Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Touring -97 takapäänlaakerit, jäähdytin ongelma?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tourinki
    Bimmer Rookie
    • Aug 2004
    • 84
    • Pirkanmaa

    E39 Touring -97 takapäänlaakerit, jäähdytin ongelma?

    Terve

    Huomasin tässä yhtenä aamuna että jopas pitää perä kovaa "jyrinää" tai jotain kuitenkin ylimääräistä, kilometrejä takana 192 000 km, nostin perän ylös ja hanttimiehen puolinen rengas pyöri jotenkin oudosti ihan kuin voisi tuo jyrinä tuosta laakerista lähteä, klappia en saanut kyllä renkaaseen vaikka kuinka yritin. kuskin puoleinen rengas pyöri tasaisen kuuloisesti.eli eroa oli selvästi. löysin kyllä haulla että jollain toisellakin oli ollut samanlaisian ongelmia, ja se kysymysarja loppuikin siihen että onko joku vaihtanut laakerin koti/hallioloissa. eli oliko kukaan vaihtanut?

    Toinen kysymys koskee jäähdytintä. nestepinta laskee 40km reisusta 3-4cm näyttäisi että siltä että vuoto tapahtuisi jäähdyttimen "kyljessä" olevan paisunta-säiliön (eli se missä sijaitsee täyttökorkki) alapään ja jäähdyttimen liitoksesta (vai onko siinä liitos) ja jos on miten tämä aukeaa? löytyykö räjähdyskuvaa tai ms. ajattelin vaihtaa sen tiivisteen.

    Kiitos.
  • jartsa02
    BTCF Member
    • Jun 2003
    • 1131
    • Helsinki

    #2
    Originally posted by Tourinki
    Terve

    Huomasin tässä yhtenä aamuna että jopas pitää perä kovaa "jyrinää" tai jotain kuitenkin ylimääräistä, kilometrejä takana 192 000 km, nostin perän ylös ja hanttimiehen puolinen rengas pyöri jotenkin oudosti ihan kuin voisi tuo jyrinä tuosta laakerista lähteä, klappia en saanut kyllä renkaaseen vaikka kuinka yritin. kuskin puoleinen rengas pyöri tasaisen kuuloisesti.eli eroa oli selvästi. löysin kyllä haulla että jollain toisellakin oli ollut samanlaisian ongelmia, ja se kysymysarja loppuikin siihen että onko joku vaihtanut laakerin koti/hallioloissa. eli oliko kukaan vaihtanut?

    Toinen kysymys koskee jäähdytintä. nestepinta laskee 40km reisusta 3-4cm näyttäisi että siltä että vuoto tapahtuisi jäähdyttimen "kyljessä" olevan paisunta-säiliön (eli se missä sijaitsee täyttökorkki) alapään ja jäähdyttimen liitoksesta (vai onko siinä liitos) ja jos on miten tämä aukeaa? löytyykö räjähdyskuvaa tai ms. ajattelin vaihtaa sen tiivisteen.

    Kiitos.

    Toi takapyöränlaakerihan on näissä alkupään E39:ssä tyyppivika ja yleensä jo noissa kilsoissa ne on vaihdettu jo uusiin. Ne uudet laakerit mitä niihin on sitten laitettu on uudempaa parannettua mallia ja niissä ei pitäis olla tätä samaa ongelmaa kuin noissa alkupään laakereissa on (heikko pölysuoja laakerissa, jonka seurauksena saisse pääsee tuhoomaan ne ennenaikojaan). Toi kotikonstein vaihto voipi olla vähän hankalaa, kun siihen kait tarvii kunnollisen ja sopivan ulosvetäjän, jotta sen saa vaihdettua.

    Toi syylarijuttu taitaa kans olla näitä tyypillisiä juttuja näissä: mullakin se vuotaa just tosta liitoksesta, varsinkin kylmillä keleillä ja sitten vielä pahemmin mitä täydemmäksi sen säiliön laittaa. En oo ite jaksanut sitä rupee korjailemaan, vaan annan sen nestepinnan olla siellä aikas alhaalla, jolloin se mulle ei ainakaan vuoda oikeestaan yhtään. Se taitaa olla niin että sen tiivarin vaihto ei välttämättä auta, vaan ennemminkin sen paisuntasäiliön alaosa on sellasessa kunnossa, että se ei pidä tiivarista huolimatta. Joten, jos avaat sen, niin kannattaa varmaan hakee siihen samalla uusi säiliöosa sen tiivari lisäksi .. tossa kuvaa siitä rakenteesta ..
    Last edited by jartsa02; 10-07-2007, 21:32.
    BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

    Comment

    • Henry
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2004
      • 744
      • Kannus

      #3
      Vaihdoin sen laakerin tossa muutama viikko sitte, ja ei se mikään mahdoton homma ollut.Tarttet ainakin torx hylsysarjan ja 36 millin hylsyn että saat vetarin pultin auki.Ja on muuten sitte pikkusen tiukassa.Prässillä saa otettu vanhan laakerin pois ja uuden tilalle.
      Mercedes-Benz cls 350
      530DA E60
      Ex:
      Audi A6 2.7 biturbo quattro
      523IA E39
      520 E34 2Kpl
      535 E34

      Comment

      • Tourinki
        Bimmer Rookie
        • Aug 2004
        • 84
        • Pirkanmaa

        #4
        Kiitokset hyvistä neuvoista ja räjäytyskuvasta,

        Nestepinta on meillä samoin että se laskee juuri sen 3-4 cm ja sinne se taitaa jäädäkin mutta on tullut aina heti lisättyä se siihen merkkiin asti. katotaan mitä tehdään sen suhteen....? ja sitten vielä siitä takarenkaan laakerista kun noita renkaita on tuossa tullut vaihdettua niin olen aina ihmetellyt sitä akselia/ mutteria kun ne ovat niin jumalattoman ruosteessa niin että kierteet murenee akselin päästä että kun ei vaan koskaan tarttis lähtee irroittamaan niitä, mutta nyt se taitaa tulla vastaan. miten sait sen lähtemään oliko akselin päässä jotain sokka ja lukituspelti osia? löytyykö siitä akselista jotain räjäytyskuvaa?

        Kiitos.

        Comment

        • Leka
          BTCF Member
          • Sep 2003
          • 7701
          • Vilppula

          #5
          Originally posted by Tourinki
          löytyykö siitä akselista jotain räjäytyskuvaa?

          Kiitos.
          Tuossa -97 528:n takapyörän laakerista. Muita taka-akseliston kuvia valikosta klikkamalla.
          sigpic

          BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


          Comment

          • aapok
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2003
            • 807
            • Liperi

            #6
            Tuosta kuvastahan voisi päätellä että, takalaakerikin on kiinni neljällä pultilla niinkuin edessä...?
            -Aapo-

            520da touring Lci M-sport -07
            1600-2 -68 (kaveriprojekti)
            Chevrolet Avalanche LTZ -09
            Sea Ray 230 sundancer -94

            Comment

            • Tourinki
              Bimmer Rookie
              • Aug 2004
              • 84
              • Pirkanmaa

              #7
              Originally posted by Leka
              Tuossa -97 528:n takapyörän laakerista. Muita taka-akseliston kuvia valikosta klikkamalla.
              Ei voi kuin kiittää kuvista, ja löytyihän osoittesta paljon muitakin mielenkiintoisisa detaljeja.

              T. Tourinki

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎