Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 523i nokka-akselin asentotunnistin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 523i
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2009
    • 319
    • Iisalmi

    e39 523i nokka-akselin asentotunnistin

    Voiko viallinen kampiakselin asentotunnistin antaa vikakoodin viallisesta nokka-akselin asentotunnistimesta? Nokka-akselin asentotunnistin on uusi, mutta voihan se olla vielä viallinen.
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 10060
    • KVLA

    #2
    Originally posted by 523i View Post
    Voiko viallinen kampiakselin asentotunnistin antaa vikakoodin viallisesta nokka-akselin asentotunnistimesta? Nokka-akselin asentotunnistin on uusi, mutta voihan se olla vielä viallinen.
    Vaihdoithan OEM-osan?Jotkin tarvikeanturit ei vaan toimi.

    Comment

    • 523i
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2009
      • 319
      • Iisalmi

      #3
      Tarvike tuli laitettua. Pitää tilata oem. Onko adaptaatio arvojen nollauksella haitta puolia? Tyhjä käynti on edelleen tuputtava vaikka ainut vikakoodi on tämä camshaft sensor

      Comment

      • Muurahainen
        BTCF Member
        • Dec 2006
        • 9194
        • Nurmijärvi

        #4
        Originally posted by 523i View Post
        Tarvike tuli laitettua. Pitää tilata oem. Onko adaptaatio arvojen nollauksella haitta puolia? Tyhjä käynti on edelleen tuputtava vaikka ainut vikakoodi on tämä camshaft sensor
        Tuo anturi on kuitenkin olemassa ihan syystä.
        Kun saat sen vaihdetuksi toimivaan malliin niin voi käyntikin parantua.

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #5
          Originally posted by 523i View Post
          Voiko viallinen kampiakselin asentotunnistin antaa vikakoodin viallisesta nokka-akselin asentotunnistimesta? Nokka-akselin asentotunnistin on uusi, mutta voihan se olla vielä viallinen.
          Niitä nokka-akselin asentotunnistimia on siellä kaksi, eli vaihdoitko oikean?
          Kampiakselin asentotunnistin näistä M54 koneista ei käytännössä enään hajoa, eikä joka tapauksessa anna herjaa nokalle.
          Halvimmista tarvikeantureista iso osa tahtoo olla jo lähdössä viallisia (orggistakin taitaa saada kuitenkin ”tarvikkeena”).

          Comment

          • 523i
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2009
            • 319
            • Iisalmi

            #6
            Missä se toinen nokan asentotunnistin on, kyseessä on -97 m52b25. Vaihdoin tuon mikä on vanoksen venttiilin takana, venttiilikopalta separaattorille menevän letkun alla olevan anturi. Vai tarkoititko toisella anturilla kampiakselin anturia (liitin nokka-akselin anturin vieressä)?

            Antaa myös koodin:

            16 puls width modulated signal for input air condition.

            Comment

            • jpo
              Bimmer Rookie
              • Jun 2009
              • 55
              • Seinäjoki

              #7
              Molemmilla nokka-akseleilla on oma asentotunnistin (ainakin M52TU). Imupuolen anturi tosiaan siinä huohotinputken alla. Pakopuolen anturi edessä vähän venttiilikopasta alaspäin. Ilmastoinnin putket ja flektin tunneli voivat haitata käsiksi pääsyä, mutta näkyy kyllä suht hyvin.

              Comment

              • Muurahainen
                BTCF Member
                • Dec 2006
                • 9194
                • Nurmijärvi

                #8
                Tuossa 97 mallissa ei ole vielä tupla vanosta.
                Tunnistimia siis vain yksi kpl säätyvälle nokalle.

                Comment

                • 523i
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2009
                  • 319
                  • Iisalmi

                  #9
                  Eli sama anturi ohjaa myös pakopuolta?

                  Comment

                  • juha_s
                    Alueaktiivi
                    • May 2008
                    • 447
                    • Lappeenranta

                    #10
                    Originally posted by 523i View Post
                    Eli sama anturi ohjaa myös pakopuolta?
                    Ei, koska pakopuolella ei ole vanosta. Single vanos eli vain imunokka on ohjattu.
                    F11 535d xDrive M-Sport -13

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Originally posted by 523i View Post
                      Missä se toinen nokan asentotunnistin on, kyseessä on -97 m52b25. Vaihdoin tuon mikä on vanoksen venttiilin takana, venttiilikopalta separaattorille menevän letkun alla olevan anturi. Vai tarkoititko toisella anturilla kampiakselin anturia (liitin nokka-akselin anturin vieressä)?

                      Antaa myös koodin:

                      16 puls width modulated signal for input air condition.
                      Joo, eli kyse olikin pre 9/98 eli ihan yhdellä anturilla olevasta m52 singlevanoskoneesta(+myös vielä vikaantuva kampiakselintunnistin), eikä uudemmasta TU tuplavanoksesta jossa kaksi anturia, eikä vikaantuvaa kampiakselintunnistinta.
                      Jostain syystä kuvittelin kyseessä olevan uudempi TU moottori?
                      Eli siinä tapauksessa se tarvikeanturi kannattaa vaihtaa orggikseen ja jos vika ei poistu, kannattaa myös se kampuran anturi tsekata (tässä vanhemmassa se tosiaan voi myös olla se todellinen vian aiheuttaja ja nokka-anturiherja vain seuraus.
                      Halvimmat tarvike nokka-anturit vain eivät useinkaan tahdo ”sopeutua” ja lähteä toimimaan, joten tässä kohtaa ilman muuta vain orggis.

                      Comment

                      • algernon
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2006
                        • 288
                        • Turku, Suami

                        #12
                        Kävin juuri tänään viemässä Delphin tekemän tarvikesensorin takaisin. BMW originaali toimi laakista. Vaihdettuani tuon tarvikkeen se välillä tuntui toimivan paremmin.

                        Tyhjäkäynnillä ero oli todella selvä havaittava ero (pienempi) suuttimien äänessä, ehkä hieman parempi (tasaisempi) tyhjäkäynti. käynnistyminen parani myös mutta vasta muutaman sadan kilometrin jälkeen. Ehkä oli jotain huonoja arvoja poisopittavana ensin...

                        Veto ala- ja keskialueella on huomattavasti parempi, en olisi uskonut. Ilmeisesti tunnistin on ollut sökönä jo pitkään.

                        Moottorissa (M52B28) ei sinänsä ollut käyntihäiriöitä...muuten kuin se tehonpuute jonka huomasin jälkikäteen.
                        M
                        850i -91 (EG11)
                        Z3 2.8 -98 (CH31)

                        325 -08 (VE31)

                        Comment

                        • 523i
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2009
                          • 319
                          • Iisalmi

                          #13
                          Antaa livedatalla:
                          Engineload 112.41 mg/stroke
                          air use of idle control valve 17.00

                          Mikäs tämä muffler flap on kun antoi välillä myös sen koodin?
                          Last edited by 523i; 18-10-2015, 11:17.

                          Comment

                          • algernon
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2006
                            • 288
                            • Turku, Suami

                            #14
                            Originally posted by 523i View Post
                            ...Mikäs tämä muffler flap on kun antoi välillä myös sen koodin?
                            Pakoputkessa sijaitseva läppä joka aukaisee suoremman reitin kaasuille, luulisin.
                            M
                            850i -91 (EG11)
                            Z3 2.8 -98 (CH31)

                            325 -08 (VE31)

                            Comment

                            • 523i
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2009
                              • 319
                              • Iisalmi

                              #15
                              Amerikan foorumilla oli bemarissa samat arvot ja syyksi paljastui sulanut katalysaattori. Ei varmaan mahdotonta, että kun puola särkyi aiemmin niin 5:es sylinteri työnti palamatonta bensaa kattiin ja se pääsi sulamaan?
                              Pakokaasu tulee putkesta "tupruttamalla" joten viittaisi siihen että putki on tukossa?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎