Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52B25TU "170 Steuergeraet selbsttest, internal fehler"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Martti
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2005
    • 787
    • Suomi

    M52B25TU "170 Steuergeraet selbsttest, internal fehler"

    Auto 11/1998 523i, eli TU-malli. Sekalaisia oireita, joista nyt päällimmäisenä CC:n ilmoitus "Motornotprogramm" ja tehojen totaalinen häviäminen. ASC valo myös syttyy. Tämä näyttää tulevan jonkin ajan ajon jälkeen, kun kone lämpeää. Tyhjäkäyntiä käy koko ajan hyvin.

    Inpalla DME:stä otsikon mukainen koodi, ei oikeastaan muuta. ASC boksilta herjaa jotain CAN botchaftsfehler tms. sekä vasenta etuanturia. Aamusella tuota DME:n vikaa ei saanut kuitattua, aikaisemmin kyllä.

    Lisäksi aikaisemmin oli herjoja mm. valoista ym. ja niiden yhteydessä jännite oli ilmoituksen mukaan käynyt jopa 19V (!). Talvella oli oireita virran vähyyden kanssa, jonka vuoksi vaihdettiin uusi akku. Latausjännite vaikutti seilailevan mittaamalla, joten nyt viimeisimpänä vaihdettiin eilen jännitteensäädin laturiin.

    Netistä lueskelin, että ko. vikakoodi saattaa liittyä kaasuläppään tai kaasupolkimeen, mutta näissä tapauksissa on tullut sitten niihinkin liittyvää koodia.

    Onko noissa moottorinohjauksissa esiintynyt esim. saman tyyppisiä juotosten ongelmia, kuin vastaavan ikäisissä ASC-bokseissa (tähän sekin vaihdettu aikanaan)? Kun näyttää, että moottorin lämpötilalla olisi joku korrelaatio asiaan. Vai voisiko olla, että DME ottanut itseensä, mikäli tuo jännitteensäädin on ollut viallinen?

    Vinkit ovat tervetulleita.
    Last edited by Martti; 08-05-2015, 11:57.
  • janne1974
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2006
    • 405
    • Kuopio

    #2
    Oletko katsonut DME:n liittimet, ettei ole öljyiset? Kannattaa samalla mitata kaasuläpän johtosarja. Ja hyvinkin on voinut ottaa DME siipeensä, jos jännite käynyt noikin korkealla.
    -Janne-

    F10 535iX sedan -11
    ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
    ex. E39 528i touring -99
    ex. E36 325ia coupe -93

    Comment

    • WSE1
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 3242
      • Suomusjärvi

      #3
      Kokeile ajaa abs boksin liitin irti. Jos nyt toimii niin älä laita sitä paikalleen enää ollenkaan, niin boksi pysyy korjauskelpoisena, tällöinhän vika on siis abs boksissa jonka sisäisen maadoituksen katkominen sekoittaa can väylän liikenteen.

      Comment

      • Martti
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2005
        • 787
        • Suomi

        #4
        Siis tuo ASC-boksi voi aiheuttaa nuo DME:n vikakoodit? Se on aikanaan vaihdettu uuteen, mutta voi kait se uusi boksikin särkyä...

        Tossa eilen hieman tutkiskelin lisää ja dme:n rele ei ollut ilmeisesti kunnolla paikallaan ja sitä heiluttelemalla viereisten 5kpl sulakkeiden jännitteessä näytti olevan huojuntaa. Tai siis tarkemmin niistä neljässä, sillä ensimmäisessä ei ollut mitään eloa, kummallakaan puolella sulaketta. Tuokin on pieni kysymysmerkki, sillä kytkiksestä riippuen sen perässä on tai ei ole laitteita. Rasian pohja jäi tarkastamatta kun äly ei riittänyt sen avaamiseen...

        Eli rele on kunnolla paikallaan ja tänään pääsi muutama kymmenen kilsaa ilman ongelmia. Hain myös marmorilta uuden dme releen ja pitää kokeilla sillä seuraavaksi jos/kun vika taas päällä. Sekä setviä tuo dme sulakeboksin mysteeri.

        Comment

        • weske
          Newbiemmer
          • Feb 2009
          • 10
          • Oulu

          #5
          Miten kävi tämän asian kanssa, itseä kiinnostaisi myös, sillä aika pitkälle samat ongelmat, inpa näytti vian kaasuläpälle, onko kellään tietoa minkälaisia arvoja pitäisi näyttää kaasuläpälle tulevalle johtosarjalle, sillä itsellä joskus saattaa toimia jonkun aikaa kun johtoja heiluttelee?

          Comment

          • Martti
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2005
            • 787
            • Suomi

            #6
            Jooh, laitetaanpa tänne jos jollekin sattuisi olemaan apua vastaisuudessa.

            Eli tulihan se kuntoon, DME siellä sitten oli kaputt. Käytetty boksi ja tarvittavat puukotukset Pattijoelta Elehuolto Oy:stä kohtuu hintaan ja taas rokkaa niiltä osin. Voin suositella kyllä ko. firman palveluita.

            Mutta jotta homma ei olisi liian helppoa, niin myös ABS/ASC-yksikkö on paskana. Se pitää sitten seuraavaksi lähettää korjuulle...

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎