E39 540iA Nesteet ja öljyt sekaisin? *vika löydetty*

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Maglite
    Newbiemmer
    • Apr 2005
    • 7

    #1

    E39 540iA Nesteet ja öljyt sekaisin? *vika löydetty*

    Morjens vaan kaikille.
    Pari vuotta on tullut tätä foorumia luettua, mutta tähän asti on riittänyt pelkkä juttujen lueskelu, kun ongelmia, joihin ei ole täältä jo muiden jutuista löytynyt ratkaisua, ei ole esiintynyt. Mutta tähän en enää löytänyt mitään suoraa ratkaisua, joten piti rekisteröityä ja nyt pyydänkin apuanne, arvon foorumilaiset.

    Elikkä ensin vähän perusfaktoja. Auto on -97 vuosimallia ja ajettu 110tkm. Autolla on ollut yksi omistaja ennen minua ja kilometrit pitävät erittäin todennäköisesti paikkansa. Auto on pelannut tähän asti hyvin, mutta nyt sitten alkoi tapahtua.
    Ajaessa ajotietokone ilmoitti vähäisestä jäähdytinnesteen määrästä. Avasin sitten jäähdyttimen korkin ja kas, nestepinta oli juuri ja juuri nähtävissä. Tätä ennen en ole ko. korkkia koskaan edes avannut. Lisäsin pari litraa nestettä ja kului pari päivää ja mittariin tuli noin 100km lisää. Ajotietokone ei ilmoitellut mitään, mutta korkista taas kurkistellessa nestepinta oli reilusti laskenut. Lisäsin pari litraa nestettä ja ihmettelin moista. Kului päivä ja kesken kaupunkiajon syttyi punainen öljykannu(ilman sitä alaviivaa) ja aloin etsiskellä pysähdyspaikkaa. Minuutti tästä ajotietokone kertoi, että "Pysäytä, öljynpaine alhainen". Pistin auton parkkiin ja sammutin koneen. Tarkistin öljytikusta öljyt, öljyt eivät olleet edes minimirajalla eli öljyä oli ihan riittävästi. Kävin kuitenkin ostamassa huoltoasemalta öljykannun ja kaatelin muutaman desin lisää öljyä. Eikun kone käyntiin, varoitusteksti sammui mutta öljykannu jäi palamaan. Sammutin koneen ja käynnistin uudelleen. Öljykannun kuvake sammui....syttyäkseen kohta taas uudestaan... sammui... syttyi.... sammui...jne. Välillä öljykannun kuva paloi kirkkaana, välillä juuri ja juuri havaittavana, vaikka oli jo pimeää. Check Control ilmoitti kaiken olevan ok, joten ajelin rauhallisesti muutaman kilometrin kotia. Tänään sitten pistin auton käyntiin eikä sitä kuvaketta enää ilmestynyt, sen kummemmin en ole autolla uskaltanut vielä ajella. Olisin vienyt rotiskon huoltoon, mutta en saanut aikaa kuin viikon päähän.

    Summa summarum, kansipahvihan koneesta olisi voinut mennä, mutta kun savua ei putkesta tule, ei valkoista eikä mustaa. Öljyt näyttivät ihan normaaleilta. Siis mikä hemmetti autossa voisi olla hätänä, jäähdytinnestettä häviää ja reilusti, mutta vuotoa en ole missään kohti havainnut?
    Autolla olisi kohta edessä Inspection 1, jossa vaihdetaan muun muassa tulpat.
    Minkälaisia vinkkejä, neuvoja, kysymyksiä teillä on tarjota?
    Last edited by Maglite; 21-05-2005, 15:25.
  • Rahu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 6465
    • Tuusula

    #2
    Vuotohan siellä jossain päin pitää olla jos ei putkesta höyryä nouse, veikkaisin että paisuntasäiliön alaosasta vuotaa mistä se yleensä halkeaa, sinne kun ei ihan helposti näe.
    BMW Service
    P.o4oo925441
    [email protected]
    Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
    Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

    Comment

    • hannuk
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2002
      • 2136
      • Capital

      #3
      Originally posted by Rahu
      Vuotohan siellä jossain päin pitää olla jos ei putkesta höyryä nouse, veikkaisin että paisuntasäiliön alaosasta vuotaa mistä se yleensä halkeaa, sinne kun ei ihan helposti näe.
      Niin tai syylärin ylävesiletkun juuresta. Syylärihän noissa poksahtaa usein n. 130-140tkm paikkeilla eli vesivuoto voi sieltä.

      Tuohon öljynpaineeseen ei nyt tule juuri mitään varsinaista tyyppivikaa mieleen eli voi olla liian vähäisestä öljystä johtunut.
      - BMW x5 f15 m50d "navetta"
      - Porsche Cayenne S
      - Range Rover Sport 3.6TDV8 HSE
      - plus pari muuta

      Comment

      • oldfart
        Newbiemmer
        • Nov 2004
        • 6
        • Raisio

        #4
        Vaikuttaa varsin mysteeriseltä tuo jäähdytysnesteen häviäminen. Noilla litramäärillä kansirikon pitäisi kyllä näkyä vankkana höyrypilvenä pakoputkesta tai sitten öljyn pitäisi olla kellertävää töhnää. Mikäli kumpaakaan ei ole havaittavissa, kuten kerroit niin vuotokohtaa kannataa hakea sieltä missä neste kiertää, eli letkuista ja lämppäristä ym.

        Mitä tulee öljynpainevalon vilkkumiseen, niin oletko seurannut eri foorumeilta Bemarin kasikoneen ongelmaa, eli öljypumpun pulttien löystymistä? Tuo kertomasi öljynpainevalon vilkkuminen saattaisi sopia ko. vikaan.

        Comment

        • Lokke
          Newbiemmer
          • Oct 2004
          • 14
          • Lohja

          #5
          Ex-E39 mulla oli sama vika että nestettä hävis noin litra per viikko. No kolmisen viikkoa nuohosin konehuonetta etsien vuotoa ja ei mitään löytynyt. Eipäsiinä auttanut muutakuin auto viedä korjaamolle ja löytyihän se vuoto oli kaksi kannenpulttia napsahtanut poikki ja nesteet hävis sitäkautta maailmantuuliin. Selityshän oli että kun moottori jäähtyy, nesteet pääsee sylinteriin ja rööristä ulos. Ootko huomannu lähteekö kylmäkäynnistyksessä kaikki sylinterit peliin? Mulla oli aamuisin vähän aikaa pientä röpötystä ennenkuin kaikki pytyt lähti leikkiin mukaan. Että näinkin nesteet voi hävitä.
          E39 520i -00
          ex E39 523ia -97

          Comment

          • Maglite
            Newbiemmer
            • Apr 2005
            • 7

            #6
            Kävin ajelemassa autolla parinkymmenen kilometrin lenkin, vaihtelevilla kierroksilla, tuollaista 60-80km/h vauhtia. Aluksi kaikki vaikutti normaalilta, mutta noin 10km ajon jälkeen alkoi ajotietokone varoitella vähistä jäähdyttimen nesteistä. Ok, jatkoin ajoa. Lähiössä ryömiessä punainen öljykannu syttyi palamaan pariksi sekunniksi, mutta sammui sitten. Eikä syttynyt uudelleen eikä ajotietokone sanonut mitään. Enkä saanut sitä enää uudelleen palamaan, vaikka kiihdyttelin ja jarruttelin ihan tarkoituksella.
            Minuutti ennen tuon kannun syttymistä seisoskelin liikennevaloissa ja huomasin saman ilmiön, minkä havaitsin jo aiemmin juuri ennen kannukuvakkeen syttymistä--->vaihde päällä tyhjäkäynti valoissa noin 400r/min!! Eli aivan liian vähän, normaalisti ne ovat noin 600r/min. Alkumatkasta kierrokset olivat liikennevaloissa normaalit. Mikäs tuon voisi aiheuttaa? Liian vähän öljyä laatikossa?
            Sitten auto pihaan ja tällä kertaa annoin auton käydä kuivalla asvalttipihamaalla 15min ja välillä aina vähän kaasuttelin ja löytyihän se vuoto, pihamaalle valui pienen pieni lätäkkö. Eli onneksi nesteet tulevat pihalle eivätkä katoa koneen sisuksiin! Huomenna pitää yrittää saada auto nosturille ja vuotokohdan tarkempi paikannus voi alkaa.

            Tuli vielä mieleen, että samana päivänä, kun tuo öljykannu alkoi kummittelemaan, suoritin moottoritilan pesun. Tosin pelkästään harjan ja puutarhaletkun suosiollisella avustuksella eli painepesuria en käyttänyt. Voisiko jonnekin arkaan paikkaan mennyt kosteus aiheuttaa tuon öljyistä varoittelun?
            Niin ja kuin kaiken tähän astisen viattomuuden päätepisteeksi lukituksen kauko-ohjaimesta lopahti paristot.

            Comment

            • Maglite
              Newbiemmer
              • Apr 2005
              • 7

              #7
              Originally posted by oldfart
              ...
              Mitä tulee öljynpainevalon vilkkumiseen, niin oletko seurannut eri foorumeilta Bemarin kasikoneen ongelmaa, eli öljypumpun pulttien löystymistä? Tuo kertomasi öljynpainevalon vilkkuminen saattaisi sopia ko. vikaan.
              Tuollaisesta en ole kuullutkaan, pitääpä tarkistaa/tarkistuttaa tuokin.


              Originally posted by Lokke
              ...Ootko huomannu lähteekö kylmäkäynnistyksessä kaikki sylinterit peliin? Mulla oli aamuisin vähän aikaa pientä röpötystä ennenkuin kaikki pytyt lähti leikkiin mukaan. Että näinkin nesteet voi hävitä.
              Kovin kylmästä en ole tuota koskaan käynnistänyt, mutta tuollaisesta parin asteen pakkasesta käynnistettäessä kone hyrähtää kerralla käyntiin kaikillä pytyillä.

              Comment

              • S.P.R
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2003
                • 1009
                • Oulu area

                #8
                pultit?

                Originally Posted by oldfart
                ...
                Mitä tulee öljynpainevalon vilkkumiseen, niin oletko seurannut eri foorumeilta Bemarin kasikoneen ongelmaa, eli öljypumpun pulttien löystymistä? Tuo kertomasi öljynpainevalon vilkkuminen saattaisi sopia ko. vikaan.

                Tuollaisesta en ole kuullutkaan, pitääpä tarkistaa/tarkistuttaa tuokin.
                Jotenkin olen itseni antanut ymmärtää, että tuota öljypumppun pultti ongelmaa ei olisi enää 4.4 ja 3.5 M62 koneissa...?

                Kannattaa ehkä tsekata silti...

                Comment

                • Marduk
                  Bimmer Rookie
                  • May 2003
                  • 129
                  • -

                  #9
                  Jaahas kuulostaa yllävän tutulta. Elikäs vaihda syyläri ja vesipumppu. Syy miksi syylärisi on alkanut vuotamaan on se kun vesipumppu on rikki ja se alkaa keräämään painetta syyläriin ja sitten hajoaa paineesta. Mulla laitettiin noi viime viikolla ja heti sen jälkeen alkoi valittamaan että öljynpaine liian korkea pysätytä auto. No ei kun takas huoltoon ja ne vaihto sen anturin sinne ja alkoi toimimaan.

                  Syyläri makso 430 ja vespumppu 135 paisuntasäilöt, o-renkaat. yms koko hoito maksoi 950€ paikallisessa BMW liikkessä.

                  No nyt sitten kävin sillä hivenen pitemmän reissun ja tuli uusia vikoja. Kun jarruttaa niin auto alkaa täriseen kuin mielipuoli tätä ei tapahdu aina tosin, Jarrutuksen jälkeen auto saataa jatkaa vapinaa aika pirun kauan tuntuu, että lähtee paikat suusta. Ei perkele alkaa usko loppumaan tuohon kiesiin.

                  Sanokaahan nyt kaikki tyyppiviat mitä tässä on vielä odotettavissa autohan on 540ia v.96 aj.150.000 tkm

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Originally posted by Marduk
                    Sanokaahan nyt kaikki tyyppiviat mitä tässä on vielä odotettavissa autohan on 540ia v.96 aj.150.000 tkm
                    Tuolla sivulla vähän alempana on hyvä (ja melkoisen pitkä) lista:
                    A site related to the BMW E39 540i 6-Speed. Provides info regarding modifications, a


                    Ilmeisesti 9/98 jälkeen tehdyissä ei ole kaikkia noita ongelmia...
                    E39 528iA

                    Comment

                    • Kump
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2005
                      • 83

                      #11
                      Jarrumäntä

                      Originally posted by Marduk
                      Jaahas kuulostaa yllävän tutulta. Elikäs vaihda syyläri ja vesipumppu. Syy miksi syylärisi on alkanut vuotamaan on se kun vesipumppu on rikki ja se alkaa keräämään painetta syyläriin ja sitten hajoaa paineesta. Mulla laitettiin noi viime viikolla ja heti sen jälkeen alkoi valittamaan että öljynpaine liian korkea pysätytä auto. No ei kun takas huoltoon ja ne vaihto sen anturin sinne ja alkoi toimimaan.

                      Syyläri makso 430 ja vespumppu 135 paisuntasäilöt, o-renkaat. yms koko hoito maksoi 950€ paikallisessa BMW liikkessä.

                      No nyt sitten kävin sillä hivenen pitemmän reissun ja tuli uusia vikoja. Kun jarruttaa niin auto alkaa täriseen kuin mielipuoli tätä ei tapahdu aina tosin, Jarrutuksen jälkeen auto saataa jatkaa vapinaa aika pirun kauan tuntuu, että lähtee paikat suusta. Ei perkele alkaa usko loppumaan tuohon kiesiin.

                      Sanokaahan nyt kaikki tyyppiviat mitä tässä on vielä odotettavissa autohan on 540ia v.96 aj.150.000 tkm
                      Jarrumäntä siellä varmaan jommalla kummalla puolella jumittaa kun on liikaa töhnää päässy väliin,nosta pyörä ilmaan ja kokeile pyöriikö.Korjaus on halpaa,uudet kumitiivisteet vaan.

                      Comment

                      • Kump
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2005
                        • 83

                        #12
                        Originally posted by Maglite
                        Kävin ajelemassa autolla parinkymmenen kilometrin lenkin, vaihtelevilla kierroksilla, tuollaista 60-80km/h vauhtia. Aluksi kaikki vaikutti normaalilta, mutta noin 10km ajon jälkeen alkoi ajotietokone varoitella vähistä jäähdyttimen nesteistä. Ok, jatkoin ajoa. Lähiössä ryömiessä punainen öljykannu syttyi palamaan pariksi sekunniksi, mutta sammui sitten. Eikä syttynyt uudelleen eikä ajotietokone sanonut mitään. Enkä saanut sitä enää uudelleen palamaan, vaikka kiihdyttelin ja jarruttelin ihan tarkoituksella.
                        Minuutti ennen tuon kannun syttymistä seisoskelin liikennevaloissa ja huomasin saman ilmiön, minkä havaitsin jo aiemmin juuri ennen kannukuvakkeen syttymistä--->vaihde päällä tyhjäkäynti valoissa noin 400r/min!! Eli aivan liian vähän, normaalisti ne ovat noin 600r/min. Alkumatkasta kierrokset olivat liikennevaloissa normaalit. Mikäs tuon voisi aiheuttaa? Liian vähän öljyä laatikossa?
                        Sitten auto pihaan ja tällä kertaa annoin auton käydä kuivalla asvalttipihamaalla 15min ja välillä aina vähän kaasuttelin ja löytyihän se vuoto, pihamaalle valui pienen pieni lätäkkö. Eli onneksi nesteet tulevat pihalle eivätkä katoa koneen sisuksiin! Huomenna pitää yrittää saada auto nosturille ja vuotokohdan tarkempi paikannus voi alkaa.

                        Tuli vielä mieleen, että samana päivänä, kun tuo öljykannu alkoi kummittelemaan, suoritin moottoritilan pesun. Tosin pelkästään harjan ja puutarhaletkun suosiollisella avustuksella eli painepesuria en käyttänyt. Voisiko jonnekin arkaan paikkaan mennyt kosteus aiheuttaa tuon öljyistä varoittelun?
                        Niin ja kuin kaiken tähän astisen viattomuuden päätepisteeksi lukituksen kauko-ohjaimesta lopahti paristot.
                        Kannattaa ottaa öljyvalon syttyminen aina tosissaan vaikka mootoripesun jälkeen saattakin olla pelkkä kosketus häiriö.Ainakin aiemmissa 4 ja 3 litran v8 mootoreissa öljypumpun pultit irtoavat hiljalleen ja tippuvat oljypohjaan,kun pumppu irtoaa ja öljyvalo syttyy niin moottori menee aikas nopeesti romuttamo kuntoon.Todella paljon on näitä vaivoja eri foorumeissa käsitelty,BMW ei myönnä mitään vikaa olevan olemassakaan.

                        Kump

                        Comment

                        • Parras
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2004
                          • 65

                          #13
                          E34 540 mallissa öljypumpun kiinnitysmutterit tosiaankin irtoavat. Omakohtaista kokemusta.
                          E39 540 odotellaan vastaavaa.

                          Comment

                          • Maglite
                            Newbiemmer
                            • Apr 2005
                            • 7

                            #14
                            Eipä ole asia paljon edennyt, kun huoltomiehet sairastuvat ja ajat vain siirtyvät. Auto seisoo pihalla. Sen verran ehdin autoa tutkia, että nestettä valuu aika tarkalleen puolivälistä autoa. Tosin nuo pohjamuovit sitä varmaan ohjailevat, eli oikea vuotokohta voi olla missä vain.

                            Marduk: Nousiko autossasi lämmöt?
                            Minulla kun ei lämmöt ole nousseet tippaakaan. Ja pari reissua olen autolla ajanutkin, öljykannu ei enää ole syttynyt, mutta jäähdytysnestettä menee noin litra/10km. Olen kaatanut säiliöön enää pelkkää vettä, sillä ei kait ole niin väliä?

                            Niin ja tuota vesipumpun särkymistä ihmettelen vain siksi, että kaikki minun kuulemat/lukemat tapaukset näissä ovat tapahtuneet 30-50tkm myöhemmin, kilometrit kun autossani pitävät paikkansa.
                            Last edited by Maglite; 17-04-2005, 09:03.

                            Comment

                            • jallukola
                              Newbiemmer
                              • Apr 2005
                              • 13

                              #15
                              540 ongelmat

                              Terve.
                              E39 540 6manuna tai tomaattina on nyt harkinnan alla.

                              Hieman on ruvennut jännittämään pari seikkaa.. oikei ison kasin kulutus.. mutta mitäs pienistä. Olen selaillut 540 aiheisia sivustoja ja monista hyppää muutama perusvika silmille. Pieniä vikoja sähköissä, syylärin halkeaminen yms. pientä.
                              Mutta sitten se suurin ongelma, myöhemmissä 4.4 kaseissa ei siis ole tuota öljypumpun pulttien löystymisongelmaa vai?? Lisäksi vesipumpun kestävyys ilmeisesti huonohko. Noh vesipumppu tietty kuluva osa jonka vaihtaminen ei sinällään iso operaatio ole, paitsi tietty jos jakopään huolto ei ole samalla kertaa.. vai?

                              Kiitos kovasti jos viitsitte selventää 540 ongelmia. Varsinkin tuo öljypumppu ongelma.. Auto vaikuttaa niin hienolta ja hyvältä 20ke hintaluokassa että tälläisen "tyyppivian" takia sitä ei tekisi mieli jättää ostamatta.

                              Comment

                              Working...
                              X