[QUOTE=jallukola] Noh vesipumppu tietty kuluva osa jonka vaihtaminen ei sinällään iso operaatio ole, paitsi tietty jos jakopään huolto ei ole samalla kertaa.. vai?
[QUOTE]
Ku vaihdat sen vesipumpun heti ku saat sen auton ni olet kuivilla maalla, jos sitä ei ole vaihdettu. Kulutus no jaa, kylmästä käyntiin koko ajan 7km matka ( työmatka) kulutus oli 15.4 ja nyt semmosta normaali meikäläisen ajoa eli välistä kiihdytellään niin paljon ku lähtee.....13,4 kulutus....matkassa menee aika tasan 10. jos lähtee ajatteleen esim pienemmällä koneella olevaa 500 sarjalaista niin esim 528 tai 523 ei se noidenkaan kulutus mitään pientä ole joku voisi täsmentää paljonko noi pelit syö ja mielellään ajotietokoneen lukemat kuten minulla eikä mutu tietoa.
Sen verran ehdin autoa tutkia, että nestettä valuu aika tarkalleen puolivälistä autoa. Tosin nuo pohjamuovit sitä varmaan ohjailevat, eli oikea vuotokohta voi olla missä vain.
540ia:ssa on öljynjäähdytin (lämmönvaihdin) turbiinikopan alla, eli aikalailla keskellä autoa, ja on semmoisessa paikassa että saa osumaa jos ajaa vähän mökkitietä.
Tuossa kamppeessa kiertää moottorin jäähdytysneste ja automaattiöljy. Tasaa siis lämpöä lootan ja koneen välillä.
Pannu kestää kyllä jos on ehjä, kun saat sen käsiisi. Kylmänä kierrättäminen tekee hallaa, kuten myös ylilämmöillä ajaminen. Jos kumpaakaan ei ole tapahtunut niin kestää isältä pojalle! Eikä ole edes niin herkkä noille kuin M5:sen S62...
No niin, nyt on auto taas täydessä iskussa. Syyläri meni vaihtoon, alaosasta oli alkanut hajoamaan. Toinen pienen pieni vuotokohta löytyi moottorin ja ohjaamon välissä kulkevasta letkusta, oli sellaisessa paikassa, ettei ihan "vilkaisemalla" aluksi löytynyt.
Öljykannua ei ole enää vilautellut, kaipa kyseinen "vika" johtui vain ja ainoastaan moottorin pesusta syntyneestä sähköhäiriöstä. Kuitenkin ajoa tullut tuon jälkeen noin 1000km, eikä kertaakaan ole öljykannu vilahtanut.
Yksi mukava yllätys tuli noiden vuotojen korjaamisen jälkeen, yhtenä aamuna startti ei enää pyörittänytkään! Tai startti kyllä äänsi, mutta moottori ei pyörinyt. Startti sattuu sijaitsemaan juuri tuon veemäisessä paikassa sijaitsevan letkun alla ja niinpä jäähdytysneste oli huuhdellut startista voiteluaineet huit hiiteen ja startti meni jumiin. Onneksi startti korjaantui kunnon rasvaamisen avulla! Eli jos startti ei pyöritä, ei kannata heti aluksi tilata uutta vaan pelkällä CRC:llä voi saada ihmeitä aikaan.
Mutta jospa tässä ei nyt ihan heti tulisi uusia murheita vastaan.
KIITOS kaikille neuvoja/vinkkejä antaneille!
540iA 12/98 tehtaalta.
Syylarin ylävesiletkusta lähtevä letku/t-haara kombo oli kuitenkin vanhempaa mallia ja meni sitten HALKEAMAAN letkun sisältä itsekseen, onneksi saatiin vielä klemmarilla toimimaan ja tänään haettiin uusi Letku laakkoselta hintaan 58E..
Siinä rakennetta oli parannettu eikä vissiin halkea kuten edellinen missä T-haara oli myös muovia mutta eri osassa kuin uudemmassa.
Oli kiva yllätys että menee sadantonnin autosta euron osa paskaksi, jossain pitää tehtaankin säästää.
Vedet ehti tulla tietty ulos, onneksi 30km nopeudessa... Ei alkanut hyvin tämän auton ajot. Navi ei toimi vieläkään, siitä enemmän muualla.
Se on kuuluu noiden vanhempien tyyppivikoihin. 9/98-Uudemmissahan ko.ongelma poistettiin siirtymällä pois klemmarikiristeisistä letkuliitoksista ja tilalle tuli pikaliitintyyppiset putkiliitokset.
Se on kuuluu noiden vanhempien tyyppivikoihin. 9/98-Uudemmissahan ko.ongelma poistettiin siirtymällä pois klemmarikiristeisistä letkuliitoksista ja tilalle tuli pikaliitintyyppiset putkiliitokset.
Joo. Paitsi auto on 12/98 rullannut tehtaalta.
Mutta osa putkista on vanhemmassa käytettyjä, eipä laakkosen kone löytänyt edes osanumeroa vanhalle. Pari letkua sieltä takaa oli menny. Nyt korjattu...
[QUOTE=Lanttu][QUOTE=jallukola] Noh vesipumppu tietty kuluva osa jonka vaihtaminen ei sinällään iso operaatio ole, paitsi tietty jos jakopään huolto ei ole samalla kertaa.. vai?
Rullaketjujakopää.
niinpä niin...mulla hajos jakopää m62 koneesta 2 viikkoo sitten keskimmäisen laahurin takia (tyyppi vika olen kuullu ei m60 koska keskimäisen laahurin tilalla hammaspyörä) onneks ei jako menny sekaisin eikä kone paskaks mutta 3 ratasta, ketju ja 3 laahuria uusiks !!!
Itsellä hajosi viikonloppuna omasta seiskasta juuri tuolta imusarjan takaa sellanen vesiletku klemmarin juuresta. Niin päättyivät osaltani BCF:n ratapäivät. Kuulemani mukaan tuosta on irrotettava imusarja, että saa vaihdettua, samalla vaihdan myös huohottimen.
-Aapo-
520da touring Lci M-sport -07
1600-2 -68 (kaveriprojekti)
Chevrolet Avalanche LTZ -09
Sea Ray 230 sundancer -94
Comment