Announcement

Collapse
No announcement yet.

540 syylärin vaihto + ikävä yllätys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kalevik
    BTCF Member
    • Apr 2009
    • 958
    • Salo

    540 syylärin vaihto + ikävä yllätys

    Sigun autoon on ollut jo pidempään hankittuna uusi syyläri ja päätin sen viimein vaihtaa.

    Alareunassa oli näkyvissä selviä merkkejä pullistumisesta, mutta flektin tunneli piilotti pahimmat.

    Click image for larger version

Name:	IMG_1323.jpg
Views:	1
Size:	96.7 KB
ID:	4851524

    Mikäköhän tuon oikeasti aiheuttaa, yläreunan rakenne samanlainen mutta siinä ei mitään ongelmaa. Valmistaja Behr.

    Vaihto oli yksinkertainen homma, mitään ylimääräistä ei tarvinnut irroittaa. Joissain ohjeissa on että automaatin jäähdyttimen letkujen liitin pitää irroittaa. Mahtuu kyllä tulemaan pois ilmankin, mutta ahdasta toki on. Lähinnä se 'kumikorvake' meinaa ahdistaa.

    Jollain muistaakseni jenkkiforumilla oli hyvä ohje uuden paikalleenlaittoon = 'käsittele varoen kuin uutta tyttöystävää ja kokeile rohkeasti eri asennoissa, kyllä se sinne sopii koska on sinne suunniteltu' ;-)

    No, apulaitehihnat vaihtoon myös ja kompuran hihnaa laittaessa huomasin että värinänvaimennin on löysällä. Käsin heilui reilusti edestakaisin.

    Kait se heiluu kun kaikki 4! pulttia sormin kierrettävissä auki. 4 siis puuttui kokonaan.

    Click image for larger version

Name:	IMG_1408.jpg
Views:	1
Size:	92.8 KB
ID:	4851525

    Samoin hubista puuttui kohdistustappi. Uuden tapin sain toisesta samanlaisesta hubista, ja myös kaikki kierteet oli kunnossa, joten ei tarvinnut vaihtaa koko hoitoa.

    Suoristin värinänvaimentimen pinnan, ja kasasin uusilla pulteilla momenttiin + vahva ruuvilukite.

    Auto on ollut minulla pari vuotta eikä tuollaista ole tullut mieleenkään tarkistaa. Tässähän on anturi takapäässä, joten on käynyt ihan hyvin koko ajan, vaikka vaimennin on ollut löysällä.

    Olisi kyllä mukava tietää kuka onneton puupää on tuollaisen ratkaisun tehnyt. Miksei kaikkia pultteja? Miksi tappi poistettu? Mitä on ollut mielessä ? Tappi siis ei ollut katkennut vaan pois kokonaan.




    E61 525i, Suzuki VS1400
    Exät: Jaana, Susanna, Maija
  • -KK-
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2005
    • 265

    #2
    Nuo värinänvaimentimen pultit varisee omia aikojaan pois jos ei ole kiristetty oikeaan momenttiin hyvin tms. Tuonhan joutuu irroittamaan vesipumpun vaihdon yhteydessä. Kaverilla tuo irtosi kokonaan ajossa ja omasta kun tarkistin, niin muutama pultti oli löystynyt myös.

    Comment

    • ritariässä
      BTCF Member
      • Jan 2006
      • 3610
      • Raisio

      #3
      Minkäs kokoiset pultit, jos vaikka omasta kokeilisi pikaisesti
      G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

      Comment

      • -KK-
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2005
        • 265

        #4
        Originally posted by ritariässä View Post
        Minkäs kokoiset pultit, jos vaikka omasta kokeilisi pikaisesti
        Katoin www.realoem.com ,niin oisko noin:

        M8X16-Z1

        Comment

        • ritariässä
          BTCF Member
          • Jan 2006
          • 3610
          • Raisio

          #5
          Kurkkasin ja 2001 ja tuoreemmin valmistetuille antaa pidemmät eli 8*20 torxit.

          Työkalua tuonne ei näköjään saa väliin jos ei mitään välistä irroittele.
          G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

          Comment

          • kalevik
            BTCF Member
            • Apr 2009
            • 958
            • Salo

            #6
            Originally posted by -KK- View Post
            Nuo värinänvaimentimen pultit varisee omia aikojaan pois jos ei ole kiristetty oikeaan momenttiin hyvin tms. Tuonhan joutuu irroittamaan vesipumpun vaihdon yhteydessä. Kaverilla tuo irtosi kokonaan ajossa ja omasta kun tarkistin, niin muutama pultti oli löystynyt myös.
            Eli ne puuttuvat pultit lienee pudonneet jo aikoja sitten. Se 'kohdistustappi' kuitenkin askarruttaa, mihin se oli joutunut. Olisko sitten vaan nypätty pois jotta asennus helpompaa. Eihän sinne näe ilman peiliä kun vaimennin on paikoillaan.

            Voi vaan kuvitella minkälaista jälkea syntyisi jos se limppu irtoaisi ns. täydestä laulusta'
            E61 525i, Suzuki VS1400
            Exät: Jaana, Susanna, Maija

            Comment

            • Tappokinnas
              Bimmer Rookie
              • Apr 2013
              • 187
              • Pori

              #7
              Mulla oli vanhassa 528:ssa jäähdytin pullistunut alareunasta ja ihan samannäköinen. Mitään ongelmia ei kolmen vuoden aikana ollut vaikka pullistuma siellä olikin.

              Voisiko olla, että paineesta (paisarin korkki viallinen tms.) pullistuu tai nesteiden pakkasenkestävyys on ehtoopuolella ja alareunasta vetää hyhmään tai jotakin.
              Okei ehkä vähän kaukaa haettua.:think
              Bmw e39 528 automatic vm.1998
              Bmw e39 528 manual vm.1996 menehtyi kunniakkaasti
              Chevrolet k5 Blazer V8 vm.1990
              Dodge ram 2500 4x4 5.9l cummins vm.1997

              Comment

              • kalevik
                BTCF Member
                • Apr 2009
                • 958
                • Salo

                #8
                Originally posted by Tappokinnas View Post
                Mulla oli vanhassa 528:ssa jäähdytin pullistunut alareunasta ja ihan samannäköinen. Mitään ongelmia ei kolmen vuoden aikana ollut vaikka pullistuma siellä olikin.

                Voisiko olla, että paineesta (paisarin korkki viallinen tms.) pullistuu tai nesteiden pakkasenkestävyys on ehtoopuolella ja alareunasta vetää hyhmään tai jotakin.
                Okei ehkä vähän kaukaa haettua.:think
                Olen ymmärtänyt että tuo pullistuminen olisi ongelma nimenomaan kaseissa, mutta näin ei taida ollakaan.

                Kuva on koneen puolelta, ajoviiman puolelta oli pullistunut vielä enemmän, eli alapalkki oli vinossa sen lisäksi että oli kaarella. Ja aivan täynnä paskaa, eli liittyisikö ilman virtauksiin jotenkin.

                Uusi korkki tilattu varoiksi, vaikka en usko että siitä johtuu. Kai se (yli)paine pullistaisi yläreunastakin, ei niissä mitää eroa ole.
                E61 525i, Suzuki VS1400
                Exät: Jaana, Susanna, Maija

                Comment

                • Hebbu ///M3
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2003
                  • 1627
                  • Dallas

                  #9
                  Mulla kans 528, ja arvelen että,jäähilettä kertyny tuonne ja pullistanu.
                  Sotkamo Connection

                  Comment

                  • Arde92
                    BTCF Member
                    • Aug 2010
                    • 1330
                    • Lohtaja/keski-pohjanmaa

                    #10
                    Originally posted by -KK- View Post
                    Nuo värinänvaimentimen pultit varisee omia aikojaan pois jos ei ole kiristetty oikeaan momenttiin hyvin tms. Tuonhan joutuu irroittamaan vesipumpun vaihdon yhteydessä. Kaverilla tuo irtosi kokonaan ajossa ja omasta kun tarkistin, niin muutama pultti oli löystynyt myös.
                    Höpönlöpön. itse vaihdoin vesipumpun ilman irrottamista... tarvittiinhan siinä vähän sorminäppäryyttä mutta mahdollista on
                    E39 M5 Titansilber<------
                    F11 530D Spacegray
                    E36 323i M-sport Med Hölsteri
                    Ex :E61 525D Lci Carboni
                    Ex :E34 M5 3.6 Macaoblau metallic
                    Ex :E61 530XD Monacoblau<------
                    Ex: E39 530D individual Carbon/Cinnamon
                    Ex: E34 540 6-Gang Mtech <------

                    Comment

                    • kalevik
                      BTCF Member
                      • Apr 2009
                      • 958
                      • Salo

                      #11
                      Originally posted by Arde92 View Post
                      Höpönlöpön. itse vaihdoin vesipumpun ilman irrottamista... tarvittiinhan siinä vähän sorminäppäryyttä mutta mahdollista on
                      Siis nimenomaan M62 padasta?
                      E61 525i, Suzuki VS1400
                      Exät: Jaana, Susanna, Maija

                      Comment

                      • Bmw Master
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 13155
                        • Kokomo

                        #12
                        Alareuna turpoaa kaikista samallalailla koneesta riippumatta. Kai tuon vain aika tekee, kuuma kylmä vaihtelu ja lopulta ratkeaa. Saksantuonnissa oli samallalailla, tuskin jäätynyt.

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Originally posted by kalevik View Post
                          Sigun autoon on ollut jo pidempään hankittuna uusi syyläri ja päätin sen viimein vaihtaa.

                          Alareunassa oli näkyvissä selviä merkkejä pullistumisesta, mutta flektin tunneli piilotti pahimmat.

                          [ATTACH]132199[/ATTACH]

                          Mikäköhän tuon oikeasti aiheuttaa, yläreunan rakenne samanlainen mutta siinä ei mitään ongelmaa. Valmistaja Behr.
                          Kyse on jäätymisestä ja koskee kaikkia e39:jä.
                          ko.syyläreissä alavesiletkuhan ei ole alanurkassa vaan suhteellisen korkealla, jolloin jäähdytysveden virtaus alareunassa on suhteellisen heikkoa (eli huom.alavesiletkun sijoitus):



                          Talvella kovassa pakkasessa kun termari pitää muutenkin kierron minimissä on ko.syylärin alareuna oikeasti kylmä.
                          Jos jäähdytysnesteen pakkaskestävyys ei ole Suomessa ihan maksimi, vetää nämä syylärit jäähän alareunasta oikein huolella.
                          Tämä kun toistuu riittävän usein, on kuvan kaltainen pullistuma varsinkin yleistä e39:ssä.

                          Comment

                          • jukkae
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 3506
                            • 70800

                            #14
                            Originally posted by kalevik View Post
                            Siis nimenomaan M62 padasta?
                            Ite ainakin kahesta m62 oon vaihtanu pumpun ilman tuon irrottamista, eikä kyllä muistu että ois ollu ahdaskaan...:think

                            Comment

                            • -kalevi-
                              BTCF Member
                              • Aug 2012
                              • 507
                              • Tuusula

                              #15
                              Originally posted by jukkae View Post
                              Ite ainakin kahesta m62 oon vaihtanu pumpun ilman tuon irrottamista, eikä kyllä muistu että ois ollu ahdaskaan...:think
                              Hieman hankalassa paikassa se yksi pultti on, mutta helposti sen silti vaihtaa. Turha sieltä on ylimäärästä purkaa...
                              E87 118d
                              E70 3.0d
                              Ex: E36 M3
                              Ex: E36 cabriolet m60b40
                              Ex: E34 535i turbo 550hp/700nm @1,3bar
                              Ex: E38 740i turbo 410hp/600nm @0,5bar

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎