Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 M5 kiertokangen laakerit, osalistaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lj123
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2015
    • 1215
    • Lohja

    E39 M5 kiertokangen laakerit, osalistaa

    Olen tuota hakua yrittänyt käyttää, mutta en löydä listaa tarvittavista osista. Mielestäni olen sellaiseen kuitenkin täällä joskus törmännyt.

    Eli tietääkö/löytääkö joku tuollaista listaa, kun tarkoitus olisi tässä talven/kevään/kesän aikana osia hankkia remonttia varten.
    E39 M5 -99
    F11 530d Xdrive -14
  • ea_M5
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2013
    • 205
    • Finland - Espoo/Turku

    #2
    ------------------------------
    Rod Bearing Replacement
    ------------------------------
    11131407532 x 1 (Steel Gasket -> Oil Pan Bottom)
    11137831014 x 1 (Steel Gasket Upper Oil Pan)
    11431707164 x 2 (Upper Oil Pan -> Thick dipstick O-ring)
    11137830114 x 2 (Upper Oil Pan -> Scavending Solenoid O-ring)
    11137830113 x 2 (Upper Oil Pan -> Scavending Solenoid O-ring)
    11137830112 x 2 (Upper Oil Pan -> Scavending Solenoid O-ring)
    11441406693 x 2 (Upper Oil Pan -> Scavending Solenoid O-ring)
    11421741129 x 1 (Oil Pump with Drive -> O-ring)
    11421406872 x 1 (Oil Pump with Drive -> O-ring)
    11131406864 x 1 (Oil Pump with Drive -> Oil Pipe)
    11421713597 x 1 (Oil Pump with Drive -> Oil Pipe o-ring)
    11421407015 x 1 (Upper Oil Pan -> O-ring)
    11411304178 x 1 (Upper Oil Pan -> O-ring)
    07119963151 x 1 (Copper Gasket Ring Oil Drain Plug)
    11241407493 x 8 (Rod Bearing Shell 49,00mm BLUE)
    11241407492 x 8 (Rod Bearing Shell 49,00mm RED)
    11241405890 x 16 (Rod Bolt M10 x 1.25 - 5Nm -> 20Nm -> 65deg angle - E12 female/reverse torx socket)
    07119932842 x 1 (Circlip)
    07119963201 x 4 (Gasket Ring)
    07119963129 x 5 (Gasket ring)
    31121092167 x 2 (Hex bolt)
    31121093462 x 2 (Hex bolt)
    31121092165 x 2 (Hex bolt)
    33306760349 x 2 (Nut)
    33326760668 x 2 (Nut)
    33306760587 x 2 (Nut)
    07119905032 x 2 (Nut - OLD NUMBER 32201092453)
    32201142083 x 1 (Inner Hex Bolt)
    07129964672 x 1 (Self-locking Hex Nut)
    32201092452 x 1 (Pitman Arm Bushing Collar Screw)
    07119963200 x 2 (Gasket Ring)
    11411407056 x 1 (Chain Tensioner - Oil Pump)
    07119905695 x 1 (Circlip for Oil Pump Chain tensioner)

    Cheap optional additions:
    07119913115 x 20 (Hex Bolt)
    11421702917 x 4 (O-ring - Scavending pipes in the upper oil pan)
    11411407056 x 1 (Oil Pump Chain Tensioner)
    07119901601 x 4 (Hex Bolt Oil Pump Cover)
    11417549652 x 1 (Hex Nut - 47Nm nut in the oil pumps sprocket)
    07119901600 x 3 (Hex Nut - Nuts in the plate behind oil pump sprocket)

    Not cheap but recommend:
    22111092895 x 1 (Left Engine Mount)
    22111092896 x 1 (Right Engine Mount)

    And two part numbers changed:
    07119932842 new number 07119905695
    32201092453 new number 07119905032

    ------------------------------------------------------
    Rod Bearing Break-in Period
    ------------------------------------------------------
    Replace the oil&filter after 200 kilometers
    Up to 1,200 miles (2,000 km):
    Drive at varying engine speeds and
    road speeds, but do not exceed
    5,500 RPM or 105 mph (170 km/h)
    during this period.
    ------------------------------------------------------


    Kyseinen remontti etuhaarukan pudotuksineen tarjoaa hyvän mahdollisuuden keskiraidentangon ja sen molempien päätykappaleiden uusimiseen. Myös ns. "pitman arm"-pusla 32211136452 menee samalla ja on halpa. Näiden jälkeen tajuaa millainen ohjaustuntuma tässä autossa kuuluu oikeasti olla.
    Last edited by ea_M5; 09-12-2015, 16:54.
    2001 Le Mans Blue ///M5
    Black/Blue sport interior
    Titanium Trim
    Supersprint X-pipe

    Comment

    • lj123
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2015
      • 1215
      • Lohja

      #3
      Kiitos listasta ja .vinkistä noiden puskien osalta

      Aika monta mutteria ja pulttia näyttää olevan
      E39 M5 -99
      F11 530d Xdrive -14

      Comment

      • Tojopa
        BTCF Member
        • Mar 2004
        • 1592
        • Kuopio

        #4
        Paljonkos tuollainen osakasa noin suunnilleen maksaa?

        Comment

        • ea_M5
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2013
          • 205
          • Finland - Espoo/Turku

          #5
          Noin 800 euroa kun lasketaan mukaan 9 litraa TWS:ää + OEM öljyfiltteri 11427510717.

          Raidetangot ja moottorin kannatinpuslat tuovat tähän vielä satasia lisää.
          2001 Le Mans Blue ///M5
          Black/Blue sport interior
          Titanium Trim
          Supersprint X-pipe

          Comment

          • lj123
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2015
            • 1215
            • Lohja

            #6
            Olisiko suosituksia mistä noita kannattaa tilata?
            E39 M5 -99
            F11 530d Xdrive -14

            Comment

            • Purni
              BTCF Member
              • May 2007
              • 915
              • Vantaa

              #7
              Mihis sä sen 9 litraa tws:sää meinasit tunkea? 6.5l öljynvaihdon yhteydessä eli varmaan max 7l menee laakerirempan yhteydessä. 8-9litraa menee kun tekee täydellisen koneremontin.

              Originally posted by ea_M5 View Post
              Noin 800 euroa kun lasketaan mukaan 9 litraa TWS:ää + OEM öljyfiltteri 11427510717.

              Raidetangot ja moottorin kannatinpuslat tuovat tähän vielä satasia lisää.
              Kesämiina: E39 M5 S/C
              Talvimiina: E70 X5 530sd

              Comment

              • ea_M5
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2013
                • 205
                • Finland - Espoo/Turku

                #8
                Tuota... Eikös ylemmän öljypohjan kiihtyvyyssolenoidit ja niiden takana olevat lohkon käytävät valu tyhjäksi. Sieltä tuli ainakin 0.5l oman jakopäärempan yhteydessä. Ehkä enemmänkin:think Lattia aivan sotkussa

                Lisäksi ylemmän öljypohjan altaassa on myös desikaupalla öljyä joka ei normaalin vaihdon yhteydessä vaihdu. Öljynvaihto tikun ylärajalle vie mulla ainakin 6.9 litraa kun valutan vanhat pois kuumana öljyfiltteri poistettuna. Tuon 9 litraa varmistaa sen että jää yks purkki myöhempään mahdolliseen lisäystarpeeseen.

                Ei sitä tietenkään suoraan koneeseen kannata kaataa vaan alkaa ajoissa seuraamaan tikkua ja edetä sen mukaan
                Last edited by ea_M5; 10-12-2015, 19:41.
                2001 Le Mans Blue ///M5
                Black/Blue sport interior
                Titanium Trim
                Supersprint X-pipe

                Comment

                • lj123
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2015
                  • 1215
                  • Lohja

                  #9
                  Ihan vain yleisenä ihmettelynä kun en asiasta mitään tiedä, niin miksi pitäisi vaihtaa noin suuri määrä pultteja sekä o-renkaita kiertokangen laakereiden vaihdon yhteydessä?
                  E39 M5 -99
                  F11 530d Xdrive -14

                  Comment

                  • ea_M5
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2013
                    • 205
                    • Finland - Espoo/Turku

                    #10
                    Lista perustuu Raikun ja muiden S62-gurujen M5Boardilla vuosien varrella julkaisemiin suosituksiin kyseisen remontin suhteen. Monet o-renkaat vaurioituvat helposti irroituksessa ja TIS yksinkertaisesti suositelee vaihtamista. Sen verran ehdin Raikun kanssa asioida että tiedän hänen edustavan "kerralla ja oikein"-tyyppistä lähestymistapaa ///M-autojen suhteen.

                    Jos osalistan käy esim. RealOEM:n räjähdyskuvista läpi niin huomaa melkein kaikkien o-renkaiden olevan tavalla tai toisella liitoksissa oljypumpuun tai sen imupuolen öljysolenoideihin. Ei 150...250tkm koneessa olleita o-renkaita kannata asentaa takaisin ja riskeerata öljyvuotoa.

                    Kun tuosta peruslistasta luo ostoskorin missä tahassa BMW-nettikaupassa niin huomaa jo alla listattujen osien muodostavan yli 80% kokonaishinnasta:

                    11131407532 x 1 (Steel Gasket -> Oil Pan Bottom)
                    11137831014 x 1 (Steel Gasket Upper Oil Pan)
                    11241407493 x 8 (Rod Bearing Shell 49,00mm BLUE)
                    11241407492 x 8 (Rod Bearing Shell 49,00mm RED)
                    11241405890 x 16 (Rod Bolt)
                    11411407056 x 1 (Chain Tensioner - Oil Pump)
                    07119905695 x 1 (Circlip for Oil Pump Chain tensioner)
                    11131406864 x 1 (Oil Pipe - Vanha käytännössä vaurioituu irroitettaessa)

                    Öljykiertoon liittyvät o-renkaat tekevät noin 5% lisää ja jäljellä olevasta osuudesta melkein kaikki on etuhaarukkaan liittyviä pultteja ja muttereita joiden vaihtoa ilmeisesti TIS suosittelee.

                    Eli lyhyesti sanottuna pikkuosien karsinnalla saavutettava säästö on hyvin pieni mahdolliset ongelmat ja riskit huomioiden


                    ------------------
                    RealOEM Search:

                    ------------------
                    2001 Le Mans Blue ///M5
                    Black/Blue sport interior
                    Titanium Trim
                    Supersprint X-pipe

                    Comment

                    • lj123
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2015
                      • 1215
                      • Lohja

                      #11
                      Hyvä selitys, kiitos!
                      E39 M5 -99
                      F11 530d Xdrive -14

                      Comment

                      • lj123
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2015
                        • 1215
                        • Lohja

                        #12
                        N. 750 oli hinta tuon listan mukaan Pielmeieriltä kun pyysin tarjousta.

                        Mukana ei ollut kuitenkaan noita moottorin kannatinosia.

                        Osaako joku vielä sanoa mikä on osanumero tai englanninkielinen nimi keskiraidentangolle ja niille päätykappaleille?
                        E39 M5 -99
                        F11 530d Xdrive -14

                        Comment

                        • ea_M5
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2013
                          • 205
                          • Finland - Espoo/Turku

                          #13
                          Tuolta räjäytyskuvat (RealOEM):


                          "Steering" -> "Steering Linkage Turnbuckles - Steering Lever"

                          Jos pitää osanumeron perusteella hakea tietty räjäytyskuva niin sitten:


                          ECS Tuningin kautta löytää yleensä jopa kuvat osista:
                          2001 Le Mans Blue ///M5
                          Black/Blue sport interior
                          Titanium Trim
                          Supersprint X-pipe

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎