Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 M5 jakopääremontin kustannus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lj123
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2015
    • 1215
    • Lohja

    E39 M5 jakopääremontin kustannus

    Mitähän tuollaisen remontin hinnaksi voisi keskimäärin tulla? Osalistaa täältä löytyi ja ymmärsin, että osat siinä 800 paikkeilla?

    Autolla ajettu siis n 230 000 ja tietojen mukaan jakopäätä ei ole rempattu. Auto tuli itselle kesäautoksi ja ideana oli nyt 2016 aikana teettää kk-laakerien vaihto milloin nyt budjetissa tilaa vain on.

    Mutta pääsisikö kokonaiskustannuksilla paljonkin halvemmalla jos teettäisi samaan aikaan sekä kk-laakerit että jakopään? Eikä niin, että vuoden välein kummatkin. Laittaisikin nyt 2016 aikana pienempiä juttuja kuntoon ja 2017 sitten isompi remppa, johon olisi helpompi tuolla aikataululla kerätä säästöjä. Kun ajoa ei varmaan montaa tuhatta kilsaa tule kesäkaudella niin jospa toivottavasti vielä kestäisi. Vanokset ja kytkin on huollettu aiemmin.

    Vai onko mitään tapaa arvioida jakopään kuntoa ilman että puoli autoa pitää purkaa.
    E39 M5 -99
    F11 530d Xdrive -14
  • BMW_Harrastaja
    BTCF Member
    • Dec 2012
    • 819
    • Oulu area

    #2
    Kyllä ne jakopää, vanokset ja laakerit kannattaisi rempata kerralla noilla kilometreillä. Säästyy siinä ainakin muutama tunti työtä ja tiivisteet nyt ainakin.

    Kovin halvallahan siitä ei selviä mitenkään, ellei sitten itse tee kaikkea työtä. Osillekin tulee melko reilusti hintaa, jos vaihtaa samalla kaikki ketjut, kiristimet, vesipumpun, termarin, hihnat, tulpat ja jotain yllätyksiäkin voi aina tulla.

    Kannattaa lueskella ainakin postista 185 lähtien tätä topikkia:
    BMW driver and owner since 2000.

    Comment

    • ea_M5
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2013
      • 205
      • Finland - Espoo/Turku

      #3
      Samoilla linjoilla. Ongelman ydin on siinä että laahaimen muovipinnan pettäessä ketju alkaa jauhamaan laahaimen rungon alumiinia ja syntyvä metallijauhe kontaminoi öljyn ja kulkeutuu laakereihin. Pitkittyessään tämä tilanne kiihdyttää laakerien kulumista huomattavasti. Missään tapauksessa ei kannata ajella uusituilla laakereilla ja rikkinäisillä laahaimilla.

      Jos mitään ääniä ei vielä kuulu ja öljyfiltteri on puhdas niin melkein suosittelisin pudottamaan öljynvaihdon yhteydessä alemman öljypohjan. Pohjasta tai öljypumpun imusta löytyy yleensä muovinpalasia jos tilanne on hälyttävä. Irroituksen ja kiinnityksen tekee puolessa tunnissa jos vaan saat auton keulan tarpeeksi ylös pohjalevyn irroittamiseen. Tiiviste 11131407532 on halpa ja kannattaa aina vaihtaa.
      2001 Le Mans Blue ///M5
      Black/Blue sport interior
      Titanium Trim
      Supersprint X-pipe

      Comment

      • lj123
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2015
        • 1215
        • Lohja

        #4
        Tuon yhden topicin olen jo lukenut läpi. Täytyy varmaan keväällä katsoa jos sen öljypohjan saisi irti, kun ennen ensi syksyä ei ehkä kuitenkaan mitään isompaa remonttia pysty tekemään.

        Äänestä en osaa itse sanoa miltä se kuulostaa jos jakopäässä jotain on vialla. Omaan korvaan ei kyllä mitään outoa kuulu.

        Täällä taisi lukea, että joku 16 tuntia menisi työtä tuohon jakopääremppaan, onko se realistinen arvio, niin saisi sitä vähän budjetoitua.

        Kk-laakerit saa altakin vaihdettua, mutta jos koko koneen joutuu nostamaan ylös jakopäätä varten, niin siinä se työtuntien säästö varmaan tulee jos samalla tekee molemmat. Ja nuo tiivesteet ym. varmaan myös.
        E39 M5 -99
        F11 530d Xdrive -14

        Comment

        • lj123
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2015
          • 1215
          • Lohja

          #5
          Olisiko noista remonttien hinnoista jotain tietoa? Aika moni niitä tuntuu teettäneen, niin kai niiden hintojakin luulisi löytyvän. Ei tässä minkään tiettyjen henkilöiden tai firmojen nimiä tarvitse kertoa. Kun parista paikkaa saama vastaus on, että ei voi yhtään tietää montako tuntia menee ei paljon auta budjetoimaan.
          E39 M5 -99
          F11 530d Xdrive -14

          Comment

          • ritariässä
            BTCF Member
            • Jan 2006
            • 3596
            • Raisio

            #6
            Ihan jokaisella nyrkkipajalla tai jopa isommallakaan ei kokemusta ämmän konerempoidta, joten jos avoimella tuntimäärällä jättää, veloitus voi olla kaikkea 16-60 tunnin väliltä. Kannattaa etsiä paja/tekijä joka uskaltaa sanoa mitä mikin työ maksaa. Yllätyksiähän toki voi aina löytyä kun sisemmäs kurkataan.
            G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

            Comment

            • jakeluvesimies
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2010
              • 2726
              • On the road @ Laplandia

              #7
              Osien kanssa voit varata 2-4 nettokuukausiansiota jakopää-vanos-kk-jumpalle, tulotasosta riippuen

              Comment

              • Purni
                BTCF Member
                • May 2007
                • 915
                • Vantaa

                #8
                Vaihdettavat osat on kulu X ja sitten löytyy muut kuluvat osat, esim onko vesipumppu ok(~450e), mites vanoksen solenoidit, joskus konerempan jälkeen ne alkanut heraa vikakoodia jne ~500e/kpl tai sit voi ostaa koko vanos boardin joka maksaa uutena 2500e. Et yllättäviä kuluja voi oikeasti tulla ja ne ei oo halopja sitten. Pahin on ollut et meni lohko vaihtoon.

                En muista yhtään mitä on jakopään/alakerran remppa mut arvioisin 3-5k väliin.
                Kesämiina: E39 M5 S/C
                Talvimiina: E70 X5 530sd

                Comment

                • Samiäs
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2004
                  • 58
                  • Rauma

                  #9
                  Tuolta löytyy kattava osa lista http://www.btcf.fi/forum/showthread....33#post3520133
                  -Sami-

                  ex E71 X5 SD, ex E39 M5 + ex E61LCI 520d Msport, Ex Nissan Skyline R33 370 RwHp, Ex E61 525d Touring, Ex Golf IV 240 FwHp, Ex E36 328i Touring, Ex E30 325i (+ muutama muukin hairahdus muihin merkkeihin ; )

                  Comment

                  • lj123
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2015
                    • 1215
                    • Lohja

                    #10
                    Alla oleva lista löytyi, mutta Saksankielisten kuittien mukaan Vanoksia on korjailtu eikä niistä omaan korvaan mitään ääntäkään kuulu.

                    Ja kun huomasin vasta nyt, että noissahan on mukana täydellisen vanos-huollon osat, niin osaako joku sanoa, että mitä tuosta voi ruksia pois?

                    ------------------------------------------------------------------------------
                    S62 Timing Chain Guide Replacement Including Full VANOS Refurb
                    ------------------------------------------------------------------------------
                    11141275466 x 1 (Shaft seal - Lower Timing Case)
                    11140001186 x 2 (Upper Timing Cover Gasket Sets)
                    11140001187 x 1 (Gasket Seal - Lower Timing case)
                    11431707164 x 2 (O-ring)
                    11131407532 x 1 (Steel Gasket - Oil Pan Bottom)
                    07119963151 x 1 (Gasket Ring - Oil Pan Bottom)
                    11311407052 x 1 (Timing Chain - Timing - Timing Chain Lower P)
                    11311406366 x 1 (Deflection Rail - Timing - Timing Chain Lower P)
                    11311406280 x 1 (Guide Rail - Timing - Timing Chain Lower P)
                    11311407337 x 1 (Chain Tensioner Rail - Timing - Timing Chain Lower P)
                    11311406261 x 1 (Hydraulic Chain Tensioner - Timing - Timing Chain Lower P)
                    07119963355 x 1 (Gasket Ring - Timing - Timing Chain Lower P)
                    11311406167 x 3 (Chain - Timing Gear / 2 x Timing Chains Top + 1 x Oil Pump Chain)
                    11311406165 x 1 (Chain Tensioner - Timing Gear / Timimg Chain Top - Cyl 1-4)
                    11311406166 x 1 (Chain Tensioner - Timing Gear / Timimg Chain Top - Cyl 5-8)
                    11411407056 x 1 (Chain Tensioner - Oil Pump)
                    07119905695 x 1 (Circlip for Oil Pump Chain tensioner)
                    11367830147 x 1 (Hose Elbow)
                    11151407344 x 1 (Return Hose - Crankcase-Ventilation/oil separator)
                    11151406902 x 1 (Return Hose - Crankcase-Ventilation/oil separator)
                    07129952107 x 2 (Hose Clamp - Crankcase-Ventilation/oil separator)
                    11151406900 x 1 (Return Hose - Crankcase-Ventilation/oil separator)
                    11120001269 x 1 (Profile Gasket Cyl 1-4 - Cylinder Head Cover)
                    11120001278 x 1 (Profile Gasket Cyl 5-8 - Cylinder Head Cover)
                    11121721879 x 6 (Rubber Seal - Cylinder Head Cover)
                    11121437395 x 20 (Rubber Seal - Cylinder Head Cover)
                    11511407806 x 1 (Water Pump - Replace if still original)
                    11511406765 x 1 (Steel Gasket - Water Pump)
                    11231402618 x 4 (Torx Bolt - Belt Drive-Vibration Damper)
                    11537835558 x 1 (Thermostat - Replace if older than one year)
                    11531710055 x 1 (O-ring for Water Pump)
                    11531407002 x 4 (O-ring - Lubrication System Engine Oil Cooling)
                    11531406249 x 6 (O-ring - Cooling System)
                    11367830828 x 8 (Solenoid O-Rings)
                    11367830829 x 8 (Solenoid O-Rings)
                    11361406838 x 2 (Cover gasket)
                    11367833218 x 4 (Diaphragm Spring Sets)
                    11361406944 x 2 (Washer)
                    07119934749 x 2 (Lock Ring)
                    11311317318 x 4 (O-ring)
                    11361406377 x 2 (O-ring)
                    11311317732 x 2 (O-ring)
                    11361406868 x 2 (O-ring)
                    11411306082 x 2 (O-ring - VANOS)
                    07119963072 x 4 (Copper Gasket Ring - VANOS)
                    07119919625 x 24 (Filister Head Screws - Timing Gear / Timimg Chain Top)
                    07119913589 x 24 (10.9-Rated Hex Bolts - Timing Gear Timing Chain Top)
                    11361401971 x 1 (Filter - 100bar oil regulator valve)
                    11311318659 x 1 (O-ring - 100bar oil regulator valve)
                    11361403325 x 1 (O-ring - 100bar oil regulator valve)

                    Spark Plugs x 8 (NGK BKR6EQUP Laser Platinum - Optional)
                    11311741808 x 2 (Torx Bolt for Central V-Rail - Optional)
                    11311731952 x 2 (Torx Bolt for Cenral V-Rail - Optional)
                    11311731951 x 1 (Torx Bolt for Central V-Rail - Optional)


                    Voiko kaikki nämä jättää pois?

                    11367830828 x 8 (Solenoid O-Rings)
                    11367830829 x 8 (Solenoid O-Rings)
                    11361406838 x 2 (Cover gasket)
                    11361401971 x 1 (Filter - 100bar oil regulator valve)
                    11311318659 x 1 (O-ring - 100bar oil regulator valve)
                    11361403325 x 1 (O-ring - 100bar oil regulator valve)


                    11367833218 x 4 (Diaphragm Spring Sets)
                    11361406944 x 2 (Washer)
                    07119934749 x 2 (Lock Ring)
                    11311317318 x 4 (O-ring)
                    11361406377 x 2 (O-ring)
                    11311317732 x 2 (O-ring)
                    11361406868 x 2 (O-ring)
                    11411306082 x 2 (O-ring)
                    E39 M5 -99
                    F11 530d Xdrive -14

                    Comment

                    • lj123
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2015
                      • 1215
                      • Lohja

                      #11
                      Taisin löytää jo itse http://www.m5board.com/vbulletin/e39...-required.html
                      E39 M5 -99
                      F11 530d Xdrive -14

                      Comment

                      • ea_M5
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2013
                        • 205
                        • Finland - Espoo/Turku

                        #12
                        Nämä ehdottomasti mukaan:

                        11367833218 x 4 (Diaphragm Spring Sets)
                        11361406944 x 2 (Washer)
                        07119934749 x 2 (Lock Ring)
                        11311317318 x 4 (O-ring)
                        11361406377 x 2 (O-ring)
                        11311317732 x 2 (O-ring)
                        11361406868 x 2 (O-ring)
                        11411306082 x 2 (O-ring)

                        Näiden vaihto vaatii aina VANOS-yksiköiden irroituksen ja luonnollisesti ne kannattaa kerralla uusia kun kaikki on auki. Säästöpotentiaali on vain 150...180e. Lisäksi diaphragm-renkaiden vaihto on tärkein ja oleellisin toimenpide VANOS-rallatuksen hiljentämiseksi.
                        2001 Le Mans Blue ///M5
                        Black/Blue sport interior
                        Titanium Trim
                        Supersprint X-pipe

                        Comment

                        • lj123
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2015
                          • 1215
                          • Lohja

                          #13
                          Vanokset tuosta on joskus huollettu eikä niistä kuulu ääntä. Rahat ei vaan riitä ihan kaiken tekemiseen muutenkaan, siksi myt mietin tekisikö vain jakopään nyt ja kk-laakerit ensi vuonna tai toisinpäin, mutta toisaalta on ehkä tyhmää tehdä isoja remontteja erillisillä kerroilla.

                          Mitenköhän muuten menee tuo ketjunkiristimen vaihto? Jenkkifoorumeilla jotkut oli sitä mieltä, että se voisi auttaa pitämään jakopään kunnossa vähän pidempään ja toiset taas sitä mieltä, että rikkoo vain nopeammin, jos laahaimet on jo kuluneet.
                          E39 M5 -99
                          F11 530d Xdrive -14

                          Comment

                          • Purni
                            BTCF Member
                            • May 2007
                            • 915
                            • Vantaa

                            #14
                            Samaan aikaan ne kannattaa tehdä. Jää pari työvaihettä vähemmälle kun joutuu tekemään joka tapauksessa. Mutta jos päädyt tekemään eri aikaan niin ehdottomasti ketjut ja laahaimet ensiksi ja sitten laakerit, olettaen et laakerit ei pidä ääntä. Tämä siksi jos teet laakerit ensiksi ja ne laahaimet on aivan loppu niin ketju hankaa alumiinikoteloon ja se kaikki alumiinipaska menee laakereihin.

                            Missä jenkkifoorumilla?
                            Epäilen kovin että on mitään sen suurempaa vaikutusta.

                            Originally posted by lj123 View Post
                            Vanokset tuosta on joskus huollettu eikä niistä kuulu ääntä. Rahat ei vaan riitä ihan kaiken tekemiseen muutenkaan, siksi myt mietin tekisikö vain jakopään nyt ja kk-laakerit ensi vuonna tai toisinpäin, mutta toisaalta on ehkä tyhmää tehdä isoja remontteja erillisillä kerroilla.

                            Mitenköhän muuten menee tuo ketjunkiristimen vaihto? Jenkkifoorumeilla jotkut oli sitä mieltä, että se voisi auttaa pitämään jakopään kunnossa vähän pidempään ja toiset taas sitä mieltä, että rikkoo vain nopeammin, jos laahaimet on jo kuluneet.
                            Kesämiina: E39 M5 S/C
                            Talvimiina: E70 X5 530sd

                            Comment

                            • lj123
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2015
                              • 1215
                              • Lohja

                              #15
                              Ok, uskotaan

                              Taidan nyt keväällä ensin öljynvaihdon yhteydessä katsoa sen öljypohjan, että näkyykö siellä mitään. Jos ei näy, niin ihmetellään sitten, kk-laakeriremppaan kyllä rahat varmasti riittäisi. Tai riittäisi se varmaan muuhunkin, mutta perhe ei ehkä tykkää vaihtaa esim. lomamatkaa isin auton korjailuun

                              En minä sitä foorumia enää löytänyt, aika paljon tuli englanninkielistä tekstiä noista luettua, saattoi olla joku UK-foorumikin.
                              E39 M5 -99
                              F11 530d Xdrive -14

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎