Announcement

Collapse
No announcement yet.

530d ahtovika.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Smokend
    Bimmer Rookie
    • Aug 2005
    • 172

    530d ahtovika.

    Eli hieman piristetty 530d alkoi ilmoittelemaan ahto ongelmista. 1,8bar ahtoi mukavasti joku kuukausi sitten viikkositten se tippui tuonne 1,5bar ja kun autossa on ollut ennen alipaineletkujen kanssa ongelmaa niin päätin vaihtaa tuossa eilen ne kaikki sitten uusiin ja samalla öljyt ja suodattimen. Noh jumppaahan siinä oli. Alipaineletku pois ja uutta samaan kohtaan tilalle. Kaikki tuli vaihdettua kivasti ja aika huonossa kunnossa ne olivatkin. imusarja oli kanssa irti kun tein rempan koska suurin osa noista alipaineletkuistahan menee juuri sinne alle. Noh innokkaana sitten takaisin radalle niinsanotusti niin vuodentakaiset puutumisongelmat palasivat takaisin. Eli melkoveltto on tuo alakierroksilla taaaaaas.. ja maksimissa ahtaa sen 1,2 kun oikein runttaa. Nyt tuossa tuli mieleen mahtaako olla jotain tekemistä sillä, että pestiin imusarja. Siellä oli aikapaljon tavaraa sisällä ja onkohan se sitten halki koska jos se öljymoska onkin tiivistänyt sen tai sitten imusarja tuli huonosti paikalleen. Miten noita nyt sitten vois todeta varmaksi, että on joko painepuolella vika tai alipainepuolella?
    Nykyinen - F11 M550D `13

    Ex= e61 `04 535D M-sport (satinblack) e39 `99 530d - manuaali - e39 `97 525 tdsa "ritsa", e36 328 M-Sport "97

    Projektina - 66" Dart
  • JoonasT
    Bimmer Rookie
    • Oct 2011
    • 34
    • Espoo

    #2
    Kuullostaisi siltä, että ahtimen siivikot jumittavat kun eivät enää pysty säätämään ahtopainetta.

    Turbo putsiin. Suosittelisin ensin kokeilemaan pakoputken irrottamista ja mr. Musclen uuninpuhdistusvaahtoa pakopesä täyteen. Sitten siivikkoa liikuttelemaan ja vaikutusaikaa n. tunti. --> kasaus ja ajoa.

    Jos ei tällä auta nii turbo purkuun tai vaihtoon.
    - Bittien kääntöä/tehonlisäykset EDC15 ja EDC16 dieseleihin (M47- ja M57 moottorit)
    - INPA/DIS/ Vikakoodien luku PK-seudulla
    - NCS Expert koodaukset (valot, lukot, retrofitit, piilotoiminnot)
    - SSS Progman koodaukset (moduulien istuttaminen)

    Comment

    • Smokend
      Bimmer Rookie
      • Aug 2005
      • 172

      #3
      Tarkoituksena on ollut käyttää tuo turbo pöydällä kanssa. Pakopesään on melko hankala ainakin paikallaan päästä joten käteen se on ainakin otettava
      Nykyinen - F11 M550D `13

      Ex= e61 `04 535D M-sport (satinblack) e39 `99 530d - manuaali - e39 `97 525 tdsa "ritsa", e36 328 M-Sport "97

      Projektina - 66" Dart

      Comment

      • Smokend
        Bimmer Rookie
        • Aug 2005
        • 172

        #4
        aika reippaasti olikin tuolla pitkän kaivamisen jälkeen informaatiota samanlaisista tapauksista. ahtopaineanturi on ollut monessa syypää sekä alipainetankki ja sen alipaineletkut. Mikä on tuon ahtopaineanturin max. paine. autogauge mittari mulla on tossa mittariston vieressä ja se on näyttänyt 1.2bar aina 2.0 bar ja kyllä sen on huomannut melko selvästi onko oikeasti ahtanut vai ei joten uskoisin ainakin toistaiseksi tuota laitetta. luulen että törmäsin tähän ahtopaineanturi imusarjan alla koska siitä lähti kaksi a.p.letkua pois, mutta en saanut sitä irti. Yritin tuossa katsoa jostain ohjeita sen irroittamiseen mutten löytänyt.
        Nykyinen - F11 M550D `13

        Ex= e61 `04 535D M-sport (satinblack) e39 `99 530d - manuaali - e39 `97 525 tdsa "ritsa", e36 328 M-Sport "97

        Projektina - 66" Dart

        Comment

        • Macke
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2009
          • 1134
          • Porvoo

          #5
          Ahtopaineanturi on siellä imusarjan päässä sen imusatsin ja tulipellin välissä. Anturiin ei mene letkuja vaan siitä menee o-renkaalla tiivistetty "kara" suoraan imusarjaan.

          Comment

          • Smokend
            Bimmer Rookie
            • Aug 2005
            • 172

            #6
            Jaja.. no sitten tiedänkin tapauksen.
            Nykyinen - F11 M550D `13

            Ex= e61 `04 535D M-sport (satinblack) e39 `99 530d - manuaali - e39 `97 525 tdsa "ritsa", e36 328 M-Sport "97

            Projektina - 66" Dart

            Comment

            • Smokend
              Bimmer Rookie
              • Aug 2005
              • 172

              #7
              mysteeri ei oikein vielä ratkennut. A: joko auto toimii nyt oikein, koska ei se aivan puutunut ole, mutta ei ole samanlainen kuin oli ennen remonttia. B: magneettiventtiili ei toimi oikein ja se pitää vaihtaa.

              Katsottiin tänään melkomonta juttua koneesta. Kellon toiminta, alipaineletkujen vuodot, magneettiventtiili, alipainetankki.

              Kone ahtaa nyt täyskaasulla sen 1,4bar. Siihen on vaihdettu e60:n ahdin, egr on tulpattu, läpät otettu pois, isommat suuttimet. tällä kokoonpanolla se vielä ahtoi sen 1,8 bar. Luin jostain, että jos ei ole kunnossa niin se yliahtaa eli ei mene yli 1,4 bar. kivempi sillä oli ajaa ennen. Softan muutoksesta ei ole itsellä mitään tietoa. turbossakaan ei ollut mitään vikaa kun se pöydälle nostettiin. Miten sen magneettiventtiilin (Pressure converter) kanssa nyt meni? virrat päälle ja sitten liikkuu tanko? vai kone käyntiin niin sitten liikkuu vasta?
              Nykyinen - F11 M550D `13

              Ex= e61 `04 535D M-sport (satinblack) e39 `99 530d - manuaali - e39 `97 525 tdsa "ritsa", e36 328 M-Sport "97

              Projektina - 66" Dart

              Comment

              • Clavurion
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2005
                • 9159
                • Oulu

                #8
                Eihän se vakioanturikaan näytä kuin max 2,5 bar absoluuttista (ahtoja 1,5 bar) painetta.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • Smokend
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2005
                  • 172

                  #9
                  hmm... tarvii nyt keksiä vain miten saa samat tehot takaisin mitä oli. Nyt on kaikki varmasti ehtaa. Miten tuon imusarjankanssa m57 koneessa. Onko hankala laittaa takaisin paikallee eli voiko siinä nyt ryssiä jotain. Miten tuon imusarjan vuodot on helpoin tarkistaa?
                  Nykyinen - F11 M550D `13

                  Ex= e61 `04 535D M-sport (satinblack) e39 `99 530d - manuaali - e39 `97 525 tdsa "ritsa", e36 328 M-Sport "97

                  Projektina - 66" Dart

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎