Nyt kaivattaisiin vähän apuja teiltä viisailta mikähän mahtaisi omassa autossani olla vikana.
Auto on e39 520i 2.2L M54B22 koneella. Vm.2001, ajettu 274tkm. Automaatti. Ostin auton marraskuussa 2013, jolloin sillä oli ajettu 189tkm.
Kesän jälkeen aloin huomata, että autosta häviää välillä vedot, kiihdyttäessä ei vastannut aina kaasuun kunnolla. Välillä taas kiihtyi ihan normaalisti. Asiaa ei tässä vaiheessa tutkittu sen kummemmin, koska auto toimi muuten normaalisti. Joskus pidemmän ajon jälkeen pysähtyessä, varsinkin kostealla kelillä auton sisälle tuli aivan kuin palaneen öljyn käryä, joka kuitenkin hävisi nopeasti kun lähti taas liikkeelle. Jotkut kuvailivat hajua myös steariinin hajuiseksi.
N.kaksi viikkoa sitten olin illalla lähdössä kaupungille, laitoin auton käyntiin ja annoin käydä tyhjäkäynnillä vähän aikaa, rupesi yhtäkkiä humppaamaan kierroksia ja käymään huonosti, sitten tyhjäkäynti hävisi kokonaan ja auto sammui. Kokeilin uudestaan käyntiin, kaasun kanssa lähti, mutta tyhjäkäynti edelleen hukassa ja sitten rupesi rytkyttämään jo kaasullakin eikä jaksanut pysyä käynnissä. Sammutin ja annoin olla kun oli silloin muita menoja.
Seuraavana päivänä kokeilin käyntiin, lähti kaasun avulla, pidin kierroksia 2000rpm jonkin aikaa ja sitten kävi taas normaalisti, kunnes taas alkoin rytkyttämään eikä käynyt kaikilla ja sammui.
Vietiin auto trailerilla hallille, vaihdettiin polttoainesuodatin ja lisättiin bensaa 18l, bensaa ei ollut siis tankissa kuin alle varttitankki. Kävi normaalisti. Tässä vaiheessa veikattiin että bensapumppu olisi paskana, vaikka se vuosi sitten olikin vaihdettu, mutta tarvikepumppu kun oli ja samanlaisia oireita oli edellisen pumpun lauetessa niin se tuntui todennäköisimmältä vaihtoehdolta.
Kävin heti tankkaamassa täyteen, jotta vanha pumppu toimisi sen aikaa että saa vaihdettua uuden. Auto toimi yli viikon hyvin, bensaa koko ajan yli 1/2 tankkia. Sitten yhtäkkiä ajon aikana syttyi moottorin vikavalo, auto kuitenkin toimi normaalisti. Kävin tankkaamassa täyteen, vikavalo sammui.
Vähän tämän jälkeen alkoi tuntua pientä hetkittäistä nyhtämistä matalilla kierroksilla ajettaessa, auto ei jaksanut vääntää kunnolla. Kohta alkoi käydä huonommin ja huonommin, vikavalo syttyi eikä käynyt enää kaikilla. Ajoin tankille ja tankkasin täyteen, autossa oli kylläkin tässä vaiheessa vielä 50l polttoainetta jäljellä. Tankkauksen jälkeen vikavalo taas sammui ja auto kävi normaalisti. Kiinnitin myös huomiota suurentuneeseen bensankulutukseen, olin ajanut autolla 100km ja bensaa meni tankkiin vähän yli 17l. Jälkeenpäin ajateltuna tuo itse tankkaus ei varmaan vaikuttanut asiaan, vaan auton sammuttaminen. Silloin vain ajattelin, että pumppu tosiaan vetelee viimeisiään.
Viime perjantaina bensapumppu saatiin vaihdettua. Testiajoa ei keretty ajaa kuin muutama kilometri, huomasin että alakierroksilla edelleenkin oikuttelee, tulee katkoksia. Kohta taas vikavalo syttyi ja ei käynyt kaikilla. Vaihdettiin bensapumpun rele ja katsottiin vikakoodit. Vikakoodeja luettiin jo aikaisemminkin, mutta silloin arveltiin sytytysongelmien johtuneen siitä, ettei saisi bensaa. Antoi vian kakkospytylle -> liian lyhyt paloaika.
Vaihdettiin 1 ja 2 pytyn tulppien ja puolien paikkaa, jos vika olisi pelkästään 2 pytyn tulpassa ja/tai puolassa. Katalysaattori myös haisi tässä vaiheessa erittäin voimakkaasti, mitä se oli muutaman kerran tehnyt lievempänä jo aiemmin.
Tämän jälkeen kerkesin ajaa reilu 100km, auto kävi ihan hyvin ja toimi muuten paitsi edelleen nuo matalien kierrosten lyhyet pätkimiset. Katsottiin vikakoodit, nyt antoi 1 ja 3 pytylle vian, sama kuin aiemmin eli liian lyhyt paloaika. Päätettiin, että kokeillaan seuraavaksi vaihtaa tulpat jos ne alkaisi olla finaalissa. Myöhemmin vielä ennen kun kerkesin ajaa kotiin ei käynyt taas kaikilla ja vikavalo syttyi. Sammutin auton, niin vikavalo sammui ja kävi taas normaalisti.
Tänään aamulla töihin lähtiessäni huomioni kiinnittyi bensan kulutusmittariin, joka näytti kovia lukemia, kaupungissa matalilla nopeuksilla ajettaessa sellaisen 20l/100km, hetkellisen kulutuksen ollessa aina vähänkään kaasua painettaessa 20-30l ihan siis tavallisella ajolla.
Illalla vaihdettiin sytytystulpat, puolat näytti ainakin päällisin puolin olevan ok. Testiajoa tämän jälkeen 45km, josta puolet maantiellä ja puolet kaupungissa. Polttoaineenkulutus maantiellä 85km/h vakkarilla ajettuna vaikutti suht normaalilta, 8l/100km ajotietokoneen mukaan sekä itsekin hetkellisen kulutuksen mittaria seuraten. Toki testijo oli lyhyt, mutta halusin saada edes vähän osviittaa onko maantiekulutus noussut yhtä rajusti kuin kaupunkikulutus.
Kaupungissa taas kulutus jotain 20l luokkaa, hetkellisen kulutuksen mittarin mukaan arvioituna. Auto tuntuu pääosin todella puutuneelta, ei kiihdy, kaasu on raskas. Ainoat hetket jolloin se tuntui kiihtyvän suht normaalisti oli pienen hetken parkissa tyhjäkäynnillä olon jälkeinen kiihdytys, sitten vedottomuus tuli taas takaisin. Nyt ei varsinaisia pätkimisiä vielä ainakaan tullut vaan auto on yleisesti tehoton ja polttoaineenkulutus suuri.
Mistähän tuota vikaa kannattaisi seuraavaksi rueta tutkimaan? Vikakoodeja en ole vielä tulppien vaihdon jälkeen päässyt tarkistamaan, mutta se ei ole siis missään vaiheessa antanut muita vikakoodeja kuin nuo 1,2 ja 3 pytyn viat. Voisiko silti olla vika esim. lambda-anturissa? Entä voisiko huohotin olla tukossa? Yritin lukea täältä noista huohotinongelmista ja kokeilimme aukaista öljykorkin auton ollessa käynnissä, pieni imu siitä tuntui mutta ei mikään voimakas. Öljykorkki on kyllä kerännyt sellaista keltaisenrusehtavaa liimaa itseensä, joten tuo ilmeisesti viittaisi siihen huohottimeen? Voiko tuo kova polttoaineenkulutus sitten liittyä myös siihen vai voisiko sitten olla useampi vika päällä yhtäaikaa?
Kiitoksia jo etukäteen, jos joku jaksaa lukea tämän ja vielä myös antaa neuvoja mikä voisi olla vikana. Tekstistä tuli aika pitkä, mutta tarkoitus oli yrittää kuvailla mahdollisimman hyvin kaikki oireet mitä autossa on ollut.
Ja kysymyksiä toki saa mielellään esittää lisää, en varmaan kaikkea oleellista tähän hoksannut kirjoittaa.
Auto on e39 520i 2.2L M54B22 koneella. Vm.2001, ajettu 274tkm. Automaatti. Ostin auton marraskuussa 2013, jolloin sillä oli ajettu 189tkm.
Kesän jälkeen aloin huomata, että autosta häviää välillä vedot, kiihdyttäessä ei vastannut aina kaasuun kunnolla. Välillä taas kiihtyi ihan normaalisti. Asiaa ei tässä vaiheessa tutkittu sen kummemmin, koska auto toimi muuten normaalisti. Joskus pidemmän ajon jälkeen pysähtyessä, varsinkin kostealla kelillä auton sisälle tuli aivan kuin palaneen öljyn käryä, joka kuitenkin hävisi nopeasti kun lähti taas liikkeelle. Jotkut kuvailivat hajua myös steariinin hajuiseksi.
N.kaksi viikkoa sitten olin illalla lähdössä kaupungille, laitoin auton käyntiin ja annoin käydä tyhjäkäynnillä vähän aikaa, rupesi yhtäkkiä humppaamaan kierroksia ja käymään huonosti, sitten tyhjäkäynti hävisi kokonaan ja auto sammui. Kokeilin uudestaan käyntiin, kaasun kanssa lähti, mutta tyhjäkäynti edelleen hukassa ja sitten rupesi rytkyttämään jo kaasullakin eikä jaksanut pysyä käynnissä. Sammutin ja annoin olla kun oli silloin muita menoja.
Seuraavana päivänä kokeilin käyntiin, lähti kaasun avulla, pidin kierroksia 2000rpm jonkin aikaa ja sitten kävi taas normaalisti, kunnes taas alkoin rytkyttämään eikä käynyt kaikilla ja sammui.
Vietiin auto trailerilla hallille, vaihdettiin polttoainesuodatin ja lisättiin bensaa 18l, bensaa ei ollut siis tankissa kuin alle varttitankki. Kävi normaalisti. Tässä vaiheessa veikattiin että bensapumppu olisi paskana, vaikka se vuosi sitten olikin vaihdettu, mutta tarvikepumppu kun oli ja samanlaisia oireita oli edellisen pumpun lauetessa niin se tuntui todennäköisimmältä vaihtoehdolta.
Kävin heti tankkaamassa täyteen, jotta vanha pumppu toimisi sen aikaa että saa vaihdettua uuden. Auto toimi yli viikon hyvin, bensaa koko ajan yli 1/2 tankkia. Sitten yhtäkkiä ajon aikana syttyi moottorin vikavalo, auto kuitenkin toimi normaalisti. Kävin tankkaamassa täyteen, vikavalo sammui.
Vähän tämän jälkeen alkoi tuntua pientä hetkittäistä nyhtämistä matalilla kierroksilla ajettaessa, auto ei jaksanut vääntää kunnolla. Kohta alkoi käydä huonommin ja huonommin, vikavalo syttyi eikä käynyt enää kaikilla. Ajoin tankille ja tankkasin täyteen, autossa oli kylläkin tässä vaiheessa vielä 50l polttoainetta jäljellä. Tankkauksen jälkeen vikavalo taas sammui ja auto kävi normaalisti. Kiinnitin myös huomiota suurentuneeseen bensankulutukseen, olin ajanut autolla 100km ja bensaa meni tankkiin vähän yli 17l. Jälkeenpäin ajateltuna tuo itse tankkaus ei varmaan vaikuttanut asiaan, vaan auton sammuttaminen. Silloin vain ajattelin, että pumppu tosiaan vetelee viimeisiään.
Viime perjantaina bensapumppu saatiin vaihdettua. Testiajoa ei keretty ajaa kuin muutama kilometri, huomasin että alakierroksilla edelleenkin oikuttelee, tulee katkoksia. Kohta taas vikavalo syttyi ja ei käynyt kaikilla. Vaihdettiin bensapumpun rele ja katsottiin vikakoodit. Vikakoodeja luettiin jo aikaisemminkin, mutta silloin arveltiin sytytysongelmien johtuneen siitä, ettei saisi bensaa. Antoi vian kakkospytylle -> liian lyhyt paloaika.
Vaihdettiin 1 ja 2 pytyn tulppien ja puolien paikkaa, jos vika olisi pelkästään 2 pytyn tulpassa ja/tai puolassa. Katalysaattori myös haisi tässä vaiheessa erittäin voimakkaasti, mitä se oli muutaman kerran tehnyt lievempänä jo aiemmin.
Tämän jälkeen kerkesin ajaa reilu 100km, auto kävi ihan hyvin ja toimi muuten paitsi edelleen nuo matalien kierrosten lyhyet pätkimiset. Katsottiin vikakoodit, nyt antoi 1 ja 3 pytylle vian, sama kuin aiemmin eli liian lyhyt paloaika. Päätettiin, että kokeillaan seuraavaksi vaihtaa tulpat jos ne alkaisi olla finaalissa. Myöhemmin vielä ennen kun kerkesin ajaa kotiin ei käynyt taas kaikilla ja vikavalo syttyi. Sammutin auton, niin vikavalo sammui ja kävi taas normaalisti.
Tänään aamulla töihin lähtiessäni huomioni kiinnittyi bensan kulutusmittariin, joka näytti kovia lukemia, kaupungissa matalilla nopeuksilla ajettaessa sellaisen 20l/100km, hetkellisen kulutuksen ollessa aina vähänkään kaasua painettaessa 20-30l ihan siis tavallisella ajolla.
Illalla vaihdettiin sytytystulpat, puolat näytti ainakin päällisin puolin olevan ok. Testiajoa tämän jälkeen 45km, josta puolet maantiellä ja puolet kaupungissa. Polttoaineenkulutus maantiellä 85km/h vakkarilla ajettuna vaikutti suht normaalilta, 8l/100km ajotietokoneen mukaan sekä itsekin hetkellisen kulutuksen mittaria seuraten. Toki testijo oli lyhyt, mutta halusin saada edes vähän osviittaa onko maantiekulutus noussut yhtä rajusti kuin kaupunkikulutus.
Kaupungissa taas kulutus jotain 20l luokkaa, hetkellisen kulutuksen mittarin mukaan arvioituna. Auto tuntuu pääosin todella puutuneelta, ei kiihdy, kaasu on raskas. Ainoat hetket jolloin se tuntui kiihtyvän suht normaalisti oli pienen hetken parkissa tyhjäkäynnillä olon jälkeinen kiihdytys, sitten vedottomuus tuli taas takaisin. Nyt ei varsinaisia pätkimisiä vielä ainakaan tullut vaan auto on yleisesti tehoton ja polttoaineenkulutus suuri.
Mistähän tuota vikaa kannattaisi seuraavaksi rueta tutkimaan? Vikakoodeja en ole vielä tulppien vaihdon jälkeen päässyt tarkistamaan, mutta se ei ole siis missään vaiheessa antanut muita vikakoodeja kuin nuo 1,2 ja 3 pytyn viat. Voisiko silti olla vika esim. lambda-anturissa? Entä voisiko huohotin olla tukossa? Yritin lukea täältä noista huohotinongelmista ja kokeilimme aukaista öljykorkin auton ollessa käynnissä, pieni imu siitä tuntui mutta ei mikään voimakas. Öljykorkki on kyllä kerännyt sellaista keltaisenrusehtavaa liimaa itseensä, joten tuo ilmeisesti viittaisi siihen huohottimeen? Voiko tuo kova polttoaineenkulutus sitten liittyä myös siihen vai voisiko sitten olla useampi vika päällä yhtäaikaa?
Kiitoksia jo etukäteen, jos joku jaksaa lukea tämän ja vielä myös antaa neuvoja mikä voisi olla vikana. Tekstistä tuli aika pitkä, mutta tarkoitus oli yrittää kuvailla mahdollisimman hyvin kaikki oireet mitä autossa on ollut.
Ja kysymyksiä toki saa mielellään esittää lisää, en varmaan kaikkea oleellista tähän hoksannut kirjoittaa.
Comment