Announcement

Collapse
No announcement yet.

525dA automaattilaatikon toiminnasta kylmänä? (GM-loota), Rengaskoon vaikutus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dimmu!!
    Bimmer Rookie
    • Jun 2015
    • 49
    • Seinäjoki

    525dA automaattilaatikon toiminnasta kylmänä? (GM-loota), Rengaskoon vaikutus?

    Kuinka teillä tuo loota käyttäytyy kun laatikko on kylmä, ainakin ilman +5 asteesta alaspäin.

    Normaalikaasulla kiihdytettäessä 0km/h -> 80km/h meinaa kierrokset luistaa sinne 4tonnin paremmalle puolelle, jos ei ite höllää kaasua, että vaihtaa 5:lle tai mitä nyt sitten tekeekään (porrastaa kierrokset alemmas 1800rpm tienoille??)

    Jotenkin tuntuu oudolta että luistaisi noin perkuleesti?
    Ja lämpösenä on melkonen kuminauha. Kun esim tulee risteykseen 30-40km/h ja kääntyy siitä toiselle tielle, niin kierrokset pysyy siinä 3000rpm lähes liikkumatta kunhan jalalla osaa sitä siinä pitää vauhdin kasvaessa vaikka 100km/h asti. eli kierrokset jyllää samassa mutta vauhti kasvaa.

    Onko ihan perus GM ominaisuuksia nämä vai täytyykö huolestua jostain ja käydä tekemässä jotain ennakkohuoltoja, öljyä??

    -15 ja kylmemmillä pakkasilla ensimmäinen kilometri taajamassa on aika tahmeaa menoa, ei oikeen meinaa liikkua kevyellä kaasulla. tarvii ronskimmin kaasua jos haluaa päästä eteenpäin.

    Tässä videon pätkä 80km/h normikiihdytyksestä kylmällä laatikolla:



    Eli oisko tuo selvin luisto tapahtunut sitten 4:lla? Vitosen vaihdon jälkeen on tuossa 3 tonnin hujakoilla kunnes päästää höllää kaasua että tasottuu tuonne normilukemaan.
    Last edited by Dimmu!!; 20-03-2016, 10:29.
  • hietase
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2012
    • 559
    • Espoo

    #2
    Oman 530da:n käyttäytyminen on ainakin täysin erilaista, GM:n valmiste siinäkin. Oikeastaan ainoa kylmän kelin vaikutus on hieman korkeammat vaihtokierrokset aluksi. Öljyjen lämmettyä tuokin lakkaa aika nopeasti. Mitään varsinaista tahmaamista ei tunnu ja vaihdot ovat kylmänäkin ihan pehmeät.

    Comment

    • Perlenbacher
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2010
      • 1103
      • Suomi

      #3
      Mulla on tuota kanssa ollut aina että sopivasti kiihdyttäessä saa kierrokset pysymään siinä 3k pitkänkin aikaa. Ja kuminauha kanssa. Olen tottunut aiemmissa että turbiinin lukituksen huomaa kyllä. Tässä kyllä varmasti lukittaa kun kierrokset pysyy tasan vaikka olis ylä/alamäki ja menee alle kuuden maantieajossa.

      Comment

      • Dimmu!!
        Bimmer Rookie
        • Jun 2015
        • 49
        • Seinäjoki

        #4
        Voisiko nuo kitkarenkaat vaikuttaa, että tekee tuota luistoa herkemmin kylmällä lootalla?
        Kun ovat poikkeavalla vierintäkehällä optimaalisesta mitasta (205/65R15) , kun viime keväänä kesärenkaita ostaessani tutkiskelin niitä.

        Auto on 03 vuosikertaa, ja lukemani perusteella uusimmissa E39:ssä on tarkka vierintäkehästä että automaagi toimii oikien?

        Näin 80km/h tierajoituksilla ajaessa pystyn heiluttelemaan kierroksia varpailla +-150rpm nopeuden pysyessä samana, että ei ainakaan lukitse tuossa nopeudessa kierroksia stabiiliksi.
        Sitten satasen päälle kun ajelee niin ei pysty enää samaa tekemään silloin pysyy kiekat paikoillaan vaikka kaasua pumppaa pienellä liikkeellä.

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #5
          Originally posted by Dimmu!! View Post
          Voisiko nuo kitkarenkaat vaikuttaa, että tekee tuota luistoa herkemmin kylmällä lootalla?
          Kun ovat poikkeavalla vierintäkehällä optimaalisesta mitasta (205/65R15) , kun viime keväänä kesärenkaita ostaessani tutkiskelin niitä.

          Auto on 03 vuosikertaa, ja lukemani perusteella uusimmissa E39:ssä on tarkka vierintäkehästä että automaagi toimii oikien?

          Näin 80km/h tierajoituksilla ajaessa pystyn heiluttelemaan kierroksia varpailla +-150rpm nopeuden pysyessä samana, että ei ainakaan lukitse tuossa nopeudessa kierroksia stabiiliksi.
          Sitten satasen päälle kun ajelee niin ei pysty enää samaa tekemään silloin pysyy kiekat paikoillaan vaikka kaasua pumppaa pienellä liikkeellä.
          Niin minkä kokoiset renkaat siellä on nyt alla?
          Nämä GM-askit eivät ole niin herkkiä väärän vierintäkehän rengastukselle, mutta jos laatikon toiminnassa/logiikassa on häröä, niin ihan ensimmäisenä sinne pitää saada ihan oikean vierintäkehän rengastus.
          Ota ihan ensin akunkenkä muutamaksi tunniksi irti ja katso mikä on vaikutus?

          Comment

          • Dimmu!!
            Bimmer Rookie
            • Jun 2015
            • 49
            • Seinäjoki

            #6
            Originally posted by Hemi View Post
            Niin minkä kokoiset renkaat siellä on nyt alla?
            Nämä GM-askit eivät ole niin herkkiä väärän vierintäkehän rengastukselle, mutta jos laatikon toiminnassa/logiikassa on häröä, niin ihan ensimmäisenä sinne pitää saada ihan oikean vierintäkehän rengastus.
            Ota ihan ensin akunkenkä muutamaksi tunniksi irti ja katso mikä on vaikutus?
            Nyt on nuo 205/65R15. Kävin lukemassa syksyllä webaston vikakoodit ja silloin oli jo nuo kitkat alla. Käskin samalla nollata laatikon adaptaatiot, sen jälkeen laatikko vaihtoi jotenkin myöhään ja luistattamalla vaihteet ja tuntuu niinkuin olisi jäänyt huonot "asetukset" päälle.
            Täytyy odotella muutama viikko, että viitsii laittaa jo kesänakit alle, niissä on oikea vierintäkehä. Ja katsoa muuttuuko laatikon käytös, toivottavasti silloin on vielä nolla aamuja että huomaa kylmän askin erot.

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Originally posted by Dimmu!! View Post
              Nyt on nuo 205/65R15. Kävin lukemassa syksyllä webaston vikakoodit ja silloin oli jo nuo kitkat alla. Käskin samalla nollata laatikon adaptaatiot, sen jälkeen laatikko vaihtoi jotenkin myöhään ja luistattamalla vaihteet ja tuntuu niinkuin olisi jäänyt huonot "asetukset" päälle.
              Täytyy odotella muutama viikko, että viitsii laittaa jo kesänakit alle, niissä on oikea vierintäkehä. Ja katsoa muuttuuko laatikon käytös, toivottavasti silloin on vielä nolla aamuja että huomaa kylmän askin erot.
              Siis 205/6515” on tismalleen ihan oikean vierintäkehän rengas?

              Comment

              • Dimmu!!
                Bimmer Rookie
                • Jun 2015
                • 49
                • Seinäjoki

                #8
                Originally posted by Hemi View Post
                Siis 205/6515” on tismalleen ihan oikean vierintäkehän rengas?
                No niinpä onkin, sekoilin ja muistin väärin. Edelliset kesärenkaat olivat 235/45R18 ja ne olivat väärät, viimekesäksi uusin 235/40R18 satsin niin koko tuli oikeaksi.

                Eli vierintäkehä on oikea myös näillä alla olevilla kitkoilla.
                Akku irti yöksi seuraavaksi.
                Mitäs tämän jälkeen jossei vaikutusta?
                Pikkasen nytkähtäen vaihtaa ainakin kylmänä, sama kuin manuaaliaskissa lipeäisi jalka pois kytkimen reunalta vaihteenvaihdon jälkeen hieman ennenkuin poljin on ihan ylhäällä.
                Myös lämpösena ainakin nyppää vähän kun ajelee 60km/h samalla kun kierrokset tipahtaa. Eli lyökö turbiinin "puolilukkoon"?

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Originally posted by Dimmu!! View Post
                  No niinpä onkin, sekoilin ja muistin väärin. Edelliset kesärenkaat olivat 235/45R18 ja ne olivat väärät, viimekesäksi uusin 235/40R18 satsin niin koko tuli oikeaksi.

                  Eli vierintäkehä on oikea myös näillä alla olevilla kitkoilla.
                  Akku irti yöksi seuraavaksi.
                  Mitäs tämän jälkeen jossei vaikutusta?
                  Pikkasen nytkähtäen vaihtaa ainakin kylmänä, sama kuin manuaaliaskissa lipeäisi jalka pois kytkimen reunalta vaihteenvaihdon jälkeen hieman ennenkuin poljin on ihan ylhäällä.
                  Myös lämpösena ainakin nyppää vähän kun ajelee 60km/h samalla kun kierrokset tipahtaa. Eli lyökö turbiinin "puolilukkoon"?
                  Katsotaan nyt sitten seuraavaksi minkä suuntainen vaikutus tuolla akun irroituksella on, vai onko mitään?
                  Onko mahdollisista aiemmista laatikon öljynvaihdoista tietoa?

                  Comment

                  • Dimmu!!
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2015
                    • 49
                    • Seinäjoki

                    #10
                    Originally posted by Hemi View Post
                    Katsotaan nyt sitten seuraavaksi minkä suuntainen vaikutus tuolla akun irroituksella on, vai onko mitään?
                    Onko mahdollisista aiemmista laatikon öljynvaihdoista tietoa?
                    Ennen suomeentuontia 2013-2014 Virossa vaihettu vissiin öljyt, ainakin kuitti (ATM öli) tjsp. lukee kuitissa.
                    Mietin tässä vain, että onko mitään viisaita ennakkotoimenpiteitä parasta ryhtyä pian tekemään, ettei tuu kovin kallis remontti jos hajottaa jotain enemmän. Eli ei tuo nyt varmaan mikään paha vielä ole, mutta jotenkin uskoisin että laatikko ei täysin loogisesti toimi, vaikka kokemusta ei mulla muunlaisesta käytöksestä ole.
                    Otan akun yöksi irti...
                    Eniten tuo luistaminen mietityttää kylmällä, kun lähtee 80km/h tielle. Luistaa sinne 4000rpm tienoille ja jossei kaasua ite hieman höllää, niin saattaa ruveta hieman juilimaan (pieni lukon tai pykältämisen) on/off/on/off nykimis fiilis tuntuu , eli hieman voi joskus tehdä noin........
                    Last edited by Dimmu!!; 22-03-2016, 18:06. Reason: ffffff

                    Comment

                    • veku
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 6325
                      • P-Pohjanmaa

                      #11
                      Onko öljymäärä tsekattu ?
                      F11 M550D
                      E39 M5
                      F26 3.0 Da M-Sport
                      E61 535D M-Sport

                      Comment

                      • Dimmu!!
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2015
                        • 49
                        • Seinäjoki

                        #12
                        Originally posted by veku View Post
                        Onko öljymäärä tsekattu ?
                        Ei ole. Oireileeeko näin öljymäärän ollessa alhainen?

                        Comment

                        • veku
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 6325
                          • P-Pohjanmaa

                          #13
                          Originally posted by Dimmu!! View Post
                          Ei ole. Oireileeeko näin öljymäärän ollessa alhainen?
                          Vähän viittais siihen ..öljymäärän tarkistus sekä mahdollinen vuoto (lauhdttimen ympäristö)
                          F11 M550D
                          E39 M5
                          F26 3.0 Da M-Sport
                          E61 535D M-Sport

                          Comment

                          • Heguli 31
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 10043
                            • KVLA

                            #14
                            + se,että onko laatikkoon vaihdettu varmasti kaikki öljyt ja huuhtelemalla.Sekä tuliko laatikkoon varmasti oikeat öljyt?Mahdollisia vuotopaikkoja voi olla itse laatikossakin.Mm. johtosarjan läpivienti.

                            Comment

                            • Dimmu!!
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2015
                              • 49
                              • Seinäjoki

                              #15
                              Originally posted by Heguli 31 View Post
                              + se,että onko laatikkoon vaihdettu varmasti kaikki öljyt ja huuhtelemalla.Sekä tuliko laatikkoon varmasti oikeat öljyt?Mahdollisia vuotopaikkoja voi olla itse laatikossakin.Mm. johtosarjan läpivienti.
                              Ainakaan mitään läikkiä ei ole auto koko vuoden omistusaikanani maahan jättänyt. Mikäli vuoto ei ole niin pieni että ei paikallaan ollessa maahan jätä huomattavaa jälkeä.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎