Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 käsijarrun säätö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • samtheman1
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2008
    • 208
    • Mikkeli

    E39 käsijarrun säätö

    Käsijarru ei pidä ollenkaan parkissa ollessakaan, joten ajattelin säätää sitä kireämmälle täältä löytyvien ohjeiden mukaan. Irroitin vas.takarenkaan ja aloin etsiä sitä säätörullaa sitä kuitenkaan löytämättä. Samalla huomasin, että jouset ovat pystysuorassa eikä vaakasuorassa kuten ilmeisesti pitäisi tuon kuvan mukaan?



    Onko jokin osa pettänyt vai miksi näin on? Ei ole itsellä työkaluja purkaa pidemmälle.
    -Ennen hyvä suunnistaja, nykyisin erakko-

    Exiä E39 520D, E38 735

    Nykyisiä E61 525D, E65 745
  • Purni
    BTCF Member
    • May 2007
    • 915
    • Vantaa

    #2
    Tuon näköinen se pitää olla kolmeysis kun ottaa jarrulevyn pois. (kuvasta puuttuu napa mutta ei liity käsijarruun mitenkään)

    Säätö tapahtuu rullasta joka on alhaalla palojen välissä. Pultin reijästä esim ruuvarilla pyörittämällä.

    Kesämiina: E39 M5 S/C
    Talvimiina: E70 X5 530sd

    Comment

    • Jasu
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2002
      • 2110
      • Tampere / Isojoki

      #3
      Omassa 530d:ssä jouset pystyssä.
      Volvo S80 V8
      Mercedes C250d
      M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25

      Comment

      • Havis
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 1836
        • Kotona/Poissa

        #4
        Originally posted by samtheman1 View Post
        Käsijarru ei pidä ollenkaan parkissa ollessakaan, joten ajattelin säätää sitä kireämmälle täältä löytyvien ohjeiden mukaan. Irroitin vas.takarenkaan ja aloin etsiä sitä säätörullaa sitä kuitenkaan löytämättä. Samalla huomasin, että jouset ovat pystysuorassa eikä vaakasuorassa kuten ilmeisesti pitäisi tuon kuvan mukaan?



        Onko jokin osa pettänyt vai miksi näin on? Ei ole itsellä työkaluja purkaa pidemmälle.
        Olikohan niin että sedanissa ja farkussa nuo on asemoitu vähän eri tavalla. Omassa -96 sedanissa säätörulla löytyy kello kuudesta (=alhaalla). Farkuista en tiedä.

        Vuosimallikohtaisestikin saattaa ehkä olla eroja, kukapa tietää.

        Tuskin sieltä mitään niin rikki voi olla että roippeet olis yli neljänneskierroksen liikkuneet pois paikoiltaan, johan siinä vaijerikin venysi sen 20 cm. Kuuluishan silloin jo ajon aikana niin helvetin moinen mekkala ettei sitä voi olla huomaamatta.

        Pyörittele jarrulevyä ja katsele pyöränmutterin reiästä taskulampulla milloin säätöruuvi rupee näkymään, säädä sitä kireemmälle ja kokeile alkaako pitämään.
        Jos toimii ni se oli siinä ja eiku kovaa ajoa.
        Last edited by Havis; 17-06-2015, 07:32.
        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

        E60 523iA -08

        Comment

        • Purni
          BTCF Member
          • May 2007
          • 915
          • Vantaa

          #5
          Nopealla googletuksella näyttäisi että E61 on jouset pystyssä ja E39 vaakasuorassa. Toki voi olla jotain välimalleja jossa olisi toisin mutta epäilen kovasti asiaa.

          Havis: Jos on vaijeri poikki ja molemmat palojen pultit niin eiks se seilloin teoriassa pääsis pyörimään. Toki varmasti aika kova ääni lähtis siitä
          Last edited by Purni; 17-06-2015, 09:25.
          Kesämiina: E39 M5 S/C
          Talvimiina: E70 X5 530sd

          Comment

          • jannmann
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 5856
            • Joccis City

            #6
            Mulla 530ia touring 2001 ja jouset pystyssä.
            Se rullahan ei ole ihan samalla säteellä mitä pultin reiät, vaan hivenen ulompana.
            Hyvällä taskulampulla löytyy kyllä.
            Aprilia RSV4

            Comment

            • samtheman1
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2008
              • 208
              • Mikkeli

              #7
              Pystyssä oli jouset ja säätörullatkin löytyi lopulta. Toisella puolen oli niin ruosteessa, ettei säätörulla pyörinyt kumpaankaan suuntaan. Toiselta puolen sain kirittyä niin, että pysyy auto paikoillaan. Pitänee uusia romut sisälle ennen seuraavaa katsastusta.
              -Ennen hyvä suunnistaja, nykyisin erakko-

              Exiä E39 520D, E38 735

              Nykyisiä E61 525D, E65 745

              Comment

              • Havis
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1836
                • Kotona/Poissa

                #8
                Originally posted by samtheman1 View Post
                Pystyssä oli jouset ja säätörullatkin löytyi lopulta. Toisella puolen oli niin ruosteessa, ettei säätörulla pyörinyt kumpaankaan suuntaan. Toiselta puolen sain kirittyä niin, että pysyy auto paikoillaan. Pitänee uusia romut sisälle ennen seuraavaa katsastusta.
                Eipä nuo hirveitä maksa vaikka uusis kaikki rummun sisälle tulevat osat. Alta satasella saat tod. näk. koko paketin (jouset, säätörullat, linkut ja kengät).

                Jos perustaidot ja työkalut löytyy työ on kohtuullisen yksinkertainen tehdä itsekkin.
                Last edited by Havis; 20-06-2015, 16:12.
                "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                E60 523iA -08

                Comment

                • samtheman1
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2008
                  • 208
                  • Mikkeli

                  #9
                  Joo perustaidot löytyy, mut minkä työkalun varaan tuohon rummunaukaisuun? Joku isompi hylsy? Se mutteri on jotenkin varmistettu vielä lyömällä yksi kantti ruttuun. Pitääkö se mutteri uusia myös, kun sen avaa?
                  -Ennen hyvä suunnistaja, nykyisin erakko-

                  Exiä E39 520D, E38 735

                  Nykyisiä E61 525D, E65 745

                  Comment

                  • Havis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1836
                    • Kotona/Poissa

                    #10
                    Originally posted by samtheman1 View Post
                    Joo perustaidot löytyy, mut minkä työkalun varaan tuohon rummunaukaisuun? Joku isompi hylsy? Se mutteri on jotenkin varmistettu vielä lyömällä yksi kantti ruttuun. Pitääkö se mutteri uusia myös, kun sen avaa?
                    Tarkotatko navan isoa mutteria? Ei siihen tartte koskea. Riittää kun irrottaa ensin jarrusatulan, satulan kiinnikeraudan ja sit jarrulevyn. Muutama perushylsy (en muista kokoja) kuusiokoloavaimia pari kokoa. Levy on kiinni navassa yhdellä kuusiokoloruuvilla.

                    Sit jos kengät on kovin tarkalle säädetty, ei levy välttämättä irtoo ilman kässärin säädön löysäämistä. Mutta koska sulla oli just päinvastainen tilanne (= liian kaukana olevat kengät). ei pitäis olla ongelmaa.

                    Itse tuota hommaa tehdessä piti levyä poistettaessa sitä koputella siitä keskireiän vierestä ja samalla keveysti kammeta ulospäin. Oli sen verran tiukkaan tarttunut kiinni napaan keskireiästä. On vähän turhan tiukka sovite, vois hyvin olla muutama millin kymmenys väljempi.

                    Tuosta hyvät ohjeet tuolla FAQ 5-sarja osion alla.

                    Last edited by Havis; 21-06-2015, 19:53.
                    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                    E60 523iA -08

                    Comment

                    • samtheman1
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2008
                      • 208
                      • Mikkeli

                      #11
                      Löytykin jo.



                      Youtube, tuo korjausmiehen pikkuapulainen!
                      -Ennen hyvä suunnistaja, nykyisin erakko-

                      Exiä E39 520D, E38 735

                      Nykyisiä E61 525D, E65 745

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎