kovemmalla kaasulla menee laatikko vikatilaankin. Vikatila poistuu kun käyttää virrat pois ja taas toimii. Tuo nykäisy vaihdoissa kyllä säilyy virtojen pois käytönkin jälkeen. Vikatila tulee päälle vähänkin kovemmassa kiihdytyksessä paikaltaan, mutta esim. 60-100 ei ongelmia vaihtamisessa eikä tule vikatilaa.

    Onko vastaavia kokemuksia? Onko vaihdelaatikko porsinu? Uskaltaako tälle vaihtaa laatikko öljyjä vai pahentaako vain asiaa?

    Huomiona vielä, että auto on seissyt n.2v paikallaan autoliikkeessä, osan ajasta ulkona, osan ajasta sisällä (Oli hieman isompaa remonttia)

    Lisäksi mittariston valot ovat kaikki pimeänä. Nopeusmittari, kierrosluku, lämpötila ja polttoaine täysin pimeänä valaistuksesta. Mittarit kyllä toimivat, mutta kaikki taustavalot pimeänä. Kaikki varoitusvalot kyllä palavat normaalisti, samoin pitkien merkkivalo sekä vilkutkin. Ajotietokoneen osa mittaristossa myös toimii normaalisti ja valaistuna.

    Onko mittariston taustavaloille erikseen sulaketta vai onko mittaristo laitettava vaihtoon?
  • Hezman
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2012
    • 708
    • Jyväskylä

    #2
    Selvitä edellinen omistaja ja kysy mitä vikoja siinä oli kun auto liikkeeseen luovutettu. Kaikki vois jopa selittyä pitkällä seisonnalla mutta tutkia pitää toki.

    Mittariston testi salavalikon kautta. Kertoo onko vika mittarissa vai muualla.
    Vaihteiston öljyn vaihto rahan haaskausta jos siellä on oikeesti vikaa. Öljyn taso tarkistukseen ja samalla pieni näyte pohjaropun kautta. Metallia ei sais tulla.

    Vikakoodit lukuun, ja nollaus kaikille. Sen jälkeen ilmestyviin vikakoodeihin perehtyy tarkemmin.

    Comment

    • WSE1
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 3242
      • Suomusjärvi

      #3
      Solenoidi venttiilikoneistossa jumittaa tai virtauskanava on tukossa jolloin pakan männälle ei ehdi mennä tavaraa tarpeeksi nopeasti ja kytkeytyminen tapahtuu viiveellä. Kovemmalla kaasulla pakka ehtii hieman luistaa jolloin heittää vikatilaan.
      Toki myös männän tiiviste voi vuotaa. Tai jos auto on paljon ajettu niin venttiilikoneisto voi olla kulunut väljäksi. Myös öljyn määrä voi olla liian pieni tai pumpulla ei ole tuottoa. Ainoa mitä järkevästi voi laatikkoa avaamatta tehdä on tarkistaa öljyn määrä ja lisätä tarvittaessa, tämä tehdään moottorin käydessä (vaihde P) ja laatikon öljyn lämpö pitää olla noin 30C (voi mitata öljypohjasta, kädenlämpöisen tarkkuus riittää). Lisätään öljyä kunnes öljymäärä on tarkistuspropun tasalla ja suljetaan proppu myös moottorin käydessä!

      Mittariston valaistus tulee sumuvalokytkimen vieressä olevan säätörullan kautta, se voi pätkiä, kokeile pyöritellä sitä ensin.

      Comment

      • Bimmertre
        Bimmer Rookie
        • Aug 2014
        • 37
        • Tampere

        #4
        Hei ja kiitos vastauksista.
        Automaatti vaihtaa kaikki muut vaihteet tosiaan hienosti.

        Tarkastan vapun jälkeen öljytilanteen ja luetutan vikakoodit.

        Tässä ei ole säätörullaa mittariston valoille.

        Comment

        • Muurahainen
          BTCF Member
          • Dec 2006
          • 9194
          • Nurmijärvi

          #5
          Originally posted by Bimmertre View Post
          Hei ja kiitos vastauksista.
          Automaatti vaihtaa kaikki muut vaihteet tosiaan hienosti.

          Tarkastan vapun jälkeen öljytilanteen ja luetutan vikakoodit.

          Tässä ei ole säätörullaa mittariston valoille.
          Minä olin luulossa että kaikissa se säätö olisi.

          Comment

          • Bimmertre
            Bimmer Rookie
            • Aug 2014
            • 37
            • Tampere

            #6
            Tässä ei kyllä ole. Aiemmassa 525d:ssä oli. Saksantuonti en tiedä vaikuttaako. Hyvin on muuten varusteltu

            Comment

            • Bimmertre
              Bimmer Rookie
              • Aug 2014
              • 37
              • Tampere

              #7
              Auton aiempia omistaja tietoja ei ole saatavilla. Auto ollut viimeksi yksityisellä omistajalla 2012 jonka jälkeen kiertänyt liikkeestä toiseen. Ainakaan Fonectan kautta ei yhteystietoja saanut.

              Onko nämä laatikot oireilleet ks. Tavalla ennen lopullista hajoamistaan vai onko todennäköisempää että selviäisi pienemmillä kuluilla?

              Mittarivalojen lisäksi pimeänä ovat ilmastoinnin säätimien valot. Onko nämä jonkun tietyn sulakkeen takana. Esim. Lämpötila asetus kyllä näkyy, mutta säätimien taustavalon on pimeänä.

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                Originally posted by Bimmertre View Post
                Onko nämä laatikot oireilleet ks. Tavalla ennen lopullista hajoamistaan vai onko todennäköisempää että selviäisi pienemmillä kuluilla?
                Kuten KSE1 tuossa jo totesikin, kyse on melko varmasti solenoidiviasta ja sitä kautta ko.laatikon=venttiilikoneiston korjaaminen varsin suoraviivaista.
                ko.vian ollessa pidempään päällä voi toki itse laatikkokin, tai tarkemmin kolmosen pakka hajota, joten aiaan kannattaa puuttua mahdollisimman pian.

                Comment

                • Bimmertre
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2014
                  • 37
                  • Tampere

                  #9
                  Edullinen vikakoodien lukija pirkanmaalta saa ilmoittautua.
                  Löytyykö foruumilta harrastajaa joka ymmärtäisi näiden laitteiden mystiikkaa?

                  Nyt vetää vikatilan päälle heti kun kiihdyttää vähänkin reippaammin 2 tai 3:lla.

                  Comment

                  • Bimmertre
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2014
                    • 37
                    • Tampere

                    #10
                    Onkos normaalia näissä 530:ssä että automaatti manuaali vaihdossa lähettää 2:lla? 1:llä kyllä saa lähettyä, mutta joutuu erikseen tiputtaan 1. Vaihteelle?

                    Comment

                    • Bimmertre
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2014
                      • 37
                      • Tampere

                      #11
                      Neuvoja tarvitaan edelleen...

                      Comment

                      • böntti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2011
                        • 2857
                        • Tampere

                        #12
                        Voidaan nuo koodit katsoa ja lisäksiä kurkkia livedatas josko sieltä löytyisi jotain hyödyllistä anturitietoa. Korjaajaa sun kannattais kyllä todellisuudessa etsiä...
                        -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                        -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                        -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                        -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                        -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                        Comment

                        • Bimmertre
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2014
                          • 37
                          • Tampere

                          #13
                          Vikakoodeja tuli seuraavat: 3:s vaihteen valvonta ja 5:s vaihteen valvonta. Mitä nämä tarkalleen tarkoittaa? Meneekö laatikko vaihtoon vai voiko selvitä vielä kenties ohjelmoinnilla ja öljyjen vaihdolla?

                          Comment

                          • Bimmertre
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2014
                            • 37
                            • Tampere

                            #14
                            neuvoja kaipaillaan kovasti...

                            Comment

                            • Jamppa81
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2015
                              • 445
                              • Helsinki

                              #15
                              Hellöy! Lainaan vähän tätä ketjua, koska oma tilanteeni on hieman samanlainen. E39 530da toukka -01 vaihtaa loistavasti, mutta kolmonen hieman tökkii. Oireet ilmenee niin, että kiihdyttäessä kaikki menee nätisti ykköseltä vitoselle asti, mutta jos hieman löysään kaasua, niin kolmonen "jysähtää". Tuntuu siltä, että laatikon ja turbiinin(?) väliset kierrokset ei ihan kohtaa. En kovin hyvin tunne auton tekniikkaa, mutta voisin kuvitella että jos autossa olisi kytkin, niin tunne on sama kuin jos kytkimen päästää nopeasti ylös. Muut vaihteet toimii kyllä oikein hienosti ja tuotakaan jysähtelyä ei tunnu jos vedättää kaasulla yli kolmosen. Laatikolla on kurvailtu minun tietojeni mukaan noin 300 000 ja ainakin kerran on öljyt vaihdettu joskus tuossa 40 000 sitten.
                              Mitään vikakoodeja ei ilmesty mittaristoon, mutta en tiedä kuuluisiko siihen niitä tullakaan. Onko pk seudulla joku joka pystyisi koodeja lueskella? Ja ehkä jopa laatikkoa (turbiinia?) huoltamaan tarvittaessa?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎