Announcement

Collapse
No announcement yet.

-97 E39 touring takaluukun ruosteet osa 2!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Samppasika
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2004
    • 769
    • Kempele

    -97 E39 touring takaluukun ruosteet osa 2!

    On se perkele... Korjautin tuon luukun alareunan viime kesänä jolloin koko luukku maalattiin uusiksi. Nyt kuitenkin huomasin, että ruostehan sieltä puskee saumasta ja maali irtoilee. Lisäksi kahvan ja pellin välissä kuplii ja luukun alareunassa ulkopuolellakin kuplii. Ennen korjausta ainoa vika oli tuo alareunan taitteen ruostevika!
    Kävin näyttämässä maalaamossa ja lupasivat korjata takuuseen, kunhan puran tuon luukun taas atomeiksi... tana.. Nyt tarvittaiskin maalareitten ja ruosteenesto ihmisten neuvoja, miten tuon luukun saa pysymään ruosteettomana? Mitä sinne sisäpuolelle alareunan taitteeseen ja pellin takapuolelle kannattaa ruiskuttaa? Joutuuko sen alareunan taitteen käyttämään auki, jos sen haluaa saada kestämään?
    Last edited by Samppasika; 23-03-2005, 17:14.
    Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
    E61 530d M-sport -08
    E39 528i Touring -97

    Yhteydenotot: [email protected] !!

    Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.
  • k1mmalin
    Bimmer Rookie
    • Feb 2004
    • 75
    • Kuopio

    #2
    Korjataan samalla konstilla kuin Fordien kittiviat ja Fordin ohjeen mukaisesti. Eli poistetaan kaikki kitti(onko kittiä?) ja sitten hiotaan pellille asti. Sit kuivaillaan puhaltelemalla kunnolla ja kuumailmapuhaltimella. Sitten Fordin ruostesuojaa(parempaa kuin yleiset markkinoilla olevat) paljaalle pellille. Antaa kuivua. Pyyhitään liinalla pois, ei paljon liotinta ettei taitteenvälistä lähde suojaaineet pois. Sitten pensselillä parikertaa pohjamaalia. Sitten vaikka Fordin saumakitti paketti(on helppo levittää ja tulee hieno asennus suutin jolla työ käy helposti) Kitti vaan pintaan ja sitten maalaus. Sitten vielä sisäpuolelle kunnolla fordin ruostesuojaa. Tollai Fordissa korjataan ja pitäis kestää monta vuotta. Suojaaine sulkee kosteuden menon saumaan ja siellä olevan ruosteen leviämisen Ainakin Fordin mukaan! Tollai vois kokeilla....
    530 kiisseli

    Comment

    • herja
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 1649

      #3
      No fordilla on syytä olla parhaat aineet kun on ainakin varmasti paskimmat pellit, tuossa tapauksessa sanoisin parhaan konstin olevan vaihtaa koko paska kun se ei kerran tahdo pysyä ehjänä, siellä kanttauksen sisällä on jotain rupua ja paskaa niin sitä tuskin saa enää tehtyä niin hyväksi ettei se enää kuki.
      Retard Member

      Comment

      • Samppasika
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2004
        • 769
        • Kempele

        #4
        Originally posted by k1mmalin
        Korjataan samalla konstilla kuin Fordien kittiviat ja Fordin ohjeen mukaisesti. Eli poistetaan kaikki kitti(onko kittiä?) ja sitten hiotaan pellille asti. Sit kuivaillaan puhaltelemalla kunnolla ja kuumailmapuhaltimella. Sitten Fordin ruostesuojaa(parempaa kuin yleiset markkinoilla olevat) paljaalle pellille. Antaa kuivua. Pyyhitään liinalla pois, ei paljon liotinta ettei taitteenvälistä lähde suojaaineet pois. Sitten pensselillä parikertaa pohjamaalia. Sitten vaikka Fordin saumakitti paketti(on helppo levittää ja tulee hieno asennus suutin jolla työ käy helposti) Kitti vaan pintaan ja sitten maalaus. Sitten vielä sisäpuolelle kunnolla fordin ruostesuojaa. Tollai Fordissa korjataan ja pitäis kestää monta vuotta. Suojaaine sulkee kosteuden menon saumaan ja siellä olevan ruosteen leviämisen Ainakin Fordin mukaan! Tollai vois kokeilla....
        Tuossa vois olla järkeä! Onhan siinä uus kitti maalin alla taitteessa, mutta paikoitellen alta puskee ruoste.. Liekö tuossa taitteessa mitään suoja- ainetta alunperinkään ...kele. Tuntuu ettei nykyään tehdä mitään kunnolla, mutta hinnat on kyllä kohdillaan..
        Tuon korjauksen jäljiltä sitä ruostevikaa ilmaantui myös sellaiselle pinnalle, joka oli ennen korjausta uuden veroisessa kunnossa On tietysti hiottu sinkki vittuun ja tehty pohjat päin persettä? Mitäs se muuta enää vaatiikaan. Vakuutusyhtiöille tuokin firma kuulemma suurimman osan töistä tekee ja Mersuja korjaa... Grrrrrr....
        EDIT:
        Mikähän ois sellainen kotelonsuoja aine, joka ei liota sitä "alkuperäistä vahaa" sieltä veks , vaan toimii yhteen Bimmerin oman aineen kanssa? Tuli vain mieleen, kun merkkiliikkeessä kyselin tuosta peräluukun ruostumisesta ja suositteli käyttämään suojaukseen sellaista ainetta... Ei kuulemma oo kuullukkaan noista ruosteongelmista.. Yhtään luukkua ei ois korjattu/vaihdettu Oulussa..?? Kuulemma Essonbaari juttuja tai siis nettibaarin(BTCF)...
        Last edited by Samppasika; 23-03-2005, 18:45.
        Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
        E61 530d M-sport -08
        E39 528i Touring -97

        Yhteydenotot: [email protected] !!

        Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

        Comment

        • Wessu
          Bimmer Rookie
          • Sep 2004
          • 88
          • Vantaa

          #5
          Mites se luukku lähti sulta alunperin ruostumaan?
          Oliko pelkästään saumojen kohdalta vai oliko jostain kiven iskemästä tai naarmusta?

          Kattelin tossa juuri viime pesun yhteydessä,että massa reiät olisi auki ja jotain tököttiä voisi tosiaan ruiskuttaa tonne luukun sisälle.

          Comment

          • Samppasika
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2004
            • 769
            • Kempele

            #6
            Originally posted by Wessu
            Mites se luukku lähti sulta alunperin ruostumaan?
            Oliko pelkästään saumojen kohdalta vai oliko jostain kiven iskemästä tai naarmusta?

            Kattelin tossa juuri viime pesun yhteydessä,että massa reiät olisi auki ja jotain tököttiä voisi tosiaan ruiskuttaa tonne luukun sisälle.
            Oli pikkasen ruostetta alareunassa jo ostaessa, mutta sovittiin myyjän kaa, että myyjäliike maksaa korjauksen Suomessa. AARRGGG... Lue tuolta: http://koti.mbnet.fi/taskisa/autonhaku/autonhaku.htm
            Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
            E61 530d M-sport -08
            E39 528i Touring -97

            Yhteydenotot: [email protected] !!

            Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

            Comment

            • Wessu
              Bimmer Rookie
              • Sep 2004
              • 88
              • Vantaa

              #7
              Jep jep,ei nää tosiaan oo mitään "köyhän" miehen pelejä.
              Omaanikin on kulunut vuodessa myös tuo yli 2000€ kahisevaa ja vieläkin olisi kohteita mihin törsätä.

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                Näissä on tosiaan ollut sinkin suhteen "tekovikaisia" luukkuja jo tehtaalta. Se tarkoittaa sitä että ruostumista et saa lopullisesti pysäytettyä millään.
                Ainoa toimiva vaihtoehto on ostaa uusi orggis luukun runko tai mielummin romikselta purkuluukku johon ei ole ilmestynyt pilkkuakaan ruostetta. Tällöin voit olla varma että siihen ei vikaa koskaan tulekkaan. Tulee pikkuisenkin pidemmässä juoksussa halvemmaksi, varsinkin kun nuo takuukorjauksetkin loppuu jossain vaiheessa...

                Comment

                • Shadow-line
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2004
                  • 245
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Uusi raakaluukku BMW:llä maksaa n. 480 euroa, siihen muut kulut päälle...hintaa varmasti kertyy,mutta ehkä kestävin ja halvin pitkällä juoksulla.

                  Omaani ostin 90% ruosteettoman raakaluukun purkuosana, paikallinen maalari repi kaikki kittaukset pois ja hioi kirkkaalle sauman kohdat ja sit uudestaan maalit ,saumausaineet ja kotelosuoja-aineet yms.Luukku luonnollisesti ylimaalattiin. Maalari veloitti yhteensä 310 euroa ja antoi 5 VUODEN TAKUUN ruostumista vastaan.Mielestäni varsin hyvä takuu, kokonaiskust.jäivät reiluun 500 euroon(jos ei omalle työlle lasketa arvoa..)

                  Tarkemmin en kysellyt, miten ja mitä aineita käytettiin.Tyytyväisiä ollaan ja toivottavasti kestää..

                  Comment

                  • janke
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2010
                    • 3665
                    • seinäjoki

                    #10
                    Uppista keikkaa vanhalle keskustelulle, mutta kyse sedanin takaluukusta. Ruostetta vitusti alareunassa ja kysynki, että lähdenkö hinkkaamaan ja maalaamaan vai onko hyötyä, kun siellä menee se alareunassa oleva "pokkaus" johon todennäkösesti jää ruoste ja tulee viikonpäästä maalauksesta ulos!? Miten toimia? Pitääkö hankkia ruosteeton luukku jostain vai onko ihan toivotonta???
                    Bmw 316 E30 -88

                    Comment

                    • Surina
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2005
                      • 222
                      • Lohja

                      #11
                      Ruostekohta rälläkällä pois, ja uutta tilalle. Ei taida olla parempaa konstia. Kaikkia ruosteita ei saa hiottua ( kotelot tms).

                      Itse vaihtaisin sedaniin koko luukun.
                      x53

                      Comment

                      • Bmw Dreamer
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 2762
                        • Kouvola

                        #12
                        Kukkii kukkii kukkii, omakin luukku nykyään, oli puhdas vielä 2 vuotta sitten, tänä talvi ollu viiminen niitti.

                        Janke, toivotonta on hankkiutua ruosteesta eroon, kun se on kerran puraissut autoon, ainakin omat kokemukset ja fiilikset sellasia...
                        BMW 520d Touring '06 314tkm
                        BMW 530D Touring '99 552tkm
                        BMW 320da Touring '02 427tkm
                        Volvo V70 D5 '02
                        Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                        Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                        Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                        Case IH 5140 Maxxum

                        Comment

                        • Ramzez
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2009
                          • 6104
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Kyllähän niistä ruosteista voi päästä kokonaan eroon, mutta halvemmaksi tulee yleensä hommata ruosteeton luukku, kuin lähteä entisöimään vanhaa. Toki jos ruoste on sellaisessa paikassa (esim. lukon ympärillä), että sen pystyy tehokkaasti poistamaan, niin sitten korjaisin vanhan luukun. Saumojen korjaaminen onnistuu toimivasti aika harvoin.

                          Comment

                          • janke
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2010
                            • 3665
                            • seinäjoki

                            #14
                            Entäs ruosteen syöjä myrkyt? Eli, niitä mitkä pysäyttää ruosteen etenemisen. Onko kokemusta?
                            Last edited by janke; 11-04-2013, 22:12.
                            Bmw 316 E30 -88

                            Comment

                            • Tomppeli
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2013
                              • 59
                              • Kokkola

                              #15
                              Originally posted by Ramzez View Post
                              Kyllähän niistä ruosteista voi päästä kokonaan eroon, mutta halvemmaksi tulee yleensä hommata ruosteeton luukku, kuin lähteä entisöimään vanhaa. Toki jos ruoste on sellaisessa paikassa (esim. lukon ympärillä), että sen pystyy tehokkaasti poistamaan, niin sitten korjaisin vanhan luukun. Saumojen korjaaminen onnistuu toimivasti aika harvoin.
                              No meikäläisenki 520d farmari menossa maalaukseen 10pv päästä. Ja tietenki peräluukussa rekkarikilven alaosassa vähän kupruilua, peräluukun sivuilla yläreunassa vähän ruosteen väristä.. Tosin siiä on pari muuta tärkeämpää maalauspaikkaa mutta olishan mukava jos tonki sais pysyvästi hyväksi.. saas nähdä, pitääpä painottaa että tekis oikein huolella ton peräluukun.
                              BMW 520d -00 touring

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎