Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 takajousituksen vaihto (sedan)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Moonshine
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 1018
    • Järvenpää

    e39 takajousituksen vaihto (sedan)

    Lueskelin vanhoja juttuja e39 jousien vaihdosta, ja jäi sellainen kuva että taitaakin olla helpon homman sijasta vittumainen urakka? Nyt kun tarkoituksena on nakata ilmajousitus varaston hyllylle, ja laittaa perinteiset tolpat paikalleen, onko moinen urakka käytännössä mahdoton tehdä parkkipaikalla? Ja jos ei, niin meneekös se sitten jotakuinkin näin:
    1) Takapenkki irti (miten?)
    2) Hattuhylly + kaiutinhärpäkkeet irti (miten?)
    3) Iskarin yläpään pultit auki
    4) Nurkka ilmaan
    5) Sisälokari irti (onko kiinnityksessä mitään ihmeellistä?)
    6) Iskarin alapää auki
    7) Ilmapalkeesta paineletku irti
    8) Uudet tolpat paikalleen (meneekö ilman jousipuristimia?)

    Vai olisikohan mielenterveyden nimissä syytä kiikuttaa kuitenkin johonkin nyrkkipajalle?
    "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill
  • Robi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2002
    • 7606
    • Vantaa

    #2
    Takapenkin istuinosa lähtee etureunasta nostamalla ja sitten vetää hiukan eteenpäin. Selkänoja (ei kaatuva) lähtee molemmista alakulmista 10mm avaimella pultit auki. Niskatuet pois ja nostaa ylöspäin. Keskimmäisen niskatuen tukirauta pois...neljä ristipää ruuvia.
    Hattuhylly lähtee (jos ilman verhoa) ottamalla ensin C-pilarin verhoilut pois vetämällä yläkulmasta, tiukassa mutta irtoaa. Sitten nostaa hattuhyllyn etureunaa muutaman senttiä ja vetää itseensä päin. Kaiutinhärpäkkeet on parilla ruuvilla kiinni ja irtoaa helposti. Sitten pääsee käsiksi iskarin yläpäähän joka on kohtalaisen helppo irroittaa. Loppu on mulle hämärän peitossa kun en ole noita ilmajousituksia paljoa purkanut, mutta tolla pääsee jo alkuun.

    Uuteen tolppaan tarvitsee jousipuristimet.
    Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
    Tiedustelut priva tai 0452210069

    Current
    E61 530d
    E39 530d
    E39 520iA
    E46 330xd
    E28 528i

    Comment

    • ex-VAG
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2004
      • 408
      • Tampere

      #3
      En suosittele kyseistä operaatiota kenellekkään.
      Tuli tossa just kaverin kanssa vaihdettua koko iskari/jousikierros alle, ja takapää olikin sitten "hiukan" V-mäinen. Vaikka tolppaa puristi kuinka kasaan niin tila meinasi loppua koko ajan kesken. Otettiin auki jopa alatukivarren pitkä pultti ja koiranluun yläpää (ja toinen seisoi tukivarren varassa), mutta silti oli älyttömän ahdasta.

      Mutta sisälokari jäikin sitten irrottamatta, olisi ehkä auttanut.

      Nyt pitääkin sitten heitellä noi jousipuristimet vaikka roskiin, ettei tarvi enää ite vaihdella. Tuli muuten uhottua n. pari vuotta sitten samaa asiaa Passatin jousien vaihdon jälkeen, mutta on näköjään liian lyhyt muisti.

      Comment

      • Moonshine
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2003
        • 1018
        • Järvenpää

        #4
        Noiden ilmajousiperkeleiden poisottaminen ei sinällään tuota ongelmaa, koska silloin kun niissä ei ole paineta, ne pystyy painamaan kasaan helposti -> lähtee varmasti helpommin pois kuin perinteiset. Mutta uusien paikalleensaaminen onkin sitten ilmeisesti ihanata, ja jos vanhan oon pois nykässy, enkä uutta paikalleen saa, niin...NYYYYYYH! Siinä se sitten on parkkipaikalla, ja tukevasti.
        Sisälokareiden irrottaminen saattaa omalla kohdallani olla pakollista, koska paineletkujen liitäntä on sisälokarien yläpuolella. Vittujen kevät, miksei mikään huoltotoimenpide voi olla helppo?!
        "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

        Comment

        • jartsa02
          BTCF Member
          • Jun 2003
          • 1131
          • Helsinki

          #5
          Originally posted by ex-VAG
          En suosittele kyseistä operaatiota kenellekkään.
          Tuli tossa just kaverin kanssa vaihdettua koko iskari/jousikierros alle, ja takapää olikin sitten "hiukan" V-mäinen. Vaikka tolppaa puristi kuinka kasaan niin tila meinasi loppua koko ajan kesken. Otettiin auki jopa alatukivarren pitkä pultti ja koiranluun yläpää (ja toinen seisoi tukivarren varassa), mutta silti oli älyttömän ahdasta.

          Mutta sisälokari jäikin sitten irrottamatta, olisi ehkä auttanut.

          Nyt pitääkin sitten heitellä noi jousipuristimet vaikka roskiin, ettei tarvi enää ite vaihdella. Tuli muuten uhottua n. pari vuotta sitten samaa asiaa Passatin jousien vaihdon jälkeen, mutta on näköjään liian lyhyt muisti.
          Niin, ton sisälokarin kun ottaa pois, sen iskari/jousipaketin saa pujoteltua sieltä pois/paikalleen ilman mitään tukivarsien irroitteluja, tarvii vain jonkinverran puristimilla puristaa jousta kasaan. Jotain bensasysteemien putkia siellä on vähän tiellä, mutta ne saa helposti siirreltyä vähän sivuun sieltä. Toi sisälokari on kiinni muutamalla pikkuruuvilla ja parilla muovinepparilla kiinni ..
          BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #6
            Eiköhän tuo ole ihan väärä paikka säästää 100€ ja koettaa "nysvätä" homma jossain Puistolan parkkiksella. Kiesi pajalle ja tolpat nosturilla vaihtoon... Ymmärtänet pointtini heti jos/kun olet homman jossain parkkipaikalla e39:iin tehnyt.

            Comment

            • Moonshine
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2003
              • 1018
              • Järvenpää

              #7
              Originally posted by Hemi
              Eiköhän tuo ole ihan väärä paikka säästää 100€ ja koettaa "nysvätä" homma jossain Puistolan parkkiksella. Kiesi pajalle ja tolpat nosturilla vaihtoon... Ymmärtänet pointtini heti jos/kun olet homman jossain parkkipaikalla e39:iin tehnyt.
              Näin aavistelinkin, vaikka se esim. ETK:ta tuijottamalla näyttää kyllä varsin yksinkertaiselta toimenpiteeltä. Pitänee varata aika jollekin pajalle, ja mennä itse perässä opastamaan tuon ilmanhärdellin deaktivoinnissa, kun muuten menevät varmasti henkiseen takalukkoon kun näkevät ne painelinjat.
              "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

              Comment

              • Moonshine
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2003
                • 1018
                • Järvenpää

                #8
                Kiitokset purkamisneuvoista, etenkin Robi muisti häiritsevän tarkasti kuinka tuo homma tehdään

                Eli tosiaan purin itse nuo yläpäät näkyville, ja sitten kiikutin auton pajalle, kun en itse jaksanut jäisellä parkkipaikalla käydä suhraamaan. Mutta anyway, myös tolppien irroitus ja uusien laito oli ollut helppoa kun suosiolla nykäisi sisälokarit pois. Ainoa mikä jäi hieman häiritsemään tuossa hommassa on se, että iskarin yläpään ja korin väliin tulevaa vesitiivistettä ei ollut. Liekö kovin tarpeellinen, kun ei ollut noiden ilmajousienkaan kanssa? No, nyt siellä on silikoonia että ei tule kosteus läpi, josko tuokin saattoi olla liioittelua.
                "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎