Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 525i - Moottoriöljyn määrä erittäin vähäinen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2314
    • Uusimaa

    E39 525i - Moottoriöljyn määrä erittäin vähäinen

    Tänään huomasin kauhukseni, että mittatikusta katsomalla edes tikun kärki ei kastunut öljystä. Lopulta jouduin lisäämään yli kaksi litraa öljyä ennekuin oltiin mitta-asteikon alarajassa! En tiedä kuinka kauan tällä vajauksella on menty, mutta autoon on vuosi sitten edellisen omistajan toimesta vaihdettu huohotusongelman vuoksi venttiilikopan tiiviste + uudet öljyt. Joten suht. vähäiset vuosikilometrit huomioon ottaen tuollainen kulutus ei ole mitenkään selitettävissä normaalilla kulutuksella. Auto nimittäin toimii oikein hienosti eikä sinistä savutusta ole havaittavissa. Ei vikakoodeja eikä mitään häiriövaloja.

    Ensimmäisenä kummastuttaa, miksi öljyn tasoanturi ei ole reagoinut tähän vajaukseen? Onko näissä antureissa ollut yleensä ongelmia? Eikö tällaisesta vajauksesta pitäisi tulla jo varoitus mittaristoon? Voiko olettaa että tämä on aiheuttanut jotain vaurioita autoon? Eikös tasoanturin lisäksi ole vielä oma varoituksensa öljynpaineelle? Kaipa tuohon auton mittatikkuun voi ainakin luottaa?

    Auton myyjäkin oli ihmeissään asiasta. Ei luonnollisesti ollut reagoinut koko asiaan kun mitään varoitusvaloa ei ole asiasta tullut näkyviin. Tosi outoa?
    BMW G30 530e X-Drive

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin
  • mie
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2007
    • 219

    #2
    Tuskimpa mitään vaurioita tullu jos ei oo öljynpaineen valoa poltellu.
    Ajat auton tasaselle ja tarkistat sen öljymäärän kun kaikki öljyt on kerenny valua öljypohjaan.

    Comment

    • Roito
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2009
      • 3921
      • Tavastila/Kotka

      #3
      Paljonko tulee kilometrejä jos vuoden ajellut samoilla öljyillä, jos nyt tekstistä oikein ymmärsin?

      Tasaisella ja tarkistus normaali lämpöisestä koneesta noin 15min sammutuksen jälkeen että kerkiää öljyt valumaan takaisin öpohjaan.

      Painevalo jos ei ole palanut niin en ehkä autosta riippuen yöuniani menettäisi, mutta ei se pitkässä juoksussa hyvääkään tee jos ajellaan 2 litraa liian vähillä öljyillä.


      Voi tikkuun luottaa juu ellei joku torvi sitä ole joskus vääränmittaiseen vaihtanut, mitä suuresti epäilen.. katsot siitä tikusta varaosanumeron ja tarkistat realoemista onko se tuohon tarkoitettu, jos jää luottamuspulaa tikun kanssa.
      Last edited by Roito; 23-01-2016, 00:41.
      BMW E70 X5 käyttismöhkö
      MB W639 Kummisetä

      Entisiä: E39= 5kpl E36= 2kpl E38= 1kpl E34= 4kpl E30= 2kpl E46= 1kpl E53= 1kpl M= 1kpl muut merkit= 18kpl kaksipyöräiset= 13kpl

      Comment

      • Gedd
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2010
        • 479
        • Tampere

        #4
        Ja useinmiten se tasoanturi on paskana näissä.

        Comment

        • JKK
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 2314
          • Uusimaa

          #5
          Originally posted by Roito View Post
          Paljonko tulee kilometrejä jos vuoden ajellut samoilla öljyillä, jos nyt tekstistä oikein ymmärsin?
          Tämä autohan on meikäläiselle suht tuore tuttavuus....

          Ilmeisesti ei ole kovin paljoa ajeltu kun vaihtovälin näyttökin on vielä reippaasti vihreällä. Ilmeisesti koneeseen on vaihdettu menneen huohotusongelman vuoksi pelkkä uusi venttiilikopantiiviste ja itse aiheuttaja on jäänyt korjaamatta. Sen verran reippaasti koneen kyljestä ja palkkien päältä löytyi tuoreenoloista öljyä että huohottimen kanssa on ollut hiljattainkin ongelmia, eli tuo puuttuva öljy löytyy käytännössä koneen ulkopuolelta.

          Varmaan täytyy tilata uudet huohottimen osat ja vaihtaa ne ensitilassa öljyjen kera?
          BMW G30 530e X-Drive

          Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

          Comment

          • juha_s
            Alueaktiivi
            • May 2008
            • 447
            • Lappeenranta

            #6
            Originally posted by JKK View Post
            Tämä autohan on meikäläiselle suht tuore tuttavuus....

            Ilmeisesti ei ole kovin paljoa ajeltu kun vaihtovälin näyttökin on vielä reippaasti vihreällä. Ilmeisesti koneeseen on vaihdettu menneen huohotusongelman vuoksi pelkkä uusi venttiilikopantiiviste ja itse aiheuttaja on jäänyt korjaamatta. Sen verran reippaasti koneen kyljestä ja palkkien päältä löytyi tuoreenoloista öljyä että huohottimen kanssa on ollut hiljattainkin ongelmia, eli tuo puuttuva öljy löytyy käytännössä koneen ulkopuolelta.

            Varmaan täytyy tilata uudet huohottimen osat ja vaihtaa ne ensitilassa öljyjen kera?
            Näissähän voi vuotaa myös tuo öljysuodattimen jalan tiiviste joka tulee juuri koneen kylkeä myöten palkkien päälle. Itsellä olisi myös sama projekti edessä, tiiviste ei montaa euroa maksa mutta työssä menee aikaa kun joutuu purkamaan osia edestä.
            F11 535d xDrive M-Sport -13

            Comment

            • Havis
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1835
              • Kotona/Poissa

              #7
              Originally posted by Gedd View Post
              Ja useinmiten se tasoanturi on paskana näissä.
              Tuo on enempi sääntö kuin poikkeus. Ja varsinkin kun anturi on melko hinnakas käytännössä kaikki jättää sen uusimatta, koska sen merkitys on aika pieni.

              Joissakin E39 vuosimalleissa oli muistaakseni vielä niin, että tuo anturi pystyi vikaantumaan jotenkin sillä tavalla, että sen vika esti auton käynnistymisen. Näissä tapauksissa anturi yleensä ohitetaan jotenkin.
              "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

              E60 523iA -08

              Comment

              • Havis
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1835
                • Kotona/Poissa

                #8
                Originally posted by JKK View Post
                Tänään huomasin kauhukseni, että mittatikusta katsomalla edes tikun kärki ei kastunut öljystä. Lopulta jouduin lisäämään yli kaksi litraa öljyä ennekuin oltiin mitta-asteikon alarajassa! En tiedä kuinka kauan tällä vajauksella on menty, mutta autoon on vuosi sitten edellisen omistajan toimesta vaihdettu huohotusongelman vuoksi venttiilikopan tiiviste + uudet öljyt. Joten suht. vähäiset vuosikilometrit huomioon ottaen tuollainen kulutus ei ole mitenkään selitettävissä normaalilla kulutuksella. Auto nimittäin toimii oikein hienosti eikä sinistä savutusta ole havaittavissa. Ei vikakoodeja eikä mitään häiriövaloja.

                Ensimmäisenä kummastuttaa, miksi öljyn tasoanturi ei ole reagoinut tähän vajaukseen? Onko näissä antureissa ollut yleensä ongelmia? Eikö tällaisesta vajauksesta pitäisi tulla jo varoitus mittaristoon? Voiko olettaa että tämä on aiheuttanut jotain vaurioita autoon? Eikös tasoanturin lisäksi ole vielä oma varoituksensa öljynpaineelle? Kaipa tuohon auton mittatikkuun voi ainakin luottaa?

                Auton myyjäkin oli ihmeissään asiasta. Ei luonnollisesti ollut reagoinut koko asiaan kun mitään varoitusvaloa ei ole asiasta tullut näkyviin. Tosi outoa?
                Niinpä merkkivaloista ja öljyn tason mittareista huolimatta öljyn määrä olis hyvä tarkistaa silloin tällöin, etenkin jos auto on itselle uusi tapaus, jotta sen "tapoihin" pääsee sisälle. Samoin autoa ostettaessa se olis ihan hyvä varmistaa. Siis mitä öljytikku näyttää.
                "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                E60 523iA -08

                Comment

                • Roito
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2009
                  • 3921
                  • Tavastila/Kotka

                  #9
                  Originally posted by JKK View Post
                  Tämä autohan on meikäläiselle suht tuore tuttavuus....
                  Originally posted by Havis View Post
                  öljyn määrä olis hyvä tarkistaa silloin tällöin, etenkin jos auto on itselle uusi tapaus, jotta sen "tapoihin" pääsee sisälle. Samoin autoa ostettaessa se olis ihan hyvä varmistaa. Siis mitä öljytikku näyttää.
                  Juurikin näin, itsellä tapana aina kun tulee joku uusi auto talouteen niin heti kaikki nesteet vaihtoon, sitten on hyvä siitä alkaa itse seurailemaan kun tietää että varmasti on vaihdettu ja koska vaihdettu.
                  BMW E70 X5 käyttismöhkö
                  MB W639 Kummisetä

                  Entisiä: E39= 5kpl E36= 2kpl E38= 1kpl E34= 4kpl E30= 2kpl E46= 1kpl E53= 1kpl M= 1kpl muut merkit= 18kpl kaksipyöräiset= 13kpl

                  Comment

                  • JKK
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 2314
                    • Uusimaa

                    #10
                    Originally posted by juha_s View Post
                    Näissähän voi vuotaa myös tuo öljysuodattimen jalan tiiviste joka tulee juuri koneen kylkeä myöten palkkien päälle. Itsellä olisi myös sama projekti edessä, tiiviste ei montaa euroa maksa mutta työssä menee aikaa kun joutuu purkamaan osia edestä.
                    Juu sieltä suodattimen jalan juurestahan tuo näyttää olevan aivan öljyssä. Samoin tiputtelee (ainakin pakkasilla) hieman pakosarjan päälle.

                    Laitoin jo tilauksen vetämään KL-varaosista uudesta suodattimen jalan tiivisteestä ja huohottimen osista. Tilasin samalla myös öljytikun juuressa olevan o-renkaan. Varmaan sekin on hyvä uusia. Venttiilikopan kanssa pitää vähän odotella kun se on uusittu vuosi sitten Laakkosella.

                    Onko jotain muuta mitä kannattaa samassa rytäkässä uusia? Imusarjan tiivisteet? Ajattelin nimittäin raivata imusarjan pois tieltä noita rojuja uusiessa.
                    BMW G30 530e X-Drive

                    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎