Announcement

Collapse
No announcement yet.

525DA - 03 tärisee / jyrisee / humisee tietyillä kierroksilla.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dimmu!!
    Bimmer Rookie
    • Jun 2015
    • 49
    • Seinäjoki

    525DA - 03 tärisee / jyrisee / humisee tietyillä kierroksilla.

    Aluksi huomasin äänen (semmoista matalataajuuksista basson jyrinää) maantienopeuksissa ja täristää myös persuuksiin, apparin penkki ja aurinkolipat heiluu kanssa.

    Sama ilmiö tulee vaihde N asennossa paikallaan kaasutellessa. Kun kierrokset nostaa ja pitää n. 1000rpm, niin perseessä ja ratissa tuntuu tärinää ja subbarin kuminaa.
    Seuraava tärinä tulee n. 2100rpm, mutta ei enää niinkään täristä yhtä paljon kuin 1000rpm, mutta kumisee korvissa sitäkin enemmän.
    Ääni tulee aaltomaisesti, 2 sekunttia bassoa ja sekuntti hiljaista, niinkuin joku tekisi volumepotikalla edestakaista liikettä, eli tärinä / basson ääni tekee piikin.
    Sitten 3000-Rpm jälkeen jyrinä jatkuu laajemmalla skaalalla eikä ole niin piistemäisesti tietyllä kierroksilla enää.

    Mitä vähemmän kierroksia sitä matalempitaajuisempaa jyrinä on.

    Viime kesänä vaihdettu kumatkin moottorin tukikumet Virossa, edellisen omistajan toimesta. Hanskalokerosta löytyi kuitti (motori padi) 2?

    Eilen yritin syyniä tärinän lähdettä, mutta tuloksetta.
    Kuskin puolen tukikumen mutteri oli noussut 10mm verran kierteiltään löysälle, kiristin mutterin siinä toivossa että vika paiksllistettu, mutta ei vaikutusta.

    Kotin myös käyttää joka suuttimesta liitintä irti vuorotellen, jokaisesta tyhjänäynti muuttui ja kone rupesi heilumaan, joten ne ainakin kunnossa tyvjäkäynnillä.

    Flektissä ei näy mitään silmämääräisesti rikki mennyttä siipeä joka voisi aiheuttaa epätasapainoa.
    Last edited by Dimmu!!; 08-10-2016, 09:46.
  • |parsakaali|
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2005
    • 997

    #2
    Originally posted by Dimmu!! View Post
    Aluksi huomasin äänen (semmoista matalataajuuksista basson jyrinää) maantienopeuksissa ja täristää myös persuuksiin, apparin penkki ja aurinkolipat heiluu kanssa.

    Sama ilmiö tulee vaihde N asennossa paikallaan kaasutellessa. Kun kierrokset nostaa ja pitää n. 1200rpm, niin perseessä ja ratissa tuntuu tärinää ja subbarin kuminaa.
    Seuraava tärinä tulee n. 2100rpm, mutta ei enää niinkään täristä yhtä paljon kuin 1200rpm, mutta kumisee korvissa sitäkin enemmän. Vähän samanlainen ääni kuin ajaisi pikitien jyrsittyihin keskilinjan koloihin.
    Sitten 3000-Rpm jälkeen jyrinä jatkuu laajemmalla skaalalla eikä ole niin piistemäisesti tietyllä kierroksilla enää.

    Mitä vähemmän kierroksia sitä matalempitaajuisempaa jyrinä on.

    Viime kesänä vaihdettu jompi kumpi moottorin tukikumi Virossa, edellisen omistajan toimesta. Hanskalokerosta löytyi kuitti (motori padi)?

    Eilen yritin syyniä tärinän lähdettä, mutta tuloksetta.
    Kuskin puolen tukikumen mutteri oli noussut 10mm verran kierteiltään löysälle, kiristin mutterin siinä toivossa että vika paiksllistettu, mutta ei vaikutusta.

    Kotin myös käyttää joka suuttimesta liitintä irti vuorotellen, jokaisesta tyhjänäynti muuttui ja kone rupesi heilumaan, joten ne ainakin kunnossa tyvjäkäynnillä.

    Flektissä ei näy mitään silmämääräisesti rikki mennyttä siipeä joka voisi aiheuttaa epätasapainoa.

    Apparin puolen moottorin tukikumea ei päässyt tarkastelemaan kun on siellä ahtimen takana piilossa, josko siitä mitään silmillä olisi selvinnyt.

    Yksi epäilyn aihe olisi myös vaihteiston kumityynyt, kun tuntuu tulevan sieltä persuuksiin niin hyvin tärinät?
    Muuttuuko ääni, jos ihan kädellä otat kiinni koneesta ja heiluttelet? Äkkiseltään kuulostaa, kuin kone ottaisi kiinni runkoon. Tukikumeja minäkin epäilisin. Apparinpuoli niistä muistaakseni antautuu ekana. Pari olen itse vaihtanut ja oireet vähän saman tyyliset.

    Comment

    • Dimmu!!
      Bimmer Rookie
      • Jun 2015
      • 49
      • Seinäjoki

      #3
      Originally posted by |parsakaali| View Post
      Muuttuuko ääni, jos ihan kädellä otat kiinni koneesta ja heiluttelet? Äkkiseltään kuulostaa, kuin kone ottaisi kiinni runkoon. Tukikumeja minäkin epäilisin. Apparinpuoli niistä muistaakseni antautuu ekana. Pari olen itse vaihtanut ja oireet vähän saman tyyliset.
      Pari kk sitten käskin velipojan pitää tasakaasua värinäkierroksilla ja menin itse koittamaan kevyellä otteella konetta. Ei ainakaan silloin vaikuttanut.
      Toki kovemmin konetta vääntämällä varmaan olisi voinut ehkä huomata jos ottaa runkoon.

      Voi ehkä liittyä samaan asiaan, kun lähtee risteyksestä vasemmalle täyskiihdytyksellä, niin jostain oikealta edestä kuuluu jotain ihmeellistä meteliä, vähän samantapaista kahnuutusta, kuin rengas ottaisi lokasuojaan.

      Onkos tuo apparin puolen tukikumi kuinka vaihdettavissa ja missä hinnoissa pyörii? ebaystako kannattaa?

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎