Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vaihteistoöljyt tuli pihalle -> jäähdyttimen vaihto/Öljyn lisäys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TheRipper
    Bimmer Enthusiast
    • May 2012
    • 5022
    • Paimio

    Vaihteistoöljyt tuli pihalle -> jäähdyttimen vaihto/Öljyn lisäys

    Kävipäs vallan köpelösti kun ajoin autoa ulos tallista pihalle seisonnan jälkeen. Ihmettelin että kylläpäs outoa lätinää kuuluu kun ulos astuin ja auto tyhjäkäyntiä rupsutteli ja sitten alkoi punainen virta moottorin alta. Äkkiä kone seis ja tutkimaan... Jostain jäähdyttimen tienoilta lirisi varmaankin kaikki vaihteistoöljyt pihalle.

    Lauhdutin vaiko letkut? Jotenkin nyt pitäisi saada autoa hieman ylös että näkisi paremmin.

    Onkos näissä joku tyyppivikaletku tms joka menee vai onko lauhdutin itsessään mennyt poksis?

    Minkäs verran tätä uskaltaisi hinailla nyt vaihteisto tyhjänä? vajaa 100m olisi autopukille matkaa...saattaa olla jo liikaa sekin... :think

    Onneksi ajomatkaa ei kertynyt kuin ehkä 20m joten en usko että vaihteistoon olisi ehtinyt vielä mitään vahinkoa tekemään....?

    Edit:
    Jaa niin jos joillekin ei sigu näy niin sanotaan nyt että kyseessä siis 528iA vm 1997
    Last edited by TheRipper; 03-12-2015, 15:43.
    F10 523iA 2010

    Ex: E39 528iA 1997
    Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
    Ex: E65 745iA 2003
    Ex: E46 318i 1998
    Ex: E34 525iA 1989
  • Antti O
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6937
    • N/A

    #2
    Tehostimessa voi myös olla punaista öljyä, kannattaa tutkia sekin vaihtoehto.

    Comment

    • TheRipper
      Bimmer Enthusiast
      • May 2012
      • 5022
      • Paimio

      #3
      Juu sen säiliön toki avasin ensimmäiseksi..täynnä oli ja kyllä sen verran monta litraa sitä tuossa pihassa on ettei siellä niin paljoa olisi ollutkaan!


      Noh nyt tuli pohjapanssari pois ja jäähdyttimen välistähän se on pihalle tullut...ei letkuista. Joten syyläriä purkamaan kait sitten täytyy ruveta?

      Nämä näyttäisivätkin olevan yhtä puuta sitten syyläri ja lauhdutin? Näin ainakin purkamatta näyttäisi olevan...täytyy tiedustella jäähdytin korjaamosta että pystyvätkö edes korjaamaan vai joutuuko jäähdytinkaupoille vielä...
      Last edited by TheRipper; 18-11-2015, 14:16.
      F10 523iA 2010

      Ex: E39 528iA 1997
      Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
      Ex: E65 745iA 2003
      Ex: E46 318i 1998
      Ex: E34 525iA 1989

      Comment

      • intfreak
        Bimmer Enthusiast
        • May 2003
        • 2966
        • Uusikaupunni

        #4
        540iA:han uus automaatin jäähdytin 150e Saksasta ja muutama tunti meni vaihtaessa.
        Eli on erikseen vaihdettavissa, etupuskurin joutuu purkaa pois.
        N62 Money Spender Club

        Comment

        • TheRipper
          Bimmer Enthusiast
          • May 2012
          • 5022
          • Paimio

          #5
          Otin puskurin pois mutta eikös tuo etumaisin kenno on ilmastoinnin?
          F10 523iA 2010

          Ex: E39 528iA 1997
          Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
          Ex: E65 745iA 2003
          Ex: E46 318i 1998
          Ex: E34 525iA 1989

          Comment

          • TheRipper
            Bimmer Enthusiast
            • May 2012
            • 5022
            • Paimio

            #6
            Tähän asti pääsin nyt...

            Hieman hömelösti rakennettu tämä systeemi on kun tuota päälirautaa ei saa pois kun se on noista ympyröidyistä aluesta niitattu "runkoon" kiinni joten ei oiken järkevästi pääse käsiksi tuonne...

            Flekti pois seuraavaksi?
            Attached Files
            F10 523iA 2010

            Ex: E39 528iA 1997
            Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
            Ex: E65 745iA 2003
            Ex: E46 318i 1998
            Ex: E34 525iA 1989

            Comment

            • Muurahainen
              BTCF Member
              • Dec 2006
              • 9194
              • Nurmijärvi

              #7
              Originally posted by TheRipper View Post
              Tähän asti pääsin nyt...

              Hieman hömelösti rakennettu tämä systeemi on kun tuota päälirautaa ei saa pois kun se on noista ympyröidyistä aluesta niitattu "runkoon" kiinni joten ei oiken järkevästi pääse käsiksi tuonne...

              Flekti pois seuraavaksi?
              Mitäs sitä nyt ollaan tekemässä? Moottorin puolelta lähtee jäähdytin?

              Ja 100m on nyt ihan sama vaikka sen verran vetäisi.
              Ei tuolla matkalla saa edes vauhtia.

              Comment

              • kalevik
                BTCF Member
                • Apr 2009
                • 957
                • Salo

                #8
                E61 525i, Suzuki VS1400
                Exät: Jaana, Susanna, Maija

                Comment

                • TheRipper
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2012
                  • 5022
                  • Paimio

                  #9
                  No niin nyt on vika paljastettu!

                  Ylempi putki halki ympyröidystä kohtaa. Sieltä valuu solkenaan öljyä.

                  Voisiko tuon putken vain pistää poikki ja korvata vaurioituneen paikan letkulla? Useammalla klemmarilla kiinni jotain hydrauliletkua? Minkäs verran tässä kierrossa on painetta toimisiko tuollainen ratkaisu?


                  Niin ja siis Muurahainen ei jäähdytintä oltu purkamassa vaan vaihteistoöljynlauhdutinta. Mitens sen muuten saa erilleen tuosta muusta paketista korjausta varten?


                  EDIT:
                  Öljytilavuushan näissä n. 9l muistaakseni että 10l pänikällä ainakin pitäisi pärjätä. Laitoin sellaisen tulemaan saksanmaalta sopivaan 38€ hintaan sis toimitus.

                  Kiitokset linkista Kalevik!

                  Eiköhän tuo tuosta huomenna irti lähde, nyt tuli pimeys vastaan.
                  Attached Files
                  Last edited by TheRipper; 18-11-2015, 16:47.
                  F10 523iA 2010

                  Ex: E39 528iA 1997
                  Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                  Ex: E65 745iA 2003
                  Ex: E46 318i 1998
                  Ex: E34 525iA 1989

                  Comment

                  • Havis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1838
                    • Kotona/Poissa

                    #10
                    Originally posted by TheRipper View Post
                    Niin ja siis Muurahainen ei jäähdytintä oltu purkamassa vaan vaihteistoöljynlauhdutinta.
                    Kyllä sinä vaan jäähdytintä olet ropaamassa Et ehkä jäähdytysnesteen jäähdytintä, mutta öljynjäähdytintä kuitenkin.

                    Täsmennys käytettyihin termeihin:

                    Vaihteiston öljy ei kierrä minkään lauhduttimen kautta, kyllä se on ihan jäähdytin. (lauhdutin on "vähän" eri asia kuin jäähdytin vaikka lähes samannäköisiltä näyttävätkin). Ainoa laite joka tarttee lauhdutinta on ilmastointi. Vielä en sellaseen autoon ole törmänny jossa vaihteistoöljyt höyrystyis ja vaatisivat lauhdutinta

                    Lauhdutin: sisällä kiertävän aineen olomuoto muuttuu, hyöry jäähdytetään nesteeksi
                    Jäähdytin: sisällä kiertävä aine ei muuta olomuotoaan, vain lämpötila muuttuu.
                    Last edited by Havis; 18-11-2015, 17:13.
                    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                    E60 523iA -08

                    Comment

                    • TheRipper
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2012
                      • 5022
                      • Paimio

                      #11
                      Kappasvain! Taidat olla oikeassa vaikka öljyn lauhduttimista usein puhutaankin.

                      Mutta tämä nyt ei itse ongelmaan kyllä liity.


                      Eli kysymys oli vielä voiko tuon putken vain katkaista ja korvata letkulla vai kaivaako kuopan itselleen?
                      F10 523iA 2010

                      Ex: E39 528iA 1997
                      Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                      Ex: E65 745iA 2003
                      Ex: E46 318i 1998
                      Ex: E34 525iA 1989

                      Comment

                      • Havis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1838
                        • Kotona/Poissa

                        #12
                        Originally posted by TheRipper View Post
                        Kappasvain! Taidat olla oikeassa vaikka öljyn lauhduttimista usein puhutaankin.

                        Mutta tämä nyt ei itse ongelmaan kyllä liity.


                        Eli kysymys oli vielä voiko tuon putken vain katkaista ja korvata letkulla vai kaivaako kuopan itselleen?
                        Jos uutta letkua ei heti saa ni vois kai sitä kokeilla fiksata tilapäisesti kuvailemallasi tavalla, laittamalla vähän paksumpi tukeva letku tiukasti katkoksen päälle parilla lemmarilla. Luulis ainakin, jotta autolla pääsis liikkumaan omin voimin. Letku sais olla saman tyyppistä kuin alkuperäinenkin, nii paremmin kestää öljyä ja mahdollisen paineen.

                        Mutta tämä ihan mallikko veikkaus, omakohtaista kokemusta korjauksesta ei ole.

                        Tietty pitäis tarkistaa öljyn määrä ennenkuin ajelee pitkiä matkoja.
                        Last edited by Havis; 18-11-2015, 17:26.
                        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                        E60 523iA -08

                        Comment

                        • TheRipper
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2012
                          • 5022
                          • Paimio

                          #13
                          Originally posted by Havis View Post
                          Jos uutta letkua ei heti saa ni vois kai sitä kokeilla fiksata tilapäisesti kuvailemallasi tavalla, laittamalla vähän paksumpi tukeva letku tiukasti katkoksen päälle parilla lemmarilla. Luulis ainakin, jotta autolla pääsis liikkumaan omin voimin. Letku sais olla saman tyyppistä kuin alkuperäinenkin, nii paremmin kestää öljyä ja mahdollisen paineen.

                          Mutta tämä ihan mallikko veikkaus, omakohtaista kokemusta korjauksesta ei ole.

                          Tietty pitäis tarkistaa öljyn määrä ennenkuin ajelee pitkiä matkoja.
                          Hydrauliletkun pitäisi ainakin kestää 10barin paine ja eihän nyt vaihteiston kierrossa sellaista voi olla. Mutta liitokset kait ongelmaksi muodustuu...mutta molempiin päihin jos kaksi klemmaria laittaa niin luulisi pysyvän.

                          Putkileikurilla vain haljennut kohta pois (ei tulisi riisteitäkään) ja letkun pätkä tilalle? Tosin jos on muutenkin hapertunutta tuo putki niin sitten taitaa olla parempi hommata koko jäähdytin uusi ettei heti uudestaan käy sama...

                          Öljypönikkä on jo tilattu. Harmi sinällään koska näillä pihalle tulleilla ei ollut ajettu vielä 10tkm...
                          F10 523iA 2010

                          Ex: E39 528iA 1997
                          Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                          Ex: E65 745iA 2003
                          Ex: E46 318i 1998
                          Ex: E34 525iA 1989

                          Comment

                          • Heguli 31
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 10056
                            • KVLA

                            #14
                            Originally posted by Havis View Post
                            Kyllä sinä vaan jäähdytintä olet ropaamassa Et ehkä jäähdytysnesteen jäähdytintä, mutta öljynjäähdytintä kuitenkin.

                            Täsmennys käytettyihin termeihin:

                            Vaihteiston öljy ei kierrä minkään lauhduttimen kautta, kyllä se on ihan jäähdytin. (lauhdutin on "vähän" eri asia kuin jäähdytin vaikka lähes samannäköisiltä näyttävätkin). Ainoa laite joka tarttee lauhdutinta on ilmastointi. Vielä en sellaseen autoon ole törmänny jossa vaihteistoöljyt höyrystyis ja vaatisivat lauhdutinta

                            Lauhdutin: sisällä kiertävän aineen olomuoto muuttuu, hyöry jäähdytetään nesteeksi
                            Jäähdytin: sisällä kiertävä aine ei muuta olomuotoaan, vain lämpötila muuttuu.
                            Ja lisää OT:a.Kaikki varmasti tietää,että kyseessä on öljyn jäähdytin.Siitä vaan on käytetty myös öljynlauhdutin nimitystä iät ja ajat.Jopa eräät autojen ja koneiden valmistajat kertovat sivustoillaan niissä olevista öljynlauhduttimista.Ja noita erillaisia öljynlauhduttimia on myynnissä jos missäkin firmassa (nettiä vaan rohkeati selaamaan).Ne näyttää pitkälti öljynjäähdyttimille (=sama laite).

                            Laitappa vaikka kuukkeliin hakuun "öljynlauhdutin",niin voit yllättyä...

                            PS.Tiedän että sohaisin taas muurahaispesään,enkä ala tästä enempää vääntämään.
                            Last edited by Heguli 31; 18-11-2015, 22:20.

                            Comment

                            • Heguli 31
                              BTCF Member
                              • Oct 2004
                              • 10056
                              • KVLA

                              #15
                              Originally posted by TheRipper View Post
                              Putkileikurilla vain haljennut kohta pois (ei tulisi riisteitäkään) ja letkun pätkä tilalle? Tosin jos on muutenkin hapertunutta tuo putki niin sitten taitaa olla parempi hommata koko jäähdytin uusi ettei heti uudestaan käy sama...

                              Öljypönikkä on jo tilattu. Harmi sinällään koska näillä pihalle tulleilla ei ollut ajettu vielä 10tkm...
                              Ja sitten ihan asiaakin.Saisiko väliin esim "löiätystä" kupariputkesta helmiliitoksilla korjauspalaa.Onko vanha putki enää niin kovaa ehjästä kohtaa,että kestäisi puserrus liittimen käyttöä?
                              Last edited by Heguli 31; 18-11-2015, 19:59.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎