Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 touring pissapoika ongelma.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Carlo
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2010
    • 751
    • Vantaa

    E39 touring pissapoika ongelma.

    Tervehdys,

    Kyseisestä aiheesta on paljon kirjoitettu mutta en löytänyt ketään jolla olisi ollut vastaava ongelma, joten tämän takia uusi topici.

    Elikkä auto on 525i touring -03 ja m54 moottorilla varustettu. Kaikki alkoi siitä että takalasin pyyhkijä lopetti toimintansa, syynä tähän oli pyyhkijän varsi joka oli jumittunut kiinni. Herkistelin paikat ja pyyhkijä sekä pissapoika toimi hetken taas moiteitta. Noin kuukautta myöhemmin taas sama homma, sekä pyyhkijä että pissapoika mykkänä. Tällä kertaa liikkuu pyyhkijän varsi nätisti, joten vika ei ole siinä. Kävin läpi kaikki sulakkeet ja silmäilin takakontin johtosarjaa enkä löytänyt siitä mitään vikaa. Mittasin että pyyhkijän moottorin liittimelle tulee jatkuva virta puna/valkoiseen johtoon. Arvelin että moottori saattaa olla rikki ja tilasin purkaamolta toisen käytetyn.

    No tänään kokeilin sitten tuota toista moottoria ja pyyhkijä alkoi heti vempata "hulluna" ympäri takalasia. Pissapojan moottori huutaa ja syöttää tauotta nestettä takalasille heti kun virrat kääntää päälle. Etulasin pesu toimii normaalisti viikseä käyttämällä mutta tuo takalasin pesu on seonnut täysin.

    Päälinmäiset mietteeni on -kuuluuko pyyhkijän moottorille tulla jatkuva virta? Miten tuo moottorin maadotus toimii? ja onko mahdollista että viiksessä olisi häikkää? Viisaammat auttakaa!
  • Carlo
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2010
    • 751
    • Vantaa

    #2
    Tänään kävin vielä kertaalleen läpi takaluukun oikean puolen johtosarjan. Irroitin katosta kajuttimen jotta sain lykättyä johtonippua perän puolelta ulospäin. En löytänyt yhtäkään poikkinaista tai edes huonon näköistä johtoa, joten en jaksa uskoa että jossain olisi oikosulku. Purin myös ratin ympäriltä muovit nähdäkseni ettei viiksen johdoissa olisi häikkää, en löytänyt mitään.

    Vika on edelleen ratkaisematta, heti kun kääntää virrat päälle alkaa takalasin pyyhkijä vempata edestakas ja pissapoika syöttää tauotta nestettä lasille?

    Eikö kukaan tiedä kuuluuko pyyhkijän moottorille tulla jatkuva virta (puna/valkoinen johto) vai ainoastaan viiksestä vetäessä? Pyyhkijän moottorille tulee kolme piuhaa: ruskea, puna/valkoinen ja sininen olisko nämä maa, virta ja heräte?
    Last edited by Carlo; 02-09-2015, 11:17.

    Comment

    • SwampHog
      Bimmer Rookie
      • Sep 2011
      • 43
      • Nokia

      #3
      Eikait se siinä johtosarjassa voi olla kun kerran pyyhkijä toimii (liiankin kanssa)

      Itellä oli nuo johot poikki, niin ei toiminu pyyhin, lämmenny lasi, eikä auennu lasi. Siinäkin kyllä piti uusia monta 50 - 100cm johtoa kun ei voinu juottaa, kupari oli ihan paskaa..

      Olekko koittanu ottaa sen takalasin pesumoottorin sähköt pois jos se on jotenkin oikosessa ja pistää tuon pyyhkijänkin sekasin ?

      Toinen mikä tunnetusti aiheuttanu mitä ihmeellisimpiä vikoja on virtalukon pohja. Senkin voi vaihtaa, kustantaa muutaman kympin.

      Ite otin sähköt siitä pesurin mottorista ihan vaan sentakia pois, kun ainakun paino sitä viiksee, että pesis takalasin, pumppu huusi, vesi liikku, mutta yhtään en tiedä että minne. Kait sielä on letku jostain hapertunut paskaksi ja sitten uittaa äänieristeet ja lattiamatot kun valaa sitä vettä jokapaikkaan
      E39 530d -01, Peugeot 406 2.0 ST

      Comment

      • Carlo
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2010
        • 751
        • Vantaa

        #4
        Originally posted by SwampHog View Post
        Eikait se siinä johtosarjassa voi olla kun kerran pyyhkijä toimii (liiankin kanssa)

        Itellä oli nuo johot poikki, niin ei toiminu pyyhin, lämmenny lasi, eikä auennu lasi. Siinäkin kyllä piti uusia monta 50 - 100cm johtoa kun ei voinu juottaa, kupari oli ihan paskaa..

        Olekko koittanu ottaa sen takalasin pesumoottorin sähköt pois jos se on jotenkin oikosessa ja pistää tuon pyyhkijänkin sekasin ?

        Toinen mikä tunnetusti aiheuttanu mitä ihmeellisimpiä vikoja on virtalukon pohja. Senkin voi vaihtaa, kustantaa muutaman kympin.

        Ite otin sähköt siitä pesurin mottorista ihan vaan sentakia pois, kun ainakun paino sitä viiksee, että pesis takalasin, pumppu huusi, vesi liikku, mutta yhtään en tiedä että minne. Kait sielä on letku jostain hapertunut paskaksi ja sitten uittaa äänieristeet ja lattiamatot kun valaa sitä vettä jokapaikkaan
        Kiitos vinkeistä, tuo virtalukon pohja on asia jota täytyy pohtia.

        Comment

        • Carlo
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2010
          • 751
          • Vantaa

          #5
          Ongelma edelleen ratkaisematta joten nostetaan tämä. Tänään selvisi että pyyhkijän moottorille tulevat johdot ovat varmasti ehjät (ruskea, puva/valkoinen sekä sininen) ja virta kulkee niinkuin pitääkin. Puna/valkoiselle piuhalle kuuluu tosiaan tulla jatkuva virta ja sininen (heräte) näyttää 12V kun viiksestä vetää. Tämä siis ok, mitattiin toisesta autosta.

          Tässä vaiheessa heräsi kysymys, onko tuo uusi/vanha vaihtomoottorin jonka hommasin purkaamolta koodattava toimiakseen niinkuin pitää? Eli onko takalasin pyyhkijän moottori koodattava laita?? Kiitos nimimerkille niko-77 tämänpäiväisestä!
          Last edited by Carlo; 19-09-2015, 22:01.

          Comment

          • Muurahainen
            BTCF Member
            • Dec 2006
            • 9194
            • Nurmijärvi

            #6
            Originally posted by Carlo View Post
            Ongelma edelleen ratkaisematta joten nostetaan tämä. Tänään selvisi että pyyhkijän moottorille tulevat johdot ovat varmasti ehjät (ruskea, puva/valkoinen sekä sininen) ja virta kulkee niinkuin pitääkin. Puna/valkoiselle piuhalle kuuluu tosiaan tulla jatkuva virta ja sininen (heräte) näyttää 12V kun viiksestä vetää. Tämä siis ok, mitattiin toisesta autosta.

            Tässä vaiheessa heräsi kysymys, onko tuo uusi/vanha vaihtomoottorin jonka hommasin purkaamolta koodattava toimiakseen niinkuin pitää? Eli onko takalasin pyyhkijän moottori koodattava laita?? Kiitos nimimerkille niko-77 tämänpäiväisestä!
            Ei ole koodattava kapine.

            Oletko kokeillut tuota uutta moottoria toisessa autossa? Ettei siinä olisi valmiiksi vikaa?

            Comment

            • Carlo
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2010
              • 751
              • Vantaa

              #7
              Originally posted by Muurahainen View Post
              Ei ole koodattava kapine.

              Oletko kokeillut tuota uutta moottoria toisessa autossa? Ettei siinä olisi valmiiksi vikaa?
              Ok, kiitos tästä tiedosta! En ole kokeillut, voihan tuo purkaamolta tullut moottorikin tosiaan olla rikki

              Ei vitsis ihan vaan kokeillakseen ostaa uutta moottoria kun maksaa 250e Schmidmannilla.

              Comment

              • Carlo
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2010
                • 751
                • Vantaa

                #8
                Tämäkin murheen aihe on nytten historiaa. Vika oli kokoajan pyyhkijän moottorissa, hommasin vielä toisen irto moottorin ja nyt toimii.

                Kiitos avusta!

                Comment

                • niko-77
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2009
                  • 200
                  • Espoo

                  #9
                  Moro! Joo, Carlon auto oli ihmeellinen kun ei ollut yhtään johtoa poikki kontin saranoilta. Hyvä vaan että ovat tuossa kunnossa, kun tuntuu siltä että kaikista muista johdot on menny poikki jo aikoja sitten!
                  Ennen kun vaihdoin omaan nuo kontin johdot, niin selvittelin orkkis johtojen hintaa ja Suomesta n.1150,- ja saksasta 860,-.
                  Vedin itse johdot poikki kajarin takaa ja liitteelin eri kohdille kontin sivuilla, ettei tule "paksua" kohtaa. Lippan johtosarjaan hain Laakkoselta orkkis pinnit niin lipan johdoille tuli liitos vain kajarin taakse. Ainakin paksut virtajohdot kannattaa laittaa silikonipiuhalla.
                  Jos antennijohto on poikki lipalle oik. puolelta, kannattaa laittaa samalla ja oikoa sen reittiä reilusti. Lähtee aika outoon suuntaan ant.vahvistimelta vas. D-pilarista ja on pirun pitkä.

                  Outoa johtojen hinnoissa on se, kun E91 ja E61 orkkis johdot maksavat n. neljänneksen E39 johtoihiin nähden.

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎