A P U A ! E39 huomiovalokytkentä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jarde
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2005
    • 447
    • Oulu

    A P U A ! E39 huomiovalokytkentä

    Moro!
    Onko kukaan asennellut huomiovaloja?
    Miten E39:iin kannattaa kytkeä huomiovalot jottein riko valomodulia? Merkkiliikkeestä kysyin asiaa, eivätkä suositelleet kytkemään ollenkaan, kun on tuo valo-ohjaus niin herkkä!
    Hellan oma kytkentä löytyy osoitteesta: http://www.hella-online.de/pdf/monta...l_klarglas.pdf
    Last edited by Jarde; 21-02-2006, 22:17.
    E46 320d sedan vm-02
    museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68
  • Jarde
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2005
    • 447
    • Oulu

    #2
    Hei, eikö kukaan ole laitellu huomareita?
    Last edited by Jarde; 24-04-2005, 00:46.
    E46 320d sedan vm-02
    museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

    Comment

    • Juhru
      Newbiemmer
      • Aug 2007
      • 10
      • Helsinki

      #3
      Itel on motonetin 80-90e maksava huomiovalosarja.

      Ei tarvinnu kun ottaa + moottorin apuvirta liittimestä ja valojenmaadotus paikasta -. Vasemmasta parkista otin oranssiin johtoon herätteen että sammuvat kun valot kytkee päälle.

      Ei sen kummosempi, Hellan sarjas vissiin yks ylimääräinenkin johto mitä ei tarvii kytkeä ainakin mikäli interwebbiin on luottamista.

      Comment

      • Bmw Dreamer
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 2762
        • Kouvola

        #4
        Ite laitoin huomiovalot niin, että parkkeja voi pitää päällä, eli ballastille tulevaan johtoon laitoin tuon "sammutuksen". Mutta eipä vaan toimi, välillä syttyy vaikka onkin ajovalot päällä ja vilkkuu välillä kun strobot konsanaan ja ja... Pistin sitte kytkimen sinne väliin, joka on siinä vasemman polven yläpuolella olevassa lootassa, niin laitan siitä ne sitten päälle erikseen. Ja sammutan kun tarvii ajovaloja, ja melkein sammutan kun jätän auton parkkiin pidemmäksi aikaa, ei vilku itekseen...
        En tiiä toimisko parkeista otettuna sitten...
        BMW 520d Touring '06 314tkm
        BMW 530D Touring '99 552tkm
        BMW 320da Touring '02 427tkm
        Volvo V70 D5 '02
        Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
        Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
        Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

        Case IH 5140 Maxxum

        Comment

        • Juhru
          Newbiemmer
          • Aug 2007
          • 10
          • Helsinki

          #5
          Onks sulla minkä merkkinen sarja ja missä kunnossa on laturi?

          Meinaan toi motonetin sarja toimii itellä ainakin moitteettomasti. Siinä "ohjausboxi haistelee" jännitteen vaihteluita joista päättelee moottorin olevan käynnissä tai että auto on parkissa. Syttyvät myös "saattovaloiksi" kun painaa avaimen kaukosäädön napista ovet auki tai kiinni. Philipsin valmistama, bemarinkin hyväksymä jälkiasennussarja toimii samalla tavalla.


          Ja muistathan että huomiovaloilla/päivävaloilla ajellessa ei saa edessä muita valoja palaa saman aikaisesti.

          Originally posted by Bmw Dreamer View Post
          Ite laitoin huomiovalot niin, että parkkeja voi pitää päällä, eli ballastille tulevaan johtoon laitoin tuon "sammutuksen". Mutta eipä vaan toimi, välillä syttyy vaikka onkin ajovalot päällä ja vilkkuu välillä kun strobot konsanaan ja ja... Pistin sitte kytkimen sinne väliin, joka on siinä vasemman polven yläpuolella olevassa lootassa, niin laitan siitä ne sitten päälle erikseen. Ja sammutan kun tarvii ajovaloja, ja melkein sammutan kun jätän auton parkkiin pidemmäksi aikaa, ei vilku itekseen...
          En tiiä toimisko parkeista otettuna sitten...

          Comment

          • Bmw Dreamer
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 2762
            • Kouvola

            #6
            No, mikähän se nyt olis. Motonetistä kuitenkin. nuo: http://kauppa.motonet.fi/web/guest/e...ductid=48-1312

            Toimii mullakin noin, että jos pitää kokoajan päällä, niin toimii saattovaloina yms, aina kun jännite muuttuu mistä älypoksi haistelee, niin valot syttyy.

            Jaa että noissa on rajakytkinkin, just tuli luettua. No, jännite tupakansytyttimeltä mitattuna on siinä 13,96-14,01.

            En oo keksiny muuta syytä kuin että tuo bemarin valomoduuli, että siitä johtuu tuo vilkkuminen (sama ongelma lisäpitkien kanssa, ne vilkkuu myös!)? Tein vielä "häiriö"suotimen väliin, diodin, konkan ja sitä purkavan ison vastuksen laitoin siihen, mutta ei auttanu, aina vaan vilkkuu yms...
            Mazdassa oli nuo valot aikasemmin, toimivat täysin.

            Ainakin katsuri ja poliisit on ollu sitä mieltä että parkit saa palaa päivävalojen kanssa. Poliisien mielestä parempi näin, kuin pelkät päiväajovalot eteen.
            Eriasia on sitte nää Ajovalojen kanssa poltettava "päivävalot", jotka pitää taas kytkeä parkkien tilalle. No tietysti silloin pitää palaa ajovalotkin.
            BMW 520d Touring '06 314tkm
            BMW 530D Touring '99 552tkm
            BMW 320da Touring '02 427tkm
            Volvo V70 D5 '02
            Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
            Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
            Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

            Case IH 5140 Maxxum

            Comment

            • Juhru
              Newbiemmer
              • Aug 2007
              • 10
              • Helsinki

              #7
              On kyl aika jännä tapaus... Voihan se tietenkin kiukutella siitä jos jännite laskee alle sen 14v. Mut tuntuu vähän hassulta että niin herkkä olis jos kerta ei putoa ku siihen 13,96 mutta voihan sekin riittää... Voisin ite huomenissa mittailla paljon itel jännitteet on, tosin oon uudel laturilla ajanukkin vaan max. 3000km. Lähetteleehän valomoduli sitä testipulssia polttimoille vähän väliä niin voisko siitä ottaa... Enkelit tosin välil vilkkuu itellä (valojen ollessa 0-asennos) koska asentanu ledit tilalle ja ilmeisesti konkka saa välillä tarpeeks puhtia antaakseen virtaa polttimolle\ille. En oo ite tutkinu niin tarkaa noita kun itel tosiaan toimii ihan hyvin. Tarkoitus oli alunperin asentaa sumareiden tilalle kun oli peili hapertunu oikeanpuolen sumarista siitä toi pyöreys, mutta eipä keulasta näytä audilta. Mut päätinkin sit ostaa uuden lyhdyn ja noi asentelin sumareiden viereen. Omasta tuli ihan tyylikkään näköinen ja ritilän muovinastan paikalle kun laitto ruuveil kiinni niin ei joutunu reikiäkään väkertää.
              Tosiaan tollaiset itellä on.

              Comment

              • Bmw Dreamer
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 2762
                • Kouvola

                #8
                Kyllä ne kokoajan palaa kun ei tule vaan jännitettä siihen sammutusjohtoon. Eli jännitteen suhteen ei ole ongelmaa, vaan olen varma että valomoduulin testipulsseista johtuu. Tai jostain tälläisestä. Ei ne sit kuitenkaan sammu, vaikka silloinhan sitä pulssia nimenomaan tulee, kun valot ei ole päällä? Sikäli jännä tapaus...

                Itelläki ledi-enkelit vilkkuu kun valot ei ole päällä, varsinkin kun käynnistää, hieno show päällä!

                Heh, mullakin on tuossa sumereiden viereisissä ritilöissä nuo valot kiinni.
                BMW 520d Touring '06 314tkm
                BMW 530D Touring '99 552tkm
                BMW 320da Touring '02 427tkm
                Volvo V70 D5 '02
                Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                Case IH 5140 Maxxum

                Comment

                • Juhru
                  Newbiemmer
                  • Aug 2007
                  • 10
                  • Helsinki

                  #9
                  Olettais ainakin siinä tapaukses johtuvan testipulssista.
                  Voishan se olla mahdollista että parkeil on miedompi testipulssi.

                  No mut jos tollasenaankin toimii ja itteä miellyttää niin mitä sitä toimivaa muuttamaan

                  Sit ei ku keräämään useampi btcf:läinen samoille nurkille samoilla virityksillä. Taustalle soimaan tekno\sieni\happo musiikkia niin saadaan kunnon reivit aikaisiks ku e39:t tarjoo strobot.

                  Comment

                  • Bmw Dreamer
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 2762
                    • Kouvola

                    #10
                    Originally posted by Juhru View Post
                    Olettais ainakin siinä tapaukses johtuvan testipulssista.
                    Voishan se olla mahdollista että parkeil on miedompi testipulssi.

                    No mut jos tollasenaankin toimii ja itteä miellyttää niin mitä sitä toimivaa muuttamaan

                    Sit ei ku keräämään useampi btcf:läinen samoille nurkille samoilla virityksillä. Taustalle soimaan tekno\sieni\happo musiikkia niin saadaan kunnon reivit aikaisiks ku e39:t tarjoo strobot.
                    Ja voisin veikata että esim xenoneilla taitaa olla erilainen testipulssi kuin halogeeneillä varustetuilla autoilla? :think Siitäkin vois johtua...

                    Jep.
                    BMW 520d Touring '06 314tkm
                    BMW 530D Touring '99 552tkm
                    BMW 320da Touring '02 427tkm
                    Volvo V70 D5 '02
                    Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                    Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                    Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                    Case IH 5140 Maxxum

                    Comment

                    • Juhru
                      Newbiemmer
                      • Aug 2007
                      • 10
                      • Helsinki

                      #11
                      Todennäköisesti onkin koska jotenkinhan moduulin on saatava se tieto sieltä ballastilta että toimiiko kun piuhathan ei oo yhdeydessä suoraan polttimoon.

                      Et oo diodin\konkan sisältämää relettä kokeillu? Tuli vaan unenomainen harhakuva (visio) tuosta jos ottais releelle ohjauksen sielt ajovalon johdosta ja releellä ohjais sitä sammutus herätettä.

                      Motonetistahan saa pieniä releitä joissa on konkkaa ja diodia sisään rakennettu, tai vaihtoehtoisesti toinen vaan. Ei maksanu kun alle 4e muistaakseni ja välttyy ite kolvauksilta yms. kun saa suoraan apikoilla johdot kytkeä niin ei pitäis valomoduuliakaan häiritä sellainen siellä tai herjata polttimoita. Jommalla kummallahan sitä pitää huijata ettei vedä suoraan vaan releen läpi maihin sitä niin pysyy cc ajantasalla polttimoiden kunnosta.

                      Ja onhan se nyt letkeempää kun ei tarvii turhaan mitään ylimääräisiä vipuja räpläillä niin näyttääkin äijemmältä

                      Comment

                      • Bmw Dreamer
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 2762
                        • Kouvola

                        #12
                        Ei o tullu kokeiltua, mutta joskus johonkin muuhun hommaan noita releitä mätänetistä kattelin...

                        Voishan sitä kokeilla tietysti. Ja jonkinlainen toinen rele pitäis keksiä myös pitkille, ja releistää omatkin pitkät, kun on xenonit, niin saattaa ottaa LCM vähän itteensä, nuo kuitenkin vie sitä virtaa ihan kiitettävästi...
                        BMW 520d Touring '06 314tkm
                        BMW 530D Touring '99 552tkm
                        BMW 320da Touring '02 427tkm
                        Volvo V70 D5 '02
                        Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                        Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                        Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                        Case IH 5140 Maxxum

                        Comment

                        • Juhru
                          Newbiemmer
                          • Aug 2007
                          • 10
                          • Helsinki

                          #13
                          Onks sul normi pitkiin laitettu xenonit vai lisäpitkät?
                          Vai molemmat? Ihan mielenkiinnosta kyselen kun ite oon suunnitellu et mahdollisesti virittäis xenonit pitkien paikalle. :think

                          Comment

                          • Bmw Dreamer
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 2762
                            • Kouvola

                            #14
                            Molemmat oli talvella.
                            Nyt tietysti vaan omissa pitkissä Xenonit.

                            Ja riippuu millä koneella sulla nyt sattuu olee, mutta aika ronkeleita sitte dieselit noitten xenonien suhteen. Mulla on toiminu, mulla on epdm (oliko noin?) myymät ballastit, Hyluxit, ja polttimot on philipsit...
                            Monilla (etenkin Jube:lla) ollu ongelmia, dieseli sammuu ku vetää pitkät päälle.

                            Ja tosiaan lisäpitkien ongelma on se, että kun pitkät ei ole päällä, LCM antaa sitä testipulssia, niin rele ehtiikin vetää ja lisäpitkät vilahtelee! Välillä ihan pari sekuntiakin saatto palaa, mutta riittähän se vilahduskin, niin vastaantulijat ihmettelee ja vetelee pitkiä.
                            Taas kerran piti laittaa kytkin sinne laatikkoon...
                            Ja tämä se vasta onkin kettumaista, joka kerta kun pitkät pitää sammuttaa, niin myös sieltä laatikosta lisäpitkät pois, ettei vilku. Tai, no ei tarvi jos tulee yks auto vastaan ja pitkiä ei tarvi kauaa pitää pois.

                            Mut melkein kannattais olla toisinpäin, että omissa halogeenit ja lisäpitkissä xenonit. Syttyis sitte ne omat nopeemmin ja lisäpitkistä olis enempi hyötyä, kun niissä ois xenonit. Mutta ilman lisäreitä, xenonit omiin pitkiin.

                            Meni vähä OT... :think
                            BMW 520d Touring '06 314tkm
                            BMW 530D Touring '99 552tkm
                            BMW 320da Touring '02 427tkm
                            Volvo V70 D5 '02
                            Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                            Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                            Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                            Case IH 5140 Maxxum

                            Comment

                            Working...
                            X