Mistähän ja miten vikaa kannattaisi lähteä etsimään kun oireena on nykiminen täydessä kiihdytyksessä 2000....3500 rpm alueella? Vikaa ei ilmene aina, vaan n. joka toisella ajokerralla, sattuipa jopa niin että kun sammutti&käynnisti auton, vika katosi. Useimmiten vika ilmenee kun on ajettu 20...50 km.
Epäilen joko korkeapainepumppua, rail paineensäädintä tai rail paineanturia/johtosarjaa. Summan mutikassa noita ei viitsi lähteä uusimaan... Osat 1, 20, 8.
Injektoreissa voi tietenkin olla myös vikaa, yksi antaa INPA:lla korjausarvoksi 4 ja toinen -2, loput -/+ 1 tietämissä.
Onko kenelläkään kokemusta vastaavan vian syiden selvittelystä ja varsinkin syystä joka vian aiheuttaa?
Yksi ratkaisu on tietenkin mennä asiantuntevaan dieselkorjaamoon, hyviä vinkkejä Tampereen seudulla?
Turbon ohjaus tuntuisi toimivan, eli alipaineletkut ja kello kunnossa ja ahtopaine nousee nopeasti hakuarvoon silloin kun nykimistä ei ilmene. Ilmamassa-anturi uusittu. Samoin ahtopainemittari vaihdettu. Myös PA syöttö on kunnossa, 3.8...3.9 bar. Rail paine tyhjäkäynnillä on 350bar, ja kiihdytyksessä 1000...1350 bar, nykimisen aikana tippuu n. 500bar alemmas.
Ajonaikaista dataa (Testo) olen mittaillut erinäisistä arvoista ja omituisin lukema on STAT_zumPQsoll_WERT – Raildruck sollwerrt (asetus?), tuntuu sahaavan hulluna 100 000 ... 680 000 Bar(?!) Lukemat ovat tosin samanlaisia kun nykii ja ei nyi.
Alla lukemia joita sain nykiessä tehdyssä kiihdytyksessä. Kiinnitin huomiota siihen että jostain syystä rail paineen ohjauksen säätö % laskee - tiedä sitten onko syy vai seuraus? Joka tapauksessa rail paine laskee ja sen myötä ilmeisesti myös ahtopaine pudotetaan (ahtopaineen säätö% ei laske).
RPM -Rail druck steuerung% - Turbo anto - turbo Asetus
2689 % 42,94 967 mbar 2157
2687 % 29,67 545 mbar 2156
2685 % 30,67 1759 mbar 2157
2692 % 32,39 1425 mbar 2158
2708 % 34,13 1799 mbar 2162
2823 % 43,7 1229 mbar 2171
2829 % 32,36 1789 mbar 2171
2834 % 33,81 1302 mbar 2171
2843 % 35,59 1439 mbar 2171
Vikakoodeista löytyy:
1028 abgasrueckfuehrer-regelung, negative regelabweichung / luftmasse zu hoch
565 ladedruckfuehler, signal unterbrechung oder kurzschluss nach B-
Epäilen joko korkeapainepumppua, rail paineensäädintä tai rail paineanturia/johtosarjaa. Summan mutikassa noita ei viitsi lähteä uusimaan... Osat 1, 20, 8.
Injektoreissa voi tietenkin olla myös vikaa, yksi antaa INPA:lla korjausarvoksi 4 ja toinen -2, loput -/+ 1 tietämissä.
Onko kenelläkään kokemusta vastaavan vian syiden selvittelystä ja varsinkin syystä joka vian aiheuttaa?
Yksi ratkaisu on tietenkin mennä asiantuntevaan dieselkorjaamoon, hyviä vinkkejä Tampereen seudulla?
Turbon ohjaus tuntuisi toimivan, eli alipaineletkut ja kello kunnossa ja ahtopaine nousee nopeasti hakuarvoon silloin kun nykimistä ei ilmene. Ilmamassa-anturi uusittu. Samoin ahtopainemittari vaihdettu. Myös PA syöttö on kunnossa, 3.8...3.9 bar. Rail paine tyhjäkäynnillä on 350bar, ja kiihdytyksessä 1000...1350 bar, nykimisen aikana tippuu n. 500bar alemmas.
Ajonaikaista dataa (Testo) olen mittaillut erinäisistä arvoista ja omituisin lukema on STAT_zumPQsoll_WERT – Raildruck sollwerrt (asetus?), tuntuu sahaavan hulluna 100 000 ... 680 000 Bar(?!) Lukemat ovat tosin samanlaisia kun nykii ja ei nyi.
Alla lukemia joita sain nykiessä tehdyssä kiihdytyksessä. Kiinnitin huomiota siihen että jostain syystä rail paineen ohjauksen säätö % laskee - tiedä sitten onko syy vai seuraus? Joka tapauksessa rail paine laskee ja sen myötä ilmeisesti myös ahtopaine pudotetaan (ahtopaineen säätö% ei laske).
RPM -Rail druck steuerung% - Turbo anto - turbo Asetus
2689 % 42,94 967 mbar 2157
2687 % 29,67 545 mbar 2156
2685 % 30,67 1759 mbar 2157
2692 % 32,39 1425 mbar 2158
2708 % 34,13 1799 mbar 2162
2823 % 43,7 1229 mbar 2171
2829 % 32,36 1789 mbar 2171
2834 % 33,81 1302 mbar 2171
2843 % 35,59 1439 mbar 2171
Vikakoodeista löytyy:
1028 abgasrueckfuehrer-regelung, negative regelabweichung / luftmasse zu hoch
565 ladedruckfuehler, signal unterbrechung oder kurzschluss nach B-
Comment