Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 keittää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jaajo
    Bimmer Rookie
    • Jan 2005
    • 56

    E39 keittää

    elikkä lämpöongelmia 528 e39:ssä lämmöt nousee hetken ajon jälkeen.
    vesipumppu vaihdettu, mutta ei auttanut ongelmaan. kova pulputus
    jäähdytysjärjestelmästä, kun pysähtyy jäähdyttelemään. ei puhalla lämmintä
    ilmaa lämppäristä välillä ja ulkoisia vuotoja ei näy mutta vettä saa lisätä kuitenkin aina litran puolitoista lämpenemisen jälkeen. Vähän pelkään kansipahvia, että lyö painetta jäähdytysjärjestelmään, ei kuitenkaan nesteet ole sekaisin menneet. Mikä avuksi onko pahvi mennyt vai onko vaan pirusti ilmaa järjestelmässä.
    BMW 525i -05

    ex:540i-98,850i-91,316i-03,520i-97,528i-97,635csi-82
    M5-90,325i-86,520i-88,518i-85
  • KFZ-Koenig
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 2900

    #2
    Oliko noita ongelmia jo ennen vesipumpun vaihtoa?

    Se ilmaus tapahtuu tossa sun moottorissa TIS:n mukaan muuten suunnilleen näin:
    1. laitetaan nestettä max:iin ja jätetään korkki auki
    2. käännetään lämpötilat kabiinista täysille
    3. ohjataan ilma kiertämään kaikkista räppänöistä
    4. käännetään puhallusnopeus pienimmälle
    5. käynnistetään moottori ja annetaan lämmetä
    6. polkastaan pari kolmee kertaa kiekat useempaan tonniin
    7. sammutetaan kone ja jäähdyttyä tsekataan onko vedet laskenu maxi:sta ja lisätään tarvittaessa.
    8. Suljetaan korkki

    Tuolla ohjeella sain omankin 2.8:n ilmattua kerralla ja nopeesti.

    Jos siellä sun järjestelmässä on koko ajan tonkin jälkeen painetta, niin voisiko olla, että sylinterin ja vesitilan välistä olis menny kansipahvi. Silloinhan öljyt pysyis vielä omalla puolellaan. Pystyykös tota jäähdytysnestettä haistelemaan ja toteamaan tuon sylinteri/vesitilajutun tapahtuneen?
    Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

    Comment

    • tmth
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 2194
      • Kangasala

      #3
      Pakokaasutesterillä mittaamaan syyläristä, josko tulee kaasuja veden sekaan, ja tuleehan niitä jos on pahvi mennyt tahi kansi halki. Omassani oli samantyyliset oireet ja kannessa oli pieni halkeama.
      Tyhjäkäynnillä ei mittauksessa näkynyt mitään, mutta kun piti kierroksia, niin jo näkyi.

      F10 & R55
      ex:
      E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316

      Comment

      • jaajo
        Bimmer Rookie
        • Jan 2005
        • 56

        #4
        Originally posted by KFZ-Koenig
        Oliko noita ongelmia jo ennen vesipumpun vaihtoa?

        Se ilmaus tapahtuu tossa sun moottorissa TIS:n mukaan muuten suunnilleen näin:
        1. laitetaan nestettä max:iin ja jätetään korkki auki
        2. käännetään lämpötilat kabiinista täysille
        3. ohjataan ilma kiertämään kaikkista räppänöistä
        4. käännetään puhallusnopeus pienimmälle
        5. käynnistetään moottori ja annetaan lämmetä
        6. polkastaan pari kolmee kertaa kiekat useempaan tonniin
        7. sammutetaan kone ja jäähdyttyä tsekataan onko vedet laskenu maxi:sta ja lisätään tarvittaessa.
        8. Suljetaan korkki

        Tuolla ohjeella sain omankin 2.8:n ilmattua kerralla ja nopeesti.

        Jos siellä sun järjestelmässä on koko ajan tonkin jälkeen painetta, niin voisiko olla, että sylinterin ja vesitilan välistä olis menny kansipahvi. Silloinhan öljyt pysyis vielä omalla puolellaan. Pystyykös tota jäähdytysnestettä haistelemaan ja toteamaan tuon sylinteri/vesitilajutun tapahtuneen?


        Noi ongelmat alkoi yhtäkkiä, eli lämmöt nousi ja lopetti puhaltamasta kuumaa ilmaa. ajattelin heti vesipumppua, joka tässä koneessa ilmeisesti alkaa 200tkm jälkeen oleen vaihtokunnossa. Pumpun vaihdettua itse asiassa eilen ongelma ei poistunutkaan vaan edelleen lämpiää. Ja jos painetta tulisi vesitilaan, niin eikös sen pitäisi pulputtaa auton käydessäkin, jos paisuntasäiliön korkki on auki ?
        BMW 525i -05

        ex:540i-98,850i-91,316i-03,520i-97,528i-97,635csi-82
        M5-90,325i-86,520i-88,518i-85

        Comment

        • KFZ-Koenig
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2003
          • 2900

          #5
          Originally posted by jaajo
          Noi ongelmat alkoi yhtäkkiä, eli lämmöt nousi ja lopetti puhaltamasta kuumaa ilmaa. ajattelin heti vesipumppua, joka tässä koneessa ilmeisesti alkaa 200tkm jälkeen oleen vaihtokunnossa. Pumpun vaihdettua itse asiassa eilen ongelma ei poistunutkaan vaan edelleen lämpiää. Ja jos painetta tulisi vesitilaan, niin eikös sen pitäisi pulputtaa auton käydessäkin, jos paisuntasäiliön korkki on auki ?
          Taisit vastata ite tohon kysymykseen, koska etkös tuolla ekassa postauksessa kertonut juuri, että auto pulputtaa??? Eli pulputtaako se vai ei?
          Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

          Comment

          • jaajo
            Bimmer Rookie
            • Jan 2005
            • 56

            #6
            Originally posted by KFZ-Koenig
            Taisit vastata ite tohon kysymykseen, koska etkös tuolla ekassa postauksessa kertonut juuri, että auto pulputtaa??? Eli pulputtaako se vai ei?

            Joo kokeilin eilen ilman paisuntasäiliön korkkia ja kyllä kaasusta lyö vettä yli, mutta eikös kierroksilla pumppukin pyöri lujempaa ja laita vettä kiertämään, joten ei sekään välttämättä sitä kerro vai kuinka?. Otin termostaatin pois ja tarkastelin sen kuntoa ja tuntui vettä olevan syylärissä ja koneessa todella vähän, lähinnä aika kuivalta näytti joka paikka, vaikka vettä lisätty koneeseen todella paljon koko ajan. Termostaatti oli 94 asteinen joka sai hieman ihmettelemään, että onko alkuperäinen noin korkea asteinen. Ei viitsisi kannentiivistettäkään vaihtamaan jos ei saa varmuutta että vika siinä. vesi ei ainakaan öljyn joukkoon mene eikä päinvastoin, eikä mielestäni sylintereihinkään, koska luulisi sen savuttavan vesihöyryä enemmän.

            alkaa nämä bmw:n lämpöongelmat pikkuhiljaa nyppimään, kun tossa pihassa on toinen kyseisen merkin 635 missä samanlaisia vaivoja.
            BMW 525i -05

            ex:540i-98,850i-91,316i-03,520i-97,528i-97,635csi-82
            M5-90,325i-86,520i-88,518i-85

            Comment

            • KFZ-Koenig
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2003
              • 2900

              #7
              Originally posted by jaajo
              Joo kokeilin eilen ilman paisuntasäiliön korkkia ja kyllä kaasusta lyö vettä yli, mutta eikös kierroksilla pumppukin pyöri lujempaa ja laita vettä kiertämään, joten ei sekään välttämättä sitä kerro vai kuinka?. Otin termostaatin pois ja tarkastelin sen kuntoa ja tuntui vettä olevan syylärissä ja koneessa todella vähän, lähinnä aika kuivalta näytti joka paikka, vaikka vettä lisätty koneeseen todella paljon koko ajan. Termostaatti oli 94 asteinen joka sai hieman ihmettelemään, että onko alkuperäinen noin korkea asteinen. Ei viitsisi kannentiivistettäkään vaihtamaan jos ei saa varmuutta että vika siinä. vesi ei ainakaan öljyn joukkoon mene eikä päinvastoin, eikä mielestäni sylintereihinkään, koska luulisi sen savuttavan vesihöyryä enemmän.

              alkaa nämä bmw:n lämpöongelmat pikkuhiljaa nyppimään, kun tossa pihassa on toinen kyseisen merkin 635 missä samanlaisia vaivoja.
              Kyllä se kaasusta lämpimänä nostaa vettä yli paisarista vaikkei mitään paskana olisikaan. Motonetin nettiluettelon ja ETK:n mukaan 528 vm. -> 98 kuuluu 92 asteinen termari ja 528 vm. 99 -> kuuluu 88 asteinen. Jos kannentiiviste/kansi on silleen paskana, että se puhaltaa sylintereistä painetta vesitilaan, mutta ei päinvastoin. Tällöin vesi ei mene siis sylinteriin, eikä savuta.

              Käy teettämässä tuon tmth:n tuossa ylempänä mainitsema testi, jotta saat vihdoinkin varmuuden asiasta. Ei varmaan testi maksaa montaa euroa.
              Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

              Comment

              • S.P.R
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2003
                • 1009
                • Oulu area

                #8
                Offtopic

                Offtopic:

                Tätäkään asiaa enempää tuntematta kommentoin kuitenkin, että on e39 kansi, pahvi, lämpö jne, ongelmat lisääntyneet huomattavasti. Jotenkin tuntuu että ongelmat on lisääntyneet samaa tahtia kun autojen tuonti on lisääntynyt rajojen ulkopuolelta... Tietenkin kun autojen määrä on lisääntynyt niin ongelmatkin lisääntyy... Mutta 2-3 vuotta sitten en ollut kuullutkaan e39 kansi, pahvi tai lämpöongelmista... Siinäpä taas avautumista.

                ps: poislukien termari ja vespumppu

                Comment

                • pmv
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 2032
                  • tornio

                  #9
                  Niin...Eikös ne e39:t olleet 2-3 vuotta sitten myös 2-3 vuotta uudempia...Nyt alkaa iäkkäimmät olla jo 9 vuotta vanhoja ja monella on kilometrejä takana enempi kuin Matti Eskolla, vai kuka se nyt olikaan se rekkamies. Että tuskin tarvii tehdä yliopistotutkimusta, että automallin vanhetessa niissä rupeaa esiintymään yhä enemmän vikoja.

                  Comment

                  • juster
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2003
                    • 624

                    #10
                    Tästä viestiketjusta ei ilmennyt minkä vuotisesta ja koneisesta E39:stä on kysymys. Joka tapauksessa järjestelmän ilmaus on tavallista vaikeampi suorittaa ja kansipahveja ym. on juuri tämän takia saatu vaihto kuntoon.

                    Comment

                    • KFZ-Koenig
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2003
                      • 2900

                      #11
                      Originally posted by juster
                      Tästä viestiketjusta ei ilmennyt minkä vuotisesta ja koneisesta E39:stä on kysymys. Joka tapauksessa järjestelmän ilmaus on tavallista vaikeampi suorittaa ja kansipahveja ym. on juuri tämän takia saatu vaihto kuntoon.
                      Järjestelmän ilmaus ei voisi olla omasta kokemuksesta helpompaa, jos jaksaa lukea TIS:n ohjeet ja jopa noudattaa niitä.
                      Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎