Announcement

Collapse
No announcement yet.

Manuaalin laatikkoöljyt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PeSe
    Bimmer Rookie
    • Jul 2006
    • 116
    • Vlk

    Manuaalin laatikkoöljyt

    En löytänyt haulla juurikaan keskustelua aiheesta, niin tehdään nyt oma topikki.

    Eli pitäisi tuohon e39 528 vaihtaa taas laatikkoöljyt (kyseessä siis 5-lovinen manuaali).
    Viime kerrasta on jo 6 vuotta, niin en enää yhtään muista mitkä Castrollit tuli silloin lootaan lykättyä..

    Paikallisesta varaosaliikkeestä tarttui mukaan Syntrans multivehicle 75W-90.
    Onko tämä sopiva öljy kyseiseen laatikoon?

    Toinen vaihtoehto olisi ollut Syntrans Transaxle 7W-90. Tämä kuitenkin ilmeisesti enemmänkin vag-konsernin tuotteisiin ja sisältää enemmän lisäaineita kuin multivehicle.

    Liikkeen valikoimassa ei ollut Castrolin omien sivujen e39:iin tarjoamaa öljyä (Syntrans B 75W), niin sillä valitsin tuon multivehiclen,
    mutta kannattaakohan palauttaa ja metsästää B 75W jostain?

    Kuulisin mielelläni kokemuksia mikä öljy on toiminut ja mikä taas ei.
    E70 X5 30d -07
    E60 520i -03
  • jukkae
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 3506
    • 70800

    #2
    Atf:fää oon lykänny jokaisen bemarin laatikkoon eikä oo moitteita ollu. Eikös tuohonkin kuulu jos oli öööö....oranssi tarra?

    Comment

    • eiskalt
      Bimmer Fanatic
      • May 2012
      • 836
      • Hyvinkää

      #3
      Originally posted by jukkae View Post
      oranssi tarra?
      Tästä tulikin mieleeni, mitäs sitten, jos se tarra on vuosien saatossa hävinnyt paikaltaan? Mistä sen silloin voi päätellä?

      Comment

      • PeSe
        Bimmer Rookie
        • Jul 2006
        • 116
        • Vlk

        #4
        Tulikin vietyä auto tänään katsastukseen, niin siinä pääsi nosturilla kurkkaamaan löytyykö laatikon kyljestä tarraa.

        Oli oranssi tarra, eli pitääkin vaihtaa öljyt siihen atf:ään.

        Onko jostain tietystä vuosimallista eteenpäin tuo oranssi tarra, vai vaikuttaako valmistuskuukausi/-vuosi mitenkään?
        E70 X5 30d -07
        E60 520i -03

        Comment

        • naikou
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2010
          • 1767
          • vihti

          #5
          Itse laitoin zf manuaaliin(jossa kuuluu käyttää atf:ää) redline mtl manuaalivaihteisto öljyä ja sillä parani jonkun verran synkrojen toiminta, ollu nyt vuoden(25tkm) ne öljyt siellä eikä edelleenkään moitittavaa.
          E39 523i Turbo

          Comment

          • Pazi88
            Moderator
            • Jan 2007
            • 11162
            • Oulu

            #6
            Originally posted by PeSe View Post
            Tulikin vietyä auto tänään katsastukseen, niin siinä pääsi nosturilla kurkkaamaan löytyykö laatikon kyljestä tarraa.

            Oli oranssi tarra, eli pitääkin vaihtaa öljyt siihen atf:ään.

            Onko jostain tietystä vuosimallista eteenpäin tuo oranssi tarra, vai vaikuttaako valmistuskuukausi/-vuosi mitenkään?
            Tuo oranssi tarra löytyy lähes kaikista 90-luvun bemareiden manuaalilootista ja niihin tosiaan menee atf sisään. 2000-luvun vaihteessa on sit alkanut olemaan keltasta tarraa, jollon sisään menee bemarin oma mtf-lt2.

            Instagram, YouTube kanava
            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

            Comment

            • PeSe
              Bimmer Rookie
              • Jul 2006
              • 116
              • Vlk

              #7
              En tiedä johtuuko seuraava "ongelma" vääristä tai jo liian vanhoista (6v.) öljyistä, mutta aina talven ja kovempien pakkasten tullen keppi on hieman jähmeä eikä meinaa keskittäytyä kunnolla (hakeutuu ehkä enemmän oikeaan reunaan).
              Jos koittaa kevyesti tökkästä kolmoselle, niin saattaa mennä vitoselle. Joutuu siis hieman asettelemaan ennen vaihtoa.
              Voi tehdä tätä vaikka olisi ajettu jo pidempikin matka, jos vain muuten on kylmä ilma.
              Sama on siis toistunut jo useampana talvena. Kesällä ei mitään ongelmaa, silloin vaihteet menevät nätisti pykäliin.

              Vai onkohan tuo ominaista ko.laatikolle tai sitten ihan öljyistä johtuvaa?
              E70 X5 30d -07
              E60 520i -03

              Comment

              • Muurahainen
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2006
                • 9194
                • Nurmijärvi

                #8
                Originally posted by PeSe View Post
                En tiedä johtuuko seuraava "ongelma" vääristä tai jo liian vanhoista (6v.) öljyistä, mutta aina talven ja kovempien pakkasten tullen keppi on hieman jähmeä eikä meinaa keskittäytyä kunnolla (hakeutuu ehkä enemmän oikeaan reunaan).
                Jos koittaa kevyesti tökkästä kolmoselle, niin saattaa mennä vitoselle. Joutuu siis hieman asettelemaan ennen vaihtoa.
                Voi tehdä tätä vaikka olisi ajettu jo pidempikin matka, jos vain muuten on kylmä ilma.
                Sama on siis toistunut jo useampana talvena. Kesällä ei mitään ongelmaa, silloin vaihteet menevät nätisti pykäliin.

                Vai onkohan tuo ominaista ko.laatikolle tai sitten ihan öljyistä johtuvaa?
                Johtuu varmaan enimmälti vaihdevivuista / niiden puslista.

                Comment

                • PeSe
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2006
                  • 116
                  • Vlk

                  #9
                  Noniin, nyt on hommattuna Castrol ATF Multivehicle.
                  Tämä on vissiin oikea öljy ko.laatikkoon?
                  E70 X5 30d -07
                  E60 520i -03

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 11162
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by PeSe View Post
                    En tiedä johtuuko seuraava "ongelma" vääristä tai jo liian vanhoista (6v.) öljyistä, mutta aina talven ja kovempien pakkasten tullen keppi on hieman jähmeä eikä meinaa keskittäytyä kunnolla (hakeutuu ehkä enemmän oikeaan reunaan).
                    Jos koittaa kevyesti tökkästä kolmoselle, niin saattaa mennä vitoselle. Joutuu siis hieman asettelemaan ennen vaihtoa.
                    Voi tehdä tätä vaikka olisi ajettu jo pidempikin matka, jos vain muuten on kylmä ilma.
                    Sama on siis toistunut jo useampana talvena. Kesällä ei mitään ongelmaa, silloin vaihteet menevät nätisti pykäliin.

                    Vai onkohan tuo ominaista ko.laatikolle tai sitten ihan öljyistä johtuvaa?
                    Autossasi pitäisi olla ZF:n valmistama loota, missä on tyyppivikana, että vitosen shift-pin alkaa jumittamaan iän myötä. Lopulta se on niin jumissa, että koko keppi heiluu tyhjää keskiasennon ja oikean reunan välillä. Tuossa on ohje miten ko. vika korjataan, jos se rupeaa häiritsemään liikaa. Itse olen noista vaihdellu vain vitosen ohjurin uuteen, enkä noita kaikkia:


                    Originally posted by PeSe View Post
                    Noniin, nyt on hommattuna Castrol ATF Multivehicle.
                    Tämä on vissiin oikea öljy ko.laatikkoon?
                    jep.

                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • PeSe
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2006
                      • 116
                      • Vlk

                      #11
                      Originally posted by Pazi88 View Post
                      Autossasi pitäisi olla ZF:n valmistama loota, missä on tyyppivikana, että vitosen shift-pin alkaa jumittamaan iän myötä. Lopulta se on niin jumissa, että koko keppi heiluu tyhjää keskiasennon ja oikean reunan välillä. Tuossa on ohje miten ko. vika korjataan, jos se rupeaa häiritsemään liikaa. Itse olen noista vaihdellu vain vitosen ohjurin uuteen, enkä noita kaikkia:




                      jep.
                      Kiitos vinkistä! Näkyikin tosiaan olevan aika yleinen ongelma kun tarkemmin lueskelin.
                      Vuosi sitten vaihdettiin kytkin, niin olisi siinä samalla ollut helppo homma, jos olisi tiennyt tuon.
                      Saakin nyt ainakin toistaiseksi olla noin kun ilmenee (ainakin vielä) vain pakkaskelillä.
                      E70 X5 30d -07
                      E60 520i -03

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎