Announcement

Collapse
No announcement yet.

m62 termostaatin testaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jarska
    Newbiemmer
    • Nov 2007
    • 11

    m62 termostaatin testaus

    Auto -99 540 m62b44tu. Ongelmana on lähes jatkuvasti pyörivä visko. Salavalikko herjaa sähköistä termaria (muistaakseni 14.4 kohdassa 8b82000). Normaalilla ajolla lämpöviisari pysyy puolivälissä asteikkoa ja salavalikko näyttää lämmöksi 102-104 astetta. Kun moottorin lämmöt nousee lähelle 100, tarraa visko kiiinni, eikä irroita enää.

    -visko on uusittu keväällä, joten siinä tuskin vikaa
    - syyläri on paskanen ilmastoinnin kennon välistä ja varmasti osaltaan syyllinen ongelmaan. Uusi syyläri odottelee jo asennusta
    -Miten tuon termostaatin kanssa. Pystyykö tuota mittaan mitenkään vai onko vaan tilattava suosiolla uusi osa sinnekin?
  • aae30
    BTCF Member
    • May 2010
    • 2712
    • .fi

    #2
    Tippuuko lämmöt alle 100c edes täyskaasulla?

    Omassa vielä tuo sähköinen termarikin taisi toimia, mutta mielenrauhan vuoksi tuli tälläinen asennettua:

    Tuon kanssa ajossa nyt näyttäis lämpöjen vakiintuneen 88-92c ulkolämmöistä riippumatta,
    ja ei ole kuin kerran kivunnut 95c asti kun drive-in luukulle jonotin tyhjäkäynnillä.
    Sorry I'm Not Sorry
    E34 540iA 93 sedan
    E34 540iA 93 sedan
    E39 530iA 00 touring

    Comment

    • Heguli 31
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 10037
      • KVLA

      #3
      Toimiiko sähköflekti?Jos ei,niin visko vinkuu kyllä näillä ilmoilla.

      Comment

      • jarska
        Newbiemmer
        • Nov 2007
        • 11

        #4
        Siellä reilussa satasessa lämmöt tuntusi huitelevan pienellä kiihdyttelylläkin. Kunnon täyskaasuvedätyksien lämpöjä en ole mittaillut. Hirvittää, että tulee puhaltimen siivet konepellistä läpi.

        Kun en ole tuota sähkötermaria koskaan käsissä hypistellyt, niin sopiiko tuo ebayn linkistä löytyvä termostaatti suoraan paikalleen tuonne orkkis koteloon? Eikö tuo n.90c ole aika matala lämpö näihin? Olen aina antanut itselleni ymmärtää, että näiden kasien kuuluukin käydä tuolla reilussa sadassa.

        Sähköpuhallinta en ole saanut huutamaan vielä näillä keleillä mitä tänä kesänä on Oulun korkeudella ollut. Muistelen kuitenkin, että keväällä katsastuksessa lähti päälle päästömittauksessa. Ei tuon viskon kuitenkaan kuuluisi pyöriä täysillä mukana sievässä matka-ajossa jos ulkona 10-20 lämmintä.

        Sellaisen huomion olen myös tehnyt, että auton käydessä ylävesiletku on kuuma, mutta itse syyläri tuntuu kylmähkölle. Yksi osatekijä tässä varmasti on tuo vanha syyläri, joka on rivoitukseltään tosi tukkoisen näköinen ja varmaan sisältäkin kovasti ehtoo puolella. Tuo error activation map coolin koodi vaan alko häiritseen, että josko sielläkin vielä jotain pielessä.

        Comment

        • Heguli 31
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 10037
          • KVLA

          #5
          Siis jos se sähköflekti toimii oikein,niin ei se (kunnossa oleva) viskokaan ole täysin kytkeytyneenä koko ajan.Itse varmistaisin tuon sähkötuulettimen oikean toiminnan ensin.Vasta sitten kun se toimii oikein voi tuosta viskon toiminnasta saada todellista tolkkua.Tämän ikäisissä ruoskissa tuo sähköflekti on hyvin usein rikki.Joko itse tuuletin tai sen "etuvastus".Tai jopa molemmat.
          Last edited by Heguli 31; 09-07-2015, 15:42.

          Comment

          • Muurahainen
            BTCF Member
            • Dec 2006
            • 9194
            • Nurmijärvi

            #6
            Ja tuo että letku on kuuma ja jäähdytin viileän tuntuinen kertoo että jäähdytin toimii hyvin.

            Sitten kun jäähdytin on kokonaan kuuma alkaa moottoriin päästä takaisin lämmintä vettä.

            Comment

            • cba
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2006
              • 3464
              • Ylivieska

              #7
              Originally posted by aae30 View Post
              Tippuuko lämmöt alle 100c edes täyskaasulla?

              Omassa vielä tuo sähköinen termarikin taisi toimia, mutta mielenrauhan vuoksi tuli tälläinen asennettua:

              Tuon kanssa ajossa nyt näyttäis lämpöjen vakiintuneen 88-92c ulkolämmöistä riippumatta,
              ja ei ole kuin kerran kivunnut 95c asti kun drive-in luukulle jonotin tyhjäkäynnillä.
              Minulla olisi kanssa tuollainen hyllyssä, mutta en ole saanut asennettua. Orkkishan on 110c, joten toiko tuo mitään muutosta koneen toimintaan muuten? :think

              Comment

              • aae30
                BTCF Member
                • May 2010
                • 2712
                • .fi

                #8
                Originally posted by cba View Post
                Minulla olisi kanssa tuollainen hyllyssä, mutta en ole saanut asennettua. Orkkishan on 110c, joten toiko tuo mitään muutosta koneen toimintaan muuten? :think
                En ole mitään eroa huomannut ajossa, en siis ennenkään lämpösenä käyntiä huomannut kuin salavalikosta,
                jos ei yhtä talvella polkiessas 'räjähtänyttä' letkua lasketa,
                josta tietysti syytän tuota tarpeetonta orggis termarin tuomaa lämpökuormaa, ja sitä,
                että lämppärin sisäkenno oli 'suljettu' säätörullan ollessa kolmella sinisellä pallolla
                (vesiventtiilille menevä letku räjähti, sama letku n2cm lyhyempänä ollut siitä asti kiinni, ja toimii).
                Kulutuskin vaihdellut ihan samalla välillä, kuin ennen termarin vaihtoa.
                Sorry I'm Not Sorry
                E34 540iA 93 sedan
                E34 540iA 93 sedan
                E39 530iA 00 touring

                Comment

                • jannmann
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 5856
                  • Joccis City

                  #9
                  Originally posted by aae30 View Post
                  En ole mitään eroa huomannut ajossa, en siis ennenkään lämpösenä käyntiä huomannut kuin salavalikosta,
                  jos ei yhtä talvella polkiessas 'räjähtänyttä' letkua lasketa,
                  josta tietysti syytän tuota tarpeetonta orggis termarin tuomaa lämpökuormaa, ja sitä,
                  että lämppärin sisäkenno oli 'suljettu' säätörullan ollessa kolmella sinisellä pallolla
                  (vesiventtiilille menevä letku räjähti, sama letku n2cm lyhyempänä ollut siitä asti kiinni, ja toimii).
                  Kulutuskin vaihdellut ihan samalla välillä, kuin ennen termarin vaihtoa.
                  Sille letkulle tuli vaan tunnit täyteen. Letkuunhan kohdistuu aina eniten rasitusta heti klemmarin juureen. Vanhalle letkulle tuli tunnit täyteen sitä rasitusta ja lyhennyksen jälkeen siinä samassa kohtaa on nyt ns tuoretta letkua. Tolla ei ole mitään tekemistä minkään säätörullan asentoihin tai siihen että koneessa on 90 tai 110 lämpöistä vettä. Vanha letku vaan tuli tiensä päähän. Noi letkuthan räjähtäis kaikissa kuumiin maihin myydyissä heti.
                  Aprilia RSV4

                  Comment

                  • ritariässä
                    BTCF Member
                    • Jan 2006
                    • 3570
                    • Raisio

                    #10
                    Onkos kukaan b44tu koneeseen alhaisemman lämpötilan termostaatin asennuksen jälkeen huomannut mitään muutoksia koneen käytöksessä tms vai jäänyt pelkäksi lämpötilan laskuksi?
                    G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                    Comment

                    • jarska
                      Newbiemmer
                      • Nov 2007
                      • 11

                      #11
                      Vaihettua osaa tällä hetkellä syyläri, vesipumppu, tuo aae30 vinkaama 80c termari ja jo aiemmin vaihettu visko. Vanoksen naputtelu tuntuu hieman rauhoittuneen tuon termarin vaihdon myötä. Johtuu ilmeisesti kylmemmistä öljyistä. Ei kuitenkaan korjannut alkuperäistä vikaa, mutta auttoi vähän tuohon toiseen oireeseen.

                      Tuo alkuperäinen ongelma, eli huutava visko, ei hävinnyt minnekään. Ongelma tuskin johtuu flektistä, koska ymmärtääkseni se lähtee päälle vain jos ilmastointi päällä, tai moottorin lämmöt nousee yli 105c. Tuolla uudella termostaatilla lämmöt tuntuu pysyvän n.90 asteessa. Maksimissaan käyneet 93c.

                      Visko pyörii mukana hetken, kun lähtee kylmiltään ajamaan. Tämän jälkeen lakkaa pyörimästä, mutta aina kun moottorin lämmöt saavuttaneet normaalin käyntilämmön (nykysellä termarilla siis tuo 85-90c, orkkis termarilla +100c) niin visko alkaa huutamaan.

                      Esim. tuossa omassa e39 530d käyttiksessä jos viskon saa pyöriin,niin rauhoittuu kyllä heti kun saa ajoviimaa jähdyttämään. Tässä ongelmatapauksessa (540 tu) taas ei lopeta pyörimistä pyörimään päästyään ja kuulostaakin aivan 740 volvolle. Tietääkseni hyvä nyrkkisääntö tuon viskon kanssa on, että oikein toimivana pitäisi pysähtyä suht kevyesti, esim sanomalehdellä. Eipä enää keksi muutta, kuin että tuo uusi visko on viallinen.

                      Comment

                      • Heguli 31
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 10037
                        • KVLA

                        #12
                        Edelleen,mikäli nykyinen visko on laatumerkkiä/orkkislaatua: Laita se sähköflekti nyt ensin toimimaan,kuten sen kuuluukin.Että se pyörii kaikilla nopeuksilla.(Flekti,sen "säätövastus" ja anturi varmasti ehjäksi).
                        Last edited by Heguli 31; 25-07-2015, 16:30.

                        Comment

                        • jarska
                          Newbiemmer
                          • Nov 2007
                          • 11

                          #13
                          Vika oli viskossa. Uusi tarvikevisko ei toiminut oikein. Kiitoksia vinkeistä kaikille.

                          Comment

                          • Heguli 31
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 10037
                            • KVLA

                            #14
                            Hyvä että tuli kuntoon.Minkä merkkinen tuo uusittu/viallinen visko oli?

                            Comment

                            • bemmeri
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2006
                              • 4181

                              #15
                              Mitä viileämpi termostaatti käy m62tu koneeseen? 85C m60 termari jollain adapterilla? Jostain ketjusta täältä luin asiasta joskus, mutta en sitä löytänyt. Ulkomaan elävien foorumeilta löytyy monenlaista ratkaisua, jolla saa lämmöt alle 100C:n. Mutta mikä olisi se helpoin ja toimivin? Tarviiko jotain vastusta laittaa siihen termarin liittimeen, vai miten, ettei tulisi turhaan vikakoodia, tms.?
                              EVERYTHING | WORKS

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎