Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530d nykii kiihdytyksessä silloin tällöin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Timo Tee
    Newbiemmer
    • Jun 2014
    • 9
    • Tampere

    E39 530d nykii kiihdytyksessä silloin tällöin

    Mistähän ja miten vikaa kannattaisi lähteä etsimään kun oireena on nykiminen täydessä kiihdytyksessä 2000....3500 rpm alueella? Vikaa ei ilmene aina, vaan n. joka toisella ajokerralla, sattuipa jopa niin että kun sammutti&käynnisti auton, vika katosi. Useimmiten vika ilmenee kun on ajettu 20...50 km.

    Epäilen joko korkeapainepumppua, rail paineensäädintä tai rail paineanturia/johtosarjaa. Summan mutikassa noita ei viitsi lähteä uusimaan... Osat 1, 20, 8.



    Injektoreissa voi tietenkin olla myös vikaa, yksi antaa INPA:lla korjausarvoksi 4 ja toinen -2, loput -/+ 1 tietämissä.

    Onko kenelläkään kokemusta vastaavan vian syiden selvittelystä ja varsinkin syystä joka vian aiheuttaa?

    Yksi ratkaisu on tietenkin mennä asiantuntevaan dieselkorjaamoon, hyviä vinkkejä Tampereen seudulla?

    Turbon ohjaus tuntuisi toimivan, eli alipaineletkut ja kello kunnossa ja ahtopaine nousee nopeasti hakuarvoon silloin kun nykimistä ei ilmene. Ilmamassa-anturi uusittu. Samoin ahtopainemittari vaihdettu. Myös PA syöttö on kunnossa, 3.8...3.9 bar. Rail paine tyhjäkäynnillä on 350bar, ja kiihdytyksessä 1000...1350 bar, nykimisen aikana tippuu n. 500bar alemmas.

    Ajonaikaista dataa (Testo) olen mittaillut erinäisistä arvoista ja omituisin lukema on STAT_zumPQsoll_WERT – Raildruck sollwerrt (asetus?), tuntuu sahaavan hulluna 100 000 ... 680 000 Bar(?!) Lukemat ovat tosin samanlaisia kun nykii ja ei nyi.

    Alla lukemia joita sain nykiessä tehdyssä kiihdytyksessä. Kiinnitin huomiota siihen että jostain syystä rail paineen ohjauksen säätö % laskee - tiedä sitten onko syy vai seuraus? Joka tapauksessa rail paine laskee ja sen myötä ilmeisesti myös ahtopaine pudotetaan (ahtopaineen säätö% ei laske).


    RPM -Rail druck steuerung% - Turbo anto - turbo Asetus
    2689 % 42,94 967 mbar 2157
    2687 % 29,67 545 mbar 2156
    2685 % 30,67 1759 mbar 2157
    2692 % 32,39 1425 mbar 2158
    2708 % 34,13 1799 mbar 2162


    2823 % 43,7 1229 mbar 2171
    2829 % 32,36 1789 mbar 2171
    2834 % 33,81 1302 mbar 2171
    2843 % 35,59 1439 mbar 2171


    Vikakoodeista löytyy:
    1028 abgasrueckfuehrer-regelung, negative regelabweichung / luftmasse zu hoch
    565 ladedruckfuehler, signal unterbrechung oder kurzschluss nach B-
    Last edited by Timo Tee; 08-07-2015, 00:18. Reason: Vika selvisi
  • lurkki3
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2004
    • 657
    • ylivieska

    #2
    Suuttimien ja rail paine anturin liittimien tarkistus ensimmäisenä.
    E60 525d -05 m-sport 300hv/700nm
    Bagged e32
    Ex E61 525d m-sport -06
    Ex e39 530d touring By Aj Tech 365hv/650nm
    Lukuisia muita bmw merkin viritelmiä

    Comment

    • Timo Tee
      Newbiemmer
      • Jun 2014
      • 9
      • Tampere

      #3
      Nyt on injektorien johtoja hemputeltu ja rail-paineanturin liitin putsattu, sikäli mikäli se voi puhtaammaksi tulla. Ainut "näkyvä" vaikutus oli se että tuli uusi vikakoodi: 272, lufttemperaturfeler, signal unterbrechung oder kurzschluss nach B+. Missähän päin tämä lämpöanturi sijaitsee?

      Saako rail-paineanturia vaihdettua ellei irroita koko imusarjaa?

      Tuli myös mieleen että voisiko löpö kuitenkin vain loppua kesken? Eli kun kiihdyttää, tankilta asti ei riitä tarpeeksi polttoainetta (tankissa oleva pumppu rikki)? Luulisi tämän kyllä näkyvän PA syötön paineessa, joka ei siis laske alle 3,7 bar vaikka kuinka nykisi.

      Comment

      • Timo Tee
        Newbiemmer
        • Jun 2014
        • 9
        • Tampere

        #4
        Vika löytyi, Liettuasta tilattu ja 9kk sitten asennettu FAE:n valmistama MAP oli poikinut. Jatkossa vältän tätä merkkiä...

        Mittailin hiukan tarkemmin rail-paineanturin, PA syötön (suodattimen päällä) ja ahtopaineanturin liittimien jännitteitä virrat päällä mahdollisia oikosulkuja tai yhdistyshäiriöitä etsiessä. Rail paineanturissa oli yhden pinnin jännite n 12v ja kahdessa n. 6,7v. MAP:ssa 11v,12v ja 7V, PA syötössä 12V, ja kahdessa 6,7V. Sinänsä en asiasta ymmärrä enempää kuin että antureille tulee maa, virta ja signaali, ja niissä on jännite +napaan nähden , mutta kaikissa ei saa olla 12V eikä missään täysin nolla. Tarkat jännitteet löytyvät varmaan jostain jos oikein kaivelee

        Joka tapauksessa, luin vikakoodit mittausten jälkeen ja huomasin että oli tullut 0 rpm tilassa virhe rail-paineesta, PA syöttöpaineesta ja ahtopaineesta sama kuin ajonkin aikana: 565 ladedruckfuehler, signal unterbrechung oder kurzschluss nach B-. Eli ahtopainesignaalin KATKEAMINEN tai oikosulku. Kuka vielä sanoo ettei saksaa kannata opiskella

        Otin MAP piuhan irti ja laitoin sen päähän vanhan anturin jonka vaihdoin pois viime lokakuussa kadonneen alakierrostehon metsästyksessä - ei virheitä virtaa päälle laitettaessa, ei virhettä käynnistettäessä, ei virhettä pienellä lenkilläkään. Ei nyppinyt yhtään, tehot tosin olivat poissa, mutta se ei ole ihme sillä uusi anturi oli vielä paikoillaan, mutta piuhasta irti.

        Ei muuta kuin vanha MAP paikoilleen, piuha kiinni ja koeajolle. Ei pienintäkään nykimisongelmaa. Ajoin pitkän lenkin ja pysähdyin välillä sammuttamaan auton ja jatkoin taas matkaa. Hyvin toimi, ei ahtopainevirhettä eikä rail paine pätkinyt.

        Ilmeisesti ahtopaineanturin sekoilu aiheutti rail-paineen säädön laskun varotoimenpiteenä? Joka tapauksessa, case closed, paitsi virhe 1028 abgasrueckfuehrer-regelung, negative regelabweichung / luftmasse zu hoch - johtuisko EGR tulppaamisesta?

        Comment

        • Hezman
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2012
          • 708
          • Jyväskylä

          #5
          Saman olen myös itse todennut, ja tänne myös kirjoittanut asiasta.
          Ensiasennus MAP lakkasi ensn toimimasta kokonaan. KL-varaosista tarvike versio tilalle ja johan alkoi pätkimään. Kun ahtopaineanturin max mittaus arvo saavutettiin (2400mBar), niin sen jälkeen signaali katkesi anturilta kokonaan. Muutaman sekunnin päästä DDE sai singaalin takas ja hetken löyty vetoja. Otin ahtopaineesta käppyrät ja palautin anturin, alkuperäinen tilalle ja ongelmat pois.

          Tarvikkeesta sain myöhemmin rahat takaisin, kun meni takuun piikkiin. Ihme kyllä.

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎