Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kaasupolkimen liike ja vastaavuus kaasuun yms. 525dA asiaa voimapuolesta!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dimmu!!
    Bimmer Rookie
    • Jun 2015
    • 49
    • Seinäjoki

    Kaasupolkimen liike ja vastaavuus kaasuun yms. 525dA asiaa voimapuolesta!

    Moro.

    Autona 525dA - 03

    Oon omistanut auton n. 3kk ja kaikenmaailman ajatuksia on autosta tullut miettineeksi, että ovatko ominaisuuksia vai pitäisikö ruveta etsimään mahdollista vikaa.

    Alusta asti on mietityttänyt suhteellisen suuri kaasupolkimen liikerata suhteessa vetoihin.
    Ensimmäiset varmaan 5cm polkimen asennosta on täysin nihkeetä menoa, kulutusmittari nousee sinne 20l vaikka auto ei edes kiihdy juurikaan mihinkään.
    Tämä varsinkin kylmällä koneella, tuntuu että on todella nihkeä liikkumaa, ennenkuin lämpömittari on noussut reilusti sinisen alueen yli.
    Niinkuin joku laittaisi hanttiin ja turbo olisi ns. unilla vielä.
    Kylmänä myös turbo? Pitää paloauton sireeniä muistuttavaa ääntä taajamassa pintakaasulla ajaessa ja elää kaasun mukaan kuminauhamaisesti seuraten, normaalia vai jossain päin pakosarjassa vuoto?

    Lämpöisenä sireenin ääni on hävinnyt ja vetojakin löytyy suhteellisesti paremmin alempaa, mutta kaasu on edelleen aika tahmea, joutuu painaa todella paljon kun haluaa edes semmoisen pienen kiihdytyksen, mutta siinäkin tahtoo jo yleensä heittää pienempää vaihdetta pesään parin sekunnin viiveellä.

    Manuaalipuolella toimii suhteelisen hyvin, toki kovassa kiihdytyksessä ykköseltä jos lähtee niin vaihtojen viiveet on luokkaa 1.5-2sek joka on todella pitkä aika, jotuu jo ennakoimaan 3000rpm kohdalla että vaihtaa 5000rpm kohdalla vaihteen.

    Kaupungissa ei puhettakaan että oikein ripeitä ohituksia D llä tehdään, jos sattuu olemaan isompi vaihde silmässä ja pitäisi yhtäkkiä ohittaa = lintta pohjaan, kestää sekunnin kaks ennenkuin tapahtuu yhtään mitään ja sitten onkin jo ohitustilanne ohi. Mutta jos sattuu olemaan kierrokset reilusti parin tonnin paremmalla puolen (pienempi vaihde), niin sitten ohitus onnistuu paremmin.

    Tuntuu että ei oikein väännä alle 2300rpm yhtään.
    Laatikko joko vaihtaa pienempää tai luistattaa isommalla vaihteella kierrokset sinne 3k hujakoille jolloin vetoja löytyy, mutta molemmissa näissä suhteellisen iso viive.

    Toimiiko tämä GM laatikko siten että aina ns, luistattaa, kun kaasua painaa alle 100kmh nopeuksissa, eli koskaan ei jaksa tai pysty alakierroksia hyödyntämään?

    Jostain oikealta (ehkä) edestä kuuluu ihan pintakaasulla ajaessa nopeuden ollessa 10-30kmh ja hivenen kaasua lisätessä semmoinen kohiseva pohina, vähän niinkuin semmoinen dieselkäyttöinen rakennuslämmitin, kohisee kovempaa mitä enemmän kaasua painaa, kunnes häviää kun painaa kaasua tietyn pisteen yli. Esiintyy myös aina ylämäkeen ajaessa samoilla nopeuksilla, ehkä kovemmissakin, mutta peittyy muuhun rengasmeteliin.

    Myöskin paikallaan olessa D päällä jarrulla seisten jokin kohina kuuluu, ja häviää kun heittää N ää. En ole varma onko kyseessä eri lähteestä tuleva ääni kuin ajossa.

    En tiedä liittyvätkö nämä kaikki toisiinsa, mutta mielestäni voisi toimia / kiihtyä paremmin alempaakin kun dieseli kerran on. Toki tuo laatikko voi vähän voi huijata kun turbiini aintaa kierrosten nousta eikä veto ala välittömästi kun kaasua painaa.

    Paljonko kierrokset pitäisi olla kun ajaa mittarin mukaan 100km/h, muistaakseni joku karvan alle 2000rpm ehkä 1900 näyttää mulla, mutta saa pienellä jalan liikkeellä heilutettua kierroslukumittaria eli aina ei ole turbiini lukossa tuolla nopeudella, enemmänkin jossain 110-115kmh
    Last edited by Dimmu!!; 26-06-2015, 23:15.
  • tansju
    Bimmer Rookie
    • Apr 2015
    • 96
    • Nokian perämettällä

    #2
    Itselläni ompi käytössä vanhempaa konetekniikkaa oleva e39 525tds, jossa ilmeni hyvin paljon samanlaista oiretta ettei pienillä kierroksilla meinannut menoa löytyä millään(oli itseasiassa niin pahasti tehot hukassa kylmällä koneella että meinasi rekka tulla kylkeen kun tien ylitys ei onnistutkaan...)

    Syyksi paljastui kulunut määränsäädin pumpussa, kone ei siis saanut likimainkaan tarpeeksi soppaa sillä pienen säädön(ns. Hammermodi) sain taas syötön kohdalleen ja johan tuntui kuin olisi ottanut alleen aivan toisen auton kun kaasunvastaamista vertaa aikaisempaan

    Comment

    • bemmidee
      BTCF Member
      • Jan 2015
      • 55
      • stadi

      #3
      Originally posted by Dimmu!! View Post
      Moro.

      Autona 525dA - 03

      Oon omistanut auton n. 3kk ja kaikenmaailman ajatuksia on autosta tullut miettineeksi, että ovatko ominaisuuksia vai pitäisikö ruveta etsimään mahdollista vikaa.

      Alusta asti on mietityttänyt suhteellisen suuri kaasupolkimen liikerata suhteessa vetoihin.
      Ensimmäiset varmaan 5cm polkimen asennosta on täysin nihkeetä menoa, kulutusmittari nousee sinne 20l vaikka auto ei edes kiihdy juurikaan mihinkään.
      Tämä varsinkin kylmällä koneella, tuntuu että on todella nihkeä liikkumaa, ennenkuin lämpömittari on noussut reilusti sinisen alueen yli.
      Niinkuin joku laittaisi hanttiin ja turbo olisi ns. unilla vielä.
      Kylmänä myös turbo? Pitää paloauton sireeniä muistuttavaa ääntä taajamassa pintakaasulla ajaessa ja elää kaasun mukaan kuminauhamaisesti seuraten, normaalia vai jossain päin pakosarjassa vuoto?

      Lämpöisenä sireenin ääni on hävinnyt ja vetojakin löytyy suhteellisesti paremmin alempaa, mutta kaasu on edelleen aika tahmea, joutuu painaa todella paljon kun haluaa edes semmoisen pienen kiihdytyksen, mutta siinäkin tahtoo jo yleensä heittää pienempää vaihdetta pesään parin sekunnin viiveellä.

      Manuaalipuolella toimii suhteelisen hyvin, toki kovassa kiihdytyksessä ykköseltä jos lähtee niin vaihtojen viiveet on luokkaa 1.5-2sek joka on todella pitkä aika, jotuu jo ennakoimaan 3000rpm kohdalla että vaihtaa 5000rpm kohdalla vaihteen.

      Kaupungissa ei puhettakaan että oikein ripeitä ohituksia D llä tehdään, jos sattuu olemaan isompi vaihde silmässä ja pitäisi yhtäkkiä ohittaa = lintta pohjaan, kestää sekunnin kaks ennenkuin tapahtuu yhtään mitään ja sitten onkin jo ohitustilanne ohi. Mutta jos sattuu olemaan kierrokset reilusti parin tonnin paremmalla puolen (pienempi vaihde), niin sitten ohitus onnistuu paremmin.

      Tuntuu että ei oikein väännä alle 2300rpm yhtään.
      Laatikko joko vaihtaa pienempää tai luistattaa isommalla vaihteella kierrokset sinne 3k hujakoille jolloin vetoja löytyy, mutta molemmissa näissä suhteellisen iso viive.

      Toimiiko tämä GM laatikko siten että aina ns, luistattaa, kun kaasua painaa alle 100kmh nopeuksissa, eli koskaan ei jaksa tai pysty alakierroksia hyödyntämään?

      Jostain oikealta (ehkä) edestä kuuluu ihan pintakaasulla ajaessa nopeuden ollessa 10-30kmh ja hivenen kaasua lisätessä semmoinen kohiseva pohina, vähän niinkuin semmoinen dieselkäyttöinen rakennuslämmitin, kohisee kovempaa mitä enemmän kaasua painaa, kunnes häviää kun painaa kaasua tietyn pisteen yli. Esiintyy myös aina ylämäkeen ajaessa samoilla nopeuksilla, ehkä kovemmissakin, mutta peittyy muuhun rengasmeteliin.

      Myöskin paikallaan olessa D päällä jarrulla seisten jokin kohina kuuluu, ja häviää kun heittää N ää. En ole varma onko kyseessä eri lähteestä tuleva ääni kuin ajossa.

      En tiedä liittyvätkö nämä kaikki toisiinsa, mutta mielestäni voisi toimia / kiihtyä paremmin alempaakin kun dieseli kerran on. Toki tuo laatikko voi vähän voi huijata kun turbiini aintaa kierrosten nousta eikä veto ala välittömästi kun kaasua painaa.

      Paljonko kierrokset pitäisi olla kun ajaa mittarin mukaan 100km/h, muistaakseni joku karvan alle 2000rpm ehkä 1900 näyttää mulla, mutta saa pienellä jalan liikkeellä heilutettua kierroslukumittaria eli aina ei ole turbiini lukossa tuolla nopeudella, enemmänkin jossain 110-115kmh
      Tutkii turbon onko valmis ja letkut ettei vuotoja.. pellikone auki kaveri paikallistaa ääniä. Tomaatille suosittelevat akkua yön yli irti jos jotenkin vaihtelee miten sattuu. Eihän nää nyt ihan uusia pelejä enää ole että mihin tota kaasun ja lootan hätäsyyttä nyt sitten vertaa..

      Comment

      • herja
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 1649

        #4
        Vikakoodeista on aina hyvä aloittaa, toki dieseleistä ei ole henk koht kokemuksia.
        Retard Member

        Comment

        • Hezman
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2012
          • 708
          • Jyväskylä

          #5
          Saman moisia huomioita olen myös omassani huomannut(530d -02), kylmänä normaaliin kiihtymiseen tarvii polkee kaasua reippaasti. Sitä ei kyllä kestä kuin ensimmäisen kilometrin matka mut omituinen on vaiva silti. Turbo kyl lähtee heti mukaan, se on katottu.

          JOs kaikki turbon osalta kunnossa niin ei pitäs pohista mitenkään erityisesti. Vislausta kuuluu kyl aina. Kannattaa kattoo ahtopuolen putkien kunto ja ehjyys. Äänen muutoksen aiheuttaa myös jos imuputki puuttuu.

          JArrulla paikalla pidettäessä äänen muutos ihan normaalia, D:llä moottoriahan jo kuormitetaan.

          En tiedä liittyvätkö nämä kaikki toisiinsa, mutta mielestäni voisi toimia / kiihtyä paremmin alempaakin kun dieseli kerran on.
          Jossain määrin kaikki liittyy kaikkeen. Kuluneet hilut ja jne.
          Ite olen tutkaillut tuota "piilevää vikaa" jo pitkään.
          tansjun mainitsema määränsäädin täytyy seuraavaksi ottaa pöydälle.
          Ja luulempa et siinä perinpohjainen syy oireisiin.

          Ilmamassamittari myös kannattaa kattoo millon vaihdettu. Sen vaihdoin hetki sitten ja sillä oli suurin yksittäinen vaikutus moottorin toimintaan. Mitään vikakoodeja siittä ei tullu mutta oli ainakin 5 vuotta vanha.

          Paljonko kierrokset pitäisi olla kun ajaa mittarin mukaan 100km/h, muistaakseni joku karvan alle 2000rpm ehkä 1900 näyttää mulla, mutta saa pienellä jalan liikkeellä heilutettua kierroslukumittaria eli aina ei ole turbiini lukossa tuolla nopeudella, enemmänkin jossain 110-115kmh
          Nopealla polkasulla heilahtaa varmasti. 1900 r/min 100km/h on aika normaali.
          Last edited by Hezman; 30-06-2015, 06:24.

          Comment

          • Dimmu!!
            Bimmer Rookie
            • Jun 2015
            • 49
            • Seinäjoki

            #6
            Originally posted by Hezman View Post
            Saman moisia huomioita olen myös omassani huomannut(530d -02), kylmänä normaaliin kiihtymiseen tarvii polkee kaasua reippaasti. Sitä ei kyllä kestä kuin ensimmäisen kilometrin matka mut omituinen on vaiva silti. Turbo kyl lähtee heti mukaan, se on katottu.

            JOs kaikki turbon osalta kunnossa niin ei pitäs pohista mitenkään erityisesti. Vislausta kuuluu kyl aina. Kannattaa kattoo ahtopuolen putkien kunto ja ehjyys. Äänen muutoksen aiheuttaa myös jos imuputki puuttuu.

            JArrulla paikalla pidettäessä äänen muutos ihan normaalia, D:llä moottoriahan jo kuormitetaan.


            Jossain määrin kaikki liittyy kaikkeen. Kuluneet hilut ja jne.
            Ite olen tutkaillut tuota "piilevää vikaa" jo pitkään.
            tansjun mainitsema määränsäädin täytyy seuraavaksi ottaa pöydälle.
            Ja luulempa et siinä perinpohjainen syy oireisiin.

            Ilmamassamittari myös kannattaa kattoo millon vaihdettu. Sen vaihdoin hetki sitten ja sillä oli suurin yksittäinen vaikutus moottorin toimintaan. Mitään vikakoodeja siittä ei tullu mutta oli ainakin 5 vuotta vanha.



            Nopealla polkasulla heilahtaa varmasti. 1900 r/min 100km/h on aika normaali.
            Joo, täytyisi perehtyä noihin ahtoputkiin.
            Tuntuu vaan hassulta kun vetoja kyllä tuntuisi olevan, kun vaan pääsee ahdin mukaan. Että luulisi pohisevan kahta kauheammin kun ahtaa enemmän, lakkaa kun vähän enemmän antaa kaasua.

            Ilmamassamittarista oon koittanu nypätä johdon pois, jolloin vetoja ei löydy sitten yhtään sitäkään vähää alle 3000rpm.
            Toki eihän tuo poissulje 100% toimivuutta.
            Mitäs tommonen massamittari maksaa halvimmillaan ja tarviiko koodata uuden asennettua? Ilmeisesti samalla varaosanumeroa vastaavaa pitää olla?

            Missäs tuo määränsäädin sijaitsee ja mitä sille käytännössä voi tehdä? Vaihtaa uus tilalle?

            Comment

            • penari
              BTCF Member
              • Nov 2004
              • 598
              • Vihanti

              #7
              Kuulostaa siltä että alipaineletkut vuotaa joten ahdin ei pelaa oikein eli siivet on auki koko ajan. Letkut vaihtoon imusarjan alta, sekä turbolle menevä letku. -02 530da:ssa vuoti ks. Letkut,eikä kyllä menny mihinkää alta 3krpm.


              Ja tuo "tansjun mainitsema määränsäädin ja hammermodi ei liity tähän moottoriin mitenkään. Tds/m51 ja m57 on aivan eri planeetalta. M51 on jakajapumpulla ja m57 korkiapainepumpulla.
              Last edited by penari; 02-07-2015, 06:05.
              F01 730d semivoll
              e30 325 turbo m-tech2

              Comment

              • Hezman
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2012
                • 708
                • Jyväskylä

                #8
                Ensin kannattaa tehdä ilmaiset tarkistukset ja toimenpiteet, ahtoputket ja alipaineputket ehjät?
                Toiseksi halvimpana live-data tutkailun alle, toteutuuko pyydetyt arvot ja voiko arvoista päätellä selvää oireiden aiheuttajaa. Foorumilta löytyy auttavia käsiä tietokone ohjelmineen mistä päin maata tahansa, jos itellä ei ohjelmia ole.

                Pohiseva ääni sinänsä jo arveluttaa, sellasta kun ei normi vehkeessä pitäs kuulla. Vakiossa korkeintaan vislausta voi kuulua hyttiin, mikäli ilmapuoli kunnossa.

                IMM http://maf-shop.com/. Koodauksesta en osaa sanoa mutta epäilen että ei tarvi. Sen verta "uusi" auto.

                Määränsäädin, oikea nimi taitaa olla paineensäädin osa nro 20.
                Puhdas? Tiivisteet ehjät?

                Comment

                • Hezman
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2012
                  • 708
                  • Jyväskylä

                  #9
                  sekä hukkaportin ohjaukseen menevä letku
                  Niin, erilaisia on toden totta. 525d tai 530d, kummassakaan ei ole "hukkaporttia".

                  Comment

                  • Dimmu!!
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2015
                    • 49
                    • Seinäjoki

                    #10
                    Originally posted by penari View Post
                    Kuulostaa siltä että alipaineletkut vuotaa joten ahdin ei pelaa oikein eli siivet on auki koko ajan. Letkut vaihtoon imusarjan alta, sekä hukkaportin ohjaukseen menevä letku. -02 530da:ssa vuoti ks. Letkut,eikä kyllä menny mihinkää alta 3krpm.


                    Ja tuo "tansjun mainitsema määränsäädin ja hammermodi ei liity tähän moottoriin mitenkään. Tds/m51 ja m57 on aivan eri planeetalta. M51 on jakajapumpulla ja m57 korkiapainepumpulla.
                    Ainakin turbon alipainekello vetää tangon alas käynnistyksen yhteydessä, kun viikonloppuna tutkailin.
                    Joten tuo lienee poissuljettu vaihtoehto.
                    Kyllä tämä siinä ehkä n. 2300-2500rpm herää, (vaikea huomata) kun kierrokset "luistaa" sinne lähemmäs kolmea tonnia kun oikein kiihdyttää.
                    Mutta isommilla vaihteilla toivoisi sitä reagointiaikaa kaasuun pienemmäksi, melkein toivoisi että olis semmoinen D tässä, että toimisi S:n tavoin mutta heittäisi vitosen myöskin automaattisesti pesään, joutuu ennakoimaan kiihdytyksiä pari sekunttia jos ajelee D llä ja kierrokset sattuu olemaan siinä 2000rpm

                    Comment

                    • Hezman
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2012
                      • 708
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Tänne myös tiedoksi.

                      Rail paineensäätimen putsaus ja tiivisteiden vaihto palautti tehot ja väännöt.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎