Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 aut.ilmastointi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Naskali
    Bimmer Rookie
    • Feb 2005
    • 45

    E39 aut.ilmastointi

    Ongelma on seuraavanlainen: Kytken ilmastoinnin päälle, se pelaa muuten hyvin mutta lauhduttimen puhallin ei kytkeydy. Missä on sen sulakkeet ja/tai releet? Pitäisi ainakin olla joku 50A sulake mutta missä? Ilm.laite muuten ok. auto siis e39 4/98 aut. ilm.
  • xela
    Bimmer Rookie
    • Sep 2004
    • 141
    • Tampere

    #2
    Ei kai flektin pidäkään aina pyöriä. Omassa autossa alkaa ainakin pyöriä vasta kesäkuumalla kun auto seisoo paikoillaan.

    Comment

    • Moonshine
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2003
      • 1018
      • Järvenpää

      #3
      Esim. tuolla juttua potentiaalisesta viasta: http://www.bmwtips.com/tipsntricks/auxfan/auxfan.htm

      TJJ taisi tuosta juurikin mainita allekirjoittaneelle, ja nyt kun selailin nettiä hieman enemmän niin näyttää olevan hyvin tyypillinen ongelma, ilmeisesti etenkin alkupään e39:lle.

      Tosiaan uudemmat (8/98?-->) toimivat portaattomasti, kun taas sitä vanhemmat kahdella eri teholla. Ja jostain lainattua juttua ropelin käynnistymisestä:

      The low speed is activated under trhe following circumstances:
      - Compressor clutch activated by climate control unit, AND
      - Outdoor temp above 10C, AND
      - pressure sensor switch at the compressor in the "medium" pressure range, AND
      - coolant temp not above 120C (as read by the engine computer) AND
      - no faults recorded in the system
      OR
      - coolant temp above 91 C - "at the radiator sensor" whether the A/C is on or not.


      High Speed is Activated as follows:
      - coolant temp above 99C (at the rad sensor)
      - Pressure switch at the compressor in the "high" range.
      "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

      Comment

      • S.P.R
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2003
        • 1009
        • Oulu area

        #4
        flekti

        Mun entisessä 528:ssa oli se ilmastoinnin flekti paskana, mutta siitä ei tuntunut aiheutuvan mitään ongelmia. Ilmastoinnin puhaltama ilma oli kesäkuumillakin jääkylmää vaikka autolla ajoi kaupungilla. Myöskään moottorin lämmöt ei nousseet yhtään. Ilmeisesti e39:ssä on jäähdytyskapasiteetti rakennettu enemmän kuin riittäväksi. Flekti ois ollu niin kallis uusia, että päätin vaan ajella menemään!

        Comment

        • larmatin
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 1118
          • Perttula

          #5
          siis sitä flektiä ei tarvitse jos auto liikkuu mutta kesä kuumalla liikenne valoissa ilmastoinnin korkea paine nousee vaarallisen ylös jos siellä ei ole puhallinta koko aikaa pyörimässä. se että puhallin pyörähtää kovaa ja vähän aikaa kun auto on parkissa on merkki siitä että 1-nop. on rikki tuosta puhaltimesta ja turva kytkin kytkee puhaltimen pyörimään täysiä ettei paikat hajoa.

          Eli mitä tästä opimme.
          AUTOT TYKKÄÄ SIITÄ ETTÄ NIILLÄ AJETAAN

          Comment

          • Naskali
            Bimmer Rookie
            • Feb 2005
            • 45

            #6
            Jep.. jep... Kiitoksia vastauksistanne. Eli hommassa on edetty sen verran että mitattiin autosähkärin kans lauhduttimen puhallin ja se toimii kaikilla kolmella nopeudella. Vika on siis jossain puhaltimen ohjauksessa. Ilmastoinnin kytkeytyessä rele ei vedä kiinni koska ohjaus puuttuu. mikäs tätä relettä (oik.raitisilmasuod.alla) ohjaa ja mistä puhallin valitsee nopeutensa? Onko lauhuttimella jonkinlainen lämpötila-anturi kenties? Kun kytkee releen kii noin manuaalisesti, lähtee puhallin pyörimään suurimmalla nopeudella mutta missäs muut nopeudet o..

            Comment

            • Sami
              BTCF Member
              • Oct 2002
              • 1332
              • Kajaani

              #7
              Originally posted by Naskali
              Jep.. jep... Kiitoksia vastauksistanne. Eli hommassa on edetty sen verran että mitattiin autosähkärin kans lauhduttimen puhallin ja se toimii kaikilla kolmella nopeudella. Vika on siis jossain puhaltimen ohjauksessa. Ilmastoinnin kytkeytyessä rele ei vedä kiinni koska ohjaus puuttuu. mikäs tätä relettä (oik.raitisilmasuod.alla) ohjaa ja mistä puhallin valitsee nopeutensa? Onko lauhuttimella jonkinlainen lämpötila-anturi kenties? Kun kytkee releen kii noin manuaalisesti, lähtee puhallin pyörimään suurimmalla nopeudella mutta missäs muut nopeudet o..
              Itse tietysti aloittaisin vian etsimisen testerillä ja sitten ehkä koodaisin uudestaan ilmastoinnin koska huomannut että jos laitteet eivät toimi keskenään oikein niin uudelleen koodaus yleensä auttaa...Esim. joku vaihtanut säädin paneelin joskus esim. rikkoontuneiden nappien takia tms...Ja sitten ei ole laitetta koodattu autoon...Siinä samalla selviäisi myös mittariston koodaus eli jos autoon vaikka vaihdettu mittaristo eri autosta ei ilmastointi tai muut laitteet toimi ehkä oikein kun auton keskus koodi puuttuu...

              Ja kun tuossa edellä mainittiin että lämmöt eivät nouse vaikka flekti ei pyöri niin lämmöt kyllä varmasti nousee mutta kun lämpömittarin neula alkaa liikkua keskikohdan yli vasta noin 118 asteessa niin sitä vaan ei huomaa....

              Comment

              • Naskali
                Bimmer Rookie
                • Feb 2005
                • 45

                #8
                vikakoodit ja koodaukset on katsottu BMW:llä ja autossa kaikki ok. Niin, eihän lauhduttimen flektin pyörimättömyys nosta moottorin lämpötilaa (teoriassa nouseehan se hiukan). Moottorillahan on oma viskopuhallin joka hoitaa moottorin jäähdyttämisen.

                Comment

                • Sami
                  BTCF Member
                  • Oct 2002
                  • 1332
                  • Kajaani

                  #9
                  Originally posted by Naskali
                  vikakoodit ja koodaukset on katsottu BMW:llä ja autossa kaikki ok. Niin, eihän lauhduttimen flektin pyörimättömyys nosta moottorin lämpötilaa (teoriassa nouseehan se hiukan). Moottorillahan on oma viskopuhallin joka hoitaa moottorin jäähdyttämisen.
                  Kyllä se varmaan parin asteen verran nostaa koneenkin lämpötilaa kaupunkiajossa jos sähköinen ei pyöri koska kompura rasittaa konetta ja rasituksesta tulee lämpöä jne...Sen sähkösenhän pitäs heti alkaa pyöriä pienellä nopeudella kun kompura lähtee päälle...Mutta pääasiahan sillä sähkösellä siinä on jäähdyttää ilmastointikennoa että paineet ei nouse taivaisiin...

                  Comment

                  • Naskali
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2005
                    • 45

                    #10
                    Originally posted by Sami
                    Kyllä se varmaan parin asteen verran nostaa koneenkin lämpötilaa kaupunkiajossa jos sähköinen ei pyöri koska kompura rasittaa konetta ja rasituksesta tulee lämpöä jne...Sen sähkösenhän pitäs heti alkaa pyöriä pienellä nopeudella kun kompura lähtee päälle...Mutta pääasiahan sillä sähkösellä siinä on jäähdyttää ilmastointikennoa että paineet ei nouse taivaisiin...

                    juuri näin.. Mutta se pirulaisen flekti ei käynnisty.. kyllä se hidas nopeuskin toimii kun sille antaa suoraan 12 volttia.

                    Comment

                    • Heguli 31
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 9990
                      • KVLA

                      #11
                      Originally posted by Naskali
                      juuri näin.. Mutta se pirulaisen flekti ei käynnisty.. kyllä se hidas nopeuskin toimii kun sille antaa suoraan 12 volttia.
                      Tarviiko sen kytkeytyä puhaltamaan näinkin "kylmällä".Jos systeemissä on joku lämpötilan haistin kytkettynä releen ohjaukseen???

                      Comment

                      • Naskali
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2005
                        • 45

                        #12
                        Originally posted by Heguli 31
                        Tarviiko sen kytkeytyä puhaltamaan näinkin "kylmällä".Jos systeemissä on joku lämpötilan haistin kytkettynä releen ohjaukseen???

                        Hyvä pointti. Ei se kytkeydykkään kun lämpötila on tarpeeksi alhainen. Mutta testaukset on tehty sisällä n. +22 astetta ja auto kävi paikallaan noin 30min..

                        Comment

                        • Heguli 31
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 9990
                          • KVLA

                          #13
                          Originally posted by Naskali
                          Hyvä pointti. Ei se kytkeydykkään kun lämpötila on tarpeeksi alhainen. Mutta testaukset on tehty sisällä n. +22 astetta ja auto kävi paikallaan noin 30min..
                          Sitä tarkoitinkin tuolla,että olisiko tuo lämpötilahaistin/anturi viallinen???

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎