Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ostolistalla, 523, 525, 528 vai 530?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nartsa
    Bimmer Rookie
    • May 2007
    • 73

    E39 ostolistalla, 523, 525, 528 vai 530?

    Eli syksyllä olis tarkotus laittaa pitkästä aikaa bemuri. Tykkään pirusti tuosta korimallista. 3-sarjalainen menis poikamiehelle muuten mutta pelkään pienen auoton fiilistä, ja pienihän se ehkä onkin.

    Työmatka on lyhyt, joten bensa-auto. Kutoskoneella tietysti.

    Tavoitteena olisi löytää facelifti (2000-2004?) -malli, sedan, manuaali. Todennäköisesti haen Ruotsista, mieluiten pohjoisesta(ei suolata, asun lähellä).

    Ruotsista siksi että hintoja vertailtuani monenkin merkin kohdalla ovat järjestään vähemmän ajettuja ja paremmilla varusteilla(ei samanlaista verotusta lisävarusteilla kuin meillä).


    Mutta tuo moottori. 530i kiinnostaisi tietysti, hinnoissa noilla ei hirveästi eroa näyttänyt olevan, joten mitä mieltä te olette?

    :think
    Last edited by Nartsa; 30-06-2015, 16:54.
    Exät:
    Golf GTi -03
    MB 230CE -88
    Corolla -96
    525i -89
    M5 -91
    518i -91
  • Nartsa
    Bimmer Rookie
    • May 2007
    • 73

    #2
    Niin tätä esim. katselin.

    Hinta euroissa ~5000€ +verot (yhtäkkia Tullilta katottuna ~1500-2000€)

    Tuolla ny on ajettu vähän reilummin.



    Ei nyt varsinaisesti valintaani vaikuta mutta olen joskus nähnyt muutamankin 530i:n tuplaulostuloilla? Tuskin ite ovat räpeltäneet kun näyttivät niin hyvältä. Onko niitä tehty tuplillakin?
    Last edited by Nartsa; 30-06-2015, 16:57.
    Exät:
    Golf GTi -03
    MB 230CE -88
    Corolla -96
    525i -89
    M5 -91
    518i -91

    Comment

    • Haju69
      Administrator
      • Nov 2005
      • 16361
      • Leppävirta

      #3
      Itsellä ollut 2kpl 528 malleja ja touring ja sedan. Ihan ok moottori, itse en ehkä vanhempaa 2,5 litrasta hankkisi. Nyt alla uudempi M54B25 moottorinen touring ja hyvinhän tuo liikuttaa eika paha bensa syöppö ole.

      Mitä olen forumilta lueskellut niin tuo M54B30 lienee huomattavasti janoisempi kone mitä B25. Kokemusta ei siitä tosin ole.
      LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
      E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
      B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

      Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
      Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
      Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

      Comment

      • herja
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 1649

        #4
        Eikö tuo M54B30 ole paras bensakone E39 koriin pl. motorsport? Vaikka ihan tyytyväisenä oon ajellut tuolla M52B28 koneella.
        Retard Member

        Comment

        • Nartsa
          Bimmer Rookie
          • May 2007
          • 73

          #5
          Originally posted by Haju69 View Post
          Itsellä ollut 2kpl 528 malleja ja touring ja sedan. Ihan ok moottori, itse en ehkä vanhempaa 2,5 litrasta hankkisi. Nyt alla uudempi M54B25 moottorinen touring ja hyvinhän tuo liikuttaa eika paha bensa syöppö ole.

          Mitä olen forumilta lueskellut niin tuo M54B30 lienee huomattavasti janoisempi kone mitä B25. Kokemusta ei siitä tosin ole.

          Siis missä kohtaa tuo 2,5 vaihtui uudempaan? Ja oliko malli "525" sillä uusimmalla pannulla? Faceliftin jälkeen? 2000-2003 tai sinnepäin.

          Entäs kun hypätään e60:iin, nouseeko ylläpitokustannuksen paljonkin?
          Exät:
          Golf GTi -03
          MB 230CE -88
          Corolla -96
          525i -89
          M5 -91
          518i -91

          Comment

          • Haju69
            Administrator
            • Nov 2005
            • 16361
            • Leppävirta

            #6
            Originally posted by Nartsa View Post
            Siis missä kohtaa tuo 2,5 vaihtui uudempaan? Ja oliko malli "525" sillä uusimmalla pannulla? Faceliftin jälkeen? 2000-2003 tai sinnepäin.

            Entäs kun hypätään e60:iin, nouseeko ylläpitokustannuksen paljonkin?
            523 on vanhemmalla m52b25 moottorilla. 525 on uudemmalla M54B25. Samaa M54 moottoria on myös E60 malleissa.
            LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
            E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
            B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

            Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
            Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
            Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

            Comment

            • LordHamwich
              BTCF Member
              • Feb 2011
              • 436
              • Kuopio-Kuhmo

              #7
              Ihan puhtaasti lottona sanon että 528; M52-pata on omien kokemuksien mukaan ollut helppo pitää yllä ja varaosia on saatavilla. B28:ssa on vieläpä juuri sopivasti enemmän mehua B25:een verrattuna.

              Saa inttää vastaan, tämä nyt on oman kokemuspohjan muodostama mielipide.
              1997 E39 523i Cosmosschwartz
              sigpic

              Gone with the wind:
              1994 VW Passat 2.0
              1995 E36 323i

              Comment

              • juha_s
                Alueaktiivi
                • May 2008
                • 447
                • Lappeenranta

                #8
                Itellä oli aiemmin e34 m50b25 koneella ja automaatilla, nyt on alla e39 touring tolla 2.8 koneella ja automaatilla niin tuntuu siinä olevan enemmän puhtia. Huolloista ei nyt juurikaan kokemuksia mutta näyttää kestävän kone huollettuna, mittarissa tällä hetkellä 369tkm
                F11 535d xDrive M-Sport -13

                Comment

                • öpel
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2010
                  • 253
                  • ??????

                  #9
                  530i tietenkin, jos löytyy miellyttävä. Mutta onhan se täällä jo monesti todettu, että kannattaa ostaa se joka on parhaassa kunnossa, nämä autot on jo niin vanhoja.
                  M52TU on teknisesti melkein sama kuin M54, tuplavanos vääntää alhaalta, joten arki autoiluun mikä tahansa näistä vaihtoehdoista oikein hyvä.
                  BMW 523i E39 MY1999

                  Comment

                  • Carbonfiber
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 5226
                    • Hki 43

                    #10
                    Kaikki moottorit ovat hyviä ja kestäviä, jopa superkestäviä nykymoottoreihin verrattuna. M54 koneet vievät öljyä eli 525i ja 530i, en nyt muista oliko M52tu koneissa samaa. On kuitenkin ominaisuus, ei vika.

                    530i:ssä eniten löylyä, joten onhan se kivoin, mutta näistä heikoimmalla eli 523i:lläkin pitää 200 km/h:n matkavauhtia tarvittaessa yllä. Paras hintalaatu löytyy mielestäni vuosimallinkin takia 528i:stä joita olen preferoinut. Isompi koneisessa myös useimmiten paremmat varusteet, joka ainakin itselle merkkaa enemmän kuin huipputeho.

                    Välttämättä ei kannata kasikoneitakaan jättää ajatuksista pois. Vähän enemmän kipupisteitä, mutta hinnat alkaa olemaan houkuttelevia varsinkin 535i:n osalta. Kulutus muutaman litran isompi, mutta etuna sitten varsinkin 540:sen jopa dieselmäinen muhkea alavääntö. Ja niinkuin olit listasta jättänyt pois niin 520i:tä (sellaisellakin paljon ajaneena) en ostaisi, se alkaa olemaan jo huomattavan alitehoinen ja varsinkin -vääntöinen. Paitsi sitten M54B22, joka on selvästi pirteämpi.

                    Aluksi olin itse manuaalin vannoutunut kannattaja, mutta nyt muutaman stepillisen E39:n kokemuksella sanon, että kannattaa myös sekin käydä testaamassa.
                    Last edited by Carbonfiber; 01-07-2015, 10:41.
                    Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
                    Z3 Roadster 2.8 '98
                    isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
                    ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
                    Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
                    Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



                    - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

                    Comment

                    • Nartsa
                      Bimmer Rookie
                      • May 2007
                      • 73

                      #11
                      Menee kohta offtopiciksi, mutta näyttivät olevan kohtuuhinnoissa, niin E90 325i alkoi myös kiinnostaa. Onkos tuo N52B25 yhtä hyvä kuin edeltäjänsä (160kW malli hakusessa)?

                      Exät:
                      Golf GTi -03
                      MB 230CE -88
                      Corolla -96
                      525i -89
                      M5 -91
                      518i -91

                      Comment

                      • holisti72
                        BTCF Member
                        • Aug 2012
                        • 335
                        • Siilinjärvi

                        #12
                        Tämä rupes kiinnostamaan nyt itseäkin. nykyinen kulkine diiseli ja ei oikein kannattais ainakaan mun ajoilla vaikka miten laskis.., niin mikä olisi perusvarma ja luotettava pata e39 bensakoneena ja toki automaattina ilman että tarvii kokoajan pelätä jonkun paikan laukeevan.. Ainahan vanhemmissa autoissa laittamista on, sen tiedostan, se lähinnä kiinnostaa, että pitääkö aina olla toimintatonni taskussa ja pelko persiissä nuitten kanssa..:think Ei vielä ajankohtainen kuitenkaan autonvaihto ole, mutta pohdintaa tulevaisuutta varten, nykyinen kulkine on yllättänyt positiivisesti ajettavuudellaan ja suht vähävikaisuudellaan vaikka tds onkin.. Koppahan tuosta alkaa märäntyä siihen malliin, että jossain vaiheessa olis pakko uudempaan päivittää..
                        - Pena -

                        BMW E39 528iA -99 orientblau
                        ex BMW e34 525 tds -92

                        Comment

                        • Jakuza
                          BTCF Member
                          • Nov 2006
                          • 516
                          • Brisbane

                          #13
                          Eipä noissa bensakoneellisissa juuri mitään kallista hajoavaa edes ole. Ainoa juurikin tuo automaattilaatikko. Dieselissä sitten enemmän kalliita korjauskohteita mm. turbo, suuttimet, ruiskupumppu...

                          Comment

                          • rizzo
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2007
                            • 5418
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by LordHamwich View Post
                            Ihan puhtaasti lottona sanon että 528; M52-pata on omien kokemuksien mukaan ollut helppo pitää yllä ja varaosia on saatavilla. B28:ssa on vieläpä juuri sopivasti enemmän mehua B25:een verrattuna.

                            Saa inttää vastaan, tämä nyt on oman kokemuspohjan muodostama mielipide.
                            Varmasti tuossa on paras hinta-laatu -suhde. Kaksi sellaista omistaneena ei voi muuta kun kehua.

                            Mutta kyllähän mieluiten toki facelift 530i, on vaan kyllä ainakin M-sportit kummallisissa hinnoissa edelleen

                            Comment

                            • Micce///M
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2008
                              • 3552
                              • Hämeenlinna

                              #15
                              Ehdottomasti 530i, itse ottaisin vielä automaattina. Manuaali on vaan aika turha keksintö tälläisessä autossa. Siistikuntoinen, ok varusteilla ja "sopivasti" ajettuna luulisin että aika helppo myytäväkin.

                              523i aika laiska, kai sillä juuri ja juuri sujuvasti liikkuu mutta kyllä harmittaa sitten myöhemmin.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎