Moro.
Autona 525dA - 03
Oon omistanut auton n. 3kk ja kaikenmaailman ajatuksia on autosta tullut miettineeksi, että ovatko ominaisuuksia vai pitäisikö ruveta etsimään mahdollista vikaa.
Alusta asti on mietityttänyt suhteellisen suuri kaasupolkimen liikerata suhteessa vetoihin.
Ensimmäiset varmaan 5cm polkimen asennosta on täysin nihkeetä menoa, kulutusmittari nousee sinne 20l vaikka auto ei edes kiihdy juurikaan mihinkään.
Tämä varsinkin kylmällä koneella, tuntuu että on todella nihkeä liikkumaa, ennenkuin lämpömittari on noussut reilusti sinisen alueen yli.
Niinkuin joku laittaisi hanttiin ja turbo olisi ns. unilla vielä.
Kylmänä myös turbo? Pitää paloauton sireeniä muistuttavaa ääntä taajamassa pintakaasulla ajaessa ja elää kaasun mukaan kuminauhamaisesti seuraten, normaalia vai jossain päin pakosarjassa vuoto?
Lämpöisenä sireenin ääni on hävinnyt ja vetojakin löytyy suhteellisesti paremmin alempaa, mutta kaasu on edelleen aika tahmea, joutuu painaa todella paljon kun haluaa edes semmoisen pienen kiihdytyksen, mutta siinäkin tahtoo jo yleensä heittää pienempää vaihdetta pesään parin sekunnin viiveellä.
Manuaalipuolella toimii suhteelisen hyvin, toki kovassa kiihdytyksessä ykköseltä jos lähtee niin vaihtojen viiveet on luokkaa 1.5-2sek joka on todella pitkä aika, jotuu jo ennakoimaan 3000rpm kohdalla että vaihtaa 5000rpm kohdalla vaihteen.
Kaupungissa ei puhettakaan että oikein ripeitä ohituksia D llä tehdään, jos sattuu olemaan isompi vaihde silmässä ja pitäisi yhtäkkiä ohittaa = lintta pohjaan, kestää sekunnin kaks ennenkuin tapahtuu yhtään mitään ja sitten onkin jo ohitustilanne ohi. Mutta jos sattuu olemaan kierrokset reilusti parin tonnin paremmalla puolen (pienempi vaihde), niin sitten ohitus onnistuu paremmin.
Tuntuu että ei oikein väännä alle 2300rpm yhtään.
Laatikko joko vaihtaa pienempää tai luistattaa isommalla vaihteella kierrokset sinne 3k hujakoille jolloin vetoja löytyy, mutta molemmissa näissä suhteellisen iso viive.
Toimiiko tämä GM laatikko siten että aina ns, luistattaa, kun kaasua painaa alle 100kmh nopeuksissa, eli koskaan ei jaksa tai pysty alakierroksia hyödyntämään?
Jostain oikealta (ehkä) edestä kuuluu ihan pintakaasulla ajaessa nopeuden ollessa 10-30kmh ja hivenen kaasua lisätessä semmoinen kohiseva pohina, vähän niinkuin semmoinen dieselkäyttöinen rakennuslämmitin, kohisee kovempaa mitä enemmän kaasua painaa, kunnes häviää kun painaa kaasua tietyn pisteen yli. Esiintyy myös aina ylämäkeen ajaessa samoilla nopeuksilla, ehkä kovemmissakin, mutta peittyy muuhun rengasmeteliin.
Myöskin paikallaan olessa D päällä jarrulla seisten jokin kohina kuuluu, ja häviää kun heittää N ää. En ole varma onko kyseessä eri lähteestä tuleva ääni kuin ajossa.
En tiedä liittyvätkö nämä kaikki toisiinsa, mutta mielestäni voisi toimia / kiihtyä paremmin alempaakin kun dieseli kerran on. Toki tuo laatikko voi vähän voi huijata kun turbiini aintaa kierrosten nousta eikä veto ala välittömästi kun kaasua painaa.
Paljonko kierrokset pitäisi olla kun ajaa mittarin mukaan 100km/h, muistaakseni joku karvan alle 2000rpm ehkä 1900 näyttää mulla, mutta saa pienellä jalan liikkeellä heilutettua kierroslukumittaria eli aina ei ole turbiini lukossa tuolla nopeudella, enemmänkin jossain 110-115kmh
Autona 525dA - 03
Oon omistanut auton n. 3kk ja kaikenmaailman ajatuksia on autosta tullut miettineeksi, että ovatko ominaisuuksia vai pitäisikö ruveta etsimään mahdollista vikaa.
Alusta asti on mietityttänyt suhteellisen suuri kaasupolkimen liikerata suhteessa vetoihin.
Ensimmäiset varmaan 5cm polkimen asennosta on täysin nihkeetä menoa, kulutusmittari nousee sinne 20l vaikka auto ei edes kiihdy juurikaan mihinkään.
Tämä varsinkin kylmällä koneella, tuntuu että on todella nihkeä liikkumaa, ennenkuin lämpömittari on noussut reilusti sinisen alueen yli.
Niinkuin joku laittaisi hanttiin ja turbo olisi ns. unilla vielä.
Kylmänä myös turbo? Pitää paloauton sireeniä muistuttavaa ääntä taajamassa pintakaasulla ajaessa ja elää kaasun mukaan kuminauhamaisesti seuraten, normaalia vai jossain päin pakosarjassa vuoto?
Lämpöisenä sireenin ääni on hävinnyt ja vetojakin löytyy suhteellisesti paremmin alempaa, mutta kaasu on edelleen aika tahmea, joutuu painaa todella paljon kun haluaa edes semmoisen pienen kiihdytyksen, mutta siinäkin tahtoo jo yleensä heittää pienempää vaihdetta pesään parin sekunnin viiveellä.
Manuaalipuolella toimii suhteelisen hyvin, toki kovassa kiihdytyksessä ykköseltä jos lähtee niin vaihtojen viiveet on luokkaa 1.5-2sek joka on todella pitkä aika, jotuu jo ennakoimaan 3000rpm kohdalla että vaihtaa 5000rpm kohdalla vaihteen.
Kaupungissa ei puhettakaan että oikein ripeitä ohituksia D llä tehdään, jos sattuu olemaan isompi vaihde silmässä ja pitäisi yhtäkkiä ohittaa = lintta pohjaan, kestää sekunnin kaks ennenkuin tapahtuu yhtään mitään ja sitten onkin jo ohitustilanne ohi. Mutta jos sattuu olemaan kierrokset reilusti parin tonnin paremmalla puolen (pienempi vaihde), niin sitten ohitus onnistuu paremmin.
Tuntuu että ei oikein väännä alle 2300rpm yhtään.
Laatikko joko vaihtaa pienempää tai luistattaa isommalla vaihteella kierrokset sinne 3k hujakoille jolloin vetoja löytyy, mutta molemmissa näissä suhteellisen iso viive.
Toimiiko tämä GM laatikko siten että aina ns, luistattaa, kun kaasua painaa alle 100kmh nopeuksissa, eli koskaan ei jaksa tai pysty alakierroksia hyödyntämään?
Jostain oikealta (ehkä) edestä kuuluu ihan pintakaasulla ajaessa nopeuden ollessa 10-30kmh ja hivenen kaasua lisätessä semmoinen kohiseva pohina, vähän niinkuin semmoinen dieselkäyttöinen rakennuslämmitin, kohisee kovempaa mitä enemmän kaasua painaa, kunnes häviää kun painaa kaasua tietyn pisteen yli. Esiintyy myös aina ylämäkeen ajaessa samoilla nopeuksilla, ehkä kovemmissakin, mutta peittyy muuhun rengasmeteliin.
Myöskin paikallaan olessa D päällä jarrulla seisten jokin kohina kuuluu, ja häviää kun heittää N ää. En ole varma onko kyseessä eri lähteestä tuleva ääni kuin ajossa.
En tiedä liittyvätkö nämä kaikki toisiinsa, mutta mielestäni voisi toimia / kiihtyä paremmin alempaakin kun dieseli kerran on. Toki tuo laatikko voi vähän voi huijata kun turbiini aintaa kierrosten nousta eikä veto ala välittömästi kun kaasua painaa.
Paljonko kierrokset pitäisi olla kun ajaa mittarin mukaan 100km/h, muistaakseni joku karvan alle 2000rpm ehkä 1900 näyttää mulla, mutta saa pienellä jalan liikkeellä heilutettua kierroslukumittaria eli aina ei ole turbiini lukossa tuolla nopeudella, enemmänkin jossain 110-115kmh
Comment